Daltonontwikkeling op Kapteynweg
De essentie van daltononderwijs
Meerwaarde van dalton voor leerlingen: Je leert zelfstandig te studeren, wat nodig is voor hbo en mbo (competentiegericht leren) Je leert effectief samenwerken Een goede daltonleerling haalt ook betere resultaten m.b.t. de schoolvakken Veel leerlingen vinden meer vrijheid fijner dan een strak keurslijf van de docent
4 niveaus van zelfstandigheid Zelfstandig werken: leerlingen voeren na instructie van docent opdrachten goed uit Zelfstandig leren: Leerlingen gaan zelfstandig aan de slag met leeractiviteiten: kiezen zelf activiteit, aanpak, tijdsduur, hulp; docent coacht Zelfverantwoordelijk leren: Leerlingen leren zelfstandig aan de hand van studieplanners zonder aanwezigheid van leraar Zelfsturend leren: Leerling leert zelfstandig op basis van eigen planning en leerstofkeuzes
Schooldoelstelling m.b.t. zelfstandigheid Aan eind van de mavo-opleiding en klas 3 van de havo kunnen alle leerlingen zelfstandig leren Aan het eind van de havo-opleiding kunnen alle leerlingen zelfverantwoordelijk leren
Dalton in praktijk op onze locatie Veel leerlingen kunnen zelfs niet zelfstandig werken, met name in mavo-klassen Daltonuren worden te weinig benut voor effectief zelfstandig leren Het onderwijs is zeer docentgestuurd, leerlingen krijgen weinig vrijheid en eigen verantwoordelijkheid. Werkvormen waarin wordt samengewerkt door leerlingen worden weinig toegepast
Hoe kan de school zelfstandigheid bevorderen? Door het aanleren van studievaardigheden (plannen, reflecteren, concentreren, luisteren, vragen stellen, samenwerken, leerstrategieën kiezen etc.) Door het kweken van een attitude (eigen verantwoordelijkheid en initiatief nemen)
Taak teams: Daltonontwikkelplan Welke vaardigheden wanneer aangeleerd en toegepast Afspraken over beheersingsniveau, verantwoording, omgang met achterblijvers Afspraken over wijze van begeleiding door mentoren: coaching Daltoncommissie komt met format
Aankweken van daltonattitude: Leerlingen overtuigen van nut, noodzaak en haalbaarheid Heel veel oefenen, in daltonuren maar ook in gewone lessen Consequent procesgerichte feedback geven, werken met uitgestelde aandacht Concentratievermogen is vaak grootste struikelblok: zelfstandig werken in lessen daarvoor een goede training
Randvoorwaarden Organisatorisch zijn er veel mogelijkheden voor andere werkvormen: 70 minuten lessen, daltonuren, daltonmiddagen, it’s learning Gebouw en inrichting schieten tekort: directie komt in december met herinrichtings- en investeringsplan, het bestuur hopelijk met geld …….. We gaan (opnieuw) scholing aanbieden m.b.t. activerende didactiek en coaching
Met kleine stappen werken aan dalton attitude Frequent zelfstandig werken in de lessen Optimaal gebruik van studieplanners Consequente manier van begeleiden en corrigeren Gebruik maken van elkaars expertise en ervaringen