Vernieuwd ontwikkelaanbod wetgevingsleer Concrete afspraken met het vormingssecretariaat 30 maart 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het klachtenbeleid in de Vlaamse overheid
Advertisements

14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Beleids- en Beheerscyclus
SRE Kenniscentrum GPR Gebouw
Ict - beleidsplan
Methodisch begeleiden
The CAF Procedure voor externe feedback
Consultatiemoment 2 27 maart 2009 De Pianofabriek Fortstraat Brussel (Sint-Gilis)
College voor Examens, Rol van Contactpersonen Implementatie coe in mbo 13 september ‘10 Jan Paul de Vries.
Programma Introductie sprint/OUX Kennismaking deelnemers in 2 rondes
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
GOED WONEN van LEVENSbeLANG! Ouderenweekcampagne 2011.
Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
WG archiveringVAC Brugge 17/01/ juli Op te volgen afspraken Aanduiden van coördinatoren per entiteit Contact opnemen met de beleidsdomeinarchivarissen.
Flankerend onderwijsbeleid De beleidsprioriteiten van onderwijs in het decreet (art 19) gelijke onderwijskansen, kleuterparticipatie, spijbelen,
“Proeftuinsessie 2: Administratie Wegen en Verkeer”
Leuvens Fonds ter Bestrijding van Kinderarmoede (LFBK)
Wiki: Medmec04 les 4(week 6)Engagement The game called life
Wiki: Medmec04 les 5 Engagement The game called life
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
22 VN – standaardregels als basis Herwerkt door ‘Zweedse Federatie van Personen met een Handicap’ Nationale regels toepasbaar op gemeentelijk niveau Methdodiek.
. be OFO - IFA OFO Opleidingsinstituut van de Federale Overheid Presentatie Comité B 6 juli 2005.
ICTB/NB Projectmanagement.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Kennis delen is kracht HR-deelnetwerk 23 mei 2014 Video ants
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
E-Raden als extranet Leuven, 24 oktober 2005 Freddy Deprez, Algemeen directeur Jan Vangrinsven, projectleider.
La Nouvelle Espérance Tussentijdse presentatie van het resultaat.
Vragenlijst ketencoördinatoren
Participatie en Portaal
Erica van Henten (Alysis Zorggroep)
Met de steun van Welkom. Inhoud 1.Korte voorstelling Ecolife 2.Ecodriving workshops 3.Ecodriving op evenementen 4.Stand van zaken 5.Toekomstperspectief.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Algemene Vergadering Logo Antwerpen Noord vzw Essen 12/12/2006.
Als het kriebelt na de lessen… moet je SNS-en Sport Na School-pas Zuiderkempen Schooljaar
DOne Doorgedreven ondersteuning naar nieuwe economie.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Welkom!.
Aanpak BBC lichting 1/1/2014 opmaak meerjarenplan/budget.
Aanpak en praktijkervaring
Ontwikkelingsperspectief
1 BOTTOM UP FEEDBACK - WERKJAAR Infosessie BUE werkjaar Intro BUE-kader Verloop BUE-traject en technische instructies Rol als BUE-begeleider.
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
Het adviesrapport. 1. Samenvatting (eventueel, niet verplicht) 2. Inleiding: -geef aan wie je bent, waar je werkt, in welke functie. -leeswijzer: aangeven.
Overlegplatform Dementie 12 maart 2015
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Doelstellingenmanagement
Het Nieuwe Werken in VAC Brugge maandag 29 september verslag
HR NETWERK 2015, EEN ANDERE AANPAK. Wat willen we bereiken ? HR netwerk ’15 2 Verdere versterking van het HR netwerk als spil – instrument rond.
WERKEN AAN GELETTERDHEID OP DE WERKVLOER 02/07/2015.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Evaluatie Train Je Collega 2015 Vrijdag 4 december 2015.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1 Minimale kwaliteitseisen voor multidisciplinaire teams provinciale informatiesessie.
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Blijven ontwikkelen Zin?Ja! 21 april Opener – stellingen rond Leren & Ontwikkelen 1. wie is verantwoordelijk voor leren in VO - de leidinggevende.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Wegwijs in meerjarenplanning Werking gemeente Steenokkerzeel.
Centraal meldpunt onverzekerdenzorg Sylvia Commandeur 16 februari 2017
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
Evaluatie werking Najaar 2015 – oktober 2016.
Infosessie lokaal woonbeleid Sociaal Woonaanbod
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Implementatietraject Doorontwikkelen BRON vo
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Ontwikkelen bijeenkomsten
Rijk van Nijmegen Bondgenotenbijeenkomst
Transcript van de presentatie:

Vernieuwd ontwikkelaanbod wetgevingsleer Concrete afspraken met het vormingssecretariaat 30 maart 2012

Een vernieuwde samenwerking DWM Ellen Vermoesen Marijn Straetemans AgO Team Leren: • Sandra Lauf • Hilde Robbeets Vormingssecretariaat: • Goedele Cnapelinckx ICW – inhoudelijk verantwoordelijk Jeroen Van Nieuwenhoven (ICW) Eipa – projectmanagement Theo Jans / Esther Haenen

