Door goede gesprekken groeien

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
AANLEIDING Projecten die studenten moesten organiseren gingen vaak mis in de voorbereiding. Vaak lag dat aan miscommunicatie en te weinig voorbereiding.
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
“Hoe kom ik aan klanten?”
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
toolbox deco-procedure
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
VERWERKING GESPREKKEN v w e l k o m Advieswerk INFINITE - de mens centraal - - de mens centraal - Johan Royeaerd Johan Royeaerd Koningsbergweg
Fotoverslag bijeenkomst 6 juli 2009 Opzet kennisnetwerk landbouwprojecten KRW Hoe doen we dit? Wie doet wat? Opgesteld door: Annet Noordik Facilitators.
Try-out Ontbijt van de kast naar de keukentafel TRY OUT.
Implementeren doe je samen
Hogescholen in Dialoog
Harderwijk, 30 maart Denkwerk voor draagvlak Dialoog en Misverstand Technologische ontwikkeling Persoonlijke ontwikkeling De toekomst is een horizon.
Workshop intrapreneurschap Ondernemerschap binnen de bedrijfsmuren.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Hulpmiddelen bij presenteren. Controleer van tevoren altijd of de apparatuur die je wilt gebruiken aanwezig is, of je er gebruik van mag maken en of je.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Hoe brei een team?.
Workshop Fondsen werven
Nachts am Wolgastrand - Die Flippers
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Visie & Strategie.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Onze doelen en visie in beeld
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
gespreksvaardigheden
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Methodiek: Plancyclus
Opdrachten en eindopdracht
Maak je persoonlijke veranderverhaal
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Landelijke studiedag Ypsilon 14 november 2015 Het succes van goed wonen.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Healthwise/UMCG voorjaarssymposium
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Het loopbaangesprek.
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Intervisie.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Door goede gesprekken groeien

Duurzame groei van mensen De markt is continu in beweging en verandert snel Medewerkers zullen zelf continu de ontwikkeling van hun eigen toegevoegde waarde moeten onderhouden Centrale vraag: Hoe kan ik mensen uitnodigen om in hun eigen werkomgeving op een positieve manier duurzaam te groeien/aan zichzelf te werken in verbinding met de organisatie?

Een gesprek over groei vraagt om lef om jezelf een spiegel voor te houden; om patronen vast te stellen die verhinderen dat je je ontwikkelt conform je eigen doelstellingen; om actie te ondernemen om blokkades uit de weg te ruimen; om nieuw gedrag te vertonen, ook wanneer dat niet direct leidt tot acceptatie van jouw omgeving of niet onmiddellijk het gewenste resultaat oplevert.

Veel enthousiasme voor de benadering Klantervaringen Veel enthousiasme voor de benadering Het gebruiksgemak/de eenvoudige opzet scoren hoog Het is een echt medewerkers-instrument Een goede introductie voor iedereen is belangrijk De sociale interactie is allesbepalend voor succes: Aandacht van het management in teambesprekingen Uitwisseling van ervaringen tussen gebruikers en niet-gebruikers Handreikingen voor het collegiale gesprek en groepsbesprekingen Mogelijkheden voor interactie met anderen (bijv. complimenten geven; goede/slechte dagen delen, enz.) Het gaat uiteindelijk om wat medewerkers er zelf mee doen

Kennismaking met Goedbezig Inloggen

Vragen bij de voorbereiding voor de gespreksleider Wie zou het best gespreksleider kunnen zijn? Moet dat de teamleider of manager zijn of is een teamlid meer geschikt? Hoe prepareer je je op die rol waarin je anderen zoveel mogelijk de ruimte geeft en zo weinig mogelijk zelf invult? Wat zou een reden kunnen zijn waarom mensen zich niet veilig voelen? Is het handig om daar vooraf wat spelregels over af te spreken? Bijvoorbeeld: We gaan niet in discussie We stellen alleen vragen aan elkaar Er bestaat geen gelijk of ongelijk We laten elkaar uitspreken We praten er tijdens de bijeenkomst over en niet ‘bij het koffieapparaat’ Weet je waar je eigen kwetsbaarheid of je eigen angsten liggen? Kun je die in het gesprek inbrengen? Durf je jezelf als voorbeeld te nemen?

Bepaal van tevoren de tijd die aan de bespreking wordt besteed. Uitvoering Bepaal van tevoren de tijd die aan de bespreking wordt besteed. Bekijk het dashboard via een print, een beamer of individuele laptops. Een voordeel van een beamer is dat het meer openheid creëert. Start met een eerste globale verkenning en zoom in op de dashboards. Je kunt bijvoorbeeld als start de 6 dashboards nemen en elke deelnemer vragen om 2 vragen te beantwoorden: Wat ziet hij/zij op de 1e 3 dashboards (1e rij/laag) over zijn eigen welbevinden en wil hij/zij inbrengen in de groep? Wat ziet hij/zij bij de volgende 3 dashboards (2e rij/laag) over het teamfunctioneren en de organisatie?

Spelregels tijdens de bespreking Hoe weet je zeker dat iedereen hetzelfde begrijpt? Maak een eerste inventariserend rondje langs alle deelnemers. Vraag door; vat samen en toets de samenvatting op juistheid. Nodig uit tot zoekende, verkennende vragen en sta ook lange stiltes toe. De manager/teamleider kan op het laatst pas zijn inbreng geven. Nodig je manager/teamleider uit om te reflecteren op eigen (management-) gedrag en zijn twijfels bij zaken bespreekbaar te maken. Kijk of je een beperkt aantal gespreksonderwerpen op grond van de eerste ronde kunt selecteren en bepaal een gespreksagenda.

Vaak kun je echter wel hele concrete afspraken maken, bijvoorbeeld: Afronding Bij een afronding hoeft lang niet altijd onmiddellijk een afspraak gemaakt te worden. Even de tijd nemen en nadenken hoe we e.e.a. opvolgen kan belangrijker zijn dan niet doordachte afspraken maken waarvan iedereen vantevoren al aanvoelt dat daar niets van terecht gaat komen. Vaak kun je echter wel hele concrete afspraken maken, bijvoorbeeld: Vraag aan elke deelnemer hoe men in de eigen rol wil groeien? Vraag aan elke deelnemer welke verantwoordelijkheid ze willen nemen? Vraag aan de deelnemers in hoeverre ze Goedbezig willen gebruiken als voorbereiding/hulpmiddel bij functioneringsgesprekken Is het zinvol om ‘feedbackmaatjes’ af te spreken? Wanneer en hoe bespreken we resultaten?

Waarom Goedbezig Herman Wijffels