Beroepsaansprakelijkheid Assurantietussenpersonen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hengelo, 27 februari 2013 Mr. Lydia Janssen
Advertisements

NILG jaarcongres, Amsterdam 9 november 2010
Een gebrek aan patiëntveiligheid
niets is zeker, dát is zeker!
Werkgeversaansprakelijkheid
Het Burgerarrest Het burgerarrest moet voldoen aan de volgende voorwaarden: - Er is sprake van een strafbaar feit - Er is sprake van een verdachte - Er.
Schade-expertisebureaus en de Wet bescherming persoonsgegevens
en de aansprakelijkheid van de installateur
Brandverzekering met afstand van verhaal
Financiële Planning. Financiële planning  Goede oudedagsvoorziening. Is uw pensioen en AOW wel toereikend?  Inkomensvoorziening bij arbeidsongeschiktheid.
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
DE WET VOORKEURSRECHT GEMEENTEN (Wvg)
SUBROGATIE Aon Risk Services.
1 Federatieve Studiekring Utrecht 8 januari 2008 BEROEPSAANSPRAKELIJKHEID mr Adri P. Kranenburg Advocaat/Attorney at law Van Mens & Wisselink, Amsterdam/Rotterdam.
De rechtsbijstandverzekering, enkele deontologische aspecten Permanente vorming Vlaams pleitgenootschap 16 november 2001.
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
“HDN en de zorgplicht in de keten”
Excellent Financieel Plan
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Aansprakelijkheid bestuurders
Welkom bij de STABU.
De rol van het inkomen in de AOV
De tussentijdse opzegging-clausule ACIS-symposium 4 maart 2011 Mr J. D
‘Na-U-Clausule en samenloop’
Arrest Hendrikx - Peters
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Open Universiteit Nederland WFDWFD Anka Ernes Rechtswetenschappen Rechtswetenschappen.
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Rechtsbronnen wet gewoonte jurisprudentie verdrag ©2006 mr. J. Keizer.
Nieuw Verzekeringsrecht Fraude en Zorgplicht Programma
ACIS/UvA/Ou Jac Rinkes 19 maart 2010
Traditionele voorstelling totstandkoming rechtsnormen Overheidswet- en regelgevers ( Democratisch gelegitimeerd) Overheidsrechtspraak.
Of u nu een ZZP, freelancer, DGA of een andere ondernemer bent, en in welke beroepstak u ook werkzaam bent, wij hebben voor elke soort ondernemer een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Financiële Planning. Financiële planning  Goede oudedagsvoorziening. Is uw pensioen en AOW wel toereikend?  Inkomensvoorziening bij arbeidsongeschiktheid.
De Beroepsaansprakelijkheids-verzekering van artsen
DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE TRUSTEE
Pe-opleidingen.nl WFT, wet financieel toezicht. De Wet op het financieel toezicht (Wft) is op 1 januari 2007 in werking getreden. Deze wet regelt het.
Opvolgend vervoer: een nuttig instrument
Hfdst. 26 Het Proces-Verbaal
Ontwikkelingen in het recht van de aansprakelijkheidsverzekering
Het Nederlandse ontslagrecht
De (T)OR en de bestuurder
Presentatie titel Transportrecht Rotterdam, 00 januari 2007
Rechtsstaat 22 april Rechtsstaat 22 april 2008.
4.1 Pijn in je eigen portemonnee? ↗ Verzekerde ↗ Degene die zich verzekert bij een verzekeringsmaatschappij ↗ Verzekeraar ↗ De verzekeringsmaatschappij.
Beheer Elkey externen Jeroen François Security Manager.
Klachtenloket KINDEROPVANG Landelijk loket klachten en geschillen voor Kinderopvang en Peuterspeelzalen.
Maar verzekeraar: wat doet u nu?. Mr. Robin van BeemMr. Coen Fledderus T: 070 – T: 070 – E:
De Bouwrecht Dag Academie voor de Rechtspraktijk 25 september 2014
Hoe verloopt een rechtszaak?. Dagvaarding of verzoekschrift Dagvaarding : een brief met wie de eiser is, wat hij wil en welk bewijs hij heeft. Wanneer.
OR & Reglement. Conform WOR: iedere OR moet een reglement opstellen waarin … “de onderwerpen worden geregeld die bij of krachtens deze wet ter regeling.
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Help, mijn dokter maakt een fout?! Symposium Dokter in nood 8 november 2011 Mevrouw mr. J.C. van den Dries
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
WW en starten als Ondernemer Cornelissen en Sars Advocaten in samenwerking met PZO Mr. G.J. van Brakel, advocaat 8 oktober 2009.
Overeenkomst niet goed opgezegd Schadevergoeding.
De kascommissie “De kascommissie is overbodig, onze penningmeester heeft alles goed op orde”
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Zorgplicht van de assurantietussenpersoon en de Cloud 2 juni 2016 Henk Schild.
Bewijsrecht prof. mr. W.D.H. Asser Kasteel Waardenburg 6 december 2013.
Het spanningsveld tussen het recht op informatie van de patiënt, het recht op verdediging van de zorgverlener, de leiding van het verweer door de verzekeraar.
De privaatrechtelijke zorgplicht van de verzekeringstussenpersoon
Klachtenregeling Actan adviseurs & accountants
Eerste Hulp Bij Schade 112contra.nl.
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
7 december 2017 Bedrijfsgeheimen en andere vertrouwelijke informatie in de civiele procedure Vereniging Corporate Litigation – 31 mei 2018 Ruud Hermans.
Zorgplicht en artikel 52 PW, de praktijk
Transcript van de presentatie:

