Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VERTEGENWOORDIGER EN VERTROUWENSPERSOON
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
Infosessie Vlaamse Patiënten Peiling 26 april 2013 Else Tambuyzer 1.
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
De historie & de toekomst
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Selectiever zorg, maar beter terugbetaald? Ilse Weeghmans Vlaams Patiëntenplatform vzw 19 maart 2013 Cederdialoog Gezin en Zorg.
OnderwijsLoopbaanBegeleiding Leerlingen en ouders van het zesde leerjaar WELKOM Welkomstdia. Korte voorstelling persoon, CLB en OLB.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Onderwijs voor kinderen met een metabole aandoening Vlaams Patiëntenplatform vzw zaterdag 29 november 2008 Antwerpen.
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Hoe meld ik een kind aan op
Vijf-gelijke-dagen model
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Structuur secundair onderwijs
ZORGAVOND dinsdag 29 september 2009
Hoorzitting resoluties CVS 19 maart 2014 Commissie voor de Volksgezondheid, het Leefmilieu & de Maatschappelijke Hernieuwing.
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Leerlingenraad… eventjes de ouders informeren
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
“Proeftuinsessie 2: Administratie Wegen en Verkeer”
Brede school in Berkenbos
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
Studiedag project onderwijs, stage en tewerkstelling van jongeren met ASS.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Ondersteuning van mantelzorgers Vlaams Patiëntenplatform vzw 27 april 2009 Gent.
Raadgevend Comité ir. Gil Houins Directeur-generaal DG Controlebeleid.
Kinderrechtencoalitie Vlaanderen Open Fora 2008 Huiswerk als zichtbare indicator van kansarmoede op school.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Lanceerdag Draaiboek “NEONATALE OPSPORING VAN AANGEBOREN METABOLE AANDOENINGEN” 20 oktober 2009 ‘Informeren en sensibiliseren van de doelgroep vóór de.
Damme en Knokke-Heist VOORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
Voor een warme én sterke school! Dirk Bocken
Informatieavond schooltijden
1 Sociaal werk: voor of met de patiënt? Vlaams Patiëntenplatform vzw 14 oktober 2010.
Het werken met portfolio
Ervaringen Implementatie in Nederland
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Passend Onderwijs “ Een passende plek voor elk kind” December 2014, Hilversum.
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Het Land van de Ouderbelangen en het Inclusieve Onderwijs Peter Hulsen, Landelijke Ouderraad Jeroen Veltheer, stichting Volgbaar Onderwijs (voorheen ouderplatform.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
4 december 2015 Quality work Het actief betrekken van patiënten in een verbeterproject Concrete tools om in te zetten en uitwisseling van.
DE INVLOED VAN ICT VAARDIGHEDEN VAN DOCENTEN OP AFSTANDSONDERWIJS AAN LANGDURIG ZIEKE KINDEREN MET BEHULP VAN EEN KLASSECONTACTSET Emma Degrande December.
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
SCHOOL & ZIEKZIJN vzw Afdeling Brussel - Vlaams Brabant
Transcript van de presentatie:

Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen in Vlaanderen

Agenda 1.Voorstelling Vlaams Patiëntenplatform vzw 2.Waarom is tijdelijk onderwijs aan huis (TOAH) belangrijk? 3.Inspanningen in het verleden 4.Peiling ervaringen ouders en kinderen 5.Knelpunten TOAH 6.Beleidsaanbevelingen TOAH 7.Speciale aandacht voor…

Het Vlaams Patiëntenplatform Wat? • Onafhankelijk platform • 100 patiëntenverenigingen • Patiëntenvertegenwoordigers Ontstaan • Frustratie • Versplintering 3

Het Vlaams Patiëntenplatform Streven naar … • Toegankelijke zorg voor iedereen • Actieve deelname van patiënten Via o.m. studiegroepen, denkdagen, bevragingen,… 4

