Mediërend leren op bs. Theresia

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Advertisements

Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Ouders en Kinderen Centraal
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Adaptief onderwijs.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
COMPETENTIEONTWIKKELING
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Educatief partnerschap en VVE
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Informatieavond 7 september 2011
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
Informatieavond 30 augustus 2010
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Begeleidingsplannen GGZ
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Reflectie.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
1zorg-route.
Een theoretische verkenning
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Decanendag Friesland Passend Onderwijs.
Ouderavond Groepsorganisatie
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
C. Molmans SOD-Opleidingen
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Pedagogische theorieën
In een jeugdgevangenis
Groepsdynamica.
IKC Klarendal.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
1 30/05/ Transformatie Zorg voor Jeugd Bijeenkomst “Veiligheid en transitie van de jeugdzorg” 24 juni 2014 Gemeente Utrecht Paul van Dijk.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
Ouderinformatie avond
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Heb jij ballen voor scrummen?
Team charter Instrument.
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Transcript van de presentatie:

Mediërend leren op bs. Theresia “Als je niet voor iemands kwaliteiten gaat, moet je van zijn gebreken afblijven.“ Emiel van Doorn

Waar doen we het voor? Kwaliteit van interactie Ontwikkelen staat centraal Vanuit visie ontwikkelen Beter afstemmen Geloven in veranderbaarheid Onderlinge communicatie verbeteren Verbeteren zonder alles overhoop te gooien Passend onderwijs

Wat we al wisten? Marc Lammers Hij heeft op de onderwijsmiddag van de SKPO een stukje verteld over Maartje Paumen. Opdrachtje: Probeer zelf eens de vertaling naar het onderwijs te maken. Denk met name aan de kinderen die meer zorg nodig hebben, zoals kinderen met dyslexie, dyscalculie, gedragsproblemen ………… Vanuit mediërend leren: (globaal) We moeten aansluiten bij… Werken vanuit vertrouwen en hierbij een zeker risico nemen Is doelgericht We gaan uit van kwaliteiten, om aan de gebreken te kunnen werken. Filmpje Marc Lammers

Mediërend leren Mediërend Leren Mens- en onderwijsvisie geen kunstje maar uitvoering van je Mens- en onderwijsvisie en Geloof in veranderbaarheid

Mediator; een vak apart!!!

Visie en uitgangspunten Visie op ontwikkeling 1. De mens is een open systeem 2. De mens is veranderbaar/modificeerbaar 3. De ontwikkeling van een mens kent geen plafond 4. Een 'gevoel' van veiligheid is het vertrekpunt van veranderbaarheid/modificatie 5. De mens ontwikkelt zich op basis van interactie 6. Interactie is een reflectief proces, waarbij de ongelijke partijen op basis van gelijkwaardig communiceren 7. Niet communiceren is niet mogelijk 8. De intentie van interactie is het faciliteren van zelfontwikkeling 9. Zelfontwikkeling vindt plaats binnen de context van een cultuur (in tijd en plaats) 10. Zelfontwikkeling is risico’s aangaan om het nog niet gekende te ontdekken 11. Een volgende stap in zelfontwikkeling vindt plaats na het verwoorden en verinnerlijken van de vorige stap 12. De regie van zelfontwikkeling ligt bij degene die zich ontwikkelt.

Visie en uitgangspunten Visie achter Mediatie/Interactie De regiefunctie ligt bij de leerling De leerling neemt zelf beslissingen over de stappen van zijn leerproces Hij draagt hiervoor zelf verantwoordelijkheid en voert als lid van het team zelf uit. De interactie is gericht op het leer- en ontwikkelingsproces van de leerling. De interactie is zoveel mogelijk gericht op het inzetten en verder ontwikkelen van de (natuurlijke) netwerken van de leerling. Leerling en leerkracht komen tot een gezamenlijk beeld van het kunnen/kennen van de leerling De interactie is gericht op het beschikbaar komen van het geleerde voor anderen

Visie en uitgangspunten Begin met contact maken Moet aansluiten bij… Werken vanuit vertrouwen en hierbij een zeker risico nemen Is doelgericht Gebaseerd op gelijkwaardigheid; functionerend als team Verlangt van beiden een (zelf)reflectieve houding Gebaseerd op wederkerige adequaatheid om tot een gezamenlijke analyse komen Mediërend vorm Is een wederkerig proces Is een vragende benadering Is gericht op overdracht van competentiegevoelens Stimuleert beiden een stapje verder te denken Houdt rekening met de sociaal-emotionele ontwikkeling Is gericht op het ontwikkelen van de cognitieve vaardigheden. Voldoen aan de criteria voor een kwalitatieve interactie; de mediatiekenmerken.

Pedagogische driehoek

Orthopedagogische driehoekskunde Leerling opvoedingsdoelen en de onderwijsdoelen Ouders School/ leerkracht

Wat zie je terug in de praktijk? We blijven gewoon gebruik maken van de methodes. We blijven het D(irecte)I(nstructie) model gebruiken. De gehele zorgstructuur blijft bestaan. SVIB blijven we inzetten Maar… Onze visie/missie: aanvullen / verrijken De interactie binnen de groepen onder de loep nemen en daar waar nodig stimuleren. Binnen het DI model passen we de werkwijze voor de extra zorg aan. Onze kijk naar kinderen (mens) en onderwijs krijgt vorm vanuit een gezamenlijk gekozen visie. Komt ook steeds bij iedere keuze terug. 80% - 20% (naar boven en beneden) De zorgstructuur krijgt accent verschillen: bv. beschrijven van kwaliteiten in het dossier. We maken ons sterk richting 2011 wanneer de zorgplicht wordt ingevoerd in het onderwijs.