De werking van het geheugen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan?
Advertisements

Visual Knowledge Building
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Lees- en Taalproblemen
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
TOEKOMST VOOR HET BREIN
Het geheugen is goud waard!
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Sensorische Informatie Verwerking
De psychologie van communicatie
Heleen Schoots-Wilke.
Ja, zeker vandaag!.
Het geheugen “Een dag om niet (meer) te vergeten. Over het lerend vermogen van mensen met dementie” Leuven, 15/6/2012 Janssens Anneleen, Expertisecentrum.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
De gebruiksaanwijzing van het menselijk brein
De emmer die overloopt met stress
Klinische ontwikkelingsneuropsychologie
De neurale basis van structuur in taal Gideon Borensztajn
Seksualiteit Vanzelfsprekend?.
Jezelf bewegen…… De ander bewegen……
Kennis - Intelligentie
ASS in de levensloop: onderzoek
Een theoretische verkenning
Docentencongres 2014 Programma: 10:00 – 12:30 Mindset
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Door te denken, te hopen en te geloven, kom je vaak het grote verdriet te boven. Muziek : Helmut Zacharias – Tanzen Möcht’ Ich.
voor familie en vrienden van
Hoe leer je geschiedenis?
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Ontwikkeling van het jonge kind
De quiz Gemaakt door: Lotte, Kavitha, Rachida en Jacqueline.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Een onderdeel van neuro linguistic programming
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Communicatie & Relatie
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
Breathfulness Korte test of Breathfulness iets voor jou kan betekenen Breathfulness Academy Vraag 1 – waar zit je adembeweging meestal? Hoog (borst)Laag.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
BETER LEREN LEREN VOOR SCHOLIEREN. BLOK 2 WAT ONS BREIN LASTIG VINDT en waar we allemaal last van hebben.
Het zenuwstelsel Zorgt voor de coördinatie van activiteiten in weefsels en organen, vegetatieve en animale functies, de buitenwereld en onze gevoelens.
Hersenen, Leren en Geheugen
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Prikkelverwerkingspatronen
Hersenen, Leren en Geheugen
Les 5 IBS 2 Waarneming en verwerking van informatie.
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Coping.
Onderwijspsychologie
LES 15 – HET GEHOOR BLOKBOEK NATUUR 7.
Een vergadering organiseren
Train your brain.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Lotgenoten Bijeenkomst 3.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
De juiste route naar het juiste doel
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
De werking van het zenuwstelsel.
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
§8.5 Hersenen veranderen Bladzijde 81.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Basics over communicatie
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
3.5 Hersenen Bladzijde 81.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Denken in beelden Hoe zit dat nu precies?.
Lezen, weten en niet vergeten
Transcript van de presentatie:

De werking van het geheugen Deel 1

Het geheugen ‘Zonder het geheugen kan er géén leren plaats vinden en verliest alles zijn betekenis’ Leren = leidt tot blijvende gedragsveranderingen leidt tot cultuur = geheel van voortbrengselen van een gemeenschap.

Back-up

Eerste ideeën Eerste ideeën over de werking van het geheugen: De geest als wasafdruk (Plato) Ladenkast Magnetische band Computer(chipsysteem) Geheugensporen (McConnel

Overzicht Introductie Hoe zit het brein in elkaar? Welke soorten geheugens kunnen onderscheiden worden?

2. Hoe zit het brein in elkaar?

Anatomie van een neuron

Het geheugen is opgeslagen in de verbindingen (synapsen) tussen de neuronen

Er zijn heel veel verbindingen Het brein bevat meer dan 40 miljard neuronen De neocortex bevat er bijna 10 miljard De neocortex heeft meer opslagcapaciteit dan 10.000 PC harddisks van 10 Gb Ieder neuron heeft verbindingen met ongeveer 10.000 andere neuronen. Dat is 100.000 miljard verbindingen, of wel 100 maal 1000 maal 1000 maal 1000 maal 1000 verbindingen

Sommige dieren hebben er nog meer… Walvis (5 x mens) Mens

1. Hippocampus Een belangrijke rol bij het opslaan van nieuwe herinneringen. Het helpt je onthouden waar je je sleutels gelaten hebt, maar ook bij het leren van iets nieuws. Prikkels die interessant of belangrijk bevonden worden zullen vervolgens worden opgeslagen in de neocortex (het lange termijn geheugen).

Herinneringen worden eerst kortstondig opgeslagen in de hippocampus

2.Temporaalkwabben De temporaalkwabben of slaapkwabben zijn gelegen aan beide zijkanten, ongeveer boven de oren. De temporaalkwabben bevatten o.a. Hippocampus. De temporaalkwabben zijn betrokken bij het gehoor, het verbale geheugen en de taalfuncties, en ook bij visuele herkenning.

