Haaksbergen (z)onder hoogspanning

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatie voor ongestoorde elektriciteitslevering op spanning
Advertisements

‘Leren van rampen’ Presentatie Bestuurlijke stand van zaken * februari 2002 *
Signalering nafase anticiperen op omslagpunten
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Getroffen gebied, stroomstoring Bommelerwaard
Evalueren is een verzamelnaam van:
Vraaggericht werken.
Innovatie en stakeholders in VO
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Doorbreek de muur van stilte:
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
De GHOR, de zorginstelling en het regionaal crisisplan
Project “Overstromingen Haaglanden” Ger van Opstal projectmanager
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Projectplan Social Media Event
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
GHOR en CBRN/E Jan Woldman CBRN/E meerdaagse Ossendrecht 16/10/2012
Energievoorziening: kwetsbaar?! Symposium “Lessons learned crises 2007” 23 april 2008 Paul Corton directeur Continuon Netbeheer.
Plan van aanpak asbestbrand
Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni.
Presentatie Gemeenteraad Delft
Lokale acties en campagnes alcohol en drugs Werkgroep lokale acties en campagnes.
Ketenregie bij Rampen en Crises
Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
VHIC Leergang Record Manager (LARM) Najaar 2005
Zaterdag 20 september 2014 Training Omgaan met Service Les 3: klachten.
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Van opperbevelhebber naar boegbeeld
Crisismanagement Wat is een crisis Wat zijn effecten van een crisis
Workshop bejegening en informatievoorziening
Stroomstoring Tieler- en Bommelerwaard 12 t/m 14 december 2007
Welkom op de stoompan Werkgroep SGT Driebergen, 17 augustus 2011.
Het wezen van ‘contact’
Business Marketing Management
Modelplan Nafase Het is een ramp geweest..,wat doen we nu?
Wat maakt het leven zo waardevol
Afschakelplan Infoavond elektriciteitsschaarste.
Inloop D’n Brooy d.d. 2 juli Welkom Stand van Zaken besluitvorming gemeente Toelichting plannen en proces Vragenronde.
Visie informatievoorziening
De VOA en schuldhulpverlening
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Kennismanagement & Sociale media
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
1 Voorbereiding ‘DIN-dag’ Bert Timmerman: 31 januari 2013.
E-book platform Sander van Kempen/Tony van den Bogaard.
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport De wet publieke gezondheid Wat betekent deze wet Publieke Gezondheid voor burgemeesters? Eindhoven, 3.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Regionaal Risicoprofiel Ruud Bitter Coördinerend Functionaris / Lid Veiligheidsdirectie Commissie Bestuur, financiën en toerisme 2 september 2015.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Crisisbeheersing Veiligheidsregio De rol van de oranjekolom.
Woonservice gebieden Resultaten Enquête Door Mark Paalman.
VGN 30 mei, 5 en 7 juni 2007 ZORG AFGEREKEND? Transparantie door Benchmarks Gebruikt u het of gebruikt het u? Dr. Matthijs Almekinders 1 Dynamiek, complexiteit.
Lessen uitval vitale infrastructuur Sabine van Rossenberg Coördinerend inspecteur, Inspectie Veiligheid en Justitie.
Hoe overleef ik ….. een werkplekfactor van 70%?
Afhankelijkheden van Telecom
“Handling Stress and Avoiding Burnout”
Kansen voor Jongeren in een Kwetsbare positie, RMC regio Utrecht
Getroffen gebied, stroomstoring Bommelerwaard
Bussines Model Innovator
Stand van zaken 25 Oktober 2013
De wet publieke gezondheid
Werksessie Informatievoorziening Wvggz Regiobijeenkomst
Samenwerken en communicatie
Communicatie 7e les.
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Persconsulent Provincie Oost-Vlaanderen
Transcript van de presentatie:

Haaksbergen (z)onder hoogspanning drs. K.B. Loohuis Burgemeester gemeente Haaksbergen

