Inhoud Flipping the classroom? Waarom flippen? Praktische tips.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WAT IS FLIPPING THE CLASSROOM?
Advertisements

Welkom op de informatieavond
Visual Knowledge Building
Ontwerpen van een logo Gebruikte programma’s: Powerpoint, Word, Paint, irfanview (zonder plugins) en Publisher.
Een Goede Lezing Hans L. Bodlaender.
• •Vak: scheikunde •Titel: veiligheid in het lab •Leerniveau: havo-vwo •Leerjaar: 3.
Flipping the classroom
Taal en rekenen in het mbo
Wetenschappelijk kader Universal Design for Learning
De “ leraar” als rolmodel
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Learning analytics: de docent
Werken naar onderwijsbehoeften
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
De digitale spreekbeurt
rsg de Borgen Locatie Ronerborg
PowerPoint presentatie Project Kampvuur Afrikaanse muziek
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
KERSTKAARTEN Hoe maak je ze zelf CCR
WELKOM OP HET Elde College
Medmec03 les 1 Co-creatie.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Februari 2010 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Hoe werkt een powerpoint?
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Powerpoint-presentaties: Gebruiksmogelijkheden  Transparanten November 2010  Computerondersteunde presentaties  Autonome toepassingen.
Kennisdelen - 7 februari 2013
Boom uitgevers Den Haag. Korte presentatie BJu en de digitale wereld Onze visie op digitaal in het Hoger Onderwijs? En-en: boek plus digitaal (inclusief.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
First ID project Waterlant-Ydoorn
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
De 10e editie havo-vwo OB.
Rekenen Eigenvaardigheid
Symposium Differentiatie
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
moderniseren van het curriculum.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Kijkje in the Classroom
Werken met de Stercollecties
WORKSHOP Vernieuwende Media (deel II)
 Vier groepjes, elk groepje werkt één typologie of trekbenadering uit.  Dit uur en volgend uur de tijd voor.  22 November voorstellen aan de rest van.
Tip 7: wissel je werkvormen af
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Workshop PowerPoint.
Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje.
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Vaco’s
Workshop ‘Al eens gedacht om te flippen?’. Even voorstellen…. Patrick Logister.
Powerpoint presentatie.
Digitale handigheidjes.  Symbaloo  Jing  Woordenwolk via Wordle of Taxcedo Web 2.0.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Naam: Rafaël Klas: MH2A Datum: Stagebegeleider:
Activeren (voor)kennis
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
ICT als didactisch middel
Wat maakt een PPT goed?.
Les 2 Lezen 3.3 en 4.1.
Blended learning Het beste van 2 werelden?.
Fijn dat je er bent!.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Workshop ‘Flipping the classroom’ Docentevent april 2014 Maaske Treurniet Debby Weerlink

Inhoud Flipping the classroom? Waarom flippen? Praktische tips

Flipping the classroom? Studenten maken buiten de klas kennis met nieuwe stof en verwerken dit in de klas Kennis maken met de stof: filmcollege, artikelen lezen, Verwerken: werkcollege, practica, opdrachten. Activerend leren!! Interessant: http://cft.vanderbilt.edu/guides-sub-pages/flipping-the-classroom/

Flipping the classroom? Taxonimie van Bloom Student werkt thuis aan de lagere niveaus, in de klas aan de hogere niveaus Bloom

Betrokkenheid creëren door actieve kennisverwerking (Wagner, 2012) Waarom flippen? Betrokkenheid creëren door actieve kennisverwerking (Wagner, 2012) Ruimte voor gedifferentieerd onderwijs Ruimte voor actieve kennisverwerking leidt tot betere resultaten Er ontstaan meer mogelijkheden om in te spelen op verschillen in de groep. Begeleiding is af te stemmen op de groep Studenten kunnen film vaker bekijken

Praktische tips Optimale lengte 6 minuten (Guo, 2013)

Praktische tips Principes van cognitive theory of multimedia learning (Mayer in Valcke, 2010) Multimediaprincipe Spatial contiguity Temporal contiguity Modaliteitsprincipe Coherentieprincipe Redunantieprincipe Principe van individuele verschillen Meer informatie is beschikbaar via Debby

Praktisch tips Coherentieprincipe: Geen extra informatie toevoegen zoals muziek e.d. Redunantieprincipe: Informatie niet dubbel aanbieden zoals tekst en audio

Wanneer je in beeld bent samen met je PowerPoint presentatie: Praktische tips Wanneer je in beeld bent samen met je PowerPoint presentatie: Donkere achtergrond (donkergrijs), witte letters Geen witte of zwarte kleding Vermijd prints Let op spiegeling in bril Houd je tekst “tijdloos” Meer informatie is te vinden op de infographic van kennisnet Tijdloos: zeg niet “dit is het eerste jaar dat we op deze manier werken” want dan moet je volgend jaar je hele filmpje opnieuw opnemen. Verwijs dus ook zoveel mogelijk naar “de studiehandleiding” en niet naar een artikel/bijlage die volgend jaar weer net anders kan zijn.

Tot slot Behoefte aan meer (achtergrond)informatie? Maaske: m.treurniet@fotnys.nl Debby: d.weerlink@fontys.nl