Beroepsaansprakelijkheid Assurantietussenpersonen EFD 22 en 28 oktober 2008 mr. T.J.K. van Santen en mr. H.J. Stehouwer

Inhoud Assurantietussenpersoon Juridisch kader: overeenkomst van opdracht Norm: zorgvuldigheid die… Zorgplicht onder verschillende omstandigheden (jurisprudentie) Gevolgen Wft voor zorgplicht Overige relevante factoren bij aansprakelijkheid Woekerpolis Tips voor de praktijk Procedure voor de civiele rechter Klachtenbehandeling bij Kifid

Assurantietussenpersoon Onafhankelijke / vrije assurantietussenpersoon (tsp) D.w.z.: tsp die in opdracht van en t.b.v. (aspirant)-verzekerde bemiddelen bij het totstandkomen van (verzekering/hypotheek) overeenkomsten Bij ontzegging dekking door verzekeraar: gevolgen fouten tsp worden aan de verzekerde (verz.) toegerekend, dus: Aansprakelijkheid tsp jegens verz.

Juridisch kader Overeenkomst tsp-verz. is een overeenkomst van opdracht (art. 7:400 BW) Norm: art. 7:401 BW: de opdrachtnemer moet bij zijn werkzaamheden de zorg van een goed opdrachtnemer in acht nemen Verder: verz. op hoogte houden van stand van zaken (art. 7:403 lid1 BW) en rekening en verantwoording afleggen (lid 2) Invulling van open norm d.m.v. jurisprudentie en deels door Wft Opvallend: deskundigen worden door rechters zelden geraadpleegd.

Zorgvuldigheidsnorm HR (NJ 2003, 375): ´Een assurantietussenpersoon dient tegenover zijn opdrachtgever de zorg te betrachten die van een redelijk bekwaam en redelijk handelend beroepsgenoot mag worden verwacht´ dus: Waken voor de belangen van de verzekeringnemers bij de tot zijn portefeuille behorende verzekeringen, dus: Verz. tijdig wijzen op gevolgen die hem bekend geworden feiten voor de dekking van de tot zijn portefeuille behorende verzekeringen kunnen hebben, dus:

Zorgvuldigheidsnorm Toezien dat door of namens de verz. aan de verzekeraar tijdig alle mededelingen worden gedaan waarvan tsp behoort te begrijpen dat die de verzekeraar ervan zullen (kunnen) weerhouden om, een beroep te doen op het vervallen van het recht op schadevergoeding wegens de niet-nakoming van de mededelingsplicht t.z.v. risicoverzwarende omstandigheden. Feiten en omstandigheden die aan tsp bekend zijn of die hem redelijkerwijs bekend behoorden te zijn, dus: …als tsp niet over voldoende gegevens beschikt of niet ervan mag uitgaan dat de gegevens waarover hij beschikt nog volledig en juist zijn, moet hij daarnaar bij verz. informeren.

