De opheffing van het bordeelverbod: gevolgen voor mensenhandel?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
-van controle naar loslaten-
Advertisements

Minisymposium kwaliteit puinbreken
Uitvoering Natuurregelgeving door provincies
Illegale en criminele praktijken in de woningsector
Nieuwe Drank- & Horecawet in de praktijk
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
“Waakzaam en dienstbaar staat de politie voor de waarden van de rechtstaat”. Waakzaam zijn = problemen voor blijven, klein houden en waar onvermijdelijk.
Welkom bij de presentatie over Woning- en Kamerbemiddelingsbureaus.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
1 Nederland klaar voor IBAN en SEPA? Branches en bedrijven klaar? SEPA-middag VNO-NCW en MKB-Nederland 4 oktober 2012 Michiel van Doeveren, Secretaris.
Stadsverwarming en alternatieven Gemeente Amsterdam, 18 april 2007, Cooperaties/huurders 19 april 2007, Teus van Eck.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
P Academie voor bijzondere wetten1. 2 Gemeentelijke verordening 60% 3 Academie voor bijzondere wetten.
Bijeenkomst ‘De verwevenheid tussen de boven- en onderwereld’ 21 mei 2008 WELKOM.
Het Zandpad in het juiste perspectief
De AID, PD en VWA bouwen aan één nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Prof. Dr. T. Vander Beken.
Ingrid Steenhuis & Els Van der Poel
Dataverzamelingsmethoden
Activiteitenbesluit en geluid
Samenleving op stoom Reflectie vanuit de bedrijfseenheid Samen leven.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Platform milieuhandhaving grote gemeenten
WG. Nieuwe handhaving Peter Musselaers (Nijmegen)
17 september 2009Raadsinformatieavond Aanpak mensenhandel Zandpad Raadsinformatieavond 17 september 2009.
Lezing voor Divosa 12 juni 2009 Margo Trappenburg
Goed rioolgebruik: de lokale campagnes van gemeenten en waterschappen Isabelle Wasmus, projectmanager.
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Handhavingsbeleid brandweer Industriële veiligheid
Toezicht op brandveiligheid Hoe pakken we het gezamenlijk aan?
JE EIGEN VEILIGE PUBLIEKE TAAK
Gemeentebrede Handhaving Tilburg
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Georganiseerde voertuigcriminaliteit M.H.C. Barendse 8 april 2005.
Stichting Derde Merwedehaven en Burgerinitiatief hoorzitting 12 oktober 2010 Vanuit de Sliedrechtse burgerij een reactie op de ontwerpvergunning naar de.
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
Bibob en huisvesting in Amsterdam
8 september 2014 Veiligheid Dorplein Eerst wat algemene informatie.
HR Onderzoek FD HR Enquête de resultaten - Mei 2009.
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Regionaal beleid EUROPESE COMMISSIE December 2004 NL Verordeningen 1 Het cohesiebeleid ( ) Het voorstel van de Commissie voor nieuwe verordeningen.
Les htv2 APV/Handhaving Oud blz Handhaving Handhaving = elke handeling die erop gericht is de naleving door anderen van rechtsregels te bevorderen.
LMSO Congres “Ba-Ma mobiliteit” BMSO Historie BMSO Ba-Ma mobiliteit Resultaten NVMO discussie Enquête master voorlichting.
Preventie- en handhavingsplan Alcohol en jongeren.
Analysegestuurde handhaving we weten niet wat we weten.
Visstand Beheer Commissie; VBC Beleidsbesluit binnenvisserij 1999 Sport- en beroepsvisserij verplicht samenwerken: Instellen VBC’s. Opstellen Visplannen.
Digitaal Opkopersregister (DOR)
Bestuurlijke handhaving en aansprakelijkheid Prof.mr. G.T.J.M. Jurgens 18 april 2012.
Gluren bij de buren Bestrijding van thuisloosheid Lessen uit Amsterdam Alert, 36 (3),
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
Themabijeenkomst raad Integriteit en Veiligheid Roland Thiels (sr. medewerker/beleidsadviseur OOV)
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Evaluatie Beleidsnota Veiligheid en Leefbaarheid.
Gezondheid telt! in Boxmeer Kernboodschappen voor lokaal beleid M van Bon-Martens en M Rutten 22 maart 2007.
Integraal Veiligheidsbeleid gemeente Landerd Wat is het? Doelen van het beleid Prioriteiten Vragen?
DOORPAKKEN OP VEILIGHEID EDWARD VAN DER TORRE | LOKALEZAKEN Dordrecht 8 december 2015.
Bodem in de Omgevingswet
Strafrechtketen Dit is Cesare L. Cesare L. is 68 jaar oud.
Handhaving orde en veiligheid in de Dordtse horeca
OZHZ Gemeenschappelijke regeling gemeenten en provincie
Verdampende jeugdcriminaliteit
Van beleid tot regelgeving
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Weerbaarheid van het openbaar bestuur
Stijn van Griensven Gertrin van Lune Hugo Wittekoek Oktober 2015
Geweldloos verzet in de praktijk
Statushouders in de gemeente Schouwen-Duiveland
Transcript van de presentatie:

De opheffing van het bordeelverbod: gevolgen voor mensenhandel? Annelies Daalder, WODC a.daalder@minjus.nl www.wodc.nl

Hypothesen achter de wetswijziging Voor de niet-strafwaardige vormen van prostitutie: vergunningplicht met eisen  controle/handhaving  naleving van de regels zal worden bevorderd  gesaneerde en transparantere branche  verbetering positie van prostituees + bredere acceptatie van de prostituee in de samenleving. Bovendien zou een sanering van de branche een ontvlechting van prostitutie met criminele randverschijnselen met zich meebrengen.

Hypothesen achter de wetswijziging Voor de strafwaardige vormen van exploitatie van prostitutie: 1: Veronderstelling: deel van de branche gereguleerd  handhavings- en opsporingscapaciteit voor mensenhandel kan gerichter worden ingezet  verhoogde handhavings- en opsporingscapaciteit  toename pakkans. 2: Strafbaarstelling verscherpt Hypothese: combinatie van een vergrote pakkans en de verhoging van straffen zou kunnen leiden tot een afname van deze vormen van criminaliteit.

Wetswijziging Schrappen van verbod op exploitatie. Aanscherping wetgeving op onaanvaardbare vormen van prostitutie. Dit in tegenstelling tot gangbare internationale visie op NL beleid. Situatie lijkt liberaler geworden, maar is dat zo? 250a  273f WvStr: Strafmaat verhoogd en reikwijdte verbreed (VOOR een ander + andere feitelijkheid). 248b WvStr en 245 WvStr (bescherming minderjarigen). Uitbreiding gemeentewet art 151a (identificatieplicht mogelijk).

Evaluatie 2006/2007 In 2006 drie deelonderzoeken door: Intraval: niet-legale prostitutie: o.a. interviews met 190 informanten, observaties en analyse mensenhandelregistraties en internet. Regioplan: sociale positie prostituees vergunde sector: interviews met 354 prostituees en 49 exploitanten. DSP-groep: gemeentelijk prostitutiebeleid, regulering en handhaving. Enquête alle gemeenten, respons 84% plus extra. Verdieping met o.a. 67 interviews met informanten. Onder regie WODC plus overkoepelend rapport WODC.

Vergunde aanbod

Actoren en relaties overheid pooier exploitant prostituee klant crimi-org

Handhaving Paradox: er wordt meer gehandhaafd dan in de situatie waarin meer verboden was. Politie veel ingezet bij controles in kader van bestuurlijk toezicht  minder capaciteit voor controle niet-vergunde bedrijven en opsporing. Vergunde bedrijven vaker gecontroleerd dan niet-vergunde  ondermijnt bereidheid exploitanten en compliceert aanpak mensenhandel.

