Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feedback – Hoe kan het beter?
Advertisements

Binnen een VPG-setting
AIOS en Maatschappij, een lastige competentie?
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Beter naar 2013 Landelijke Opleidersdag Interne Geneeskunde
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Een regionaal team een taak
Wie is zij-instromer? Medisch specialist met huidige BIG-registratie als medisch specialist 1 jaar werkzaam in het werkveld M&G Wil overstappen naar een.
De Huisartsopleiding in Nederland
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
(Zelf)-evaluatie, en dan? Workshop NIV, 13 dec 2012
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Landbouwbreed Klaaswaal
Afsluitende bijeenkomst Opleiden in de School
Maken van een stagebeschrijving
Transparantie bij evaluatie van stages Ann Deketelaere Dienst Onderwijs Faculteit Geneeskunde 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen.
Ruimtelijke vormgeving II IAD 2 28 November 2013.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Een regionaal team een taak
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
Leren en beoordelen op de werkplek Docentenoverleg Workshop alternatieven voor KPB’s Juli 2014.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Strategisch opleidingsplan
Naam workshopbegeleider
Kwaliteitsinstrumenten
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Bachelor Medische Hulpverlening
Workshop Werken aan succesvolle doorstroom naar het vervolgonderwijs Conferentie VO2020 Werkt 24 september 2015 Margot Oomens en Mike Jolink.
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Studieloopbaancoaching
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Informatie over deze presentatie (verwijderen voor gebruik) Bijgaande presentatie is ontwikkeld om groepen die met het programma Groepsontwikkeling willen.
Bram Jacobs vicevoorzitter LVAG, aios Neurologie.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Het opleidingsgesprek
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Workshop ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’
Samen naar een individueel opleidingsplan
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
Project Toezicht en maatschappelijke verantwoording
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
Intensief begeleidingstraject
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Honours programma: voor wie
Workshop ‘Interventies bij -dreigend- disfunctionerende AIOS’
Monitoren Kwaliteit van opleiden
KWALITEITSZORG September 2017
Transcript van de presentatie:

Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP) Welkom bij de workshop ‘ samen naar een individueel opleidingsplan. Laten wij ons eerst aan u voorstellen; individueel doen! Corry, jacqueline, anne els/aios Jacqeline: Waarom deze workshop? U heeft het al gehoord bij mijn inleiding vanmorgen Corry den Rooyen Jacqueline de Graaf Landelijke Opleidersdag Interne Geneeskunde 13 december 2012

Uitkomst enquête 40% AIOS houdt IOP bij 26% AIOS heeft geen IOP Hoe: Geen format; Verschillend per individu; tijdens voortgangsgesprekken; IOP is gesprek over portfolio? Overzicht van stages. Knelpunten: Abstract term; geen format; veel administratie zonder meerwaarde; weinig inzet aios; tijdsinspanning; doel onduidelijk; weinig meerwaarde IOP naast voortgangsgesprekken Jacuqliene: Uit de enquete blijkt dat slechts 40% van de aios een IOP bij houdt - 26% van de AIOS heeft geen IOP – 34% heeft een sort-off IOP. Is dat nou zo belangrijk? Daarover kun je discussieren maar feit is dat bij een visitatie expliciet gevraagd wordt naar de realtie tussen IOP en lokaal opleiidngsplan. Het ontbreken van IOP zal leiden tot een Voorwaarde. Maar een belagnrijker vraag is: wat is de waarde van een IOP voor de AIOS – hoe en wat draagt het bij aan de opleiding van AIOS tot professional internist, wat is het nut en de functie? Uit de enquete blijkt namelijk dat er zeer veel onduidelijkheid bestaat over het IOP – er ontbreekt een format en derhalve wordt er individueel invulling aan gegeven, tijdens de voorgangsgesprekken wordt er gesproken over het IOP, is het portfolio niet het IOP? De knelpunten die door u benoemd worden zijn het feit dat het een abstracte term is, waarbij format ontbreekt en dat het veel administatie s zonder meerwaarde. Format / Inhoud van IOP: zeer divers – format wordt individueel bepaald / er is geen format / doel is onduidelijk / het (gesrpek nav) portfolio is het IOP? Kost veel tijd. IOP: format ontbreekt – iedereen geeft eigen invulling – doel is niet helder – overlap met voorgangsgesprek en portfolio – overzicht van stages. 13 december 2012 Samen naar een Individueel Opleidingsplan

Doel, nut, format IOP ? Jacuqleine: Kortom, het is volledig onduidelijk wat het IOP is…… 13 december 2012 Samen naar een Individueel Opleidingsplan

Eenduidige digitale instructie met format IOP Uitkomst enquête 40% AIOS houdt IOP bij 26% AIOS heeft geen IOP Oplossing: Eenduidige digitale instructie met format IOP Jacuqleine: Gelukkig heeft zelf in de enquete al de oplososingen aangedragen: u heeft behoefte aan een digitale eenduidige instructie IOP – vandaar deze workshop 13 december 2012 Samen naar een Individueel Opleidingsplan

