Japanse invloeden op Sergej Eisenstein Riga 23 januari 1898 – Moskou 11 februari 1948.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1. Spreek de woorden ritmisch uit op de muziek.
Advertisements

Quentin Tarantino Quentin Tarantino (Knoxville, Tennessee), 27 maart, 1963) is een Amerikaanse filmregisseur. Zijn bekendste films zijn Reservoir Dogs.
Woord van Leven Januari 2010.
Experimenten in de 20e eeuw
Geesten Ze zijn overal om ons heen... Geloof je het niet???
PERSPECTIEF RUIMTE OP EEN PLAT VLAK.
Een algemene inleiding bij het maken van video’s
Basis oplieding ta karmaster STAF oktober 2013
Gemaakt door Mike van Doorn
Kunst Gemaakt door mila.
Macbeth Door: Mike Testroote.
Komt een vrouw bij de dokter
Kikker en het vogeltje Max Velthuijs.
Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
Myrna Tom van Oorschot Ingrid de Rond Mathijs Zeegers Esmée Zegers
Werkgroep video prototyping V1 blok 2 Maaike van Cruchten b ‘FAKE IT ‘TILL YOU MAKE IT’
Gemaakt door: Sean, Petra, Lize en Söfyan.
Deadline magazine. Inhoud  Elke week een bekende kunstenaar, grafisch vormgever invloed van het verleden  Linken deze met een opkomende kunstenaar die.
Door : Lucas Van Der Haven
Chronologie van maatregelen tegen de joden in het Derde rijk
Accenten binnen het onderwerp:
Genesis 39:6 Daarom vertrouwde hij alles volledig aan Jozef toe; nu Jozef er was, bekommerde hij zich alleen nog om wat hij te eten kreeg.
Diversen in hedendaagse muziek. TURF Fragment In de tijd van Tv en Internet kunnen ook ‘gewone’ mensen een gooi doen naar de sterrenstatus. In America’s.
Cultuur van het moderne, 1e helft 20e eeuw §11
THIS IS ISH Regisseur / choreograaf: Marco Gerris Tekst & dramaturgie: Dunya Khayame Muziek: Rik Ronner Cinematic DJ: Cinematic Deejay Irie.
DVD Harry Potter and the Order of the Phoenix Interview met de regisseur en editer.
Citysounds City Sounds is een ééndaags, gratis toegankelijk dancefestival op verschillende pleinen in de binnenstad van Tilburg. De podia worden, naast.
Slapen als een roos 25 april 2013
 a. wilskracht, keuzes  b. hel, welvaartsdenken  c. Ubermensch, machteloosheid.
De derde grote etappe van de heilsgeschiedenis is de exodus. Om deze etappe te vertegenwoordigen is een van de drie vroege woestijnverhalen gekozen, die.
Tien basishoudingen om vertrouwvol in te groeien.
Draaiboek en Filmen Maken van een draaiboek Filmtechnieken
FILMS MAKEN Fictiefilms Documentaires Animatie.
Montage en Nabewerking
Doelgroep onderzoek.  Moeder met een vriendschappelijke relatie die nog niet uitgaat.  Moeder die al 10 jaar vrijgezel is en niet uitgaat.  Moeder.
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
DAG De tijd die de aarde erover doet om één volledige beweging om zijn as te maken. Dit is 23 uur en 56 minuten óf De tijd die ligt tussen twee opeenvolgende.
De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween
voor welk huis staat kikker?
Het werk van de Heilige Geest in Rom 8
Antwoorden op opdracht en vragen theater
Om het maar niet te vergeten… Om het maar niet te vergeten… We will not forget We will not forget
Hoofdstuk 4 Geluid Sharon Huwel – 1GMB.
Hoofdstuk 4: Geluid. Inleiding geluid Goed geluid  Goed geluid wordt niet opgemerkt  Slecht geluid is onverteerbaar Onderbewust  Muziek geluiden kunnen.
Geluid Invloed van geluid.
Hoofdstuk 4 GELUID.
STRAVINSKY LE SACRE DU PRINTEMPS
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Geluid Brend Meuleman. Functies van geluid en muziek  Geluidsweergave  Weergeven van geluid uit de scène.  Sfeersuggestie  De sfeer in een scène bepalen,
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
de gedichten het weer de kunst het voedsel
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
FILMEN MET JE SMARTPHONE Een workshop voor schrijvend journalisten door Annelotte Verhaagen Amsterdam, 7 november
Vraag 1: Het aantal inwoners van Obelin is in zes jaar van naar een kwart miljoen gestegen. Hoeveel inwoners zijn er in die zes jaar bijgekomen?
BEELDTAAL EN INFORMATIE HOOFDSTUK 3. OOK FILM IS EEN OPTISCHE ILLUSIE 3.1. DE DRANG NAAR BEWEGENDE BEELDEN.
Inspiratieboek Gevoelens Jackey Koopmans Spatial Design 2.
Oktober (1928) Sergei Eisenstein
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
Thema 4: Zo bereik je meer
Arme(n van) Venus van Milo
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
Ontdekkingen in de tijd van pruiken en revoluties
Waarom veranderde Brecht het theater ?
Hier is een stad gebouwd
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Transcript van de presentatie:

Japanse invloeden op Sergej Eisenstein Riga 23 januari 1898 – Moskou 11 februari 1948

L'Histoire D'Un Crime ca Georges Méliès

The Gambling Room. Design for drama by M.Lermontov Masquerade, 1917 Paper mounted on cardboard, gouache, bronze, silver. 68,5x98 cm. Alexander Golovin Masquerade Production Alexandrinsky Theatre, 1925 Vsevolod Meyerhold(Director)

