WELKOM Programma: 16u00Presentatie 2 e vestiging 16u45Formuleren van vragen 17u00Vraag en antwoord.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
vrije basisschool De Bloesem
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
De Drie Ballonnen Opvang van 0 – 12 jaar
Realisatie kindcentrum
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Andere (school)tijden in het onderwijs
“Andere Schooltijden”
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
INFORMATIEAVOND SCHOOLJAAR dinsdag 17 mei 2011.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Ouderavond klas 1… Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 24 september 2013.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Meer maatwerk door vernieuw(end) teamwerk ‘t Heibosch
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Uw gemeente & mensen met een beperking
Oudercomité Savio Kleuterschool
Programma welkom presentatie OV stemmen van de leden
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
Ontwikkelen van een opvangaanbod binnen de brede school Swolgen “ Naar een gezamenlijk aanbod van onderwijs,opvang, peuterspeelzaalwerk en activiteiten”
Welkom op het Vestiging Fabritius VMBO-voorlichting (jan. 01)
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
Informatieavond 19 november
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
Ouderavond klas 1 Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 23 september 2014.
Oudervereniging “De boomhutters”. Wie zijn we? Ouders van kinderen op De Boomhut Vrijwilligers Met veel of weinig tijd Met veel zin om samen school te.
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Samen de krimp te lijf! Blijvend goed onderwijs in Drachtstercompagnie
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Informatieavond We moeten het met elkaar doen.
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
Het huidige model Obs ’t Hunnighouwersgat. Schooltijden groep 1 tot en met 4 Maandag, Dinsdag, Donderdag:08.25 – 11.45Pauze van tot met pauzehapje.
Ouderavond 11 januari 2016.
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Experten in de derde graad Proefproject
Welkom!! Namens de Ouderraad.
Sint-Niklaas en Beveren
Mogen wij ons aan u voorstellen?
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
voor Rotterdamse kinderen
Op weg naar IKC Rijsbergen
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
het katholiek basisonderwijs
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

WELKOM Programma: 16u00Presentatie 2 e vestiging 16u45Formuleren van vragen 17u00Vraag en antwoord

CENTRUM - NIEUWLAND Opbouw schoolstructuur Korte historiek Waarom herstructureren? Pedagogisch - praktisch

Opbouw schoolstructuur KwantiteitLeerkrachtenKwaliteitGeld Veel kinderen = VLAAMSE NORM = Minder leerkrachten Weinig kinderen = BRUSSELNORM = Meer leerkrachten

Korte historiek Verkoop van de schoolsite:  Financieel en administratief moeilijk  Nieuwe organisatiestructuren  Begin van directiewissels ‘99‘00‘01‘02‘03‘04‘05‘06‘07‘08’09‘10‘11  Uitbreiding kwantiteit  Veel anderstalige nieuwkomers  Financieel beterschap  Op zoek naar pedagogische lijn en stabiliteit  Veel creativiteit  Negatief imago

Korte historiek  Financieel evenwicht  Dubbele klassen  Doorlichting  Hard werken  Pedagogische fundamenten  Imago verandert ‘99‘00‘01‘02‘03‘04‘05‘06‘07‘08’09‘10‘11  Financieel gezond  Kwantiteit groot (Vlaamse norm)  Een duidelijke pedagogische lijn  Leerkrachten onder druk door kwantiteit  Positief imago

Probleem KwantiteitLeerkrachtenKwaliteitGeld Boven Brusselnorm Dubbele klassen Grote vraag om uit te breiden Graadsklassen Gok-leerkrachten in klas Veel druk op team Gammele infrastructuur Zware investeringen nodig

Waarom herstructureren? Kwantiteit •Uitbreiden •Onder Brusselnorm Leerkrachten •Maximum •Druk verminderen Geld •Investeren in nieuwe gebouwen •Gelijkwaardig investeren in alle klassen Kwaliteit •Optimaliseren •In toekomst blijven garanderen 2 e vestiging

Centrum Nieuwland  Buiteling  Kinderdagverblijf  Deeltijds kunstonderwijs 867 m

1 school 1 werking 1 team 1 directie 2 e vestiging 2 scholen 2 werkingen 2 teams 1 directie

1 school 1 werking 1 team 1 directie 2 e vestiging Elkaar versterken i.p.v. concurreren Geen dubbele investeringen Ervaren leerkrachten spreiden Eén duidelijke lijn Verder bouwen op basis. Gelijkwaardige investeringen Elkaar pedagogisch versterken Eén duidelijke organisatie die haalbaar is.