Doel workshop Wat is een Individueel Opleidingsplan - definitie ? Wat is het doel van een individueel Opleidingsplan ? Is er een format - wat is de inhoud van het individueel opleidingsplan ? Praktische uitwerking van het IOP – wie is aan zet AIOS en/of opleider ? Resultaat: Inzicht in nut en noodzaak van IOP Digitaal eenduidig format van IOP Jacqueline: Doel workshop: samen met u willen wij naar een IOP en dus willen wij met u discussieren over wat is een IOP - wat is eigenlijk het doel – wat is de inhoud van het IOP, welke items horen in een IOP, bestaat er een format – hoe doe ik dat in de praktijk, wie is aan zet? En hoe zorgen we ervoor dat het IOP een lust is ipv een last!!! We hebben slechts 45 minuten maar wij willen samen met u aan het einde van de workshop een deze vragen beantwoord hebben met als re sultaat een digitaal eenduidig format van het IOP met praktische instructies voor de opleiding interne geneeskunde. Als 1e zal corry u nu toelichting geven op de visie van de MSRC op het IOP. Afgelopne vrijdag is in de plenaire vergadering van de MSRC deze toelichting officieel bekrachtigd (corry is dit zo?). En dan dus ronddelen van A4tje!!! (zonder voorstel format IOP - IG). 13 december 2012 Samen naar een Individueel Opleidingsplan

Toelichting MSRC op IOP Samenvatting Wat is het? Competenties: niveau, doelen en acties Hoe werkt het? Groeidocument Het (ontwikkelingsgerichte) proces Plan Do Check Act Corry – ps waarom hier nog dit plaatje? Dit moet toch juist helder zijn? 13 december 2012 Samen naar een Individueel Opleidingsplan

Format IOP Interne Geneeskunde Korte uitwisseling in tweetallen Wat verstaat u nu onder het IOP interne geneeskunde? Hoe gaat u nu het IOP interne geneeskunde vorm geven? Hoe gebruikt u het portfolio in relatie tot het IOP? Corry: Met deze informatie in uw achterhoofd, hoe zou u nu het IOP intenre geneeskunde willen definieren en vorm geven in de praktijk? Corry leidt discussie die volgt …… Volgens mij moet uitkomst van discussie zijn dat men ongeveer komt tot het voorstel zoals wij hebben geformuleerd…..dus dan A4tje van ons uitdelen met format IOP IG. Vervolgens laat ik zien hoe dit in het digitale porfolio komt te staan….. 13 december 2012 Samen naar een Individueel Opleidingsplan

VOORSTEL: IOP Interne Geneeskunde 1. MSRC opleidingsschema Frequentie 1x per jaar 2. Voortgangsgesprekken en reflectie met opleider a. Beoordeling door opleider b. Zelfreflectie AIOS c. Gezamenlijke evaluatie d. MSRC geschiktheidsbeoordeling Frequentie per jaar 4x in jaar 1 2x in Jaar 2 en 3 1x in Jaar 4,5,6 3. Stageblokgesprekken a. Startgesprek b. Voortgangsgesprek c. Eindgesprek Frequentie gemiddeld 3x per jaar Jacqueline: voorstel vanauit LOIG cie (indien dit niet is geopperd door deelnemers!) Dit is in grote lijnen de inhoud van het IOP - a4tje…uitdelen Hoe is dit heel overzihtelijk en systematisch in het digitiale portfolio opgenomen? 13 december 2012 Samen naar een Individueel Opleidingsplan

VOORSTEL: IOP in het portfolio Jacqueline: achter dit plaatje zit de link naar portflolio Demonstreren waar IOP is opgenomen in portfolio Benoemen dat hier het A4tje komt te staan met uitleg wat het IOP is en waar het uit bestaat. Vervolgens in portfolio demonstreren de Voortgangsgesprekken en reflectie met opleider De stageblokgesprekken 13 december 2012 Samen naar een Individueel Opleidingsplan

AIOS en opleider samen 13 december 2012 Samen naar een Individueel Opleidingsplan

Conclusies IOP is hulpmiddel in de vormgeving van de opleiding Onderscheid maken in proces en product Groeit gedurende de opleiding Is sturingsmiddel voor aios en opleider: dus interactie is noodzakelijk Vergelijking: P-D-C-A cyclus Huidig portfolio biedt alle ingrediënten Voorstel aan concilium: instructie aanvullen in bestaand portfolio 13 december 2012 Samen naar een Individueel Opleidingsplan

3 april 2017 Titel van de presentatie

Jaar 1 en verder Reserve dias als internet het niet doet! 13 december 2012 Samen naar een Individueel Opleidingsplan

Voortgang per competentie 3 april 2017 Titel van de presentatie

Samengevat per gesprek 13 december 2012 Samen naar een Individueel Opleidingsplan

Per stage 13 december 2012 Samen naar een Individueel Opleidingsplan

STAGEPERIODE AIOS PORTFOLIO AIOS Startgesprek:IOP Tussenevaluatie: IOP Afronding: IOP bespreking referaat leerdoelen bespreking leerdoelen voortgang leerdoelen onderwijs CAT onderwijs KPB’s KPB’s PORTFOLIO AIOS Corry – …….? 13 december 2012 Samen naar een Individueel Opleidingsplan