Gemeentelijke Basisschool “Sint-Joost-Aan-Zee” Algemene situering. Brede school “Sint-Joost”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lokale dialoog over armoedebestrijding
Advertisements

‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Moderne stadsbibliotheek én Communicatiehuis van en voor de (Nederlandstalige) gemeenschapsvoorzieningen in Brussel Gemeenschappelijk initiatief van VGC.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Brede School: cheek to cheek
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Informatie Brede Buurtschool en Leer Kansen Profiel
‘t Schrijverke Unit 1 Teamonderwijs Op Maat “ Het scheppen van beelden ” Informatieavond woensdag 16 oktober 2013.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
Leerlingenraad… eventjes de ouders informeren
Brede school in Berkenbos
Brede school: Spelen in verbondenheid
PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang.
NATUUROUDERS Provincie West-Vlaanderen Dienst NME
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Kinderrechtencoalitie Vlaanderen Open Fora 2008 Huiswerk als zichtbare indicator van kansarmoede op school.
Zondag 21 april  Hele dag cultuur voor kinderen (en hun ouders/begeleiders) ◦ Voorstellingen ◦ Doorlopende animatie en activiteiten ◦ Workshops.
in de Vrije Basisschool ‘OLVI De Reuzenboom’ in Boom.
Subsidiereglementen voor culturele verenigingen. Bouwstenen Waarom wordt ondersteuning gegeven? Wie komt in aanmerking? Waarvoor kan je ondersteuning.
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Ouders in (inter)Actie netwerkdag 9/6/2010 NT2-aanbod voor allochtone ouders met kinderen in het Nederlandstalig onderwijs.
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Oudervereniging “De boomhutters”. Wie zijn we? Ouders van kinderen op De Boomhut Vrijwilligers Met veel of weinig tijd Met veel zin om samen school te.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Elk kind, elke ouder telt
Basisschool Sint-Camillus „Ouderparticipatie op school: van mee beleven tot samen denken” Ilse Martens Marijke Janssens.
Werkwinkel LOP Aalst Basisonderwijs en Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Ouderavond toekomst basisscholen Sluis/Schoondijke Welkom.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Kinderarmoede bestrijden via betaalbare en, kwaliteitsvolle dienstverlening Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad.
Brede School de Haven. Welke stelling of beeld vind je herkenbaar?
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
Welkom ouders! Oh là là ! – Wat is dat?
Schoolopbouwwerk Menen
Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad
Tevredenheidsonderzoek 2015
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Informatieavond september 2016
Logopedie op de Vuurtoren
Ouderinformatie avond
Welkom!.
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
C H A N G E M A K E R S TRAJECT OUDERBETROKKENHEID Sint-NIKLAAS
brengt school en ouders dicht bij elkaar
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Kwaliteits- onderzoek
Arline Spierenburg november 2018
‘Kansen voor alle kinderen’ Inzet extra middelen
Samen door de schoolpoort
LOP BaO Dilsen-Stokkem LOP SO Dilsen-Stokkem – Maasmechelen
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

Gemeentelijke Basisschool “Sint-Joost-Aan-Zee” Algemene situering. Brede school “Sint-Joost”

Sint-Joost-ten-Node •23557 inwoners •1,1 vierkante kilometer groot •Gemiddeld inkomen van 7000€ per jaar. •Gemiddelde leeftijd van 32 jaar. •Veel mensen leven in kansarmarmoede

Sint-Joost-aan-Zee •Ongeveer 340 kinderen •37 verschillende nationaliteiten •Alle kinderen uit de directe schoolomgeving Meer dan 80 % SES leerlingen •Sinds 2007 terug instroom Nederlandstaligen.

Een school van / voor en in de buurt •We willen kinderen zoveel mogelijk kansen bieden •Hoog welbevinden en betrokkenheid •Duidelijke structuren bieden veiligheid. • Een open schoolcultuur verlaagt drempels en opent deuren.