Sluiting seksinrichting 13% Intrekken vergunning 7% Gemeentelijke sancties bij vergunde locatiegebonden seksinrichtingen waar een overtreding is geconstateerd (N= 346 inrichtingen) Waarschuwing 78% Sluiting seksinrichting 13% Intrekken vergunning 7% Opleggen dwangsom 2% Totaal 100%

Illegaal? niet-vergund legaal vergund illegaal illegaal verblijf dwang minderjarigheid

Onvrijwilligheid Moeilijk te constateren, geen conclusies over af- dan wel toename mogelijk. Zorgwekkend:  prostituees met pooier niet afgenomen. Dwang vooral bij ramen, escort en thuis. Complicerend: beleid gericht op exploitanten en prostituees, niet op foute vriendjes/pooiers. Vergund ≠ zonder dwang. Bewustzijn breed lijkt toegenomen. Kleine successen in opsporing: Schijn bedriegt via M. Signalen in geringe mate aangetroffen. Van prost in vergunde sector 8% onder enige vorm van dwang begonnen. Uitstapbeleid: slechts 6% gemeenten, desgevraagd.

Minderjarigen Van minderjarigheid nauwelijks sprake. Ook bij controles slechts zeer incidenteel. Wel prostituees vanaf 18e verjaardag, net als dwang vooral escort, ramen en thuis.

Prostituees zonder geldige verblijfsvergunning Verscherpte controles en handhaving  afname van illegale prostituees. (Signalen o.a.: afname aanbod vrouwen en bemiddelaars bij clubs, afname bij controles, zichtbare afname). Deels overgenomen door vrouwen uit Oost-Europa die onder de EER vallen. Van vormen van illegaliteit is deze meest eenvoudig te controleren.

Positie prostituees Arbeidsverhoudingen in vergunde bedrijven nauwelijks veranderd. Zogenaamd zelfstandig, maar bemoeienis exploitanten alom  feitelijke gezagsverhouding. Rechtspositie niet best. Prostituees kennen nadelen van zelfstandig ondernemerschap zonder de voordelen. Bewustzijn en belangenbehartiging laag pitje.

Gevolgen wetswijziging Daling illegaal verblijvende prostituees, deels opgevangen door prostituees uit Oost-Europa. Verder nauwelijks verbeteringen / verslechteringen: eeuwenoud verschijnsel met zo veel actoren met eigen regels: wijzig je niet met een wetswijziging alleen. Bovendien: mensenhandel vaak georganiseerd en grensoverschrijdend: niveau activiteiten hoger dan niveau regelgeving, handhaving en opsporing. Verplaatsingen tussen regio’s, met name bij niet-locatiegebonden bedrijven: bijv. escort Amsterdam en Eindhoven. Plus opkomst moeilijk te controleren sectoren (sauna’s, parencl). Uitsluitend lokaal gerichte aanpak niet voldoende voor met name niet-locatiegebonden bedrijven.

Oplossingsrichtingen ??? Meer eenheid in vergunningenbeleid en handhaving. Bijv. landelijk escort overal onder vergunningpl. (kaderwet). Bestuurlijke controletaken die bij politie liggen, over laten nemen door anderen (bijv Arbeidsinspectie of gemeentelijke diensten). Effectieve aanpak breder overnemen, bijvoorbeeld de hotelprocedure van Eindhoven. Meer gebruik maken van info uit de branche zelf, zowel van exploitanten als van klanten. Campagne Schijn bedriegt: 78 meldingen in eerste helft 2006. Uitbreiding mogelijkheden convenant dagbladen, maanden geleden gebeurd. Werkt alleen als er gecontroleerd wordt. Evt meer gebruik van wet BIBOB? Uitkoop??? Meer aandacht voor uitstapmogelijkheden. Bewustwording/belangenbehartiging prostituees. Niet: polariseren.

Verder onderzoek Aanpak mensenhandel: Barbra van Gestel en Maite Verhoeven, WODC Psychologische factoren (bijv. attachment, PTSD, TAS-20, CTQ, …): Annelies Daalder, promotie-onderzoek, in samenwerking met VU, UvT, KUL, WODC.