Zorgplicht onder verschillende omstandigheden A: verplichting jegens verzekeraar tot geven van voldoende inlichtingen om een beroep op verzwijging te voorkomen Voorbeeld 1: NJ 1999, 650: art. 251 K-zaak: tsp vult in 1990 aanvraagformulieren in en ondertekent deze met handtekening die voor die van verz. moet doorgaan in 1988 had tsp aan verz. al eens om diens strafrechtelijk verleden gevraagd en toen werd ontkennend geantwoord in 1988 is verz. tweemaal veroordeeld voor vernieling en mishandeling bij schade doet verzekeraar beroep op art. 251K HR: tsp moet ook vragen naar een eventueel strafrechtelijk verleden, waarbij hij er niet van mag uitgaan dat verz. dit verleden spontaal zal melden

Zorgplicht onder verschillende omstandigheden Voorbeeld 2: NJF 2006, 487: art. 251 K-zaak tsp vult in 1998 aanvraagformulier in en geeft aan dat verz. niet eerder strafrechtelijk is veroordeeld. Tsp tekent. in 1997 was verz. veroordeeld voor bezit gestolen mobieltjes, hennepplanten xtc-tabletten en werpsterren bij schade doet verzekeraar beroep op art. 251 K let op: verz. had via tsp twee maanden eerder zelf een aanvraagformulier ondertekend en op dezelfde vraag nee geantwoord. Hof Den Bosch: tsp heeft alléén aan zorgplicht voldaan indien hij, ondanks eerdere formulier, expliciet naar strafrechtelijk verleden heeft gevraagd. Bewijslast ligt bij tsp. Wel mogelijk: schadelastverdeling

Zorgplicht onder verschillende omstandigheden Voorbeeld 3: NJF 2008, 199, 7:928 BW-zaak verzekerde ondertekent zelf aanvraagformulier autoverzekering, verzwijgt ontzegging rijbevoegdheid zowel in aanvraagformulier als in polisblad wordt naar belang van opgeven ontzegging rijbevoegdheid gewezen. auto wordt gestolen, verzekeraar doet beroep op art. 7:928 BW: verz. verwijt tsp hem niet te hebben voorgelicht omtrent inhoud en werking aanvraagformulier (verz. zou niet goed Nederlands spreken) Rechtbank Rotterdam: tsp hoeft, zonder concrete aanleiding, niet na te gaan of verz. alle vragen naar waarheid heeft beantwoord en heeft begrepen.

Zorgplicht onder verschillende omstandigheden B: zo snel mogelijk voor dekking zorgen en verz. te informeren indien dit niet mogelijk is (tegen gewenste premie) Voorbeeld: NJ 1999, 651 cascoverzekering motorboot eindigt op 9 maart 1991 tsp deelt verz. mee dat polis wordt verlengd na betaling premie voor 21 mei 1991. Op 23 mei is geld bij tsp binnen tsp schrijft op 7 juni brief dat geld te laat was ontvangen en dus is teruggestort. Verz. ontvangt deze brief op 13 juni op 10 juni brand op schip, geen dekking, verz. stelt tsp aansprakelijk

Zorgplicht onder verschillende omstandigheden HR: ´het is de taak van de tsp is te waken voor belangen van de verzekeringnemers bij de tot zijn portefeuille behorende verzekeringen en van degenen die door premie te betalen na een offerte te kennen geven zich tegen bepaalde gevaren te willen verzekeren. Tot deze taak behoort dat de tsp, die betaling van een verzekeringspremie ontvangt in verband met het verlengen van een verzekering en die de betaling niet wil aanvaarden en de verzekering niet wil doen verlengen, onverwijld hiervan kennis geeft aan degene die de betaling deed, opdat deze dadelijk stappen kan ondernemen om zich elders te verzekeren´

Zorgplicht onder verschillende omstandigheden C: tsp moet verz. informeren over hem bekend geworden feiten die gevolgen kunnen hebben voor de dekking, zoals bij overlijden verz. Voorbeeld: NJ 2003, 375 (risicoverzwaring tijdens looptijd verzekering) pand wordt via tsp verzekerd in polisvoorwaarden: wijziging bestemming, leegstand en buiten gebruik zijn melden bij verzekeraar vertrek vorige eigenaar, bestemmingswijziging, begonnen en gestaakte bouw, daarna leegstand niet gemeld tsp wist van vertrek vorige eigenaar en onduidelijkheid mbt bestemming pand na brand weigert verzekeraar uit te keren

Zorgplicht onder verschillende omstandigheden HR: tsp moet toezien dat door of namens de verz. aan de verzekeraar tijdig alle mededelingen worden gedaan waarvan tsp behoort te begrijpen dat die de verzekeraar ervan zullen (kunnen) weerhouden om een beroep te doen op het vervallen van het recht op schadevergoeding wegens de niet-nakoming van de mededelingsplicht ter zake van risicoverzwarende omstandigheden. En: als tsp niet over voldoende gegevens beschikt of niet ervan mag uitgaan dat de gegevens waarover hij beschikt nog volledig en juist zijn, moet hij daarnaar bij verz. informeren

