Presentatie over de status en de totstandkoming van de BOKS bij TBK

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Het tweede werkstuk.
VZVZ-informatiedag 13 juni 2013 Hans Erik van Helsdingen
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Marieke Kessels-Habraken –
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Samenwerking in Heerhugowaard Jan-Albert de Leur – beleidsmedewerker verkeer Pieter Schaap – Fietsersbond afdeling Heerhugowaard.
Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
Welkom bij Projectmanagement
Wiskunde in Technologie
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 2 Elske Revelman de Vries
Medmec 1 herfst.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Webkwesties webquest.
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
Sinds 1 januari 2008 is Haarlem Wabo georiënteerd georganiseerd.
Voorbereiding aanvraag pilot ronde 4b Projectleider: hbo instelling en twee mbo instellingen Proces: project management - Fase 1: werkgroep strategie &
© mei 2013 – versie 00 Technieken 2: goed opdrachten geven wees specifiek (wat, hoe, wanneer,...) ga er niet zomaar vanuit dat een ander begrijpt wat je.
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Spreekbeurt titel.
Wie zijn wij? Welkom Wie ben ik en wat is mijn functie (diegene die de presentatie geeft) Wat doen wij in dit bedrijf? Waarom geef ik deze presentatie?
NLT modules en excellentiebevordering
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
Presentatie Bijeenkomst 4
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Informatievaardigheden NCP Ecologie 2 september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Informatievaardigheden
Het maken van een spreekbeurt
Informatie keuzevak Management & Organisatie (m&o)
Stichting Welzijn en de Dorpsraden van Drempt, Hummelo, Keppel en Eldrik presenteren ideeën en suggesties over lenen en lezen van boeken.
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
Variëren in standpunt Anita Riemersma 11 november 2010.
Presentatie Bijeenkomst 3
Ordenen van gegevens Inleiding informatiesystemen © Sander Cox.
Analyse programma Energietransitie. Aanleiding en opzet Afstemming met PS Doelbereik? Rekenkamer en CE Delft.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Project: pedagogisch werken in de wijk.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Social work Week 2.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3 Thema 4 – Logistiek 1 Business IT & Management
Waarnemen en Regeling  Expert groepen opdracht..
BEWONERGESTUURDE WIJKONTWIKKELING: DE KRACHT VAN EIGEN OPLOSSINGEN !
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
STRATEGISCH ADVIES SA. Stappenplan SA 1.Een kmo dient een subsidieaanvraag in en vult in stap 5 de projectfiche in (= waarom beroep doen op SA?) 2.De.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Brainstormen in het ixperium Les over goede onderzoeksvragen.
Cursus vrijwilligers werven
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Efficiënt en nauwkeurig leren werken
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Les 5: Het marketingplan
Gebruik van het annotatiesysteem
Product van TU Delft, SEC
Product van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

Presentatie over de status en de totstandkoming van de BOKS bij TBK Boksen bij TKB Presentatie over de status en de totstandkoming van de BOKS bij TBK

Geschiedenis Landelijkoverleg TBK gestart in 2008 Frequentie ca. 3 x per jaar Medio 2010 werd daar de behoefte aan een kennisbasis gevoeld Dit werd bevestigd vanuit NVAO.

De worsteling: Hoe kom je tot een BOKS Via competentie? Bieden weinig aanknopingspunten Verschillen Worden (werden) vaak niet echt gebruikt Via de vakken? Verschillende namen Kennis verweven in projecten Verschillende omvang  lastig Zoeken naar de overeenkomsten Boeken Beschrijvingen

Eureka Via de literatuur

Aanpak Verzamel de literatuurlijsten Zoek naar verschillen En met name de overeenkomsten Identificeer een aantal grotere blokken van verwante kennis (ca. 7-30 EC) Denk hier beter over na (dan wij) Stel onderwerplijsten op (de inhoudsopgave levert inspiratie) PM dictaten wij via de onderliggen de literatuur Blijken bij TBK niet veel meer gebruikt te worden

Hoe verder Doel betrekken van de vakdocenten Probeer het leuk te maken Proces belangrijker dan het resultaat? Docentendagen werden mager bezocht. !! BOKS bijeenkomsten !! PM weinig tijdsdruk

Levert inspirerende en leuke bijeenkomsten Uitwerking Organiseren van Boks-bijeenkomsten met docenten Duidelijke opdracht Vinkenlijst op voorhand in laten vullen Op bijeenkomst doorspreken Aanvullen Aanscherpen Tips en trucs uitwisselen Beoordeling en tentaminering doornemen Vastleggen contactgegevens Zorgen voor borging door voorzitter Levert inspirerende en leuke bijeenkomsten

Resultaten De opdracht Voorbeeld Marketing Voorbeeld Techniek

Valkuilen Wat we verstaan we onder een bepaalde naam (organisatiekunde<> bedrijfskunde) Teveel detail Teweinig detail Het eens willen worden

Tot nu toe Operationeel management Bedrijfseconomie Techniek Marketing Organisatie kunde Systeemkunde En nog 3 te gaan

Wat leggen we vast De onderwerpen (liefst in termen van leerdoelstellingen) Welke literatuur er wordt gebruikt Wanneer het aan de orde komt in het curriculum (lastig) Contactgegevens van de docenten

Aandacht voor Kies vooraf zorgvuldig welke onderverdeling gemaakt wordt Kies blokken die een redelijke omvang hebben (7-30 ec) Alleen de verplichte onderdelen (dus geen minoren) Zorg per blok voor een eigenaar / primus interparus o.i.d. Betrek zoveel mogelijk vakdocenten. Agree to disagree Stuur op output.

Vragen ? Bedankt voor uw aandacht Frank van Oostrum Fj.van.oostrum@windesheim.nl Aanmelden werktuigbouw overleg: Albert Haan a.haan@windesheim.nl