Bewustwordingsproject ‘Binnenmilieu Basisscholen’ 2008-2013 Merel Linthorst GGD Nederland 15 September.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
Advertisements

Collectedoelen 2013.
IPad op Bos en Vaart Kinderen van nu groeien multimediaal op.
Van duurzaam energie-initiatief naar Met Elkaar Voor Mekaar
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Platform Binnenmilieu Scholen Frans de Haas Arnhem 15 februari 2012.
INFORMATIE AVOND BOUW 4 19 AUGUSTUS WELKOM •algemene informatie en de dagelijkse praktijk op school •kijkje in het lokaal van uw kind tot
E de gemeente Scholenproject Ede 14 maart Voorlichting energiebesparing Prov.Gelderland - Agentschap.
Informatieavond groep 8
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Doelstelling Joure Ambachtstad: juni 2012 juli
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
Jeugd in beweging Weert 14 oktober 2013 Jeugd in beweging.
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
Klimaatbeleid & Welzijn / Sociale Zaken raakvlakken, meerwaarde & kansen Lokale Klimaatagenda.
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Energieke scholen in Delft Opzet als project Brede opzet projectgroep Gedrag, educatie en techniek Van pilot tot gemeente-breed Onderzoek, maatregelen,
Verduurzaming gemeentelijk scholen 's-Hertogenbosch Leo de Koster, afdeling Maatschappelijk Vastgoed 26 september 2013.
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
Het Europees Sociaal Fonds
Informatieavond GROEP 8.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
NoVo Track record. Aantal telewerkers 91% van de populatie mag telewerken Populatie –FOD = 1250 p –Finance Tower Brussel = 1000 p Effectief aantal telewerkers.
Workshop Experiment Flexibele bestemmingsplannen Marrit van der Schaar & Jan Oosterkamp Programmamedewerker & Juridisch adviseur.
Take it easy = Engels beleven! De methode gaat uit van VVTO: Leerlingen worden ondergedompeld in het Brits Engels. Leerlingen kunnen al starten in groep.
Wijkambitie Vleuten – De Meern 27 september 2012.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
De duurzame school in een duurzame gemeente Deelsessie 3.F Ellen Leussink (SenterNovem) Roel Meurs, Gerrita Tammer (gemeente Bunschoten) Natuur, Milieu.
Een Zeer Zwakke School, is het te vermijden?
Fijnhoutbewerken in beeld Landelijke dag Platform vmbo bouwtechniek 6 juni 2007 Hans van Berkel Ejanne Lijftogt.
Het Patiëntveiligheidprogramma GGZ 2008 – 2011, Wat is precies ontwikkeld? *de opbrengsten van het landelijk programma *de waarde voor de praktijk.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Accommodatiebeleid Inspraak en informatiebijeenkomst Beheersstichtingen 28 januari 2013.
Voorlichtingsbijeenkomst 15 oktober 2008 Energiebesparing koel- en vrieshuizen Uitfasering R22.
Samenwerkingsverband VO-SVO West-Friesland Presentatie Inventarisatie Zorgprofielen West-Friesland op 29 maart 2011 Versie: SWV\Passend Onderwijs\VO-Zaken\
Enquête professionaliteit van MRen
Geerstraat Sterrenschool. Wat is de sterrenschool?  Het hele jaar open van zeven tot zeven  Kinderen leren in één klimaat  Maatwerk voor ieder kind.
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
SOTOS bouwt met U een school in Sindian in Senegal.
Waarom de Campagne Energieke Scholen?  Energiebesparing en verbetering binnenklimaat  Verbetering leerprestatie  Vermindering ziekteverzuim  Besparing.
Bewustwording informatiebeveiliging
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Binnenmilieu op basisscholen Wat is binnenmilieu? Wat zijn gezondheidseffecten? Wat is nodig voor een GEZOND binnenmilieu? 22 oktober 2014 Rinske Keuken,
SAMENWERKEN IN DE WATERKETEN Stand van zaken Bestuursakkoord Water in het werkgebied van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht.
Project Pastoriesingel Tjalleberd 28 Januari 2009 Marinus Bonnema Reindert de Vries.
Uitbreiding passantenhaven Voorburg
Zorgstructuur op basisschool Pius X
“Krachtig bestuur in Brabant” een project van provincie en VBG
Ouderavond toekomst Martinusschool Beegden.  Welkom  Doel van de avond informeren en afstemmen:  Wet en mogelijkheden  Historisch perspectief  Stand.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
DE SCHOUW SCHOOLTIJDEN. Inhoud Stand van zaken Verschillende modellen Enquête voor ouders.
Onderzoek naar de kwaliteit van het binnenklimaat bij de Stichting Onderwijs Midden-Limburg, uitgevoerd in samenwerking met Loyalis.
Presentatie onderzoeken binnenluchtkwaliteit op VO-scholen.
Invloed van binnenklimaat op leer- prestaties en ziekteverzuim Frans Duijm, arts -medisch milieukundige.
Frisse scholen - Een gezonde werk- en leeromgeving-
Facetbeleid in Den Haag Presentatie door Annamarike Boersma.
Meten = weten wat levert het op? gaan kinderen echt beter lezen?
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Drenthe: natuurlijk gezond!. 2 Gastlessen op pabo’s Martin Katoele Soc. verpleegkundige MMK GGD Drenthe.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Naar een succesvolle en duurzame samenwerking in uw regio! Ajoeb Mohamedajoeb.
De adviserende basisschool Edwin Dubbelman 2 september 2015.
De rol van de mr in het verbeteren van binnenklimaat.
Welkom bij de start van Basisschool Uniek
Kwaliteit van leven en gezondheid
Energiebesparing zorginstellingen
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
Transcript van de presentatie:

Bewustwordingsproject ‘Binnenmilieu Basisscholen’ Merel Linthorst GGD Nederland 15 September

Inhoud 1. Achtergrond 2.Bewustwordingsprogramma Binnenmilieu Basisscholen 3.In vogelvlucht de ‘Eendagsmethode’ 4.Stand van zaken BBB 5.Resultaten metingen 6. Resultaten enquête Inbedding binnenmilieu

1. Achtergrond •Kabinetsvisie binnenmilieu basisscholen (2008)  Eén van de doelen: vergroten bewustzijn onder leerkrachten en leerlingen •Verbetering binnenmilieu realiseren via meerdere maatregelen:  Bewustwordingsproject ‘Binnenmilieu Basisscholen’  platform binnenmilieu  stimuleringsregeling van OC&W  handhaving oplevering nieuwe scholen

2. Bewustwordingsprogramma Binnenmilieu Basisscholen (BBB) Doelstelling: Binnen een periode van 5 jaar worden alle basisscholen met natuurlijke ventilatie bezocht middels de 1-dagsmethode (n≈ 4976 scholen). Uitvoering: 28 GGD’en Coördinatie: GGD Nederland

3. In vogelvlucht 1-dagsmethode Een korte omschrijving van de methode •Inspectie alle lokalen: ventilatiemogelijkheden, inrichting en schoonmaak •Indicatieve CO 2 meting in één lokaal •Voorlichting aan directie en leerkrachten School ontvangt: •Schooladvies op maat •Ventilatiekaarten per lokaal •CO 2 - meter •€1500

4. Stand van zaken Realisatie na 4 jaar: 4125 scholen Planning 5 e jaar: 450 scholen Eindprognose: 4575 scholen (92% van alle basisscholen met natuurlijke ventilatie zijn bezocht)

5. Resultaten metingen Uitkomsten GGD inspectie (regionaal) •47% lokalen heeft onvoldoende ventilatiemogelijkheden •53% lokalen <1000 ppm haalbaar (n=1301 onderzochte lokalen) (bron: rapport GGD Gelderland Midden )

5. Resultaten metingen Uitkomsten GGD inspectie (regionaal)

6. Resultaten enquête  Online enquête onder bezochte scholen (oktober ’11)  Schoolleiding en medezeggenschapsraden Inzicht krijgen hoe: •de 1-dagsmethode en daarbij aangereikte middelen door de scholen worden ingezet; •heeft het geleid tot blijvende aandacht voor goede ventilatie en/of aanpassingen aan het gebouw.

6. Resultaten enquête Methode: uitnodiging via online enquête + herinnering •Respons 18% MR raden •Respons 21% Schoolleidingen Non respons onderzoek: april 2012 Methode: telefonische enquête onder 108 scholen •Respons 91 %

Resultaten schoolleiding Effect GGD bezoek • nuttig advies (93%) • meerderheid (deels) opgevolgd (85%). • meer aandacht binnenmilieu (88%) • adequater ventilatiegedrag (83%) Genomen maatregelen 1.Regelmatig reinigen van ventilatieroosters 2.Aanschaf van extra CO2 meters 3.Verbeteren bedieningsmogelijkheden- en informatie van ventilatieroosters 4.Aanbrengen van aanvullende ventilatievoorzieningen

Resultaten schoolleiding Inzet van eenmalige vergoeding €1500 o.a.: • Installeren van mechanische ventilatie • Aanschaf binnenklimaatregelaar • Installeren Warmte terug Win installaties • Kozijnen met extra ventilatievensters • Verbetering CV ketel Raadplegen van informatiebronnen (top 3)

Resultaten MR •Bekend met schooladvies (47%) •Schooladvies nuttig (83%). •71% heeft advies besproken in MR, en in 30% van de gevallen heeft dit geleid tot advies wat bij een grote meerderheid (deels) is overgenomen door directie. Raadplegen van informatiebronnen (top 3)

Inbedding binnenmilieu PO Inbedding realiseren via o.a.:  aanhaken op reguliere structuren binnen de GGD Medisch milieukundigen (MMK), Jeugdgezondheidszorg (JGZ)  vergroten van bewustzijn en kennis in het onderwijs en overige landelijke organisaties (RIVM, bouwsector etc.) Vignet Gezonde school (themacertificaat binnenmilieu) E-learning Interventie database CGL  Aansluiten op landelijke/lokale initiatieven  Voorzetten van huidige binnenmilieuprojecten

Merel Linthorst Projectmedewerker Zorg &Veiligheid GGD Nederland, Utrecht