Presentatie over de status en de totstandkoming van de BOKS bij TBK Boksen bij TKB Presentatie over de status en de totstandkoming van de BOKS bij TBK
Geschiedenis Landelijkoverleg TBK gestart in 2008 Frequentie ca. 3 x per jaar Medio 2010 werd daar de behoefte aan een kennisbasis gevoeld Dit werd bevestigd vanuit NVAO.
De worsteling: Hoe kom je tot een BOKS Via competentie? Bieden weinig aanknopingspunten Verschillen Worden (werden) vaak niet echt gebruikt Via de vakken? Verschillende namen Kennis verweven in projecten Verschillende omvang lastig Zoeken naar de overeenkomsten Boeken Beschrijvingen
Eureka Via de literatuur
Aanpak Verzamel de literatuurlijsten Zoek naar verschillen En met name de overeenkomsten Identificeer een aantal grotere blokken van verwante kennis (ca. 7-30 EC) Denk hier beter over na (dan wij) Stel onderwerplijsten op (de inhoudsopgave levert inspiratie) PM dictaten wij via de onderliggen de literatuur Blijken bij TBK niet veel meer gebruikt te worden
Hoe verder Doel betrekken van de vakdocenten Probeer het leuk te maken Proces belangrijker dan het resultaat? Docentendagen werden mager bezocht. !! BOKS bijeenkomsten !! PM weinig tijdsdruk
Levert inspirerende en leuke bijeenkomsten Uitwerking Organiseren van Boks-bijeenkomsten met docenten Duidelijke opdracht Vinkenlijst op voorhand in laten vullen Op bijeenkomst doorspreken Aanvullen Aanscherpen Tips en trucs uitwisselen Beoordeling en tentaminering doornemen Vastleggen contactgegevens Zorgen voor borging door voorzitter Levert inspirerende en leuke bijeenkomsten
Resultaten De opdracht Voorbeeld Marketing Voorbeeld Techniek
Valkuilen Wat we verstaan we onder een bepaalde naam (organisatiekunde<> bedrijfskunde) Teveel detail Teweinig detail Het eens willen worden
Tot nu toe Operationeel management Bedrijfseconomie Techniek Marketing Organisatie kunde Systeemkunde En nog 3 te gaan
Wat leggen we vast De onderwerpen (liefst in termen van leerdoelstellingen) Welke literatuur er wordt gebruikt Wanneer het aan de orde komt in het curriculum (lastig) Contactgegevens van de docenten
Aandacht voor Kies vooraf zorgvuldig welke onderverdeling gemaakt wordt Kies blokken die een redelijke omvang hebben (7-30 ec) Alleen de verplichte onderdelen (dus geen minoren) Zorg per blok voor een eigenaar / primus interparus o.i.d. Betrek zoveel mogelijk vakdocenten. Agree to disagree Stuur op output.
Vragen ? Bedankt voor uw aandacht Frank van Oostrum Fj.van.oostrum@windesheim.nl Aanmelden werktuigbouw overleg: Albert Haan a.haan@windesheim.nl