Van bescherming naar zelf-organisatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET BELANG VAN PARTICIPATIE VAN MENSEN IN ARMOEDE
Advertisements

Reflecties Onderzoek ‘Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren’ Tineke Van de Walle Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Steunpunt.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Wie zal er voor de kinderen zorgen? Staten-Generaal Opvang en vrije tijd van schoolkinderen Bruno Vanobbergen Kinderrechtencommissaris.
De nieuwe werkelijkheid
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Iedereen gelijke kansen op school
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Minderhedenforum Weet wat je SAMEN wil. Inleiding 1.Het allochtoon middenveld 2.De ‘federaties’ 3.Het Minderhedenforum 4.Interculturele Rol?
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
ELISE DENHAENE 1BaSWB VRIJWILLIGERSWERK INPASSEN IN DE STRUCTUUR VAN EEN ORGANISATIE.
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
ICT in een dynamische context
Leren Ondernemen vzw Saskia De Bruyn
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
De Zavel, net een beetje anders… 17 december 2012 Goudblomme – De Swane – De Zavel – De Eeckhof.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Werken met meisjes Trefdag, 30 mei Wie ben ik?
Samen werken aan een gezonde regio!
Social Media ‘Talk of the town’. De bekendste: Twitter, Youtube, Flicker, Facebook, Linkedin en Hyves.
Waarom dit literatuuronderzoek?
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
Dossier Empowerment.
Inleiding politieke stromingen
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
- Groepsgericht vrijetijdsaanbod voor kinderen en jongeren:  plezante vrije tijd & realiseren van ontwikkelingskansen - Brugfunctie.
De culturele werkplaats voor jongeren van cc de ploter en jeugddienst ternat.
Armoede is … Sieg Monten
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
Jeugdhuis Creatuur, Bredene, een praktijkvoorbeeld Congres Uit De Marge, 19 november 2015.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Keuzevrijheid: lust of last?
De werkingen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren (=WMKJ) Made by: Charlène Vandorpe 1 Ba SW b Informatievaardigheden: SADAN- opdracht.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Participatie Advies Raad De PAR in het kort Presentatie over PAR voor Sportcafe1.
Coöperatieve werkvormen DOEL Kennismaking met coöperatief ondernemerschap De studentencoöperatie als praktijkgerichte leervorm.
#EBJ16 Vrijwilligerswerk als krachtige leeromgeving.
JES vrijwilligsters can!
Wat is jeugdwelzijnswerk?
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Hoe wegen op het lokaal beleid?
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Meewerken of tegenspreken?
Samen werken aan leefbaarheid
DSM FIT | Worklife center Werkgeluk of Duurzame Inzetbaarheid?
Onze Nieuwe Toekomst Our New Future
Persoonlijk Leiderschap
De week van de vrijwilliger
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Vermaatschappelijking van zorg
Basistekst : Talentontwikkeling
Safe Guarding and Child Protection
Trefdag Ouderen en lokaal beleid 4/4/2019
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Van bescherming naar zelf-organisatie De meervoudige betekenis van meisjeswerk Mieke Nolf

Werken met meisjes in Vlaanderen anno ‘13 Wat willen meisjes? Meisjes geven aan dat ze de jongens in de groep vaak te dominant vinden. Willen ‘ruimte om zichzelf te kunnen zijn’ gecombineerd met af en toe gemengde activiteiten. Realiteit: ‘Gemengde’ jeugdwerkingen met maatschappelijk kwetsbare jongeren bereiken in de realiteit voornamelijk jongens. En meisjeswerkingen in het defensief want ‘niet-meer-van-deze-tijd’.

Youth Working with Girls and Women in Community Settings Janet Batsleer Manchester metropolitan University, UK 2013 Youth and community work

Vaststelling Meisjeswerk is bedreigend Meisjeswerk wordt bedreigd ROJM Mechelen

Geschiedenis meisjeswerk UK 1890: Clubs for working Girls (Maude Stanley) Risk and danger Van straat houden (concern and control) Voorbereiden op rol als vrouw (koken, naaien) Zelfbeeld “Our work with many girls is to help them find out their own powers and to raise them more in their own estimation, for if a girl is stupid the fact of being thought so will put out even the small spark of intelligence that remains in her” (p 9)

Maude Stanley Profiel begeleidster en afstand-nabijheid: “We have had the experience of a lady as a superintendent and also one of the same class of the girls and we do not recommend either one or the other as absolutely the best; the essential is to find a woman with great friendliness, love for the girls, warm sympathy, order and liveliness, who will never be tired or who rather will never let her feelings, mental or physical, interfere with the work of the club.”(p9)

‘70 –’80: ontvoogding 1970: maatschappelijke discussies over seksualiteitsbeleving, individuele keuzevrijheid, doorbreking rolpatronen,… Organisaties enten zich op nieuwe begrippen als autonomie, collectieve actie en zelf-organisaties (tegen paternalisme) 1982: Girls are powerful Meisjeswerkers proberen perspectief van meisjes op de wereld te begrijpen Zoeken een taal om te spreken over discriminatie Onderwijs en (degelijk betaald) werk worden thema’s Meisjes = mensen met mogelijkheden