Inhoud Inleiding Situatieschets november 2005 Proces crisisbeheersing stroomstoring Rollen van een burgemeester Lessons Learned

Situatieschets november 2005

Situatieschets november 2005 (Een persoonlijke indruk) Amersfoort Onderweg Aankomst Hectische vrijdagavond (bevolkingszorg;prioriteitsvolgorde)

Situatieschets november 2005 (Een persoonlijke indruk) Frustrerende zaterdag Relatief kalme zondag Drukke maandag (pers/afkicken) Nazorg (persoonlijk/getroffenen) Maandenlange onderzoeken

Proces crisisbeheersing stroomstoring Oorzaak Preventie van vervolgstoring Herstel Effecten van storing Aansluit- volgorde Bevolkingszorg Schade- registratie Voorlichting en Communicatie Integrale analyse Besluitvorming Coördinatie Schade afhandeling en nazorg 2 6 Noodstroom Inventariseren en analyseren van meldingen Alarmering 1 Heraansluiten op netvoeding 8 7 3 4 5 Bron: Inspectie OOV

Rollen van een burgemeester Opperbevelhebber

Rollen van een burgemeester Voorzitter van het beleidsteam

Rollen van een burgemeester Gezicht naar de media

Rollen van een burgemeester Burgervader

Rollen van een burgemeester Ambassadeur

Lessons Learned Relatie met Essent / Bedrijven Neem externe bedrijven / organisaties sneller op in beleidsteam Zorg ervoor dat dit beleidsmatige vertegenwoordigers zijn Indien een bedrijf de burgemeester in staat stelt goed te functioneren, heb je daar als bedrijf profijt van

Lessons Learned Relatie met Essent / Bedrijven Inzicht in noodplannen van externe bedrijven en organisaties ontbreekt (haalplicht) Bedrijven moeten gemeenten hierover actief informeren (brengplicht) Overheden en bedrijven moeten plannen samen afstemmen en beoefenen

Lessons Learned Relatie met Essent / Bedrijven Geen onduidelijkheden over verantwoordelijkheden stroomvoorziening Geen structuur c.q. inzicht in hoeveelheid noodstroomvoorzieningen Onduidelijkheden en misverstanden over mogelijkheden c.q. onmogelijkheden

Lessons Learned Relatie met bevolking / communicatie Bevolkingzorg heeft hoogste prioriteit Anticipeer op mogelijke problemen (leef je in) Schakel direct professionele voorlichters in (regionale pool) Zorg eerder voor afstemming voorlichting met externe bedrijven / organisaties

Lessons Learned Relatie met bevolking / communicatie Maak eerder gebruik van de regionale omroep als rampenzender Geef eerlijke informatie aan de media Hou op gezette tijden goed voorbereide en geregisseerde persconferenties

Lessons Learned Relatie met bevolking / communicatie Algemene oordeel van de bevolking is positief: Begrip voor moeilijke situatie Naoberschap Eigen verantwoordelijkheid Nuchterheid van de bevolking Burgemeester spreekbuis van boosheid, verbazing en trots Goede contacten met getroffenen

Lessons Learned Relatie met GBT Plaats operationele uitvoerders in ROT Zo nauwkeurig mogelijk inventariseren van risico’s Wees bewust van de positie en bevoegdheden van de burgemeester Maak gebruik van vaste agenda en verslaglegging Vertrouw op de operationele diensten Vermijdt operationele zaken (is moeilijk)

Lessons Learned Relatie met GBT Zorg voor voldoende feedback Zorg voor tijdige aflossing Blijf zoveel mogelijk jezelf Denk al na over de periode na de crisis

Elke crisis of ramp kent zijn eigen dynamiek, 100% voorbereiding Lessons Learned Algemeen Elke crisis of ramp kent zijn eigen dynamiek, 100% voorbereiding bestaat niet