Zorgplicht onder verschillende omstandigheden D: zowel bij sluiten verzekering als bij verdere looptijd verzekering ongevraagd letten of de dekking nog toereikend is en verz. waarschuwen indien nodig (vooral bij vaste klanten) Voorbeeld: NJF 2005,126 verz. heeft aantal bedrijfspanden verkregen, verzekerde waarde 11,7 miljoen gulden verz. laat panden taxeren en uit taxatie volgt een waarde van 4,6 miljoen gulden verz. vraagt tsp polis aan te passen, die doet dit. tsp vraagt wel naar juistheid bedrag, maar ontvangt geen afschrift van taxatierapport bij brand blijken panden onderverzekerd, verz. stelt tsp aansprakelijk

Zorgplicht onder verschillende omstandigheden Rechtbank Haarlem: - Herhaling norm NJ 2003, 375. - Zorgen voor adequate bediening van belangen verz. - Bij een zeer grote waardevermindering moet tsp nagaan of grondslag taxatie correct is en anders de dekking nog niet aanpassen of: - verz. adequaat waarschuwen

Zorgplicht onder verschillende omstandigheden E: zorgplicht bij een schadegeval   Voorbeeld: NJF 2007, 291 in november 1996 heeft verz. een ongeval, auto totall loss, verz. heeft een whiplash verz. bezoekt in december 1996 kantoor tsp voor gesprek verz. arbeidsongeschikt, ontvangt na een jaar haar WAO-uitkering in 2004 doet verz. een beroep op ongevallenverzekering verzekeraar wijst af i.v.m. vervaltermijn, verz. stelt tsp aansprakelijk

Zorgplicht onder verschillende omstandigheden Rechtbank Breda: herhaling norm NJ 2003, 375. - Als tsp bepaalde feiten niet geheel weet, moet hij daarnaar informeren. - Omdat verz. een ernstig ongeval heeft gehad (auto was total loss, tsp wist van omstandigheden ongeval), bestond de reële mogelijkheid dat verz. letsel zou hebben opgelopen, ook al was dat voor tsp niet zichtbaar. - Tsp had dus moeten informeren naar aanwezigheid letsel

Zorgplicht onder verschillende omstandigheden F: Verplichting om verzekerde te informeren over de basisbegrippen in de dekking Tenslotte: - Ontwikkelingen bijhouden op eigen vakgebied - Bij verdergaande specialisatie wordt norm strenger - Zorgplicht is niet oneindig (Zelfontbranding, NJ 2005, 92)

Gevolgen Wft voor zorgplicht Wft (Wfd) zijn publiekrechtelijke regels t.b.v. vestiging (toezichtwetgeving) Zorgvuldigheidsnormen tsp spitsen zich toe op: onderscheid tussen adviseren en bemiddelen transparantie m.b.t belangen en wijze van betaling tsp aanleggen klantprofiel bij complexe financiële producten Let op: verz. moet tsp altijd nog via privaatrecht dwingen om schade te vergoeden

Gevolgen Wft voor zorgplicht Het is een groot misverstand dat Wft (Wfd) alle aspecten van zorgvuldigheid tsp regelt Norm zorgplicht wordt dus nog steeds door jurisprudentie bepaald Echter: publiekrechtelijke Wft-regels geven nadere invulling aan norm

Overige relevante factoren bij aansprakelijkheid Schade (zie ongeval-zaak, wat zou er zijn uitgekeerd ?) Causaal verband tussen fout en schade (zou schade ook zonder de fout zijn ontstaan ?) Eigen schuld verzekerde (zie 2e art. 251K-zaak) Te laat reclameren ? Rechten (wellicht) verwerkt !

Woekerpolis Geen discussie over dekking maar over transparantie inzake kosten Geen jurisprudentie bekend, rechtspositie partijen nog onduidelijk Pijlen worden vooralsnog op verzekeraars gericht Als verzekeraars aansprakelijk zijn, dan tsp mogelijk ook Transparantiediscussie in volle gang

Tips voor de praktijk Doe aan dossieropbouw Vastleggen informatie omtrent verz, gesprekken met en mededelingen aan verz. (ook in kader Wft) Zorg voor goed overzicht portefeuille verzekerde Pro actief reageren bij wijzingen situatie verzekerde, doorvragen Hanteer algemene voorwaarden (let op verschil BtoB/BtoC en van toepassing verklaren/ ter hand stellen) Bespreek exoneratie in algemene voorwaarden met beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar Melding claim bij beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar of rechtsbijstandverzekeraar

Vragen?

