Categoriseren Hoe orden je de wereld rondom jou?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Advertisements

Differentie vergelijkingen differentie vergelijkingen
In een gelukkig leven schuilt er verwondering om elke hoek!
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Maak van Dyslexie je gaven. In plaats het te zien als een handicap
De belichtingsdriehoek
Herhalingsoefeningen
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Objecten Hoofdstuk 6 Hoofdstuk 6 Hoofdstuk 6 1.
Hoe gezond ben ik?.
Een marketing concept geboren uit reclame doeleinden
Een knuffel voor jouw als je die hebt verdiend Een klop op de schouder
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
§2.7 verbindingen.
havo A Samenvatting Hoofdstuk 8
Doel van de les Oriëntatie op: 1.Het Paasfeest (boek blz ) 2. De argumenten van (mainstream) christenen die geloven in de werkelijke opstanding.
Het levensboek.
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 8
Centrummaten gemiddelde
Sociale media op school
Woningfinanciering een inleiding
Mensen van naam. Naam maken God wil naam maken in je leven.
Denk aan een getal met 2 cijfers ... ?. Denk aan een getal met 2 cijfers ... ?
Toelichting van het thema Waarom dit thema? Nieuwe slogan Gemeente Hove: “Want het dorp is een wereld” gebaseerd op werk van onze beroemde dorpsgenoot.
TRAINING ORIËNTATIEFASE
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Vechten met God Een heel gek verhaal…
Presentatie door: Ana,Simone,Lolita Voeding Dit is een voorbeeldje: Het is belangrijk om elke dag 2 stuks fruit en drie opscheplepels groenten te eten.
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
Welkom bij de ‘Weet wat je eet en beweegt ’ quiz!
Doelstelling: Naam Leeftijd of Categorie
ISlotervaart Dé startpagina van Slotervaart! Intro Onderzoeks resultaten Concept Visual Bewoners Bedrijven Rick Molenaar | Lieke Jacobs | Maarten Jongerius.
Muziek: Klaus Wunderlich Mull of Kintyre Het geluk zit in jezelf…
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
Leven. Probeer het leven te zien als een glimlach.
GROENTE EN FRUIT Elke dag eten we groente of fruit. Maar waar komt dit vandaan? Vandaag onderzoek jij waar onze appels en tomaten vandaan komen. Ook ontdek.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Lein Goudzwaard Leesconsulent Bibliotheek Zuid-Hollandse Delta.
De aap Inhoud: Hoe de aap er uit ziet Soorten Wat hij eet
Puberteit & Autisme Alles gaat voorbij Tom van Duuren
Apen.
Trainingsvoorbereidingsformulier
Wat weet jij over groente en fruit? Test jezelf!.
Werken met verstandelijk Beperkten
Schrijf jouw boodschap met stoepkrijt in je spreekballon.
Rekenbingo Negatieve getallen
6.4 Gemiddelde, mediaan en modus Centrummaten
Bouw aan je veerkracht.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Het oor.
De Schrift alleen! De Bijbel terug in het middelpunt van ons kerkelijke en gelovige leven!
Kennismaking met programmeren
Wat eet je wel, Wat eet je niet?
Concept-contextvenster in het bèta-onderwijs
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Lespakket Opleidingen
Smul gezond.
Hoofdstuk 7: Handelsrekenen
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Het ziekenhuisvenster.
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Voel je wel in je vel !.
Kato bruyneels, Lore Driessens
Kleurrijke eenheid 1 Korintiërs 12:19-20 Opdracht:
Je maakt kennis met grote getallen.
BIJLAGEN SESSIE 2 TEAM(VEER)KRACHT
Transcript van de presentatie:

Categoriseren Hoe orden je de wereld rondom jou? Bijlage bij “Autisme als contextblindheid”

© Peter Vermeulen - Autisme Centraal Welke horen bij elkaar? © Peter Vermeulen - Autisme Centraal

© Peter Vermeulen - Autisme Centraal OK zo? Groot Klein © Peter Vermeulen - Autisme Centraal

© Peter Vermeulen - Autisme Centraal Ook OK? Groot Klein Zeer klein © Peter Vermeulen - Autisme Centraal

© Peter Vermeulen - Autisme Centraal Ook OK? Volgens kleur © Peter Vermeulen - Autisme Centraal

© Peter Vermeulen - Autisme Centraal Maar dit kan ook! Deze ballen breng je direct in beweging met jouw eigen lichaam, zonder tussenkomst van een voorwerp Deze ballen breng je in beweging via een voorwerp (bv. een racket) © Peter Vermeulen - Autisme Centraal

En dit kan ook! Ballen voor teamsporten Ballen voor individuele sporten © Peter Vermeulen - Autisme Centraal

En ballen horen zelfs samen met niet-ballen! Voor teamsporten Voor individuele sporten © Peter Vermeulen - Autisme Centraal

Contextafhankelijkheid En zo zijn er nog wel meer mogelijkheden om ballen te groeperen… Kortom: hoe je dingen categoriseert, hangt af van de context. Categorieën of concepten liggen niet vast, maar zijn variabel naargelang de context © Peter Vermeulen - Autisme Centraal

Context en categoriseren Waarom vinden we de getallen 3, 7 of 9 een beter voorbeeld van een oneven getal dan 97 of 447? Is de paus een vrijgezel? En waarom doen we er langer over om die vraag te beantwoorden dan wanneer we de vraag krijgen of George Clooney een vrijgezel is? Hoe weten we of een exotische vrucht die we nooit eerder zagen fruit of groente is? En is een bekende vrucht zoals de tomaat fruit of groente? Waarom gelijkt een chimpansee soms meer op een everzwijn dan op een gorilla? © Peter Vermeulen - Autisme Centraal

Contextblindheid Meer lezen hierover? Zie het hoofdstuk “context en kennis” in: © Peter Vermeulen - Autisme Centraal