Zorgt voor continuïteit Marcel Settels Manager productontwikkeling Servicecentrum Zorgcommunicatie 4 oktober 2012 Toestemming patiènt
Inhoud Zorginfrastructuur Toestemming patiënt Waarom opt-in? Ondersteuning? Hoe nu verder? Elektronisch voorschrijven Voldoen aan richtlijn medicatie Opvragen verstrekkingen Versturen recepten Spoedeisende hulp Landelijke standaard Toestemming patiènt
Landelijk Schakelpunt Zorginfrastructuur Apotheek Opleveren medicatie-verstrekkingen Landelijk Schakelpunt Opvragen medicatie verstrekkingen Apotheek Opvragen medicatie verstrekkingen Aanmelden medicatie verstrekkingen Verwijsindex Opvragen medicatie verstrekkingen Opleveren medicatie-verstrekkingen Apotheek Opleveren medicatie-verstrekkingen Toestemming patiènt
Uitgangspunten en principes AORTA Steeds opvragen bij de bron Beschikbaar maken gegevens alleen na toestemming Persoonlijke identificatie voor toegang tot medische gegevens Toegang is traceerbaar en onweerlegbaar Patiënt kan toegang krijgen tot eigen gegevens Toestemming patiènt
Toegangsregels AORTA Behandelrelatie voor het opvragen van informatie Expliciete toestemming patiënt voor beschikbaar maken van informatie (opt-in) Rolgebaseerde toegang en mandatering Toestemming patiènt
Waarom toestemming patiënt? Grondslag: toestemming patiënt in overeenstemming met zienswijze CBP over de private doorstart LSP Uitdrukkelijke toestemming van patiënten voor: de aanmelding van de gegevens van de patiënt bij AORTA en het opnemen van gegevens in de verwijsindex. Toestemming patiènt
Inrichting opt-in Elke zorgaanbieder die gegevens uit het dossier van zijn patiënt voor raadpleging (pull) door andere zorgaanbieders (voorafgaand) beschikbaar wil stellen, vraagt daarvoor toestemming aan de patiënt. De zorgaanbieder registreert de toestemming of het onthouden van toestemming in zijn eigen zorginformatiesysteem. Wanneer een patiënt een eenmaal gegeven toestemming wil intrekken richt hij zich tot de zorgaanbieder of zorgaanbieders bij wie hij de toestemming wil intrekken. De zorgaanbieder registreert het intrekken van toestemming eveneens in zijn eigen systeem, verwijdert de aanmelding op de verwijsindex en stelt de patiëntgegevens die hij van de patiënt beheert niet langer beschikbaar. De zorgaanbieders zullen zorgdragen voor een goede procedure, begeleid door juiste, gerichte en voor geïnformeerde toestemming toereikende, informatie. Toestemming patiènt
Wat wordt vastgelegd? Is de patiënt om akkoord gevraagd? (ja/nee) Is de patiënt akkoord gegaan (ja/nee) Datum akkoord / niet akkoord Einddatum geldigheid opt-in (default onbeperkt) Verwijzing naar set van voorwaarden* *Set van voorwaarden: vraag zodanig stellen dat weinig aanpassing nodig is Toestemming patiènt
Toestemming patiènt
Materiaal http://www.vzvz.nl/page/Home/Zorgverlener/To estemming-patient Toestemming patiènt
Opt-in website Zorgaanbieder moet zich registreren om digitaal formulieren te ontvangen Alle zorgaanbieders zijn zichtbaar voor de patiënt Afhandeling van verzoeken via mail Ook intrekken van opt-in mogelijk Toestemming patiènt
Toestemming patiënt Toestemming patiènt
Formulieren via website Toestemming patiènt
Wat is er na opt-in mogelijk? U mag gegevens delen met andere zorgaanbieders (vullen verwijsindex) Zonder opt-in mag u, mits een behandelrelatie, altijd gegevens opvragen De zorginfrastructuur met het LSP gebruiken Toestemming patiènt
Wat brengt 2013? Dienstwaarneming huisartsen Dienstwaarneming apotheken Maar ook: Opvragen medicatie binnen de ZH Opvragen eSpoed informatie op de SEH Elektronische recepten vanuit de ZH -> APO Vraag uw leverancier naar de mogelijkheden voor uw systeem Toestemming patiènt
Richtlijn Medicatieoverdracht Via infra beschikbaar Gegevens staan ten minste in het medicatieoverzicht: 1. A Voorgeschreven medicatie, inclusief sterkte, dosering. Staat klaar voor roll out B Ter hand gestelde (verstrekte) medicatie. C Toegediende medicatie, inclusief toedieningsvorm van geneesmiddel. Gereed voor test 2012 D Gebruikte medicatie met gebruiksperiode, inclusief eventuele vermelding dat het gebruik van een geneesmiddel voortijdig is gestopt. 2. Gebruik van alcohol en/of drugs (aard en duur). 3. De reden van starten/stoppen/wijzigen van medicatie en de initiator hiervan. 4. 1e voorschrijver en actuele voorschrijver. 5. De apotheken die deze geneesmiddelen hebben verstrekt. 6. Basale patiëntkenmerken: Burger Service Nummer (BSN), naam, geboortedatum, geslacht en adres van de patiënt. 7. Afgeleide of indien beschikbaar contra-indicatie onderdeel co-morbiditeit. 8. Afgeleide of indien beschikbaar contra-indicatie onderdeel geneesmiddelallergie/intolerantie en ADE (ernstige bijwerkingen). Gegevens kunnen op aanvraag worden verstrekt: 9. Laboratoriumgegevens. 10. Indicatie, indien nodig om de dosering te kunnen beoordelen. Staat klaar roll out Toestemming patiènt Betere acute zorg door delen informatie
Samengesteld medicatieoverzicht Toestemming patiènt Betere acute zorg door delen informatie
Toestemming patiènt
Toestemming patiènt
Datatransformatieservice PS HA-PS Spoed-PS Transformer op SCZORG infrastructuur (LSP) transformatie HA-PS naar Spoed-PS versnelde invoering mogelijk op SEH groot deel huisartsen zijn aangesloten op LSP verbetering voor > 1 miljoen acute patiënten Toestemming patiènt
Nictiz Nationaal ICT Instituut in de Zorg Inzicht acute situatie patiënt Toestemming patiènt www.nictiz.nl
Vragen Toestemming patiènt