Inleiding tot Scenarioschrijven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 6 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Advertisements

Schrijfvaardigheid en argumentatie
Het schrijven van een practicum verslag
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
De bezoeker maakt een keuze tussen de verschillende monsters en locaties door op een monster te klikken.
Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
Beginnen met PowerPoint Ga nu naar dia 2.
De basis: Windows Movie Maker Haal versie 2 binnen Het klassieke taakvenster: importeren, bewerken, opslaan. Voorstelling van enkele montageprogramma’s.
Verborgen vormen van pesten
Francois Aelbrecht Vakantie films
De verschillende stappen
Het ontwerpen van een film
Een algemene inleiding bij het maken van video’s
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Hoofdstukken 15 en 16.  als spelers meer keuze hebben kunnen nieuwe verhalen ontstaan. Hoe kan ik meer keuzes brengen?  Conflicten leiden tot meerdere.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Project SOCIALE MEDIA Samen uitzoeken op welke wijze de sociale media werkt, geregeld is, wordt gebruikt…..
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Andrej Osipian 1 e Bachelor Game Art en Design Game Concept: Book of Lenses.
WELKOM OP TOV!.
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Huygens College
First ID project Waterlant-Ydoorn
First ID project Hervormd Lyceum West Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
First ID project Bindelmeer College
DVD Harry Potter and the Order of the Phoenix Interview met de regisseur en editer.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Verhalend Ontwerpen Training.
FILMS MAKEN Fictiefilms Documentaires Animatie.
Montage en Nabewerking
CanDo Coaching.
Tweede wereldoorlog.
Werkgroep les 5 PRE-PRODUCTIE Maaike van Cruchten b ‘FAKE IT ‘TILL YOU MAKE IT’
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Het maken van een spreekbeurt
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Uitleg persoonsvorm (pv)
Workshop videomontage
Online filmpjes maken. (
Coach’s Eye: sometimes all it takes is looking at a specific moment to improve your performance.
Hoe gebruik ik -d & -t? Leren en oefenen Maar eerst…….
Bijbelstudies over de gelijkenissen van Jezus
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
Lesbrief Jongerenprogramma
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Lesbrief Jongerenprogramma
Dirigeren Wat doet een dirigent?. inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?
FILMEN MET JE SMARTPHONE Een workshop voor schrijvend journalisten door Annelotte Verhaagen Amsterdam, 7 november
Boekverslag: Mees Kees Bloedje link
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Week van het Succes! Welkom bij de Bastienne Bernasco Shira Godfried.
De theorie achter de verhalen
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Formule voor een script. Script formule = Hoofdpersoon + probleem + plan 1 plan 2 plan 3 plan 4 De oplossing voor de hoofdpersoon is het vijfde plan.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
BEELDTAAL EN INFORMATIE HOOFDSTUK 3. OOK FILM IS EEN OPTISCHE ILLUSIE 3.1. DE DRANG NAAR BEWEGENDE BEELDEN.
Literaire bouwstenen 3.
Instructiefilm maken. Het maken van een instructiefilm voor je praktijkproject uit periode 12. DOEL.
Muziekgeschiedenis 21 e eeuw Stijlen Een muziekstuk.
Lesbrief – Siv gaat logeren. Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je ooit al naar het.
Lesbrief – Kort Blok 3. Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je ooit al naar het NFF.
SCENARIO ROSS WALKER “To make a great film you need three things: the script, the script, and the script.”  — Alfred Hitchcock 1.
De passievrucht De roman versus de film.
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
De schrijver mee op reis
Transcript van de presentatie:

Inleiding tot Scenarioschrijven gebaseerd op een 4-daagse workshop door de schrijver Ab Fernhout presentatie: John Riegen Jan de Bloois Het bewustzijn van deze structuurelementen maakt dat je het ook vaker gaat toe passen en daardoor je verhaaltechniek wordt verbeterd. Een paar elementenwerde toegepast omzelf korte scène te schrijvenen een passage van een boek om te werken tot scenario. Je hoeft niet alles in 1 keer toe te passen. Met de kennis van enkele structuurelementen kom je al vaak op een hoger vertelniveau terecht.

