Basisschool “De Viertorre”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Verduidelijken en visualiseren vanuit de auti-werking in Het Vlot
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Special Education Professionals Eline Delcour en Tom Reynaert SEP Kenya.
Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Behandeling en begeleiding
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Gedragsproblemen
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
Programma Deel 1 CLB Deel 2 WICO scholengemeenschap studieaanbod
Structuur secundair onderwijs
hoe autismevriendelijk ben ik
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Autisme en intelligentie
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
Werken aan zorg Thema autisme.
Studiedag de hoge kouter
BO Zonnehart. nov Historiek 1957: Zusters van Liefde Kortemark – 2 klassen internaat 1967: Gemengde werking en semi-internaat 1988: Zonnehart: regionale.
1 SISO 2 MARCO POLO. 2 MARCO POLO XXL Waarom ? –Borgen diverse initiatieven –gestructureerde en gecentraliseerde aanpak –Netwerking tussen de diverse.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Patty van de Coolwijk Trees Uytdewilligen
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Voor een warme én sterke school! Dirk Bocken
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Ik heb iets van autisme of zo
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Zorgvisie van RP2.
Competentiegericht leren vmbo
Samen op weg.
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Handelingsplannen.
Overgang basis naar secundair
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Samen op weg.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
M-decreet Een korte toelichting.
SAMEN OP WEG. Wie zijn wij? Enige Steinerschool buitengewoon onderwijs in België Buitengewoon lager onderwijs Buitengewoon secundair onderwijs.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Transcript van de presentatie:

Basisschool “De Viertorre” presenteert

Onder meterschap van KIWANIS Veurne AUTIWERKING "DE MEEUWTJES" Onder meterschap van KIWANIS Veurne "Zilvermeeuw"

Buitengewoon onderwijs voor kinderen met een autismespectrumstoornis Normale begaafdheid Randnormale begaafdheid Mindere begaafdheid .

WAT IS AUTISME ?

WAT IS AUTISME ? Een pervasieve ontwikkelingsstoornis handicap voor het leven= niet te genezen de diagnose wordt gesteld op het gedrag . Autismespectrumstoornis = divers.(ASS) Kijk naar gelijkenis in autisme en niet naar het verschil in intelligentie

Hoe uit autisme zich? Beperkingen in de sociale interactie Beperkingen in de communicatie Beperkingen in het verbeeldingsvermogen Rigide denken en handelen

Ouders komen te staan voor: Normale opvoedingswijzen werken niet Zoektocht door hulpverleningsland Conflicten binnen het gezin Relatie van ouders onder druk Sociaal isolement door onbegrip Inleveren persoonlijke belangen Overleven , in plaats van leven

Opvoeden kind met autisme autibril = verplaatsen in ‘t denken v/h kind C.C. E.F. TOM. We brengen dagstructuren sociale regels samenhang taken aanleren aanleren gevolgen voor het kind Overzichtelijke Groeien naar Aan de hand van wereld, voor- zelfstandigheid regels sociaal spelbaar =minder weerbaarder. negatief gedrag

Auti-project Specifieke leeromgeving= verheldering van omgeving en taken + auti-communicatie zelfstandigheid. -verduidelijking en voorspelbaarheid door visualisaties Individualisering Functionaliteit Continuïteit en transfer naar later toe.

Autiteam “ De Meeuwtjes”

Team bijzondere leerkrachten

AUTITEAM INTERNAAT

MENSEN MET EEN AUTISMESPECTRUMSTOORNIS HEBBEN EEN ANDERE DENKSTIJL EN HEBBEN DAAROM RECHT OP AANGEPAST ONDERWIJS MET HART VOOR HET KIND .

WAT BIEDEN WE ? AANGEPAST ONDERWIJS ( dag- en werkschema’s , voorspelbaarheid , structuur ) voor BEGAAFDE , RANDNORMALE en MINDER BEGAAFDE leerlingen met ASS. Een AANGENAME SFEER waarin SOCIALE VAARDIGHEDEN tot ONTPLOOIING kunnen komen . AANGEPASTE KLEINE AUTIKLASSEN met AANGEPAST DIDACTISCH MATERIAAL . PERSOONLIJKE AANPAK en begeleiding door ORTHOPEDAGOGEN , PSYCHOLOGE ,LOGOPEDISTEN, KINESIST , VERPLEEGSTERS , … Aandacht voor RELAXATIE en BRAIN GYM Beschikbaarheid van DIAGNOSTISCH EN ERGONOMISCH MATERIAAL .(ComVoor-test, …) INTERNAAT MET AUTIWERKING Zeer NAUWE SAMENWERKING met CLB EN OUDERS Programma is gestoeld op : TEACCH-METHODE. GON-onderwijs over alle netten heen .

SAMENWERKING MET OUDERS Invullen van een prioriteitenlijst Gezamenlijk opstellen van een handelingsplan op korte en lange termijn Regelmatig overleg : klassenraden heen- en -weer schrift informeel telefonisch website SAMEN ZIJN WE STERKER

Geef me de vijf Hoe ? Wat ? Wie ? Wanneer? Waar?

Veilige en voorspelbare leeromgeving Structuur bieden Tijd (rooster, veranderingen tijdig aankondigen, enz.) Ruimte (vaste plek, ankerpunten op school, enz.) Activiteiten (stappenplan, handelingsschema, contract, enz.) Leerstof (teksten met weinig ballast, opdrachten nummeren, enz.) Organizers (kalender, agenda, memo’s, huiswerkplanner, enz.) STRUCTUUR IS GEEN DOEL MAAR EEN MIDDEL: (AUTONOMIE)

Educatief programma Zelfredzaamheid Vrijetijdsvaardigheden Sociale vaardigheden Communicatievaardigheden Werkgedrag Werkvaardigheden Functionele schoolse vaardigheden

Aparte en begeleide eetmomenten in een rustige aangepaste omgeving

PEDAGOGISCHE UITSTAPPEN: bibliotheek winkel verkeerspark zwembad, sportdagen kasteelklas dierenbescherming bakkerijmuseum week van de zee kinderboerderij dierenkliniek vrienden der blinden brandweer ,politie,…

TOEKOMSTMOGELIJKHEDEN ? Doorstroming naar gewoon onderwijs : ASO ( algemeen secundair onderwijs) TSO ( technisch secundair onderwijs) BSO ( beroeps secundair onderwijs) KSO ( kunst secundair onderwijs) ( Bij het bereiken van de eindtermen kan een getuigschrift van het gewoon basisonderwijs worden uitgereikt ) Doorstroming naar buitengewoon onderwijs :: OV1 OV2 OV3 OV4 ( OV = opleidingsvorm)

Contactgegevens: MPI Westhoek Pylyserlaan 132 8670 Koksijde 058/51.15.15 de.viertorre@mpi-westhoek.be www.mpi-westhoek.be