“Bijleren doe je uit nieuwsgierigheid” Krantenkop DS 21/3/2012 enquête Manpower Drijfveren levenslang leren 77% nieuwsgierigheid naar nieuwe dingen 63.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Reflectievaardigheden en instrumenten
Eindwerk zesde jaar.
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Formatief - summatief evalueren
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Portfolio presentatie
Reflectievaardigheden en instrumenten
Studiedag ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ 5 juni 2008
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Studietaak De studietaak staat centraal
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Vernieuwing verzorging
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Al doende leren training docenten
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Competentiegericht leren vmbo
Welkom in de Bouwafdeling.. Werken met projecten.
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Evalueren maakt een verschil
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Hoe bereid je lessen voor?
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Richtlijnen voor de casustoets
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
EXAMENVRAGEN MAKEN programma Kwaliteitseisen CSPE 2010 Tips
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Lezen: doe het goed voor
Toekomstgericht onderwijs
Bijeenkomst September 2015
ALGEMEEN  Verhouding leerplancomponenten conform leerplan  Verhouding examens en DW  Feedback en tekstrevisie  Doordacht onderscheid basis-verdieping-
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
Formatief versus summatief
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Vragen, wat voor vragen?.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Lesgeven zonder cijfer?
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Onderwijskunde en vakdidactiek
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

“Bijleren doe je uit nieuwsgierigheid” Krantenkop DS 21/3/2012 enquête Manpower Drijfveren levenslang leren 77% nieuwsgierigheid naar nieuwe dingen 63 % mee willen zijn met wat er in het vak gebeurt 61% persoonlijke ontwikkeling 26% kan op een beter loon 22% kan op promotie

 Eén op vier kinderen (25 %) is van vreemde afkomst (0-5 jaar)  Aantal inw. in Vlaanderen van Marokkaanse en Turkse afkomst ligt 5x hoger dan verwacht op basis van nationaliteit

Reflectie = nadenkend terugblikken op eigen handelen, systematisch en kritisch– analytisch, en dit als basis voor het beoordelen van de situatie, het overwegen van handelingsalternatieven en vervolgens handelen

1978 voorstel eindwerk AA Toetsvragen in model van Guilford

1. Wat is de visie op evalueren in het licht van onderwijsvernieuwingen? 2. Wat zijn de kwaliteitseisen voor goede toetsen? 3. Wat is de inhoud van de databank toetsen aardrijkskunde van de WAB-leden? 4. Werkmoment : groepsoverleg toetsvragen per graad in 3 aparte lokalen Stuurgroep: An Steegen, Anja Decoster, Annemie Smeuninx, Bernadette Coeckeberghs, Christelle Opdebeeck, Georges Tibau, Marleen Maertens, Ludo Wevers, Veerle Gaeremynck, Wilfried Dedoncker,

 Wat willen we meten?  Wat kan de leerling?  Wat weet de leerling?  Studiehoudingen?  Waarom toetsen we?  Hoe? Wanneer?  Voor wie? CIPO-referentiekader van de onderwijsinspectie context, input, proces, output Kwaliteitswijzer: doelgerichtheid, ondersteuning, doeltreffendheid en ontwikkeling

 Wat willen we meten?  Wat kan de leerling?  Wat weet de leerling?  Studiehoudingen?  Waarom toetsen we?  Voor wie?  Hoe?  Kennis vakterminologie  Selecteren van relevante informatie uit bronnen o.a. kaarten  Beschrijven van relaties  Inzicht in processen en systemen  Toepassen van geografische methodes in actualiteitsvraagstukken  = competentiegericht leren……

Assessment “of” learning Assessment “for” learning Planning instructie evaluatie een assessmentcultuur

 Door het uitwisselen van vragen (databank) de visie op leren van aardrijkskunde (in de klas) verdiepen en verbreden  Door te luisteren naar diverse benaderingswijzen, steunend op overtuigingen, leren van elkaar  Door groepsoverleg groeien in / werken aan meer zelfsturing

 Normering van de ingestuurde proefwerkvragen  Proces- en/of productevaluatie …  groepswerk  projectwerk  zelfstandig werk, opdracht, taak  presentatie vrije ruimte  geïntegreerde proef …  excursievaardigheden, veldwerktechnieken  Toetsvormen …  mondeling /schriftelijk,  open/gesloten boek,  meerkeuze examen,  permanente evaluatie van vaardigheden en attitudes  Webtoetsing  Mix van toetsvormen

 Conclusies zijn uit te leggen en te controleren  Uitkomsten door LL en LK geaccepteerd

 Is de toets duidelijk en helder opgesteld?  Zijn de vragen onafhankelijk van elkaar?  Geeft deze test steeds hetzelfde resultaat?  Nivelleert de toets (te) sterk?  Worden vragen vermeden die lln kunnen oplossen op basis van algemene voorkennis en niet op basis van wat ze in de les geleerd hebben?

