Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt Running Lean Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt Workshop Running Lean @ AIPA 07/05/2014 Caroline.Huys@innovatiecentrum.be
Innovatiecentrum?
Ideeën Concept Prototype Optimalisatie Marktintroductie Productie Ideeën generatie Onderzoek Ontwikkeling
Intro Running Lean
Wanneer zijn starters succesvol? Klanten zijn geïnteresseerd Klanten zijn bereikbaar Levering aan klanten lukt Klanten zijn tevreden Klanten betalen Inkomsten zijn groter dan de kosten
Ondernemingsmodel werkt!
Hoe kan je een ondernemingsmodel voorstellen? Innovatieacademie Hoe kan je een ondernemingsmodel voorstellen?
een ondernemingsmodel dat werkt? Innovatieacademie Hoe vind je een ondernemingsmodel dat werkt? Thema van vandaag! Een idee leidt pas tot innovatie wanneer het leidt tot een rendabele economische activiteit. Idee + ondernemingsmodel = innovatie.
Innovatieacademie
Innovatieacademie Alternatief
Opzoeken, bevragen, uittesten Model bedenken Leren en aanpassen Klopt dit wel? Opzoeken, bevragen, uittesten http://runninglean.co/
Innovatieacademie
Idee in canvas voorstellen Innovatieacademie Startpunt Idee in canvas voorstellen
1. Wat lossen we op voor wie?
Wie zijn je klanten(segmenten)? Korte brainstorm Verzamelen en clusteren Rangschikken Wie zijn je EERSTE klanten? Early adopters Die iets ‘speciaal’ willen Die we het best begrijpen Wat zijn hun kenmerken?
Welke problemen los je op? Maak een top 3 Vanuit standpunt klantensegment 1 canvas per segment als nodig Welke alternatieve oplossing bestaat er al? Hoe pakt men die problemen nu aan? Dit zijn je ‘concurrenten’ Kan je hier voldoende verschil mee maken?
Wat als je veronderstellingen verkeerd zijn? Klopt dit wel? Wat als je veronderstellingen verkeerd zijn?
Opzoeken, bevragen, uittesten! Kern van Running Lean = Opzoeken, bevragen, uittesten!
Met potentiële KLANTEN Gericht op LEREN, niet VERKOPEN Innovatieacademie Voorbeeld - Interview Met potentiële KLANTEN Gericht op LEREN, niet VERKOPEN Laat KLANT spreken Gebruik een SCRIPT 20 – 30 min Stop wanneer je niets NIEUWS meer leert Uitdaging!
Kennen we het probleem/klantensegment voldoende? Test 1 Kennen we het probleem/klantensegment voldoende?
Verifieer info klantensegment Innovatieacademie Intro Verifieer info klantensegment Vertel je verhaal (probleem en context) Laat klant problemen rangschikken Laat klant over problemen praten Sluit af – vraag toestemming opvolging Documenteer
Voorbereiding interview Met wie ga je spreken? Hoe kan je die mensen bereiken? Hoe stel je jezelf voor? Wat vertel je als inleiding? Beschrijf de drie problemen die je zal voorleggen 1. 2. 3.
Segment gevonden? Probleem is acuut? Alternatieven gekend? Innovatieacademie Segment gevonden? Probleem is acuut? Alternatieven gekend?
2. Wat is jouw oplossing?
Wat ga je verkopen als oplossing? Koppel een oplossing aan elk probleem Is slechts een hypothese – reken er op dat je dit moet aanpassen als je het probleem beter doorgrondt Wat maakt je oplossing speciaal? Zoek naar een overtuigende marketing slogan Wat is het voordeel vanuit het standpunt van de klant Mik op differentiatie!
3. Hoe bereik je de klanten?
Hoe bereik je je klanten? Communicatie Distributie Verkoop Support Focus op directe kanalen waar mogelijk Focus op EERSTE klanten
4. Welke kosten en inkomsten mag je verwachten?
Kosten? Vaste (huur, personeel, IT,…) Variabele (consultants, sales,…) Inkomsten? Eenmalig (project, stukverkoop,…) Terugkerend (licentie, per gebruik, onderhoud,…)
Weten we wat we als oplossing moeten aanbieden? Test 2 Weten we wat we als oplossing moeten aanbieden?
Verifieer info early adopters Intro Verifieer info early adopters Vertel je verhaal (probleem en context) Demo – test oplossing Stel prijs voor – test inkomstenmodel Sluit af – vraag toestemming opvolging Documenteer
Early adopters gevonden? Probleem is acuut? Minimale features voor oplossing gevonden? Aanvaardbare prijs gevonden? Rendabel?
5. Hoe volg je de kanalen naar de klant op?
Opvolging? Probeer meetbare criteria vast te leggen voor elk kanaal om te bepalen of je goed bezig bent Hiermee kan je focus houden en op tijd bijsturen Zeker in de periode voor er inkomsten zijn is dit belangrijk!
6. Hoe bescherm je het ondernemingsmodel?
Bescherming? Wat kan een concurrent moeilijk copiëren? Hoe zorg je er voor dat je ondernemingsmodel lang genoeg kan blijven werken? Hoe ga je een voorsprong houden op concurrenten?
Werkt ons ondernemingsmodel? Test 3 Werkt ons ondernemingsmodel?
Test acquisitie van klant Intro Toon marketing slogan Toon prijs Test acquisitie van klant Sluit af – vraag toestemming opvolging Documenteer
Early adopters overtuigd? Acquisitie werkt? Betalende klanten? Lanceer MVP!
Opzoeken, bevragen, uittesten Model bedenken Klopt dit wel? Opzoeken, bevragen, uittesten Leren en aanpassen
Innovatiecentrum Oost-Vlaanderen vzw Caroline.Huys@innovatiecentrum.be 09 267 40 70 - 09 267 40 60 www.innovatiecentrum.be