Waartoe zijn wij op aarde?
Wat zijn onze producten? Zijn onze producten goed geprijsd? Hoe brengen wij onze verhouding met de overheid op een zakelijker basis? Wie zijn onze klanten en bedienen wij die goed?
Marktgerichte natuur- & landschapsorganisaties Kees van Tilburg
Buitenwereld Organisatie Doelstelling Gewenste identiteit Werkelijke Imago Buitenwereld
Wie wil ik zijn? Bepalen identiteit Basis: je doelstelling Keuzes maken verschillende doelgroepen beperkingen van binnenuit
Breed draagvlak onder burgers Invloed Financiën
Doelgroep: potentiële Beschermers
Ken je identiteit Ken je imago Dicht het gat Communiceer
De strijd om de aandacht en de euro.
Concurrentieveld voor de Landschappen Geen Natuurmonumenten Wereld Natuur Fonds, Greenpeace Goede doelen Gezondheid, fitness, vrije tijd
Natuur dichtbij!
Uw achtertuin is groter dan u denkt
Zeeland blijft niet vanzelf mooi ……
Bepaal het doel van je organisatie. Bepaal je identiteit. Benoem de concurrentie en zorg voor een onderscheidende positionering. Ken je imago en zorg voor overeenstemming met je identiteit. Communiceer kort en krachtig.
Waar staan we? Hoe goed doen we het? Groei in 1990-2000 2000-2006 2006-2010 Bekendheid 2010 Landschappen Stormachtig Matig Stagnerend 41% Natuur Monumenten Terugloop 75% Wereld Natuur Fonds --- Fors 91%
Wat maakt WNF en Greenpeace zo succesvol? Geef de aarde door. Geef onze kwetsbare aarde een stem.
Heldere identiteit Greenpeace: onafhankelijk, open, moedig, geweldloos en vasthoudend Wereld Natuur Fonds: Wereldwijd en lokaal, duurzaamheid, samenwerking, positief en oplossingsgericht
Verantwoording zakelijk gericht Per thema: Doel Resultaten Wat ging minder goed Wat doen we daaraan
Beide organisaties Veel aandacht voor kinderen en educatie. Een bijdrage (naar keuze) per maand. Veel aandacht voor communicatie. Duidelijk over bestemming bijdrage.
Een grassrootbeweging
In 5 jaar van 0 naar 1.200 Beschermers. De geefpiramide werkt. De politiek kent ons. Coöperatie van landschapsbeheerders. Boeren hebben een stem. Landschapsfonds met Streekrekening. Voorbeeldgebied. Documentaire “Op de bres voor Amstelland”. Landschapsbiografie Amstelland. Inrichtingsproject Mooi Amstelland.
Adviezen Verleg je aandacht van Provincie naar regio. Stel je onafhankelijk op en ga activisme niet uit de weg. Communiceer klantgericht met vóórbeelden.
Op de bres voor het landschap!