Basisschool “De Viertorre” presenteert
Onder meterschap van KIWANIS Veurne AUTIWERKING "DE MEEUWTJES" Onder meterschap van KIWANIS Veurne "Zilvermeeuw"
Buitengewoon onderwijs voor kinderen met een autismespectrumstoornis Normale begaafdheid Randnormale begaafdheid Mindere begaafdheid .
WAT IS AUTISME ?
WAT IS AUTISME ? Een pervasieve ontwikkelingsstoornis handicap voor het leven= niet te genezen de diagnose wordt gesteld op het gedrag . Autismespectrumstoornis = divers.(ASS) Kijk naar gelijkenis in autisme en niet naar het verschil in intelligentie
Hoe uit autisme zich? Beperkingen in de sociale interactie Beperkingen in de communicatie Beperkingen in het verbeeldingsvermogen Rigide denken en handelen
Ouders komen te staan voor: Normale opvoedingswijzen werken niet Zoektocht door hulpverleningsland Conflicten binnen het gezin Relatie van ouders onder druk Sociaal isolement door onbegrip Inleveren persoonlijke belangen Overleven , in plaats van leven
Opvoeden kind met autisme autibril = verplaatsen in ‘t denken v/h kind C.C. E.F. TOM. We brengen dagstructuren sociale regels samenhang taken aanleren aanleren gevolgen voor het kind Overzichtelijke Groeien naar Aan de hand van wereld, voor- zelfstandigheid regels sociaal spelbaar =minder weerbaarder. negatief gedrag
Auti-project Specifieke leeromgeving= verheldering van omgeving en taken + auti-communicatie zelfstandigheid. -verduidelijking en voorspelbaarheid door visualisaties Individualisering Functionaliteit Continuïteit en transfer naar later toe.
Autiteam “ De Meeuwtjes”
Team bijzondere leerkrachten
AUTITEAM INTERNAAT
MENSEN MET EEN AUTISMESPECTRUMSTOORNIS HEBBEN EEN ANDERE DENKSTIJL EN HEBBEN DAAROM RECHT OP AANGEPAST ONDERWIJS MET HART VOOR HET KIND .
WAT BIEDEN WE ? AANGEPAST ONDERWIJS ( dag- en werkschema’s , voorspelbaarheid , structuur ) voor BEGAAFDE , RANDNORMALE en MINDER BEGAAFDE leerlingen met ASS. Een AANGENAME SFEER waarin SOCIALE VAARDIGHEDEN tot ONTPLOOIING kunnen komen . AANGEPASTE KLEINE AUTIKLASSEN met AANGEPAST DIDACTISCH MATERIAAL . PERSOONLIJKE AANPAK en begeleiding door ORTHOPEDAGOGEN , PSYCHOLOGE ,LOGOPEDISTEN, KINESIST , VERPLEEGSTERS , … Aandacht voor RELAXATIE en BRAIN GYM Beschikbaarheid van DIAGNOSTISCH EN ERGONOMISCH MATERIAAL .(ComVoor-test, …) INTERNAAT MET AUTIWERKING Zeer NAUWE SAMENWERKING met CLB EN OUDERS Programma is gestoeld op : TEACCH-METHODE. GON-onderwijs over alle netten heen .
SAMENWERKING MET OUDERS Invullen van een prioriteitenlijst Gezamenlijk opstellen van een handelingsplan op korte en lange termijn Regelmatig overleg : klassenraden heen- en -weer schrift informeel telefonisch website SAMEN ZIJN WE STERKER
Geef me de vijf Hoe ? Wat ? Wie ? Wanneer? Waar?
Veilige en voorspelbare leeromgeving Structuur bieden Tijd (rooster, veranderingen tijdig aankondigen, enz.) Ruimte (vaste plek, ankerpunten op school, enz.) Activiteiten (stappenplan, handelingsschema, contract, enz.) Leerstof (teksten met weinig ballast, opdrachten nummeren, enz.) Organizers (kalender, agenda, memo’s, huiswerkplanner, enz.) STRUCTUUR IS GEEN DOEL MAAR EEN MIDDEL: (AUTONOMIE)
Educatief programma Zelfredzaamheid Vrijetijdsvaardigheden Sociale vaardigheden Communicatievaardigheden Werkgedrag Werkvaardigheden Functionele schoolse vaardigheden
Aparte en begeleide eetmomenten in een rustige aangepaste omgeving
PEDAGOGISCHE UITSTAPPEN: bibliotheek winkel verkeerspark zwembad, sportdagen kasteelklas dierenbescherming bakkerijmuseum week van de zee kinderboerderij dierenkliniek vrienden der blinden brandweer ,politie,…
TOEKOMSTMOGELIJKHEDEN ? Doorstroming naar gewoon onderwijs : ASO ( algemeen secundair onderwijs) TSO ( technisch secundair onderwijs) BSO ( beroeps secundair onderwijs) KSO ( kunst secundair onderwijs) ( Bij het bereiken van de eindtermen kan een getuigschrift van het gewoon basisonderwijs worden uitgereikt ) Doorstroming naar buitengewoon onderwijs :: OV1 OV2 OV3 OV4 ( OV = opleidingsvorm)
Contactgegevens: MPI Westhoek Pylyserlaan 132 8670 Koksijde 058/51.15.15 de.viertorre@mpi-westhoek.be www.mpi-westhoek.be