Symposium “Leer- en Innovatiecentrum” 16 november 2010
Symposium LIC Welkom Dhr. P. Hermans, Personeelsdirecteur ZOL Mevr. N. Jennekens, Departementshoofd KHLim gezondheidszorg Context -> opwaardering van competenties bij instroom nieuwe verpleegkundigen -> werkveld en onderwijs -> bij de buren …. Stuurgroep LIC Toekomst KHLim - ZOL -RM -> bouw van een school op zorgcampus SJ ZOL
“Leer- en innovatiecentrum” Bruggen bouwen tussen theorie en praktijk…
Uitgangspunten Zorginnovatiecentrum (Eindhoven) Dedicated education unit (Australië en Nieuw Zeeland) 1 Andere innovatieve opleidingsmodellen 1. Moscato et al. (2007)
Dichten kloof tussen theorie en praktijk Doelstelling Dichten kloof tussen theorie en praktijk Opleidingscentrum voor studenten Docenten verpleegkunde dichter naar de praktijk brengen (combinatie onderwijs, praktijk, onderzoek) Ondersteunen verpleegkundigen in implementeren EBP en innoveren
Doelstelling Kwaliteitsvolle patiëntenzorg staat centraal
Doelstelling Kwaliteit Performantie Tevredenheid en betrokkenheid Primair Secundair Performantie Tevredenheid en betrokkenheid medewerker
Leer en innovatie centrum Definitie: Coaching Competenties Patiëntenzorg Opleiden studenten Innovatie Team Zorgen en leren Krachtige leeromgeving Evidence based practice
Drie kernprocessen Zorgen Zorg is hét kernproces Totaalzorg Organisatie van zorg Evolutie van zorg Streven naar kwaliteitsvolle patiëntenzorg
Drie kernprocessen Leren Krachtige leeromgeving1 Combinatie van formeel leren, actieleren, ervaringsleren Leren als volwaardig lid van het team 1. Simons, P.R.J. (2009)
Drie kernprocessen Innoveren Implementeren van Evidence Based Practice Innovatiedynamiek Praktijkgebaseerd of praktijkgericht onderzoek Kwaliteitsprojecten
Patiënt Student Student Student Student Stagecoach Artsen Afdelingsbeleid Stuurgroep LIC Stagecoach Student Student VK-Team VK-Team Patiënt Stagecoach Stagecoach Student Student Kine, ergo, sociale dienst Ondersteunende diensten VK-Team VK-Team VIP Hoofdverpleegkundige VIO
1. Verpleegkundig Instructor Praktijk (VIP) Directe klinische praktijkvoering Docent verpleegkunde Coachen en begeleiden van studenten en verpleegkundigen Deskundigheidsbevordering van studenten en verpleegkundigen Klinisch en professioneel leiderschap Innoveren en meewerken aan onderzoek Triade met Hoofdverpleegkundige en VIO
2. Stagecoach Triade met de VIP en de student Studenten begeleiden in de direct klinische zorg voor patiënten 1-1 relatie met student Deskundigheidsbevordering van studenten Specifiek stimuleren van de verantwoordelijkheid van studenten Studenten zijn volwaardig lid van het team Evalueren van de bereikte competenties van studenten Triade met de VIP en de student
3. Hoofdverpleegkundige Leiderschap Organisatie en planning Samenwerking Openstaan voor innovatie Triade met VIP en VIO
4. Verpleegkundig Instructor Onderzoek (VIO) Klinische praktijkvoering Verbonden aan Hogeschool Onderzoeksresultaten vertalen naar de praktijk Praktijkgebaseerd of praktijkgericht onderzoek voeren Begeleiden van studenten met bachelorproef Innoveren Triade met VIP en hoofdverpleegkundige
5. Studenten Student is actief lerende Integratie bachelorproef tijdens stage Specifiek beoogde competenties 3de jaar: Verantwoordelijkheid nemen Zorg organiseren en coördineren Functioneren als volwaardig lid binnen het team Lange stageperiode
Praktische organisatie Stagecoaches, VIP, VIO geselecteerd via vacatures VIP en VIO zijn 2 dagen per week aanwezig op het LIC 13 weken stage voor studenten 1-1 begeleiding door stagecoach Studenten zijn volwaardig lid van het team Bachelorproef geïntegreerd op de afdeling
Toekomstplannen OOF-project van de Associatie K.U.Leuven Samenwerking tussen 6 hogescholen Vlaanderen (KATHO Roeselare, KATHO Kortrijk, KHLeuven, KHMechelen, KAHO St. Lieven, KHLimburg) Implementatie en evaluatie van het LIC aan de hand van Action Research Uitbreiding naar andere afdelingen en andere instellingen!?
We houden u graag op de hoogte: www.zol.be (webpagina onder constructie) halfjaarlijkse nieuwsbrief via mail Ook nodigen we jullie uit op de evaluatie van dit project op 16 november 2012!