De hervorming van het tvet systeem in suriname

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Advertisements

Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
Hoe werkt UNICEF?.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
Fundeon Docentendag Bouw en Infra, 20 september 2006 Op maat voor maatwerk Inleiding door Leo Lenssen.
Anders Denken = Anders Doen! VERNIEUWEND ONDERNEMEN EN NETWERKEN “New roads towards the Labour Market: web based employment services of the JobCreator”
WETEN WAT PERSONEEL WAARD IS
Internationalisering binnen het MBO
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
Certificering op Europees niveau overbruggen van de 2e digitale kloof Leo Besemer ECDL Nederland NV.
Kwalificatiestructuur mbo
Waarom kwaliteitsverschillen tussen docenten erkennen? Kitty Kwakman Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Een lange weg naar erkende kwalificaties
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Organisatiestructuur en
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
CERTi COM Europportunity Europportunity Een titel voor duurzame samenwerking tussen mbo- instellingen ? Presentatie Ron Martens en Guus Morjan
Peter Cras, april 2007 Begrijp jij het nog? Presentatie over competenties en kwalificaties voor bestuurders en andere “simpele zielen” Peter Cras, april.
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Een introductie in het Europees beleid inzake beroepsopleiding. Jef Vanraepenbusch, EUROGUIDANCE - DBO.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Zorggroep Fysiotherapie Zutphen Oost Achterhoek. De stand van zaken, hoe staat het ervoor? Zorgstandaard Integrale bekostiging Ketenzorgorganisatie Monodisciplinaire.
OHSAS certificatie Frans Stuyt 24 september 2009.
Opleiden van medewerkers
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
© de vries business consultancy, 2008
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Q-Placements: VET-Enterprise Cooperation Samenwerking Beroepsonderwijs-Bedrijfsleven LLP LDV Transfer of Innovation Project Nr LV1-LEO
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Hoger onderwijs ranking in Europees perspectief: Het CHE-systeem 2 december 2005 Amersfoort.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Arbeidstoeleiding van jongeren met een beperking
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
A3 methodiek A3 methodiek: leiderschap in transitie-control?
EUROPASS. WAT IS EUROPASS? Wat? Europees initiatief “transparantietools” –5 documenten om mobiliteit te faciliteren Diploma supplement Certificaat supplement.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Beroepsonderwijs voor jongeren | Zuid-Soedan
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Competentie gericht onderwijs
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Transcript van de presentatie:

De hervorming van het tvet systeem in suriname Dr. Roy g. adama

belangengroepen Sociale partners: Centrale overheid (ook als werkgever) Werkgeversorganisaties Vakbeweging (RAVAKSUR)

Doel Oprichting instituut voor het opleiden en het verstrekken van National Vocational Qualifications, een NTA (National Training Agency ( Authority) Proces opstarten om te komen tot internationaal erkende Caribbean Vocational Qualifications (CVQ’s), uit te reiken door CANTA (Caribbean Association of National Training Agencies ( Authorities ) Verbeteren competitiveness binnen Caricom

voorbereiding Werkgroep maakt pad naar oprichting NTA, op basis van ‘best practices’ Leren van ‘fouten’ van caraïbische partners; voordeel van de achterstand

aandachtsgebieden Weinig aansluiting op beroepspraktijk Geen acties om employability werknemers te verhogen Soms zelf ontwikkeling trainingen door bedrijfsleven Statisch karakter TVET trainingen

uitgangspunt Demand driven: Vraaggestuurd Dynamisch karakter In tegenstelling tot supply driven: Doen met geleverde kwaliteit

Huidige gebreken Geen nationale TVET strategie en beleid Geen duidelijke kwaliteitsgarantie Faciliteiten - en beroepsstandaarden Beroepsbegeleiding Accreditatie van leveranciers Standaarden voor beoordeling prestaties en certificering

voordelen HET INTRODUCEREN VAN KWALITEIT GERELATEERDE ELEMENTEN BINNEN TVET KAN MEER KOSTEN OPLEVEREN, MAAR OP LANGE TERMIJN ZULLEN DE GEMEENSCHAP EN DE ECONOMIE ER ZODANIG VAN PROFITEREN, DAT DEZE KOSTEN OM DE KWALITEIT TE VERBETEREN GERECHTVAARDIGD ZIJN.

ondersteuningsstructuur Goed opgezette verbeterprogramma’s Centra voor TVET ondersteuningshulpmiddelen Registratiesysteem (technologisch gestuurd) Beroepsadviseurs Mogelijkheid om in beroep te gaan tegen beoordelingsresultaten Continue capaciteitsversterking

Opstart nta Oprichting door sociale partners, tripartiet Best practices van Caricom landen Financiële bijdrage van partners Zelfstandige entiteit Bestuur met vertegenwoordigers sociale partners

structuur nta Bestuur (sociale partners) Vertegenwoordigers van diverse productiesectoren Trainingsinstituten (bv. SAO, NATIN) Instantie voor toekenning certificaten

Taken bestuur Ontwikkelen beleid Bepalen werkgebieden Prioriteiten stellen Toewijzen hulpmiddelen Bepalen structuur voor stakeholders

Taken uitvoering Vertegenwoordiging diverse productiesectoren Vaststellen standaarden voor sectoren van de economie Tripartiete samenstelling