2 e vestiging Nieuwland 2Ka 2Kb 3Ka 3kb 1La 1Lb 5La 5Lb 6La 6Lb Centrum Pka PKb 1Ka 1Kb 2La 2Lb 3La 3Lb 4La 4Lb

PEDAGOGISCH Uitbouw parallelklassen  Leerkracht geeft ervaring door aan parallelleerkracht.  Klassen kunnen intensief samenwerken.  Geen dubbele investeringen. 5e5e 5e5e 6e6e 6e6e

PEDAGOGISCH Behoud van belangrijke clusters  PK en 1K blijven verbonden.  Belangrijke overgang 3K en 1L blijft gewaarborgd.  Specifieke investeringen voor elke leeftijd op beide vestigingen.

PEDAGOGISCH Extra ondersteuning  In het begin van het schooljaar slechts één peuterklas. Je wint één leerkracht bovenop de gewone ondersteuning.  Te kleine klassen samenvoegen. Je wint één leerkracht.

PEDAGOGISCH Eén pedagogische lijn  Verder werken op huidig beleid.  Ervaring delen over beide vestigingen.  Gezamenlijke personeelsvergaderingen, studiedagen, werkgroepen…  Eén duidelijke leiding.

PEDAGOGISCH Sociale vaardigheden en sfeer  Maandelijkse openingen, afsluiting op elke site.  Regelmatig gezamenlijke momenten met beide vestigingen.(Sint, schoolfeest, Kerstfeest, eetfeest..)  Twee vestigingen met eigen karakter vormen samen grote familie.

PRAKTISCH Geleidelijk groeien  Iedere klas op z’n plaats vanaf september  Enkel een nieuwe peuterklas en eerste kleuterklas.  Nog niet alle klassen dubbel.  Niet massaal zijdelings inschrijven. Nieuwland 2Ka 2Kb 3Ka 3kb 1La 1Lb 5La 5Lb 6La 6Lb Centrum Pka PKb 1Ka 1Kb 2La 2Lb 3La 3Lb 4La 4Lb

PRAKTISCH Naschoolse activiteiten  Uitbouwen van een ‘brede school’.  Buiteling op beide vestigingen.  Kinderdagverblijf op ‘Sint-Joris Nieuwland’  Volgen van extra activiteiten op ‘Sint-Joris Nieuwland’: deeltijds kunstonderwijs, sport…

PRAKTISCH Georganiseerde rijen  Sommige kinderen zullen moeten stappen. Dat is een vervelende aanpassing.  Ongeveer 900 meter langs een rustige straat.  We zorgen ervoor dat kleinste kleuters niet moeten stappen.  We zoeken naar het best mogelijke systeem. Bijvoorbeeld…

PRAKTISCH Georganiseerde rijen 8:30start school start rij ‘s morgens ‘s avonds 8:45aankomst rij start school 15u30einde school start rij start opvang 15u30einde school start opvang 15u45aankomst rij Nieuwland 2Ka 2Kb 3Ka 3kb 1La 1Lb 5La 5Lb 6La 6Lb Centrum Pka PKb 1Ka 1Kb 2La 2Lb 3La 3Lb 4La 4Lb

PRAKTISCH Contact ouders/leerkrachten  Oudercontacten op beide vestigingen op ander tijdstip.  Gezamenlijke informele oudermomenten zoals ‘Op de kaffe’ blijven bestaan.  Aanspreekpunt op elke vestiging in koffieruimte.  Directie, beleidsondersteuning, zorgcoördinator aanspreekbaar op beide vestigingen.

PRAKTISCH Duidelijk voor kinderen  Schoolstructuur visueel zichtbaar maken voor alle kinderen i.s.m. met grafisch bureau.  Alle inspanningen leveren om aanpassing zo makkelijk mogelijk te laten verlopen.  Nieuwe kinderen gaan nooit anders gekend hebben.