Kansenbevordering via OUDERBETROKKENHEID Ouders als meest belangrijke partner

Graduele uitwerking 1. Laagdrempelige activiteiten Ouders een plaats geven in het hele schoolgebeuren. Wederzijdse openheid -School zet deuren open voor ouders. -Ouders zetten deur open voor school.

Voorbeelden •Theekransjes •Moederdagfeest •Sinterklaas/carnaval/… •Gezonde ontbijten •Feesten bij projectafsluiting •Meegaan op uitstap •...

Inschakelen van verschillende extra partners => kansenbevordering Voorwaarden - goede structuur (overlegplatform) - duidelijke afspraken - volgens een weldoordacht plan

Openheid alleen is niet voldoende!! Wel een voorwaarde om een volgende stap te kunnen zetten Om slaagkansen van kinderen te verhogen moeten ouders zicht krijgen op wat er van hun kinderen wordt verwacht en waarom!!

Kansenbevordering en talensensibilisering via BREDE SCHOOL SINT JOOST

Samenwerking tussen verschillende partners •School Sint-Joost-aan-Zee •Bibliotheek Joske •IBO De Buiteling • Gemeenschapscentrum ten Noey • Aximax • ING • Onderwijscentrum Brussel • Foyer • Art Basics for Children • SJAZOR ouderraad …. • Andere vrijwilligers

Analyse van noden en wensen •Overleg met zorgcoördinator •Overleg met leerkrachten •Overleg met de ouderraad •Overleg met de leerlingenraad •Overleg met de verschillende partners (stuurgroep en multidiciplinair) •Informele en formele contacten met ouders

Activiteiten • Koor onder begeleiding van leerkrachten tijdens de middag •Leesactiviteiten ism IBO De Buiteling in Bib Joske elke maandag na school •Thuistalenproject met ouders en kinderen (ism OCB en Foyer). •Franse taalactivering voor jonge kinderen •Nederlandse Leesgroep ism ABC •Leesatelier ism ING •Naschoolse sportactiviteien •Middagsport ism Buurtsport Brussel •Toekomstatelierdelavenir op zaterdag

Waar willen we naartoe? •We willen een breed spectrum bieden aan activiteiten voor ouders en kinderen. Uitbouwen van een breed netwerk. •Meer activiteiten met kunst en muziek en de nadruk op talen •Kinderen en ouders wegwijs maken in het socio-cultureel aanbod dat Brussel te bieden heeft.

Wat met de moedertaal? Nederlands is de schooltaal Deze is bij 90 % van de kinderen verschillend van de moedertaal De moedertaal krijgt een fysieke plaats (speelplaats) Op alle andere plaatsen spreken we wel Nederlands Duidelijke afspraken met kinderen (respect)

Communicatie met ouders •Geschreven communicatie in Nederlands •Soms ook andere talen •Infomomenten in Nederlands. We maken taalgroepen waar simultaan wordt vertaald. •Pictogrammen geven een eerste beeld over de inhoud.

Ouderraad in het Nederlands? •Ouders verenigen zich in een ouderraad •Elke gemeenschap schuift iemand naar voor om hierin te zetelen. •Vergaderingen gebeuren hoofdzakelijk in het Nederlands. Terugkoppeling tijdens de babbelboxmomenten.

Terugkoppeling tijdens de Babbelbox

Ontstaan van de ouderraad… 17 recepten in 17 verschillende talen

Brusselleer •Gratis lessen Nederlands voor ouders op school •Traject van 2 jaar. Eerste jaar een VM en NM, tweede jaar enkel een VM. •Na dit traject doorverwijzen naar andere in initiatieven waar Nederlands wordt gegeven.

Waarom gaan we zo om met die moedertaal? •Anderstalige kinderen moeten “zin” hebben om Nederlands te leren. •Dat doe je door ook een plaats te geven aan hun moedertaal, ook tijdens de lessen! •Alles is gebaseerd op wederzijds respect!

Opvoedingsondersteuning wordt meer en meer een noodzaak! GELOVEN in het potentieel van je publiek!!!

Vragen? Des questions? Questions? Sorular? Nog vrae? Пытанні? Pytania? Maswali?...