Workshop ‘Flipping the classroom’ Docentevent april 2014 Maaske Treurniet Debby Weerlink
Inhoud Flipping the classroom? Waarom flippen? Praktische tips
Flipping the classroom? Studenten maken buiten de klas kennis met nieuwe stof en verwerken dit in de klas Kennis maken met de stof: filmcollege, artikelen lezen, Verwerken: werkcollege, practica, opdrachten. Activerend leren!! Interessant: http://cft.vanderbilt.edu/guides-sub-pages/flipping-the-classroom/
Flipping the classroom? Taxonimie van Bloom Student werkt thuis aan de lagere niveaus, in de klas aan de hogere niveaus Bloom
Betrokkenheid creëren door actieve kennisverwerking (Wagner, 2012) Waarom flippen? Betrokkenheid creëren door actieve kennisverwerking (Wagner, 2012) Ruimte voor gedifferentieerd onderwijs Ruimte voor actieve kennisverwerking leidt tot betere resultaten Er ontstaan meer mogelijkheden om in te spelen op verschillen in de groep. Begeleiding is af te stemmen op de groep Studenten kunnen film vaker bekijken
Praktische tips Optimale lengte 6 minuten (Guo, 2013)
Praktische tips Principes van cognitive theory of multimedia learning (Mayer in Valcke, 2010) Multimediaprincipe Spatial contiguity Temporal contiguity Modaliteitsprincipe Coherentieprincipe Redunantieprincipe Principe van individuele verschillen Meer informatie is beschikbaar via Debby
Praktisch tips Coherentieprincipe: Geen extra informatie toevoegen zoals muziek e.d. Redunantieprincipe: Informatie niet dubbel aanbieden zoals tekst en audio
Wanneer je in beeld bent samen met je PowerPoint presentatie: Praktische tips Wanneer je in beeld bent samen met je PowerPoint presentatie: Donkere achtergrond (donkergrijs), witte letters Geen witte of zwarte kleding Vermijd prints Let op spiegeling in bril Houd je tekst “tijdloos” Meer informatie is te vinden op de infographic van kennisnet Tijdloos: zeg niet “dit is het eerste jaar dat we op deze manier werken” want dan moet je volgend jaar je hele filmpje opnieuw opnemen. Verwijs dus ook zoveel mogelijk naar “de studiehandleiding” en niet naar een artikel/bijlage die volgend jaar weer net anders kan zijn.
Tot slot Behoefte aan meer (achtergrond)informatie? Maaske: m.treurniet@fotnys.nl Debby: d.weerlink@fontys.nl