Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

INTERCULTURELE TRAJECTBEGELEIDING UITGAANDE STUDENTEN.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Complexiteit zorg. Van A naar Beter onderwijs op weg naar deskundige professionals Joost Kamoschinski.
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Verzuim de zorg om talent niet
Welkom Tweede openbare casuïstiekbespreking 2012
Waarderen van leren Eric Halsberghe
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Implementatie van innovaties en infrastructuur Hoe kies je de juiste route en medereizigers? Gerda Holleman ZonMw Landelijk Expertisecentrum Verpleging.
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
Casus: Master Verpleegkunde en vroedkunde Prof. W. Sermeus K.U.Leuven
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Organisatiestructuur en
Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Welkom Eerste openbare casuïstiekbespreking 2012 Netwerk Palliatieve Zorg Waardenland.
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
Jos van Hijfte 8 November 2007
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Wereldburgerschap en honours
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
Taal en rekenen Joke van Balen.
Doe mee: DIGI-ZORG wil met het cruiseschip naar open zee! Workshop DIGI-ZORG Innovatium 27 maart 2007 Peter Kroon Wil de Groot-Bolluijt.
Resultaten BPV-evaluatie
Handelingsgericht samenwerken
Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Stagecoördinatie op De Rank
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Klinisch redeneren en evidence based practice
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Presentatie projectplan werkgroepen
Leren in een werkende omgeving
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
De kunst van de schoolklas binnen de docentenopleiding
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Projectdomein Digitale Leeromgeving Meerjarenplan Upgrade Toledo (juli) Course-copy (augustus) Concrete projecten in het onderwijs: – Adaptieve opdrachten.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Windesheim zet kennis in werking Professioneel samenwerken in de wijk: hoe praktijk, onderwijs en onderzoek werken aan een verbeterde zorg en dienstverlening.
Rollen binnen het werkplekleren
Multidisciplinair Zorg Innovatie Centrum (M-ZIC)
Opleiding, onderzoek en werkveld
De Wever Zorg Innovatie Centra
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Ketenstage Student volgt Cliënt Pilot #1 met 3 studenten
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen

STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Workshop Wie heeft welke rol?
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

Symposium “Leer- en Innovatiecentrum” 16 november 2010

Symposium LIC Welkom Dhr. P. Hermans, Personeelsdirecteur ZOL Mevr. N. Jennekens, Departementshoofd KHLim gezondheidszorg Context -> opwaardering van competenties bij instroom nieuwe verpleegkundigen -> werkveld en onderwijs -> bij de buren …. Stuurgroep LIC Toekomst KHLim - ZOL -RM -> bouw van een school op zorgcampus SJ ZOL

“Leer- en innovatiecentrum” Bruggen bouwen tussen theorie en praktijk…

Uitgangspunten Zorginnovatiecentrum (Eindhoven) Dedicated education unit (Australië en Nieuw Zeeland) 1 Andere innovatieve opleidingsmodellen 1. Moscato et al. (2007)

Dichten kloof tussen theorie en praktijk Doelstelling Dichten kloof tussen theorie en praktijk Opleidingscentrum voor studenten Docenten verpleegkunde dichter naar de praktijk brengen (combinatie onderwijs, praktijk, onderzoek) Ondersteunen verpleegkundigen in implementeren EBP en innoveren

Doelstelling Kwaliteitsvolle patiëntenzorg staat centraal

Doelstelling Kwaliteit Performantie Tevredenheid en betrokkenheid Primair Secundair Performantie Tevredenheid en betrokkenheid medewerker

Leer en innovatie centrum Definitie: Coaching Competenties Patiëntenzorg Opleiden studenten Innovatie Team Zorgen en leren Krachtige leeromgeving Evidence based practice

Drie kernprocessen Zorgen Zorg is hét kernproces Totaalzorg Organisatie van zorg Evolutie van zorg Streven naar kwaliteitsvolle patiëntenzorg

Drie kernprocessen Leren Krachtige leeromgeving1 Combinatie van formeel leren, actieleren, ervaringsleren Leren als volwaardig lid van het team 1. Simons, P.R.J. (2009)

Drie kernprocessen Innoveren Implementeren van Evidence Based Practice Innovatiedynamiek Praktijkgebaseerd of praktijkgericht onderzoek Kwaliteitsprojecten

Patiënt Student Student Student Student Stagecoach Artsen Afdelingsbeleid Stuurgroep LIC Stagecoach Student Student VK-Team VK-Team Patiënt Stagecoach Stagecoach Student Student Kine, ergo, sociale dienst Ondersteunende diensten VK-Team VK-Team VIP Hoofdverpleegkundige VIO

1. Verpleegkundig Instructor Praktijk (VIP) Directe klinische praktijkvoering Docent verpleegkunde Coachen en begeleiden van studenten en verpleegkundigen Deskundigheidsbevordering van studenten en verpleegkundigen Klinisch en professioneel leiderschap Innoveren en meewerken aan onderzoek  Triade met Hoofdverpleegkundige en VIO

2. Stagecoach  Triade met de VIP en de student Studenten begeleiden in de direct klinische zorg voor patiënten 1-1 relatie met student Deskundigheidsbevordering van studenten Specifiek stimuleren van de verantwoordelijkheid van studenten Studenten zijn volwaardig lid van het team Evalueren van de bereikte competenties van studenten  Triade met de VIP en de student

3. Hoofdverpleegkundige Leiderschap Organisatie en planning Samenwerking Openstaan voor innovatie  Triade met VIP en VIO

4. Verpleegkundig Instructor Onderzoek (VIO) Klinische praktijkvoering Verbonden aan Hogeschool Onderzoeksresultaten vertalen naar de praktijk Praktijkgebaseerd of praktijkgericht onderzoek voeren Begeleiden van studenten met bachelorproef Innoveren  Triade met VIP en hoofdverpleegkundige

5. Studenten Student is actief lerende Integratie bachelorproef tijdens stage Specifiek beoogde competenties 3de jaar: Verantwoordelijkheid nemen Zorg organiseren en coördineren Functioneren als volwaardig lid binnen het team Lange stageperiode

Praktische organisatie Stagecoaches, VIP, VIO geselecteerd via vacatures VIP en VIO zijn 2 dagen per week aanwezig op het LIC 13 weken stage voor studenten 1-1 begeleiding door stagecoach Studenten zijn volwaardig lid van het team Bachelorproef geïntegreerd op de afdeling

Toekomstplannen OOF-project van de Associatie K.U.Leuven Samenwerking tussen 6 hogescholen Vlaanderen (KATHO Roeselare, KATHO Kortrijk, KHLeuven, KHMechelen, KAHO St. Lieven, KHLimburg) Implementatie en evaluatie van het LIC aan de hand van Action Research  Uitbreiding naar andere afdelingen en andere instellingen!?

We houden u graag op de hoogte: www.zol.be (webpagina onder constructie) halfjaarlijkse nieuwsbrief via mail Ook nodigen we jullie uit op de evaluatie van dit project op 16 november 2012!