Toetsing Rob Adriaens. Wat is toetsen?  Meten of een kandidaat een bepaald niveau beheerst  Meten of een kandidaat goed heeft opgelet in de les  De.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Aardrijkskunde kiezen in de bovenbouw VWO
GrondGebruiks modellering, Toepassing Land Use Scanner in Suriname.
Modellering ruimtelijke gevolgen van infrastructuur op GrondGebruik met de LandUseScanner.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Tim Versluijs Leerdoelen.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
10 juni 2014 Wim Mulder en Lobke Spruijt
De geo basisboek Hoofdstuk 1.
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 les 3 Week 4.
11.3: Nederland is vol.. Met autowegen HC Tips voor de toets.
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Planning: Startopdracht Uitleg paragraaf 3.4 Verwerkingsopdracht
Oefenen met luchtkwaliteitsmodel ISL3a voor industrie
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 6
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Toetsing, beoordeling, wet- en regelgeving.
Academische vaardigheden - C1.5
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
Geld verdienen met trends Les 1. Start Daniella Hefter
14 oktober 2009 – Elzenveld Antwerpen Hoger Instituut voor de Arbeid Woonzorgzones in Vlaanderen: van idee naar uitvoering Sien Winters Onderzoeksleider.
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Visie & Strategie.
Workshop evalueren Dcp
PROJECT ALGEMENE VAKKEN
EXAMENVRAGEN MAKEN programma Kwaliteitseisen CSPE 2010 Tips
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Verschillende rollen en stijlen
Verkennende Impactanalyse Cees van Westrenen
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
John Keijsers 1.ICT-lessen 2.Applicatiebeheer Rekenblokken Toa-toetsen 3.Rekenlessen.
Week 5 te doen: Bespreken Hst 4. Bespreken artikel ‘Norm Referenced Achievement Tests Vragen stellen (maken) over ‘Anders Evalueren’ Huiswerk.
Platform economie 14 juni 2016 Naar een schoolexamen voor een keuzevak in tien stappen Tom Erkens.
Efficiënt onderhandelen Beter, sneller, goedkoper 11 februari 2016 Bart van Reeken.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
De vergelijking compleet
Door: Huub Kurstjens (Cito)
Piet Van Schuylenbergh
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Een vergadering organiseren
Toetsen? Doe het zelf!.
Beleids plan Beleidsplan wat in het Grommertje staat is richting gevend. Bestuur wil graag uw mening weten. De uitgangspunten / keuzes van.
Van rapport naar portfolio
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Vergadering Personeelsdienst
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Activernde didactiek & passende werkvormen
planning, branches & beleving
Rapportage van voortgang of status
Ontwikkelingen in de recreatie
iL 19: De evolutie van toetsing bij biologie
Nationale Omgevingsvisie
Onderwijskunde en vakdidactiek
Workshop Toetsanalyse
Transcript van de presentatie:

Toetsing Rob Adriaens

Wat is toetsen?  Meten of een kandidaat een bepaald niveau beheerst  Meten of een kandidaat goed heeft opgelet in de les  De kandidaat feedback geven over het leerproces  Meten of een kandidaat het betreffende hoofdstuk goed kent  Vaststellen of een kandidaat de eindtermen beheerst  Meten of een kandidaat vooruitgang heeft geboekt

 Nadat de lesstof is aangeboden  Tijdens het aanbieden van de lesstof  Voor het begin van de betreffende module  Bij het maken van het PTA Wanneer moet je nadenken over toetsing?

Dus…  vooraf toetsdoelen opstellen  bepalen wat je moet doen om kandidaten aan deze toetsdoelen te kunnen laten voldoen  kandidaten regelmatig confronteren met de toetsdoelen  een toetsvorm kiezen  de toets maken  dankbaar gebruik maken van alle mogelijke feedback

Voorbeeld Zutphen

VroegerNu Woonwijk (eenzijdige opbouw) Station Gevarieerde nieuwe woonwijk Problematiek: Economisch: vertrek industrie / vestiging nieuw type industrie Sociaal – Cultureel: ontstaan achterstandswijken / toenemende behoefte aan recreatie en natuur Industrie IJssel Spoorlijn IJssel Industrie Herontwikkeling

Voorbeeld Zutphen Eindversie Gebruik bron 1. Het gebied ‘De Mars’ ligt vlakbij de binnenstad van Zutphen. Behalve de kleine woonbuurt Marswegkwartier is het gebied nu nog vooral ingericht als industrieterrein. De industrie vestigde zich hier in het verleden onder andere vanwege de nabijheid van voldoende arbeidskrachten. 1. Welke andere factor maakte dit gebied in het verleden zo’n geschikte plek voor de vestiging van industrie? Het industrieterrein ‘De Mars’ zal herontwikkeld worden (zie de bronnen). In het zuiden van het gebied zal de industrie verdwijnen. 2. Geef een ontwikkeling op mondiale schaal en een ontwikkeling op lokale schaal die sterk hebben bijgedragen aan het verdwijnen van industrie uit gebieden zoals het zuiden van ‘De Mars’.

Voorbeeld Zutphen Gebruik de bronnen 1 en 3. In de herontwikkeling zal vooral het zuidelijke deel van ‘De Mars’ flink veranderen. 3. Geef twee redenen waarom juist dit deel van ‘De Mars’ zo geschikt is voor de nieuwe functie. De opzet van het nieuwe woongedeelte van ‘De Mars’ past in het huidige overheidsbeleid ten aanzien van sociaal-culturele vraagstukken in de Nederlandse steden. Dit beleid is gebaseerd op het idee dat een bepaalde bevolkingssamenstelling van een wijk of buurt tot problemen in die wijk of buurt kan leiden. 4. Welke bevolkingssamenstelling wordt hier bedoeld? Beredeneer dat de opzet van het nieuwe woongedeelte van ‘De Mars’ past in het huidige overheidsbeleid.

Aandachtspunten bij een opgave  Is de casus voldoende interessant?  Analyseer eerst de casus / laat je bevragen  Maak een logische opbouw  Maak een opbouw in moeilijkheidsgraad (een opstapvraag, enkele verdiepende of verbredende vragen en een vraag die wat meer van de kandidaat vraagt)  Vul de individuele vragen in

Een goede opgave… … toetst liefst meer dan één eindterm … is geografisch relevant … is actueel … bevat duidelijke en functionele bronnen … heeft een duidelijke opbouw … bevat verschillende vraagvormen … is in leerlingentaal geformuleerd, maar niet in ‘Jip & Janneke’ taal … is ‘aardig’: Nike, Grand Canyon, muziekindustrie

De individuele vraag Waarom meet het KNMI de temperatuur om twee uur ‘s middags op 1 meter hoogte in het open veld?

Aandachtspunten bij een individuele vraag  De vraagstelling moet op maar een manier op te vatten zijn  Onnodig ingewikkeld taalgebruik moet vermeden worden  Maak consequent gebruik van vraagwoorden als ‘leg uit’ of ‘beredeneer’  Het moet duidelijk zijn welke actie een kandidaat moet doen

De individuele vraag A. Er is geen discussie mogelijk over het goede antwoord -+/-+++? B. Vragen toetsen specifieke kennis, geen algemene kennis of raadvaardigheid C. Vragen zijn efficiënt: geen ingewikkelde zinsconstructies, e.d. D. Passende moeilijkheidsgraad: geen vragen die niemand of iedereen kan maken E. Volgorde van alternatieven is gestandaardiseerd F. De stam bevat een duidelijke vraagstelling

De hele toets Is de toets valide?  Indruksvalide  Inhoudsvalide  Criteriumvalide