11 dec 2013 EVALUATIEBIJEENKOMST

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Eigen kracht Vrijwillige kracht Professionele kracht
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
“Hoe kom ik aan klanten?”
Realisatie kindcentrum
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
John Vaupell Justin van der Steen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
Ontwikkelingstraject kinderen
Hogescholen in Dialoog
Logical Framework Approach
Adaptief onderwijs.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Kwaliteitszorg in het Schotse onderwijs
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Portfolio
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Communicatie met ouders
Het begint bij het jonge kind
Burgerinitiatieven.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Aan de slag met waarderend vernieuwen
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Mijn visie op onderwijs
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
BOM-model PV 25/03/2014.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Heb jij ballen voor scrummen?
Cijferloos lesgeven bij talen
De druppel die de emmer doet overlopen
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

11 dec 2013 EVALUATIEBIJEENKOMST SKBOgoesUSA 11 dec 2013 EVALUATIEBIJEENKOMST Anders Vink – Rachel van Vugt a.vink@aps.nl – r.vanvugt@aps.nl 06 2505 1629 – 06 50233098

Wat we gaan doen? Evalueren met flappen Korte impressie verslagen rode draden Op zoek naar betekenis Hoe nu verder? jijzelf op school SKBO

Evaluatie flappen aan de muur stiften en post-its er bij pp max 2b pf alleen aanvullen (dus niet herhalen wat er al staat)

Evaluatie

opbrengsten flappen (1) Balans in de reis mooi evenwicht in dagen goede afwisseling tussen ontspanning en leren (3x) teveel gereis, daardoor te weinig scholen gezien prettige ervaring

opbrengsten flappen (2) - Schoolbezoeken - verantwoordelijkheid leerlingen trots volop ideeën eigenaarschap inspirerend complimenten passie voor onderwijs indrukwekkend autonomie van de leerkracht liefde voor de kinderen als echte drijfveer reflectie! super pedagogisch klimaat geweldig! genoten! eye-opener ouderbetrokkenheid had meer scholen willen zien (2x) kern van onderwijs zit in de professionele relatie gemiste kans highschool (basisschool gemist) actieve leerlingen, docent als coach: mooi!

opbrengsten flappen (3) Begeleiding APS ‘komt goed’, vertrouwen goed gezelschap, passend in de groep ontzorgen te weinig gehaald uit vertraagde tijd, moe … vol… vertraagde tijd kwam wat laat op gang (2x) fijn, spiegelend onzichtbaar wanneer dat kon, zichtbaar wanneer nodig en/of gewenst mooi, waardevol reflectiegesprek met Anders gesprek met Rachel over dynamieken, systeemdenken, zet aan tot denken opdrachten helder gesprek Anders: inzicht als positief ervaren (2x)

opbrengsten flappen (4) conferentie CES – en Blue School geluk met één workshop, pech met de andere (3x) inspirerend (2x) ontmoeten inleiding interessant (2x) twee goede workshops, twee mindere de diepte in door vragen te laten stellen als wisselend ervaren (2x) ‘de’ CES-mensen stonden er niet krachtig Blue School: zeer inspirerende lezingen – spijker op z’n kop – one-liners STEENGOED: vanuit andere (wetenschappelijke) disciplines blik op onderwijs

opbrengsten flappen (5) Opbrengsten van de reis we zijn op de goede weg! bevestiging. meer taal in diepgang over ONS onderwijs ‘missing gap’ voor eigen school wordt opgevuld valkuil: vallen in oude stramien er over in gesprek blijven! weer nieuwe fijne mensen leren kennen in SKBO-verband verandering in jaren hetzelfde onderwijs wat hebben we het goed. niet klagen (niet te veel ) ‘echt’ kijken en luisteren naar kinderen reflectie op organiseren ten dienste van primaire proces, of beter: zoals primaire proces durven loslaten, vertrouwen in kinderen en hun ontwikkeling ideeën opgedaan voor eigen school, bv: aandacht voor onderzoeksvaardigheden trotsmuur en voor mezelf: fit the vision we’re all on the same page terug naar de basis (3x) het kind uitgangspunt één visie team vol élan verder

opbrengsten flappen (6) Overig hele fijne mensen leren kennen (5x) met een SKBO-band als gevolg (2x) op jezelf mogen zijn: mooi! mezelf mogen zijn (2x) jetlag in San Francisco door snelle tijdreis veel nieuwe contacten opgedaan gezelschap door alle lagen  uitstekend! (2x) gave nieuwe schoenen voor $ 49 !! en nu verder ??? !!!

