Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Hoe blijf ik gemotiveerd
Hulp voor de bakker bij het kiezen van zijn gist. Verder.
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
“Hoe kom ik aan klanten?”
9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model.
10 tips voor een gouden start Groeitips
De marketingmixstrategie
11/ post-hbo Project- en verandermanagement Leiderschap -Trainingsweekend 2 Leiderschap: cirkels van oorzaak en gevolg Enthousiasme voor de.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Het genereren van LEADS!
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Training Omgaan met service
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Business Modeling Koppeling - SharePoint & CRM. Value Proposition Breed inzetbare koppeling met veel mogelijkheden, hierdoor is geen maatwerk nodig. Deze.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Het geven van een workshop
HERBALIFE = NETWERKMARKETINGBEDRIJF
Workshop opstellen adviesrapport
PRESENTATIE: IRIS KUSTER EN MARTE TRA DATUM: 22 OKTOBER 2009 Wat Zou Google Doen?
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Business model puzzle Leer de mechaniek, ken je flexibiliteit.
Vaststellingen Stijging verzuimpercentage 1 à 2%.
De perfecte dienst Bart Bockaert – Kristof Dekens – Claude Gallo – David Moens – Franky Van den dries – Pieter Verbestel.
Business Model Generation Avans 30 januari 2012.
Congres Appreciative Inquiry
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Workshop Fondsen werven
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
WORKSHOP MARKETING VOOR STARTERS. Agenda: 1………………………………………. 2………………………………………. 3………………………………………. 4………………………………………. 1. WIE IS FREEK? 2. DE BASIS VAN JE.
Communicatie met ouders
Filmpje 1: Lisa Ramkema, winnares NK Evelator pitch 2011
Volksuniversiteit Zwolle
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
PSO. Praktisch school onderzoek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Z09D: ONDERZOEK hoorcollege 1 coördinator: Silvana Beerends Pavlović 03A01.
Doel 1: Actieplan Leerbanen ‘top of mind houden’ loopvermogen zonder uitbreiding versterken Contacten warm houden Contactmomenten uitbreiden Van 100 naar.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Marketing voor Starters GRONINGEN, 9 NOVEMBER 2011 Welkom! 1.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Workshop: StemPresentatie Presenteren vanuit stem, adem, klank, houding, expressie. Vergroot de impact van jouw pitch!
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
Workshop ‘Echt netwerken, werkt echt!’ Bert Breukers, ondernemersadviseur en trainer ROZ.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Mediaondernemerschap Workshop 3 (ga als team bij elkaar zitten) Week 1 – 2016/2017 Annemieke Boer – MO301 Eric de Boer – MO302 Richard van der Veen – MO303.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Kan je zien of iemand holebi is?
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
What is the meaning of? Student centered learning
What will you do to change the
Presentatie bedrijfsplan
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
Workshop 4: duurzaamheidsacties
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt Running Lean Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt Workshop Running Lean @ AIPA 07/05/2014 Caroline.Huys@innovatiecentrum.be

Innovatiecentrum?

Ideeën Concept Prototype Optimalisatie Marktintroductie Productie Ideeën generatie Onderzoek Ontwikkeling

Intro Running Lean

Wanneer zijn starters succesvol? Klanten zijn geïnteresseerd Klanten zijn bereikbaar Levering aan klanten lukt Klanten zijn tevreden Klanten betalen Inkomsten zijn groter dan de kosten

Ondernemingsmodel werkt!

Hoe kan je een ondernemingsmodel voorstellen? Innovatieacademie Hoe kan je een ondernemingsmodel voorstellen?

een ondernemingsmodel dat werkt? Innovatieacademie Hoe vind je een ondernemingsmodel dat werkt? Thema van vandaag! Een idee leidt pas tot innovatie wanneer het leidt tot een rendabele economische activiteit. Idee + ondernemingsmodel = innovatie.

Innovatieacademie

Innovatieacademie Alternatief

Opzoeken, bevragen, uittesten Model bedenken Leren en aanpassen Klopt dit wel? Opzoeken, bevragen, uittesten http://runninglean.co/

Innovatieacademie

Idee in canvas voorstellen Innovatieacademie Startpunt Idee in canvas voorstellen

1. Wat lossen we op voor wie?

Wie zijn je klanten(segmenten)? Korte brainstorm Verzamelen en clusteren Rangschikken Wie zijn je EERSTE klanten? Early adopters Die iets ‘speciaal’ willen Die we het best begrijpen Wat zijn hun kenmerken?