3.Neocortex De neocortex is een deel van de hersenen dat bij zoogdieren voorkomt. Het bestaat uit de bovenste laag (2-4 mm dik) van de twee hersenhelften. De neocortex maakt deel uit van de cerebrale cortex en is betrokken bij de "hogere" functies, zoals zintuigelijke waarneming, bewuste bewegingen en (bij mensen) redeneren, abstract denken en taal. Abstract denken = denken over iets wat je niet of enkel gefragmenteerd kunt waarnemen in de werkelijkheid.

4. Welke soorten geheugens kunnen onderscheiden worden?

Theorie van informatieverwerking (Gagné) Sensorisch register /geheugen Selectieve waarneming, afhankelijk werking zintuigen en van vele factoren, enkele seconden Korte termijn geheugen of werkgeheugen Aandacht, vasthouden, seconden tot minuten Zeven eenheden (chunks). Beperkte capaciteit Elaboreren = bewerken van de informatie Lange-termijn geheugen Coderen en decoderen Herhalen, koppelen voorkennis en zinvol organiseren Associatief netwerk Opslag: dagen, maanden en jaren

Informatieverwerkingssysteem

Associatief netwerk Begrip niveau Affectiereflectie niveau Procedureel niveau

De werking van het geheugen Deel 2

Overzicht Informatieverwerkingssysteem (herhaling) 8 leerpsychologische fasen van het leerproces. Aandacht en het KTG Herinneren en Vergeten en het LTG Leren om te onthouden

Informatieverwerkingssysteem

Aandacht en het korte termijn geheugen

KTG en aandacht hangen sterk samen Je kunt aandacht schenken zien als in het geheugen houden. Aandacht is noodzakelijk voor elaboreren; het interne herhaal- en verwerkingsproces. Hoe langer je aandacht schenkt aan iets, hoe groter de kans dat het zal worden onthouden (doorgegeven wordt aan het LTG)

Specifiek activeren Apen werden getraind om op commando de aandacht te richten op één blokje in een rijtje blokjes. Vervolgens werd gekeken naar het vuren van bepaalde zenuwcellen in het visuele gebied. Het bleek dat sommige zenuwcellen alleen vuurden als de aandacht werd gericht op het ene blokje. Bij andere blokjes waren andere cellen actief. De kijkrichting bleef bij dit alles onveranderd! Zo specifiek kan aandacht delen in het brein activeren.

Vertekening Neiging ongewenste informatie onbewust te vervormen. Cognitieve vrekken: neiging de makkelijkste weg nemen. Neiging tot conformeren (aanpassen)

Lange-termijn geheugen, herinneren en vergeten

Herinneren We herinneren door het terug te zoeken! Hulpmiddel zijn attributen (de codes): informatie, kennis wordt voorzien van eigenschappen tijdens coderingsproces. 3 belangrijke attributen: Temporale attribuut: eigenschap tijd Ruimtelijk attribuut: eigenschap ruimte Associatief attribuut: affectieve associatie

Vergeten Vergeten is (tenminste het tegendeel is niet bewezen) kwijt raken omdat het te weinig gebruikt wordt en/of slecht opgeslagen/ verkeerd gecodeerd is. 3 andere verklaringen voor vergeten: Een attribuut ontbreekt helemaal Interferentietheorie, klontering Verdringing gemotiveerd vergeten als beschermingsstrategie

Vergeten kan weer gegeven worden in een formule (machtsfunctie)

5. Leren om te onthouden

Leren volgt wetmatigheden Masses versus spaced effect: Regelmatige leerperioden geven steeds minder extra resultaat. Als leerperioden ‘te dicht’ op elkaar volgen is het resultaat minder dan wanneer ze ‘voldoende’ gespreid zijn.

Uitpluizen van het geheugen en leerproces Bedenk op basis van het informatieverwerkingssysteem & de acht leerpsychologische fasen (boek: blz.164 of 143) hoe je als docent het leerproces optimaal kan ondersteunen.

Bevorderen van verwerken en onthouden. Aandacht (het opzettelijk aan of over iets denken) Concentratie (zeer gespannen, op één punt gerichte aandacht) Activeren juiste netwerk Aansluiten beleving Meerdere zintuigen aanspreken Samenhangende context Kleine delen / opbouw Rust/sfeer Activiteit/ inspannen Hoe kan je als docent hier aan bijdragen?

TEST Beantwoord de volgende vragen na het lezen van de powerpoint: Wie vergeleek het geheugen met wasafdrukken? Wat is de rol van de hippocampus? Waar wordt de informatie opgeslagen? Welke soorten geheugens kunnen er onderscheiden worden?