Doelstellingen Workshop Scenarioschrijven Welke problemen kom je tegen bij het schrijven van scenario’s ? Het bewustzijn van deze structuurelementen maakt dat je het ook vaker gaat toe passen en daardoor je verhaaltechniek wordt verbeterd. Een paar elementenwerde toegepast omzelf korte scène te schrijvenen een passage van een boek om te werken tot scenario. Je hoeft niet alles in 1 keer toe te passen. Met de kennis van enkele structuurelementen kom je al vaak op een hoger vertelniveau terecht.

Wat, waarom, hoe? Wat is een scenario? Waarom zou je een scenario maken? Hoe maak je een scenario? korte films documentaires animaties en zelfs 60 secondenfilmpjes boekverfilming Aanbrengen van structuurelementen voor het interpreteren van speelfilms

Scenario definities Geschreven verhaal Verteltechnieken (dia "Gereedschappen")‏ Lineaire structuur (scenarioparadigma)‏ Structuurvormen Internationale spelregels over: Layout Scéne-indeling Een scenario is een geschreven verhaal, dat wordt veteld door middel van beschrijvingen, beelden, handelingen, dialogen

Lumière over filmkunst: "Een film is een uitvinding zonder toekomst" Dit is een foute uitspraak gebleken. Waarom? Omdat hij niet zag dat een film zich afspeelt in ruimte en tijd. Die kun je in een film naar je hand zetten.

Spelen met ruimte en tijd Couperen in de tijd Film heeft een eigen beeldtaal Cadrering Enscenering

Wat is een scéne? Een scéne is de eenheid van tijd en plaats Al je een andere tijd ingaat, kom je in een andere scéne Twee verschillende tijdstippen in de zelfde ruimte vormen verschillende scénes B.v. 's morgens/'s avonds, dag/nacht

Film is een vorm van communicatie Niet door middel van zintuigen Zender – ontvanger Bericht, boodschap Bij goede communicatie is geen scholing nodig voor de ontvanger

Wat wil ik in mijn film vertellen en hoe doe ik dat? Er is geen voorkennis bij de ontvanger Wat moet de kijker te weten krijgen om de film goed te begrijpen? Hoe kom ik tot mijn doel? Préproductie – draaiboek –storybord – mensen – productie – montage Bezint eer ge begint! Show it! Don't tell it

Voordat je gaat schrijven.... ...moet je het gegeven bepaald hebben en de premisse (verwoording wat er met het gegeven gebeurd)‏ ...moet je het einde van het verhaal kennen ...moet vooraf een profiel opgesteld worden van de belangrijkste personen in de film

Structuur elementen (1)‏ De drie aktes De sequentie De scénes Het beeldkader Tipje semiotiek De denotatieve en connotatieve eigenschappen van het beeld (je laat iets zien, maar je bedoeld er iets anders mee)‏ Je laat een sloot zien met een visserstoeltje (denotatief). Eerder in de film zat hier altijd een man op te vissen. In de film gaat de man dood. Het lege stoeltje symboliseert dat. (connotatief)‏

Enkele stukken gereedschap voor de scenarioschrijver: fysieke obstakels emotionele obstakels set-up en pay-off-flashback flashforward droomsequentie Counteraction Tijdsverloop – tijdslimiet - proloog - epiloog

Wie, wat, waarom, wanneer? 5 belangrijke vragen m.b.t. de eerste 10 pagina's: Waar zijn we in de film? Wanneer speelt de film? Wie speelt er in de film? Wat zijn zij in de film? Waarom zijn zij in de film?

Elke film heeft 3 akte's Akte 1: het fundament, ca. 25% van het verhaal Akte 2: de confrontatie, ca. 50% van het verhaal Akte3: de ontknoping, ca. 25% van het verhaal De drie aktes vormen het gehele plot, het complete filmverhaal

Akte I Het fundament Van Expositie naar verandering Spanningsopbouw. Het wendingspunt tussen Akte I en Akte II. Verandering. Metafoorgebruik en symboliek.