Welke problemen los je op? Maak een top 3 Vanuit standpunt klantensegment 1 canvas per segment als nodig Welke alternatieve oplossing bestaat er al? Hoe pakt men die problemen nu aan? Dit zijn je ‘concurrenten’ Kan je hier voldoende verschil mee maken?

Wat als je veronderstellingen verkeerd zijn? Klopt dit wel? Wat als je veronderstellingen verkeerd zijn?

Opzoeken, bevragen, uittesten! Kern van Running Lean = Opzoeken, bevragen, uittesten!

Met potentiële KLANTEN Gericht op LEREN, niet VERKOPEN Innovatieacademie Voorbeeld - Interview Met potentiële KLANTEN Gericht op LEREN, niet VERKOPEN Laat KLANT spreken Gebruik een SCRIPT 20 – 30 min Stop wanneer je niets NIEUWS meer leert Uitdaging!

Kennen we het probleem/klantensegment voldoende? Test 1 Kennen we het probleem/klantensegment voldoende?

Verifieer info klantensegment Innovatieacademie Intro Verifieer info klantensegment Vertel je verhaal (probleem en context) Laat klant problemen rangschikken Laat klant over problemen praten Sluit af – vraag toestemming opvolging Documenteer

Voorbereiding interview Met wie ga je spreken? Hoe kan je die mensen bereiken? Hoe stel je jezelf voor? Wat vertel je als inleiding? Beschrijf de drie problemen die je zal voorleggen 1. 2. 3.

Segment gevonden? Probleem is acuut? Alternatieven gekend? Innovatieacademie Segment gevonden? Probleem is acuut? Alternatieven gekend?

2. Wat is jouw oplossing?

Wat ga je verkopen als oplossing? Koppel een oplossing aan elk probleem Is slechts een hypothese – reken er op dat je dit moet aanpassen als je het probleem beter doorgrondt Wat maakt je oplossing speciaal? Zoek naar een overtuigende marketing slogan Wat is het voordeel vanuit het standpunt van de klant Mik op differentiatie!

3. Hoe bereik je de klanten?

Hoe bereik je je klanten? Communicatie Distributie Verkoop Support Focus op directe kanalen waar mogelijk Focus op EERSTE klanten

4. Welke kosten en inkomsten mag je verwachten?

Kosten? Vaste (huur, personeel, IT,…) Variabele (consultants, sales,…) Inkomsten? Eenmalig (project, stukverkoop,…) Terugkerend (licentie, per gebruik, onderhoud,…)

Weten we wat we als oplossing moeten aanbieden? Test 2 Weten we wat we als oplossing moeten aanbieden?

Verifieer info early adopters Intro Verifieer info early adopters Vertel je verhaal (probleem en context) Demo – test oplossing Stel prijs voor – test inkomstenmodel Sluit af – vraag toestemming opvolging Documenteer

Early adopters gevonden? Probleem is acuut? Minimale features voor oplossing gevonden? Aanvaardbare prijs gevonden? Rendabel?

5. Hoe volg je de kanalen naar de klant op?

Opvolging? Probeer meetbare criteria vast te leggen voor elk kanaal om te bepalen of je goed bezig bent Hiermee kan je focus houden en op tijd bijsturen Zeker in de periode voor er inkomsten zijn is dit belangrijk!

6. Hoe bescherm je het ondernemingsmodel?

Bescherming? Wat kan een concurrent moeilijk copiëren? Hoe zorg je er voor dat je ondernemingsmodel lang genoeg kan blijven werken? Hoe ga je een voorsprong houden op concurrenten?

Werkt ons ondernemingsmodel? Test 3 Werkt ons ondernemingsmodel?

Test acquisitie van klant Intro Toon marketing slogan Toon prijs Test acquisitie van klant Sluit af – vraag toestemming opvolging Documenteer

Early adopters overtuigd? Acquisitie werkt? Betalende klanten? Lanceer MVP!

Opzoeken, bevragen, uittesten Model bedenken Klopt dit wel? Opzoeken, bevragen, uittesten Leren en aanpassen

Innovatiecentrum Oost-Vlaanderen vzw Caroline.Huys@innovatiecentrum.be  09 267 40 70 -  09 267 40 60 www.innovatiecentrum.be