1990 of 1890? ‘90: Girls at risk => focus op preventie: terug naar bescherming en opvoeding Beleidsfocus: mensen individueel sterker maken > 2001: maatschappelijk debat: hoe omgaan ten aanzien van verschil en diversiteit? Multiculturalisme: ‘leven en laten leven’ Monoculturalisme: ‘aanpassen of vertrekken’ => Ruimte voor meisjes onder druk

Ruimte voor meisjes onder druk? Dominant idee: co-educatie Maar: meisjes presteren beter in meisjesscholen, jongens in gemende. Dus: co-educatie in wiens belang? Vooral ruimte van “allochtone” vrouwen onder druk? Bv: meisjeswerking versus meisjeschiro Staat bij themagericht werken exclusief werken met meisjes minder onder druk? Kras Steunpunt Sport, Antwerpen

Hoe ziet die ruimte voor meisjes er uit Hoe ziet die ruimte voor meisjes er uit? de betekenissen van meisjeswerk (spectrum) Met aan de ene kant “gescheiden” werking: Meisjes afschermen van de gemengde werking, werking voor meisjes Professional is bezorgd om de meisjes en weet van goed zou zijn voor hen (liefdadigheid) Activiteiten die bij leeftijd passen en hen niet in moeilijkheden brengen Preventie, bescherming en opvoeding

En aan de andere kant van het spectrum: de ‘autonome’ meisjeswerking: Werking is exclusief voor meisjes, maar niet gescheiden van de wereld. Bruggen naar andere groepen, maatschappelijk debat. Werking met, voor en van meisjes. Relatie begeleiding-meisjes: niet hiërarchisch, solidariteit, geven en terugkrijgen Niet gericht op bescherming maar op uitdagingen en verandering Verbindt het lokale met het globale

De betekenissen van meisjeswerk Methode/ activiteiten kunnen soms dezelfde zijn! Je kunt geen uitspraak doen over ‘meisjeswerkingen’ in het algemeen Werkingen positioneren zich vaak niet expliciet op ene of andere zijde van het spectrum, mengvorm afhankelijk van de persoon van de meisjeswerk(st)er, assertiviteit van de meisjes, historiek… Mode-ontwerp bij Vzw Jong meisjeswerking De Brugse Poort

Waarom meisjeswerk? Individuele doelen: meisjes de kans geven om elkaar te ontmoeten (zonder jongens of mannen), de kans om vriendschappen te ontwikkelen en wederzijds te ondersteunen, een veilige omgeving waar zelfzekerheid en vaardigheden kunnen ontwikkeld worden, een omgeving waar vragen kunnen gesteld worden. Buurtgerichte ‘community’ doelen: meisjes de kans geven om in de buurt of community een rol of functie op te nemen, samen te werken met andere organisaties en mee aan het welzijn van de buurt te werken. Meisje als persoon (rechten, gelijkwaardigheid) Meisjes als community makers (samenwerkers)

Individu, community, samenleving “Habiba en Dominique probeerden de twee groepen te laten samenwerken tot één voorstelling. Het werd een soort medley van indrukken, sferen en situaties waar al gauw toch een link duidelijk werd: de concurrentie met jezelf en de wereld rondom je. Een voorstelling over mooi of lelijk, over vrienden of vijanden, over graag zien of graag gezien willen worden, over arrogante prinsessen en charmante barbietrutten.” Recensie van “Barbietrut” theaterproject van Het Meisjeshuis vzw Jong 2006

Methode: kleinschalig groepswerk ‘Zinvolle’ en ‘bruikbare’ vrijetijdsbesteding in groep Levensverhalen: gelijkenissen en verschillen (bv droom-meisjes) Intergenerationeel: het verhaal van mijn moeder Belang van relaties, groepen en netwerken Wat kunnen we veranderen/ wat ligt buiten onze macht Jong Gent in Actie, kleinschalig groepswerk sluit aan bij de traditie van verenigingen waar armen het woord nemen.

Levensverhalen en biografische competenties (Munchmeier) “Het boek is klaar, dialoog en discussies zullen worden uitgelokt. Voor sommigen zal het een motivatie zijn om de lang vergeten droom terug levend te maken. Het heeft de meisjes in ieder geval geïnspireerd en ze hebben goesting naar meer. Er heerst een grote intimiteit bij de meisjes, taboeonderwerpen worden aangesneden… Ze zijn geboeid en gegroeid maar bovenal gesterkt om keuzes te maken en ervoor te gaan!” Meisjesdromen/ droommeisjes vzw Jong

Kenmerken ‘autonome’ meisjeswerking Vertrekken vanuit autonomie van de meisjes: meisjes als subject Openheid: vrijwilligheid, nieuwe contacten Actieve participatie: van deelnemer naar deelhebber Vanuit sterktes en noden van meisjes (geen vast curriculum) Dialoog over inhouden en doelen Informeel, flexibel, zoektocht proces - product verhouding Private troubles, public issues Netwerking

Uitdagingen voor het meisjeswerk Het persoonlijke – het sociale – het politieke Levensverhalen: bewust worden van je eigen auto-biografie, zelfbewustzijn Verhalen worden kwesties, van hieruit ontstaat beweging Meisjeswerkster = ‘functionele vriendin’ Seksualiteitsbeleving belangrijk thema in de meisjeswerking. Ondersteuning meisjeswerk(st)er! Diversiteit tussen maatschappelijk kwetsbare meisjes: verbinding, gemeenschappelijke thema’s zoeken.