Murder at the Temple 1854 A scene from a Kabuki play - three ruffians attack a traveler outside a country temple. Many nineteenth century Kabuki plays were extremely violent - prints of them reflected this with realistic depictions of blood, decapitations, etc. Utagawa Toyokuni II Kabuki Theater

KAII MOJI – een combinatie van simpele elementen Voorbeelden •Graan en vuur vormen samen herfst •Zet zon achter een boom en je krijgt oost (vaak uitgelegd als de richting waar de zon opkomt achter de bomen) •Zon en maan vormen helder •Vrouw onder een dak vormt veilig •Varken onder een dak vormt huis

bedauwde halmen buigen in de noorderwind de dorsers grommen de dag zal weer stoffig zijn of valt er malse regen? Jane Reichold Een tanka is een lyrisch gedicht. De tanka is te karakteriseren als een ' uitgebreide ' haiku, in ons taalgebied vergelijkbaar met het miniatuursonnet. In tegenstelling tot de haiku, die objectiviteit betracht, laat de tanka het uiten van emoties toe. furu ike ya Ach oude vijver kawazu tobikomu een kikker springt er in; mizu no oto geluid van water. Matsuo Basho Een haiku is een klassieke dichtvorm (17e eeuw) afkomstig uit Japan en drukt, in de klassieke vorm, een ogenblikservaring uit, soms gelinkt aan en geïnspireerd door Zen.

Ichikawa Sadanji met zijn Kabuki gezelschap in Moskou en Leningrad

De theatrale elementen – de taal, de kostuums, de bewegingen van de acteurs, het podium, de muziek – verenigd om een totaal theater te scheppen. De geluidseffecten in Kabuki staan volledig in verband met de visuele effecten. Wat Eisenstein ook ontdekt in de oosterse theatervormen, is de ‘harde overgang’. Eisenstein zag Kabuki niet als exotische kunst, maar als een ‘monistisch geheel’ Een andere vorm die Eisenstein overneemt uit het kabuki theater is de formalisering.

Het Kuleshov-effect werd blootgelegd door de Russische filmmaker Lev Kuleshov rond 1918.

Shot A: Het neerslaan van de arbeidersopstand (these) Shot B: Het slachten van vee (antithese) Resultaat (C) als synthese: de symbolische betekenis dat de arbeiders vee zijn. Voorbeeld dialectische aanpak These : de bourgeoisie Antithese : het proletariaat Synthese : klassenloze maatschappij Intellectuele montage

‘Pantserkruiser Potemkin’ 1.Mannen en maden 2.Drama op het halfdek 3.Een appèl van de doden 4.De trappen van Odessa 5.Aanval van de kozakken De film is gestructureerd rond vijf episoden, die door tussentitels worden aangekondigd: opgenomen van juli tot en met november 1925

Combinatie losse close-ups – Nieuwe kwalitatieve verhouding tot elkaar Beroemde montagescène: drie stenen leeuwen – een slaapt, een ontwaakt en een staat op – met elkaar in verband gebracht wekken ze de indruk van een enkele leeuw die zich opricht alsof hij protesteert. Montage in ‘De trappen van Odessa’

‘Ivan de Verschrikkelijke’. In kabuki: dialogen en monologen worden gereciteerd met de muzikale begeleiding. De genoemde formalisering wordt deels bereikt door ‘gedesintegreerd’ acteren. In ‘Ivan de Verschrikkelijke’: acteurs declameren, dikwijls op muziek van Prokofiev, die de contrapunt techniek gebruikte om de partituur naar de beelden te vormen

Eisensteins bijdrage aan de film is niet alleen montage. Hij introduceerde ook verrassende camerastandpunten, wist licht te manipuleren en werkte vaak met gewone mensen in plaats van acteurs. Vernieuwende montagetechniek - verschil tussen metrische montage, ritmisch, tonaal, boventonaal en intellectueel. Sergej Eisenstein

Metrisch wil zeggen, puur op de filmlengte. Je kan ook steeds kortere stukken film achter elkaar zetten. Overigens vond Eisenstein ook uit dat een metrische cut in de lengte van de hartslag, extra goed werkt. Ritmisch, tijd speelt ook een rol, maar vooral beeldritme. Ook het ritme van de muziek. In Nevski is hij een van de eersten die de montage afstemt op de muziek (in plaats van andersom: de muziek die zich aanpast aan de beelden).

Tonaal gaat uit van de emotionele betekenis van naast elkaar geplaatste shots; Boventonaal, ook wel associatief, is de stapeling van de eerste drie methoden om tot een synthese te komen, een meer abstract effect op het publiek. Voorbeeld: de montage met mist in deel 3 van Potomkin;

Intellectueel Twee verschillende shots laten bij het publiek een derde gedachte opkomen.

Filmografie •Staking (1925) •Pantserkruiser Potjomkin (1925) •Oktober (1927) •Storm over La Sarraz (1929, verloren geraakt) •Oud en nieuw / De generale lijn (1929) •Aardbeving in Oaxaca (1931) •Que viva Mexico! (1931/32, niet voltooid) •Bezjin-weide (1935/37, niet voltooid) •Alexander Nevski (1938) •Ferganakanaal (1939, niet voltooid) •Ivan de Verschrikkelijke / deel I (1945) •Ivan de Verschrikkelijke / deel II (1946/1958) •Ivan de Verschrikkelijke / deel III (1946, niet voltooid en vernietigd)