WELKOM Programma: 16u00Presentatie 2 e vestiging 16u45Formuleren van vragen 17u00Vraag en antwoord
CENTRUM - NIEUWLAND Opbouw schoolstructuur Korte historiek Waarom herstructureren? Pedagogisch - praktisch
Opbouw schoolstructuur KwantiteitLeerkrachtenKwaliteitGeld Veel kinderen = VLAAMSE NORM = Minder leerkrachten Weinig kinderen = BRUSSELNORM = Meer leerkrachten
Korte historiek Verkoop van de schoolsite: Financieel en administratief moeilijk Nieuwe organisatiestructuren Begin van directiewissels ‘99‘00‘01‘02‘03‘04‘05‘06‘07‘08’09‘10‘11 Uitbreiding kwantiteit Veel anderstalige nieuwkomers Financieel beterschap Op zoek naar pedagogische lijn en stabiliteit Veel creativiteit Negatief imago
Korte historiek Financieel evenwicht Dubbele klassen Doorlichting Hard werken Pedagogische fundamenten Imago verandert ‘99‘00‘01‘02‘03‘04‘05‘06‘07‘08’09‘10‘11 Financieel gezond Kwantiteit groot (Vlaamse norm) Een duidelijke pedagogische lijn Leerkrachten onder druk door kwantiteit Positief imago
Probleem KwantiteitLeerkrachtenKwaliteitGeld Boven Brusselnorm Dubbele klassen Grote vraag om uit te breiden Graadsklassen Gok-leerkrachten in klas Veel druk op team Gammele infrastructuur Zware investeringen nodig
Waarom herstructureren? Kwantiteit •Uitbreiden •Onder Brusselnorm Leerkrachten •Maximum •Druk verminderen Geld •Investeren in nieuwe gebouwen •Gelijkwaardig investeren in alle klassen Kwaliteit •Optimaliseren •In toekomst blijven garanderen 2 e vestiging
Centrum Nieuwland Buiteling Kinderdagverblijf Deeltijds kunstonderwijs 867 m
1 school 1 werking 1 team 1 directie 2 e vestiging 2 scholen 2 werkingen 2 teams 1 directie
1 school 1 werking 1 team 1 directie 2 e vestiging Elkaar versterken i.p.v. concurreren Geen dubbele investeringen Ervaren leerkrachten spreiden Eén duidelijke lijn Verder bouwen op basis. Gelijkwaardige investeringen Elkaar pedagogisch versterken Eén duidelijke organisatie die haalbaar is.
2 e vestiging Nieuwland 2Ka 2Kb 3Ka 3kb 1La 1Lb 5La 5Lb 6La 6Lb Centrum Pka PKb 1Ka 1Kb 2La 2Lb 3La 3Lb 4La 4Lb
PEDAGOGISCH Uitbouw parallelklassen Leerkracht geeft ervaring door aan parallelleerkracht. Klassen kunnen intensief samenwerken. Geen dubbele investeringen. 5e5e 5e5e 6e6e 6e6e
PEDAGOGISCH Behoud van belangrijke clusters PK en 1K blijven verbonden. Belangrijke overgang 3K en 1L blijft gewaarborgd. Specifieke investeringen voor elke leeftijd op beide vestigingen.
PEDAGOGISCH Extra ondersteuning In het begin van het schooljaar slechts één peuterklas. Je wint één leerkracht bovenop de gewone ondersteuning. Te kleine klassen samenvoegen. Je wint één leerkracht.
PEDAGOGISCH Eén pedagogische lijn Verder werken op huidig beleid. Ervaring delen over beide vestigingen. Gezamenlijke personeelsvergaderingen, studiedagen, werkgroepen… Eén duidelijke leiding.
PEDAGOGISCH Sociale vaardigheden en sfeer Maandelijkse openingen, afsluiting op elke site. Regelmatig gezamenlijke momenten met beide vestigingen.(Sint, schoolfeest, Kerstfeest, eetfeest..) Twee vestigingen met eigen karakter vormen samen grote familie.
PRAKTISCH Geleidelijk groeien Iedere klas op z’n plaats vanaf september Enkel een nieuwe peuterklas en eerste kleuterklas. Nog niet alle klassen dubbel. Niet massaal zijdelings inschrijven. Nieuwland 2Ka 2Kb 3Ka 3kb 1La 1Lb 5La 5Lb 6La 6Lb Centrum Pka PKb 1Ka 1Kb 2La 2Lb 3La 3Lb 4La 4Lb
PRAKTISCH Naschoolse activiteiten Uitbouwen van een ‘brede school’. Buiteling op beide vestigingen. Kinderdagverblijf op ‘Sint-Joris Nieuwland’ Volgen van extra activiteiten op ‘Sint-Joris Nieuwland’: deeltijds kunstonderwijs, sport…
PRAKTISCH Georganiseerde rijen Sommige kinderen zullen moeten stappen. Dat is een vervelende aanpassing. Ongeveer 900 meter langs een rustige straat. We zorgen ervoor dat kleinste kleuters niet moeten stappen. We zoeken naar het best mogelijke systeem. Bijvoorbeeld…
PRAKTISCH Georganiseerde rijen 8:30start school start rij ‘s morgens ‘s avonds 8:45aankomst rij start school 15u30einde school start rij start opvang 15u30einde school start opvang 15u45aankomst rij Nieuwland 2Ka 2Kb 3Ka 3kb 1La 1Lb 5La 5Lb 6La 6Lb Centrum Pka PKb 1Ka 1Kb 2La 2Lb 3La 3Lb 4La 4Lb
PRAKTISCH Contact ouders/leerkrachten Oudercontacten op beide vestigingen op ander tijdstip. Gezamenlijke informele oudermomenten zoals ‘Op de kaffe’ blijven bestaan. Aanspreekpunt op elke vestiging in koffieruimte. Directie, beleidsondersteuning, zorgcoördinator aanspreekbaar op beide vestigingen.
PRAKTISCH Duidelijk voor kinderen Schoolstructuur visueel zichtbaar maken voor alle kinderen i.s.m. met grafisch bureau. Alle inspanningen leveren om aanpassing zo makkelijk mogelijk te laten verlopen. Nieuwe kinderen gaan nooit anders gekend hebben.