Haaksbergen (z)onder hoogspanning drs. K.B. Loohuis Burgemeester gemeente Haaksbergen
Inhoud Inleiding Situatieschets november 2005 Proces crisisbeheersing stroomstoring Rollen van een burgemeester Lessons Learned
Situatieschets november 2005
Situatieschets november 2005 (Een persoonlijke indruk) Amersfoort Onderweg Aankomst Hectische vrijdagavond (bevolkingszorg;prioriteitsvolgorde)
Situatieschets november 2005 (Een persoonlijke indruk) Frustrerende zaterdag Relatief kalme zondag Drukke maandag (pers/afkicken) Nazorg (persoonlijk/getroffenen) Maandenlange onderzoeken
Proces crisisbeheersing stroomstoring Oorzaak Preventie van vervolgstoring Herstel Effecten van storing Aansluit- volgorde Bevolkingszorg Schade- registratie Voorlichting en Communicatie Integrale analyse Besluitvorming Coördinatie Schade afhandeling en nazorg 2 6 Noodstroom Inventariseren en analyseren van meldingen Alarmering 1 Heraansluiten op netvoeding 8 7 3 4 5 Bron: Inspectie OOV
Rollen van een burgemeester Opperbevelhebber
Rollen van een burgemeester Voorzitter van het beleidsteam
Rollen van een burgemeester Gezicht naar de media
Rollen van een burgemeester Burgervader
Rollen van een burgemeester Ambassadeur
Lessons Learned Relatie met Essent / Bedrijven Neem externe bedrijven / organisaties sneller op in beleidsteam Zorg ervoor dat dit beleidsmatige vertegenwoordigers zijn Indien een bedrijf de burgemeester in staat stelt goed te functioneren, heb je daar als bedrijf profijt van
Lessons Learned Relatie met Essent / Bedrijven Inzicht in noodplannen van externe bedrijven en organisaties ontbreekt (haalplicht) Bedrijven moeten gemeenten hierover actief informeren (brengplicht) Overheden en bedrijven moeten plannen samen afstemmen en beoefenen
Lessons Learned Relatie met Essent / Bedrijven Geen onduidelijkheden over verantwoordelijkheden stroomvoorziening Geen structuur c.q. inzicht in hoeveelheid noodstroomvoorzieningen Onduidelijkheden en misverstanden over mogelijkheden c.q. onmogelijkheden
Lessons Learned Relatie met bevolking / communicatie Bevolkingzorg heeft hoogste prioriteit Anticipeer op mogelijke problemen (leef je in) Schakel direct professionele voorlichters in (regionale pool) Zorg eerder voor afstemming voorlichting met externe bedrijven / organisaties
Lessons Learned Relatie met bevolking / communicatie Maak eerder gebruik van de regionale omroep als rampenzender Geef eerlijke informatie aan de media Hou op gezette tijden goed voorbereide en geregisseerde persconferenties
Lessons Learned Relatie met bevolking / communicatie Algemene oordeel van de bevolking is positief: Begrip voor moeilijke situatie Naoberschap Eigen verantwoordelijkheid Nuchterheid van de bevolking Burgemeester spreekbuis van boosheid, verbazing en trots Goede contacten met getroffenen
Lessons Learned Relatie met GBT Plaats operationele uitvoerders in ROT Zo nauwkeurig mogelijk inventariseren van risico’s Wees bewust van de positie en bevoegdheden van de burgemeester Maak gebruik van vaste agenda en verslaglegging Vertrouw op de operationele diensten Vermijdt operationele zaken (is moeilijk)
Lessons Learned Relatie met GBT Zorg voor voldoende feedback Zorg voor tijdige aflossing Blijf zoveel mogelijk jezelf Denk al na over de periode na de crisis
Elke crisis of ramp kent zijn eigen dynamiek, 100% voorbereiding Lessons Learned Algemeen Elke crisis of ramp kent zijn eigen dynamiek, 100% voorbereiding bestaat niet