De verschillende deelopdrachten in de samenwerking 1.Ontwikkeling van het ondersteunend lesmateriaal 2.Het organiseren van de modules –Open aanbod 3.Het projectmanagement 4.Het uitwerken van vormingen op maat 5.Studiedagen en actualiteitenbijeenkomsten

Nieuw is deelopdracht 3: het projectmanagement • Eipa neemt dit op. • Taken – Zij fungeren als enig aanspreekpunt voor (DWM/AgO) – Plannen de data in samenspraak met de opdrachtgever en docenten (ook interne docenten). – Voeren gemaakte praktische afspraken uit. – Koppelen gemaakte afspraken terug naar de trainers. – Bewaken gemaakte afspraken – Schrijven van verslagen na een vergadering. – Financiële afspraken.

Deelopdracht 1: ontwikkeling van het ondersteunend lesmateriaal • Taak ICW/Eipa – Het actualiseren van bestaand ondersteunend lesmateriaal – Het ontwikkelen van ondersteunend lesmateriaal voor nieuwe modules wetgevingsleer • Taak DWM/AgO – Kwaliteitscontrole op het ondersteunend lesmateriaal: • DWM inhoudelijke controle • AgO: didactische controle. • Taak Vormingssecretariaat – geen

Deelopdracht 2: Een overzicht van het vernieuwde aanbod • Wetgevingsleer 1: Beleid en regelgeving: een kennismaking. (1 dag) • Wetgevingsleer 2: Opstellen van een regelgevingsdossier. (1 dag) • Wetgevingsleer 3: Ria als proces. (1 dag) • Wetgevingsleer 4: Opstellen van rechtsregels (2 dagen) • Wetgevingsleer 5: De Europese aspecten van de Vlaamse beleidsvoering. (1 lesdag)

Het nieuwe aanbod onder de loep • Wetgevingsleer 1: Beleid en regelgeving: een kennismaking. (1 dag) – Doelgroep: nieuwe medewerkers (of medewerkers die geheroriënteerd worden) – Aantal cursisten: min =9, max = 12 – Trainers: • Inleiding door DWM • De opleiding door ICW (naam nog niet bekend) • Slot: DWM –Frederik stelt zich voor als Ria – adviseur??? – Voorkennis: geen – Prijs: voorstel prijs cursist: 188 euro (= 1694 euro/9 cursisten) – Syllabus: een klein boekje – Planning: • Proefsessie voor de maand juni? • Aantal te verwachten sessies voor het najaar 2012: ? • Aantal te verwachten sessies voor het jaar 2013:.???

Het nieuwe aanbod onder de loep • Wetgevingsleer 2: Opstellen en opvolgen van een regelgevingsdossier (1 dag) – Doelgroep: Ambtenaren die actief betrokken zijn bij de opmaak van de Vlaamse regelgeving, medewerkers van het Vlaams Parlement en medewerkers van de strategische adviesraden. – Aantal cursisten: min =9, max = 12 – Trainers: • Inleiding door DWM • De opleiding door ICW (naam nog niet bekend) • Interne trainers: ????? – Voorkennis: ???? – Prijs: voorstel prijs cursist: 188 euro (= 1694 euro/9 cursisten) – Syllabus: een papieren neerslag van het stroomschema (zie website DWM – Planning: • Proefsessie voor de maand juni? • Aantal te verwachten sessies voor het najaar 2012: ? • Aantal te verwachten sessies voor het jaar 2013:.???

Het nieuwe aanbod onder de loep • Wetgevingsleer 3: Ria als proces (1 dag) – Doelgroep: Ambtenaren die actief betrokken zijn bij de opmaak van de Vlaamse regelgeving, medewerkers van het Vlaams Parlement en medewerkers van de strategische adviesraden. – Aantal cursisten: min =9, max = 12 – Trainers: • Inleiding door DWM • De opleiding door ICW (naam nog niet bekend) • Interne trainers: ???? – Voorkennis: ???? – Prijs: voorstel prijs cursist: 188 euro (= 1694 euro/9 cursisten) – Syllabus: De Ria handleiding? – Planning: • Proefsessie voor de maand juni? • Aantal te verwachten sessies voor het najaar 2012: ? • Aantal te verwachten sessies voor het jaar 2013:.???

Het nieuwe aanbod onder de loep • Wetgevingsleer 4: Opstellen van rechtsregels (2 dagen) – Doelgroep: Ambtenaren die actief betrokken zijn bij de opmaak van de Vlaamse regelgeving, medewerkers van het Vlaams Parlement en medewerkers van de strategische adviesraden. – Aantal cursisten: min =9, max = 12 – Trainers: • Inleiding door DWM • De opleiding door ICW (naam nog niet bekend) • Interne trainers: ???? – Voorkennis: ???? – Prijs: voorstel prijs cursist: 376 euro (= 1694 *2euro/9 cursisten) – Syllabus: leeswijzer – Planning: • Proefsessie voor de maand juni? • Aantal te verwachten sessies voor het najaar 2012: ? • Aantal te verwachten sessies voor het jaar 2013:.???