De ARENA, WAAR? Bij het kiezen van de arena zal je je moeten afvragen of je locatie visuele zeggingskracht heeft. De keuze van de arena zal voor een belangrijk deel bepaald worden door de context van de scénes Voorbeelden van een context zijn een huwelijk, een achtervolging, een zoektocht, een bankroof etc.

Wanneer speelt de film? Kies zelf de tijd/periode Beschrijf de kenmerken van de gekozen tijd in je scenario (indien nodig voor visualisering)‏

Wie spelen er in de film? Wie speelt in de film? De hoofdpersoon is de reisleider van het verhaal. Het verhaal is het vervoermiddel van de reis, de afloop is de bestemming en de premisse is de brandstof. Zonder brandstof geen reis. Hoofdpersoon = protagonist tegenstrever = antagonist persoon hier tussenin = tritagonist Zij zetten een filmverhaal in beweging. Wat zijn hun drijfveren?

Paspoppen? Personages zijn onaangeklede paspoppen, zonder heden, verleden en toekomst en zon-der opvallende eigenschappen. Geef je personages vorm Je onderwerp, de toonzetting van je gegeven en je premisse bepalen hoe jij van paspoppen personages van vlees en bloed maakt

Wat zijn zij in de film? Alle belangrijke personen moeten een naam krijgen. Een personage heeft een geschiedenis achter de rug voordat de film begint. Hoe ouder het personage is, aan het begin van je film, hoe groter de kans is dat je meer over de geschiedenis van het personage met weten.

Voorbeeld van een intro Na dit intro stellen we twee vragen: Wat is het onderwerp? Wat is het gegeven?

Akte II: De confrontatie Algemeen:Obstakels.Grotere obstakels.Crisis. Wendingspunt Akte II naar Akte III Van groot naar klein de verhalende structuurelementen. Het paradigma = de pasvorm De drie aktes. De sequentie. De scËne. Het beeldkader. Tipje semiotiek. De denotatieve en connotatieve eigenschappen van het beeld. Enkele stukken gereedschap voor de scenarioschrijver:- fysieke obstakels, emotionele obstakels -set-up ñ pay-off-flashback, flashforward, droomsequentie- Counteraction -tijdsverloop-tijdslimiet-proloog - epiloog

Akte III. De ontknoping De onvermijdelijke scéne Confrontatiescéne Ontknoping/afwikkeling

Layout- en spelregels. Layout ligt internationaal vast Een film-maatschappij weigert een script wat NIET aan de layout regels voldoet Door het juiste lettertype (Courier, 12 pnt) te kiezen zien scripts er over de hele wereld hetzelfde uit, en klopt ook de benadering "één pagina script=één minuut film".

Layout voorbeeld

Layout voorbeeld

Software (web-based)‏ Scriptbuddy layout gaat automatisch goed gratis platform onafhankelijk kan niet kwijt raken nadeel: Engels, werkt allen via Internet http://www.scriptbuddy.com/

Software (stand-alone)‏ Celtx Windows, Linux, Apple diverse talen gratis http://celtx.com/ zeer uitgebreid, zie volgende dia

Celtx

Celtx

Literatuur en websites Boekentip 1: Scenario schrijven voor documentaires Henk Suèr Uitgeverij Uniepers ISBN 90 6825 273 9

Literatuur en websites Boekentip 2: Hoe schrijf ik een scenario? Syd Field Het Wereldvenster/Unieboek ISBN 90 269 4381 4 CIF

Literatuur en websites http://homepages.ulb.ac.be/~rgeerts/scenarioschrijven/inleiding.html http://schrijven.verzamelgids.nl/ http://www.netwerkscenario.nl/ http://www.filmmaken.nl/boek.phtml http://www.filmmaken.nl/links.phtml http://kill-your-darlings.nl/

Einde Dank voor uw aandacht