Daltonontwikkeling op Kapteynweg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
SG Nelson Mandela Op weg naar Dalton.
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
De ontwikkeling van de 7 competenties
BattleBots The school battle.
WELKOM OP HET.
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
September 2012: Klassen met laptops in havo-2 op het HF?
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Workshop Onderzoeksontwerp
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Intersectoraal Klas 3.
Voortgangsgesprek fase 1
2. Eduscrum als activerende didactiek
moderniseren van het curriculum.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
WELKOM OP HET. DALTON IN THEORIE kiezen in verantwoordelijkheid zelfstandigheid samenwerking.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Zelfstandig werken Robbin Wentink. Het afgelopen half jaar Vooronderzoek. Literatuurstudie. Praktijkonderzoek. Uiteindelijke product.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Leerdoelen Ik heb de elementen van het Daltononderwijs vormgegeven binnen mijn eigen klas Ik heb een balans gevonden tussen het ‘werken als Daltonleraar’
Ouderraad 7 december.
Keuzethema: differentiatie
Inhoud onderwijsaanbod Daltonvisie en -praktijk begeleiding in de brugklas profilering.
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Herstructurering bovenbouw tl verbetering doorstroom.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Dalton op de Dorendal.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Voorlichting rsg de Borgen. Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je past.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
Welkom op de Lentiz | Dalton
Presentatie.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Welkom op de Lentiz | Dalton MAVO
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Voor leerlingen met potentie en ambitie voor het HBO
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Gepersonaliseerd leren
Activernde didactiek & passende werkvormen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Jij als werkplekbegeleider!
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Jij als werkplekbegeleider!
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
KWT.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Daltonontwikkeling op Kapteynweg

De essentie van daltononderwijs

Meerwaarde van dalton voor leerlingen: Je leert zelfstandig te studeren, wat nodig is voor hbo en mbo (competentiegericht leren) Je leert effectief samenwerken Een goede daltonleerling haalt ook betere resultaten m.b.t. de schoolvakken Veel leerlingen vinden meer vrijheid fijner dan een strak keurslijf van de docent

4 niveaus van zelfstandigheid Zelfstandig werken: leerlingen voeren na instructie van docent opdrachten goed uit Zelfstandig leren: Leerlingen gaan zelfstandig aan de slag met leeractiviteiten: kiezen zelf activiteit, aanpak, tijdsduur, hulp; docent coacht Zelfverantwoordelijk leren: Leerlingen leren zelfstandig aan de hand van studieplanners zonder aanwezigheid van leraar Zelfsturend leren: Leerling leert zelfstandig op basis van eigen planning en leerstofkeuzes

Schooldoelstelling m.b.t. zelfstandigheid Aan eind van de mavo-opleiding en klas 3 van de havo kunnen alle leerlingen zelfstandig leren Aan het eind van de havo-opleiding kunnen alle leerlingen zelfverantwoordelijk leren

Dalton in praktijk op onze locatie Veel leerlingen kunnen zelfs niet zelfstandig werken, met name in mavo-klassen Daltonuren worden te weinig benut voor effectief zelfstandig leren Het onderwijs is zeer docentgestuurd, leerlingen krijgen weinig vrijheid en eigen verantwoordelijkheid. Werkvormen waarin wordt samengewerkt door leerlingen worden weinig toegepast

Hoe kan de school zelfstandigheid bevorderen? Door het aanleren van studievaardigheden (plannen, reflecteren, concentreren, luisteren, vragen stellen, samenwerken, leerstrategieën kiezen etc.) Door het kweken van een attitude (eigen verantwoordelijkheid en initiatief nemen)

Taak teams: Daltonontwikkelplan Welke vaardigheden wanneer aangeleerd en toegepast Afspraken over beheersingsniveau, verantwoording, omgang met achterblijvers Afspraken over wijze van begeleiding door mentoren: coaching Daltoncommissie komt met format

Aankweken van daltonattitude: Leerlingen overtuigen van nut, noodzaak en haalbaarheid Heel veel oefenen, in daltonuren maar ook in gewone lessen Consequent procesgerichte feedback geven, werken met uitgestelde aandacht Concentratievermogen is vaak grootste struikelblok: zelfstandig werken in lessen daarvoor een goede training

Randvoorwaarden Organisatorisch zijn er veel mogelijkheden voor andere werkvormen: 70 minuten lessen, daltonuren, daltonmiddagen, it’s learning Gebouw en inrichting schieten tekort: directie komt in december met herinrichtings- en investeringsplan, het bestuur hopelijk met geld …….. We gaan (opnieuw) scholing aanbieden m.b.t. activerende didactiek en coaching

Met kleine stappen werken aan dalton attitude Frequent zelfstandig werken in de lessen Optimaal gebruik van studieplanners Consequente manier van begeleiden en corrigeren Gebruik maken van elkaars expertise en ervaringen