Is het taalgebruik afgestemd op het niveau van de leerlingen? 1. Kan de examenvraag slechts op één manier geïnterpreteerd worden? 2. Check de woordenschat in je vraag : vaktaal - instructietaal - schooltaalwoorden. 3. Gebruik zo weinig mogelijk negaties. 4. Splits meervoudige vragen op in deelvragen 5. Controleer je instructie op overbodigheden. 6. Zorg bij een langere instructie voor duidelijke signaalwoorden die je tekst structureren. 7. Zet kernwoorden van de instructie in vet 8. Groepeer vraag, illustratie en antwoordruimte op dezelfde bladzijde 9. Geef een puntenverdeling per (deel)vraag.

 Is de toets eenvoudig en overzichtelijk opgesteld?  Is de toets uitvoerbaar en realistisch voor leerling en leraar?  Is het bevraagde in verhouding met de tijd?  Staat de investering in de toets in verhouding tot het leerrendement door de leerling?

 Leert de leerling door de toets?  Heeft de toets een positief effect op het onderwijs en de begeleiding?

 Is de vraagstelling voor alle lln duidelijk?  Zijn de lln geïnformeerd en vertrouwd met dit type toetsvragen?  Is er duidelijkheid omtrent het gewenste antwoord en duidelijkheid omtrent de normering?

 Meten we wat we willen meten? Dekt de toets een representatief staal van vooropgestelde leerdoelen?  Is de moeilijkheidsgraad van de toets afgestemd op het beoogde niveau? Zijn bepaalde onderdelen te makkelijk of te moeilijk?  Sluit de toets aan bij wat de leerlingen geleerd en gedaan hebben in de les aardrijkskunde?  Sluit de beoordeling aan bij wat er van de leerlingen in de volgende jaren voor het vak aardrijkskunde verwacht wordt? Bevat de toets voldoende nieuwe elementen?

• evaluatie aangepast aan de leerdoelen? • evaluatie aangepast aan de leeractiviteiten? • evaluatie aangepast aan de ondersteuning?

 Evaluatie van de leerplandoelstellingen AA  Toetsing van onderzoeksvaardigheden n.a.v. veldwerk/excursie/terreinwerk  Toepassen van AA via casussen uit de actualiteit  Aansluiting met Voeten …..  Evenwichtige spreiding van de toetsvragen over het volledige sem. ( zie lestijden per thema)  Evenwichtige spreiding van de puntenverdeling over het volledige sem.  Goede leesbaarheid van de bronnen  Evenwichtige spreiding van kennis- en vaardigheden, spreiding in moeilijkheidsgraad..

 Betrouwbaarheid bevorderen  Efficiëntie beogen  Leerrijk toetsen  Transparantie nastreven  Validiteit realiseren BELTV  Kwaliteitseisen in verschillende fasen:  toetsconstructie  toetsafname  beoordeling  feedback geven

 toetsvragen per graad in 3 aparte lokalen  selectielijsten met 5 à 6 vragen  Beoordelingsformulier • Beoordelen met een cijfer • Beoordelen met ja/neen – vraag behouden • Kwalitatief beoordelen = analyse + argumentatie + aanpassingen

 Welke uitspraak, advies, vraag is bijgebleven na deze avond?  Wat onthoud ik uit het overleg binnen de groep?  Zijn er bedenkingen vanuit de stuurgroep bij de selectie, na de discussie?  Is er interesse voor uitwisseling vanuit een andere invalshoek van evaluatievormen o.a. : examenvragen 2 e semester? Groepswerk? Excursie?

 Toetsing en feedback als onderdeel van het leerproces, toetsen om te leren, tussentijdse toetsen, verhogen van de leerwinst  Competentiegericht evalueren; breed evalueren : mix van toetsvormen  Kwalitatieve en kwantitatieve beoordelingsvormen m.i.v. self, peer en co- assessment  Gebruik van portfolio in aardrijkskunde  Rapportering, vakantietaken ….  ……..