Het nieuwe aanbod onder de loep • Wetgevingsleer 5: De Europese aspecten van Vlaamse beleidsvoering (1 dag) – Doelgroep: Ambtenaren die actief betrokken zijn bij de opmaak van de Vlaamse regelgeving, medewerkers van het Vlaams Parlement en medewerkers van de strategische adviesraden. – Aantal cursisten: min =9, max = 12 – Trainers: • Inleiding door DWM • De opleiding door ICW (naam nog niet bekend) • Interne trainers : ???? – Voorkennis: ???? – Prijs: voorstel prijs cursist: 376 euro (= 1694 euro*2/9 cursisten) – Syllabus: ???? – Planning: • Proefsessie voor de maand juni? • Aantal te verwachten sessies voor het najaar 2012: ? • Aantal te verwachten sessies voor het jaar 2013:.???

Deelopdracht 2:Taken met het vormingssecretariaat (1) – Planning van de modules (samenwerking met Eipa) • Proefsessies (in samenwerking met Eipa • In juni plannen van de opleidingen voor het najaar • November sessieplanning voor het jaar 2013 – Geplande sessies annuleren of verplaatsen bij overmacht (staking, trainer afwezig, …) • Nieuwe afspraken maken Eipa • Cursisten verwittigen – Opvolgen van de inschrijvingen in promote. • Niet voor de proefsessies • Andere sessies – Het minimum aantal deelnemers bewaken – bijkomende communicatie –acties doen bij de doelgroep als het minimum niet bereikt is. (dit moet nog concreter uitgewerkt worden met DWM) – Annuleren wanneer het minimum niet behaald wordt. Het vormingssecretariaat neemt hierbij de beslissing op basis van voorafgaan regels.

Deelopdracht 2:Taken met het vormingssecretariaat (2) – Cursusmateriaal kopiëren en klaarleggen in het leslokaal • Opmerking: het lesmateriaal wordt bewaard op documentum in de gemeenschappelijke map. Het vormingssecretariaat haalt de syllabus daar op. Hier staat telkens de laatste versie van het cursusmateriaal. – Aanwezigheidslijsten klaarleggen in het leslokaal en verwerken in Promote (niet voor de proefsessies). – Het evaluatieformulier via mail versturen naar de deelnemers. – De verwerkte evaluaties bezorgen aan DWM en Eipa.

Voorbeeld van een standaard evaluatieformulier.

Deelopdracht 2:Taken met het vormingssecretariaat (3) – Monitoring & indicatoren • Het aantal inschrijvingen per beleidsdomein uit promote halen. • Een overzicht maken in promote van deelnemers die meerdere modules gevolgd hebben. • Het aantal annulaties uit promote halen. • Een overzicht leveren van de verwerkte evaluaties. Ogen – Observatoren gratis bijvoegen in promote. – Bijvoegen mensen die een opleiding gevolgd hebben, uitnodigen voor de volgende opleiding – mail maken en alle ingeschrevenen uitnodigen.

Deelopdracht 2:Taken Financiële cel. • Inkooporders maken • Bestelbonnen maken. • Facturen bestalen.

Deelopdracht 4: vormingen op maat – inhouse opleidingen • Aanpak – DWM biedt een aantal suggestiepakketten aan, die door de vragende entiteiten kunnen worden aangepast, maar wel: • Volgens een aantal richtlijnen. • Na een intakegesprek met DWM en ICW • Na het opstellen van een contract waarin praktische afspraken, de inhoudelijke afwijkingen en de financiële implicaties worden vastgelegd.

Deelopdracht 4: vormingen op maat – inhouse opleidingen. • Vormingsaanbod voor inhouse opleidingen – De modules in het open aanbod aangevuld met: • Het totstandkoming en implementatie van Europees recht (duur 1 dag) • Bevoegdheidsverdeling (duur 0,5 dag tot 1 dag) • Delegatie ( duur 0,5 dag tot 1 dag) • Uitwerking in de tijd en overgangsrecht (duur 0,5 dag) • Handhaving (duur: 1 dag) • ….zie pagina 15 Evaluatie van regelgeving (???)

Deelopdracht 4: vormingen op maat – inhouse opleidingen • Taak vormingssecretariaat in dit aanbod? • ….. • Taak vormingssecretariaat in het aanbod van studiedagen en actualiteitenbijeenkomst.

COMMUNICATIE met elkaar • Cruciaal om alle vragen altijd naar iedereen door te spelen. • Opmaak mailadres • (->nog praktische probleempjes) • Ook vormingssecretariaat toevoegen • TO DO Afspreken: wie antwoordt wat en wanneer • Cfr afsprakenkader