Uitvoerend niveau Ontwikkelen en goedkeuren beroepscompetentie standaarden Ontwikkelen en vaststellen van kwaliteits- en efficiëntie indicatoren Ontwikkelen en implementeren van accreditatie procedures en richtlijnen Ontwerpen en ontwikkelen van curricula, instructie - en leermateriaal Publicatie van certificeringsnormen

Interne organisatiestructuur nta Bestuur Secretariaat Directeur en vertegenwoordigers van werkgevers-/werknemersorganisaties

Onderdelen nta Gescheiden en niet met elkaar samenhangende functies en doelen. Afdelingen: Ontwikkelen standaarden en kwaliteitsgaranties Ontwikkelen en beheer leer- en instructiemateriaal (learnercenterd) Informatie, bevordering en vastleggen gegevens studenten en opleidingsproces Examineren, beoordelen en certificeren Financiën en administratie

Beroepsniveaus nationaal kwalificatiestructuur Level 5 Level 4 Level 3 Level 2 Level 1

Beroepsniveaus nationaal kwalificatiestructuur Level 5: Geavanceerd beroepsbeoefenaar, Senior leidinggevende Level 4: Hooggeschoolde beroepsbeoefenaar, Technoloog Level 3: Technician, Supervisor Level 2: Geschoold werker (werkt zelfstandig) Level 1: Leerling niveau (werkt onder leiding)

Kwalificatiestructuur Geeft beschrijving van kennis, vaardigheden en attituden (competenties als eindtermen), waarvan de beheersing aangetoond (bewezen) moet worden alsook een algemeen rooster van het niveau van skills, die alle kwalificaties binnen de structuur moeten omvatten.

canta CANTA = Caribbean Association of National Training Agencies (Authorities), werkarm van CARICOM. Kwalificatiestructuur met in totaal 10 niveaus beginnende bij levels1en 2 (pre-leerling niveau); niveaus die in feite toelating tot hogere niveaus verstrekken tot level 8 (niveau Doctorsgraad).

canta Elk lidland wijst een instantie aan die verantwoordelijk is voor TVET beleid (bv. Ministerie van Arbeid, Ministerie van Onderwijs of National Training Agency). Vision statement CANTA: Sustainable economic prosperity through the creation of a globally competitive regional workforce, enabled by a market-responsive education system. Mission CANTA: To promote quality, relevance and equity in education and training towards the development of a certified competent and globally competitive workforce.

canta Doelen: Bevorderen ontwikkeling van regionaal beschikbare menskracht (arbeidsmarkt), die concurrerend kan produceren. Vergemakkelijken van verplaatsing van gecertificeerde skilled workers binnen de CSME. Verzekeren van adequate voorzieningen t.b.v. een ‘standards–driven, outcome based’ benadering binnen TVET, beoordeling en certificering. Versterken van managementstructuren voor het effectief en efficiënt beheren van hulpmiddelen. Bevorderen van ‘lifelong learning’ terwijl tevens imago en status van TVET in regio wordt verbeterd. Bevorderen van carrièreplanning en beroepsbegeleiding (voorlichting) binnen CSME. Beschikbaar stellen van arbeidsmarktinformatie.

canta Belangrijke rol bij implementeren van CVQ, de regionaal erkende ‘workforce’ kwalificatie, die moet dienen als basis voor onderlinge erkenning en een vorm van meeneem (portable) skills binnen regio. Bijdrage aan verzekeren dat aan de vereisten voor training, beoordeling en certificering door scholen, bedrijven en ander leveranciers van trainingen, die CVQ trainingsprogramma’s aanbieden wordt voldaan. Voorgeschreven binnen de filosofie en benadering, die het ‘Caricom proces voor training, beoordeling en certificering’ voorschrijft.

COMPETENCY BASED EDUCATION AND TRAINING (CBET) Strategie (didactische werkwijze), die zich bezighoudt met de vraag wat alle studenten (leerlingen) moeten beheersen als resultaat van hun leerervaring. In jaren ‘60 van de vorige eeuw in VS op lerarenopleidingen en in jaren ‘70 op beroepsopleidingen toegepast. Daarna heeft deze didactische werkwijze zich binnen onderwijs en trainingen snel over de gehele globe verspreid. Onderschreven en gepropageerd door CANTA, aanbevolen voor gebruik binnen ons TVET en toekomstige NTASUR.

cbet Standaardiseert het proces van onderwijs/training, beoordeling en certificering en de te volgen procedures. CBET model stelt ons in staat internationale ‘benchmarking standards’ toe te passen. Verzekert kwaliteit op alle niveaus van TVET systeem en stelt bezitters van certificaten uit dit systeem in staat direct in de ‘world of work’ te stappen en als geschoolde werkers te participeren in CSME.

cbet Principes: Focus op resultaten als waarneembare competenties Grotere ‘werkvloer’ relevantie (betekenis, belang) Beoordeling is een uitspraak over competentie Toename van erkenning van skills (ook eerder opgedaan b.v. PLAR) Toename van articulatie en mogelijkheden voor ‘transfer of credits’

Trainingsmodel Startniveau CBET Gewenst niveau

Heeft u vragen?