Rode draden ‘Less is more’ of ‘less us, more them’ Personalization & eigenaarschap Denkvragen stellen: diepgang van leren Leren leren centraal Rol leerkracht, meer coach/ procesbegeleider Positieve, warme pedagogische klimaat Belang van een team, in gesprek als team over inhoud Vertrouwen in elkaar als collega’s

Hoe vertel ik het anderen? ervaring tot nu toe? een ander overtuigen kun je niet, je kunt slechts jezelf overtuigen! wat kun je doen? tips voor elkaar

Op zoek naar betekenis voor jezelf voor je school voor SKBO Wat ga je zelf loslaten?, waar stop je mee?

Waar zit jij / jouw school / SKBO??? laten zoals het is schools erg zinvol totaal vernieuwend zeer betekenisvol

Wat ga je doen? en wat heb je al gedaan? … om het gesprek op gang te brengen in je eigen omgeving met diepgang denken door doen? regie aan de lerende?

Hoe nu verder?!

En:

Nog een bril: willen en kunnen …! + willen kunnen - + -

werken met het willen/kunnen kruis toe te passen op van alles en iedereen; bijvoorbeeld op collega’s, maar ook op leerlingen (wordt in het vo veel toegepast) plaats iedere betrokkene in het kruis. nuances (ietsje dichter bij willen, beetje verder van kunnen vandaan) zijn van harte toegestaan. denk vooral goed na over (en bespreek) oorzaak en gevolg: niet willen ‘en dus’ niet kunnen? of ‘niet kunnen en langzamerhand ook niet meer willen’? bedenk per categorie ‘aanpakken’; voorbeelden staan op de volgende dia.

Evenwicht bewaken + en - Alternatieven bieden, evt exit WILLERS NIET-KUNNERS WILLERS KUNNERS Onderzoeken Instrueren Ondersteunen Aanmoedigen Stimuleren Uitdagen Terugmelden is het niet kunnen of niet durven? individuele ondersteuning zorg voor autonomie extra uitdaging geven hogere eisen stellen terugkomen op resultaten NIET-WILLERS NIET-KUNNERS NIET-WILLERS KUNNERS Onderzoeken Evenwicht bewaken + en - Alternatieven bieden, evt exit Grenzen stellen Evenwicht bewaken + en - Alternatieven bieden wie heeft het probleem? is het niet willen of niet kunnen? gedrag observeren wat wil of kan deze persoon wel? belonen als dat aan de orde is alternatief traject uitzetten gedrag observeren afspraken maken eisen stellen aan inzet en prestaties alternatief traject starten Ped. Klimaat / 031 J. Hamstra / ppt

Een advies aan het DT(KWZ) een gesprek tussen twee dames en een heer … Vervolg CES SKBO breed STEEDS terug laten komen (ook op studiedag SKBO); common principles zijn geschikt voor alle scholen én daarom zo bruikbaar. Groep 2013 vervolgactie laten maken > ontwerp voor maken b.v.: - groepjes op acties/projecten en / of op wijk - groepjes op primair proces > bv grp 8 > waar wel / niet methode gebonden werken Investeren op verbondenheid tussen alle scholen > enthousiasme Volgend jaar? Weer op reis? Ja! En onderzoeken of er dichterbij voorbeeld praktijken zijn > toegankelijk voor meer mensen (wel eenduidigheid in uitgangs-punten / gesprekskader bewaken)