Procedures burgerlijke rechter Dagvaarding namens eiser: formulering van vordering en motivering Verweer van gedaagde (iha schriftelijk) Comparitie van partijen Evt. schriftelijke ronde Mogelijkheid tot leveren van bewijs Vonnis (of schikking)

Procedures burgerlijke rechter Sector Kanton: Financieel belang maximaal € 5.000 Geen verplichte procesvertegenwoordiging Sector Civiel: Financieel belang hoger dan € 5.000 Vertegenwoordiging door advocaat NB: wijziging procesmonopoliegrens tot € 25.000 (?)

Procedures burgerlijke rechter Hoger beroep mogelijk bij Gerechtshof (bij financieel belang boven € 1.750) Cassatieberoep bij Hoge Raad NB: verhouding financieel belang – kosten

Klacht bij Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) is bedoeld om de consument één loket te bieden voor de beslechting van (dreigende) conflicten met financiële dienstverleners en voor informatie over financiële zaken. U kunt hierbij denken aan de productgroepen beleggingen, verzekeringen, hypotheken, kredieten, overige bankproducten en gemengde producten.  Sinds april 2007: opvolger van andere klachtinstanties w.o. Klachteninstituut Verzekeringen Verplichte aansluiting voor financiële dienstverleners bij Kifid

Positie tussenpersoon Positie van tussenpersoon (en andere dienstverleners) over wie wordt geklaagd vraagt goede strategie: enerzijds positioneren als dienstverlener anderzijds verweer tegen evt. aansprakelijkstelling

Begripsomschrijvingen Klacht: elke blijk van onvrede inzake financiële producten of financiële dienstverlening, tussen een Consument en een of meer Aangeslotene(n). Geschil: elke blijk van onvrede inzake financiële producten of financiële dienstverlening, tussen een Consument en een of meer Aangeslotene(n), die na interne klachtbehandeling door de Aangeslotene(n) niet tot tevredenheid van de Consument is weggenomen.

Stappen in klachtbehandeling volgens Kifid Eerst interne behandeling bij Aangeslotene Bij Kifid: Ombudsman Financiële Dienstverlening Geschillencommissie Financiële Dienstverlening

Interne behandeling Richtlijnen Interne Klachtenprocedure van Kifid (zie www.kifid.nl) Definitie klacht Klachtdossier Klachtafhandeling Verwijzing Kifid Beheer

Ombudsman Financiële Dienstverlening (reglement: zie www.kifid.nl) Bemiddeling in geschillen tussen consumenten en aangeslotenen Verplichting tot verlenen van medewerking Leidt tot een schriftelijk oordeel, evt. met aanbeveling Leidend: wet en regelgeving, rechtspraak, overeenkomst, gedragscodes/ereregels, maatstaven van redelijkheid en billijkheid Jaarlijks verslag van bevindingen en ervaringen

Ombudsman (vervolg) Enkele uitsluitingen: Geschillen die bij rechter of andere instantie aanhangig zijn (geweest) Geschillen die later dan drie maanden na definitief standpunt van aangeslotene zijn ingediend (met verwijzing Kifid)  

Geschillencommissie Financiële Dienstverlening Reglement: zie www.kifid.nl (versie 20-12-2006) Onafhankelijke leden, benoemd door Kifid Verplichting tot verstrekken van inlichtingen Behandelen en beslissen over individuele geschillen cq schikking bevorderen Keuze voor bindende of niet-bindende uitspraak (bij aansluiting of in dit geval; over en weer) Nieuw plafond bindende uitspraken: € 100.000 voor intermediair Mogelijkheid hoger beroep vanaf € 25.000

Geschillencommissie (vervolg) In reglement uitgebreide beschrijving van bevoegdheid, uitsluitingen en procedure Mogelijkheid van kostenveroordeling Mogelijkheid van vernietiging i.g.v. principiële uitspraak met belang van meer dan € 5.000.000,-

Tuchtraad Financiële Dienstverlening Opvolger van Raad van Toezicht Tot dusver alleen verzoek van Verbond van Verzekeraars Concept reglement opgesteld Dubbele taak: er op toe zien dat de aangeslotenen ten opzichte van de consumenten de goede naam, het aanzien van en het vertrouwen in de bedrijfstak in stand houden; toetsing aan gedragscodes, keurmerken en ereregelen (oa Richtlijnen interne klachtbehandeling); tevens beoordeling klachten mbt naleving van de Gedragscode Verzekeraars

Vragen?