Het Vlaams Patiëntenplatform • Gemeenschappelijke noden aankaarten • Info geven over beleidsbeslissingen • Oplossingen zoeken in overleg met patiënten • Patiënten vertegenwoordigen op beleidsniveau • Thema’s: verzekeringen, eHealth, onderwijs, werkgelegenheid, patiëntenrechten, medicatie,… 5

Waarom is tijdelijk onderwijs aan huis (TOAH) belangrijk? • Continuïteit van onderwijs is belangrijk! – Kennis en attitudes opdoen – Sleutel naar onafhankelijkheid en zelfbeschikking – Opstap naar de arbeidsmarkt – Deel uitmaken van de maatschappij • Zonder onderwijs: leerachterstand en weinig sociaal contact met school en klasgenoten • Kinderen met chronische ziekte willen ‘gewoon‘ zijn zoals andere kinderen • Complementair met andere ondersteuningsvormen 6

Inspanningen in het verleden • 2005: VPP dient ASCIT-project in bij IBBT – Gesprekken met ouders en kinderen – Uitgangspunt: soort computer zodat kinderen het contact met de thuisschool behouden – Samenwerking met ziekenhuisschool Gasthuisberg, VLK, universiteit Gent en technologische partners – Verder gezet door Bednet! → aanvulling op het tijdelijk onderwijs aan huis, ziekenhuisscholen, vrijwilligersorganisaties,… 7

Inspanningen in het verleden • 2005: – Gesprek met kabinet Vandenbroucke: ‘recht op inclusief onderwijs’ – Vraag knelpunten TOAH aan te pakken (geen 21 dagen ziekte, ook voor kleuters, geen lijst van chronische ziekten,..) • 2006: – Persbericht: aanklagen van de knelpunten tijdelijk onderwijs aan huis – Gesprek kabinet Vandenbroucke, samen met ziekenhuisschool, VLK, Bednet, administratie,… → WETGEVING IS AANGEPAST! 8

Peiling ervaringen ouders en kinderen • Vaak toestemming voor TOAH, toch ook weigering door kilometerrestrictie • 1/3: aanvraag verliep vlot, 1/3: aanvraag verliep moeilijk • In de meeste gevallen door school en ziekenhuis geïnformeerd • Meer dan de helft vindt 4 lesuren te weinig • School staat niet altijd positief tegenover aanvraag • Ouders en kinderen willen meer betrokken worden bij keuze uren/dagen/lessen 9

Knelpunten TOAH • Knelpunten (2007) + recente peiling bij ouders en kinderen (2013) – 4 lesuren is te weinig – Kilometerrestrictie maakt dat er kinderen zijn die geen toestemming krijgen voor TOAH – School heeft niet zoveel mogelijkheden om leerkrachten af te vaardigen op geschikte tijdstippen – Betrokkenheid van ouders en/of kinderen bij keuze uren/dagen/vakken gebeurt niet altijd – Afhankelijk van ‘goodwill’ van school 10

Beleidsaanbevelingen TOAH • Meer lesuren tijdelijk onderwijs aan huis → afhankelijk van kind, capaciteiten, leerjaar,… → belangrijk om op vaste tijdstippen les te geven, routine van de school → niet nodig voor kleuteronderwijs • Herbekijken van de kilometerrestrictie, vrije keuze secundair onderwijs? • Scholen ondersteunen bij tijdelijk onderwijs aan huis: pool van leerkrachten? • Betrekken van ouders en kinderen bij TOAH 11

Speciale aandacht voor… • Kinderen met psychische problemen? • Kinderen met CVS, fibromyalgie,… ? → ook recht op onderwijs! → beslissing in het belang van het kind → overleg met ouders, ziekenhuis, behandelende arts,… → als TOAH niet kan → andere mogelijkheden? 12

Bedankt voor uw aandacht! 13

Meer informatie Vlaams Patiëntenplatform vzw Groenveldstraat Heverlee Tel: Fax:

15