Aan de slag met vakmanschap! Teammanagers & medewerkersseptember - oktober 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Regie in Eigen hand Hans van der Knijff 15 mei 2013.
Advertisements

Aan de slag met vakmanschap! Kick-offTeam/datum. Film Vakmanschap.
Workshop Werkconferentie SSC Bedrijfsvoering Sturen op kwaliteit SCD 15 november 2013 Spreker: Jan-Frank Koers 1.
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
VTB Technasium Vakcollege
COMPETENTIEONTWIKKELING
Leer- werkplaats MPG aanpak
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
Welkom op de ouderavond van klas 3
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Opleiden van medewerkers
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Titelpagina.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
28 juni 2007 Opleiden en profielen van combinatiefunctionarissen Jeanne van Berkel JSO.
InstapthemaPeriode 1 instapthemaPeriode 2 EXIT procedure één IT gehaald? ja nee Periode 3 Instapthema en BPV Periode 4 EXIT procedure twee IT’s gehaald?
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
COMPETENTIES voorbeeld HOE Invloed op vakmanschap: de competenties
Regie in Eigen Hand 15 mei Wat is Regie in Eigen Hand? Geen afhankelijkheid, gelijkwaardigheid Zelf uitzoeken medewerkers Zelf afspreken werktijden,
Beleidsregel combinatiefuncties Sport
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
AWVN-modules Basis OnlineAdvisering - Standaarden en modellen ( zoals arbeidsovereenkomsten formulieren, brieven ) - Praktische informatie ( bijvoorbeeld.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
VAKSCHOOL Werkmiddag
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Methode Strategisch personeelsmanagement
Tot nu toe Drie kerncompetententies vastgesteld: –klantgerichtheid –betrouwbaar –flexibel Nog een aantal beslispunten.
Loopbaanontwikkeling OOP
Aan de slag met vakmanschap
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Plannen en waarderen binnen de functioneringscyclus
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
PMG Week 1.  Pascal van Schajik    Kantoor L
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Naar een duurzaam HRM beleid
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
Presentatie Scouting Academy. Waarom Scouting Academy? Om verantwoordelijk het spel te kunnen spelen. Om meetbare kwaliteit binnen de groepen te bevorderen.
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Aanbesteding jeugdteams
Functioneren en beoordelen
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Kennis delen.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Coaching.
Transcript van de presentatie:

Aan de slag met vakmanschap! Teammanagers & medewerkersseptember - oktober 2013

Wat gaan we doen? Vakmanschap : Waarom, Wat, hoe, wanneer? - Hoofd Ontwikkelmeter en leervormen – O&O Demonstratie systeem vakmanschap – O&O Pauze Film: ervaringen met Vakmanschap Toelichting werksessie – Hoofd Subgroepen: aan de slag met Vakmanschap Plenaire afsluiting Einde

Samengevat: •Uniforme dienstverlening van hoge kwaliteit •Medewerkers regie geven op eigen handelen en de loopbaan •De omgeving vraagt het van ons Waarom vakmanschap?

Wat is Vakmanschap?

Een vakman / vakvrouw….

A. Ik weet wat er van mij verwacht wordt B. Ik weet waar ik sta C. Ik weet hoe ik kan (door)groeien 2. Wat levert het mij op?

3. Hoe pakken we het aan? A. Ik weet wat er van mij verwacht wordt Ontwikkelmeter: beschrijving van je functie Vaardigheden, houding & gedrag, kennis Ondersteuning systeem vakmanschap

Vier niveaus Starter: nieuw in de functie. Volgt een inwerkprogramma. Basis: medewerker voert functie naar behoren uit maar heeft relatief veel begeleiding nodig. Allround: medewerker functioneert vrijwel geheel zelfstandig en is flexibel inzetbaar binnen eigen functie. Expert: medewerker is geheel zelfstandig, flexibel en snel inzetbaar op hetzelfde niveau in soortgelijke functies op andere afdelingen(en). Kan collega’s opleiden / inwerken.

B. Ik weet waar ik sta Gesprek over competenties STAR voorbeelden voorbereiden C. Ik weet hoe ik kan doorgroeien Leervormen in het systeem vakmanschap Coach is een van de leervormen Zicht op eisen / verwachtingen in eigen en andere functies 3. Hoe pakken we het aan?

Ontwikkelmeter bekijken in systeem 4 competenties kiezen en afstemmen met TM STAR Voorbereiden (met coach) Competentie Niveau Vaststellen in Gesprek HR adviseur begeleidt TM

Niveau vastleggen in systeem door TM Totaalfoto testgroep TM coach HR Leervorm kiezen en afstemmen Start ontwikkeling weken na kick- off

4. Taken & tijdsinvestering ActieTijd teammanager Tijd medewerker 1 Ontwikkelmeter doornemen, systeem bekijken1 uur 2 Vier competenties kiezen en afstemmen met TM 0,5 uur 3 STAR voorbereiden per competentie (met coach) ? 4 Competentieniveau vaststellen in gesprek1-2 uur per medewerker 1-2 uur 5 Niveau vastleggen in systeem0,25 uur per medewerker 6 Totaalfoto testgroep (TM / Coach / HR )2 uur 7 Leervorm kiezen en afstemmenIn bila1 uur 8 Start ontwikkeling ?

5. Aansluiting op HR-cyclus Programma Vakmanschap: geen rechtspositionele besluiten (die horen in gesprekscyclus) Beoordelingssysteem verandert niet door vakmanschap Wel relatie vakmanschap - gesprekscyclus: Ontwikkelafspraken medewerker gemaakt in gesprekscyclus Vakmanschap als basis Systeem vakmanschap helpt bij volgen / bewaken afspraken

6. De testfase: oktober t/m februari FunctieCoach TeammanagerTanja Heeres CMORobert v. Onsenoord Toetser/auditorNelly v.d. Draaij Consulent FDIdo Jongeneel Consulent Route Werk Ido Jongeneel / Annemarie Wijnmaalen Consulent Brede IntakeAnita Lony / Marijke Huising Consulent ParticipatieIdo Jongeneel Consulent SuppportMarina Buitenhuis Werkbegeleider Karin Bouma Anita Verdaas René Waterreus Accountmanager Coach vakmanschap- Coach vakmanschap WSP-

Ervaren In gesprek over competenties Werkwijze vaststellen niveau competenties Kiezen van leervormen met hulp van systeem Inzet coaches Volgen & doorontwikkelen Ontwikkeling (groei) volgen Onderdeel ‘kennis’ doorontwikkelen 6. Doel testfase

Vragen