Categoriseren Hoe orden je de wereld rondom jou? Bijlage bij “Autisme als contextblindheid”
© Peter Vermeulen - Autisme Centraal Welke horen bij elkaar? © Peter Vermeulen - Autisme Centraal
© Peter Vermeulen - Autisme Centraal OK zo? Groot Klein © Peter Vermeulen - Autisme Centraal
© Peter Vermeulen - Autisme Centraal Ook OK? Groot Klein Zeer klein © Peter Vermeulen - Autisme Centraal
© Peter Vermeulen - Autisme Centraal Ook OK? Volgens kleur © Peter Vermeulen - Autisme Centraal
© Peter Vermeulen - Autisme Centraal Maar dit kan ook! Deze ballen breng je direct in beweging met jouw eigen lichaam, zonder tussenkomst van een voorwerp Deze ballen breng je in beweging via een voorwerp (bv. een racket) © Peter Vermeulen - Autisme Centraal
En dit kan ook! Ballen voor teamsporten Ballen voor individuele sporten © Peter Vermeulen - Autisme Centraal
En ballen horen zelfs samen met niet-ballen! Voor teamsporten Voor individuele sporten © Peter Vermeulen - Autisme Centraal
Contextafhankelijkheid En zo zijn er nog wel meer mogelijkheden om ballen te groeperen… Kortom: hoe je dingen categoriseert, hangt af van de context. Categorieën of concepten liggen niet vast, maar zijn variabel naargelang de context © Peter Vermeulen - Autisme Centraal
Context en categoriseren Waarom vinden we de getallen 3, 7 of 9 een beter voorbeeld van een oneven getal dan 97 of 447? Is de paus een vrijgezel? En waarom doen we er langer over om die vraag te beantwoorden dan wanneer we de vraag krijgen of George Clooney een vrijgezel is? Hoe weten we of een exotische vrucht die we nooit eerder zagen fruit of groente is? En is een bekende vrucht zoals de tomaat fruit of groente? Waarom gelijkt een chimpansee soms meer op een everzwijn dan op een gorilla? © Peter Vermeulen - Autisme Centraal
Contextblindheid Meer lezen hierover? Zie het hoofdstuk “context en kennis” in: © Peter Vermeulen - Autisme Centraal