Belevingsgerichte zorg voor ouderen met dementie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Advertisements

Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Activiteiten ondernemen met mensen met dementie
Introductiebijeenkomst
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
VUmc Basispresentatie
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Vraaggericht werken.
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Haptonomie.
Persoonsgerichte zorg
Workshop Knallende ruzie
Hogescholen in Dialoog
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Workshop Relationele en seksuele vorming
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Zingevingsvragen (h)erkennen vragen van wie?
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Begeleidingsplannen GGZ
Welkom op onze thema-avond
Dementie Omgaan met de gevolgen van dementie .
Praktische adviezen volgens de HISTORIE-methodiek.
Ervaringen Implementatie in Nederland
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Hoe ondersteun je je kind “De Musical gaat niet door” >>
Infoavond dementie 16 oktober 2014 Sint Lucas
Paul Andreoli & Benno Wiegers
Dossier Empowerment.
Communicatie en dementie
Presentatie bij lesbrief ‘Bejegening’
Fitheid en gezondheid.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Reminiscentie Levensboeken
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Beroepshouding en beroepscode
2.7. Samenvatting Chaymae Faïk 1BASWA. 1. Een bepaalde manier van zorgen 1989: Eerste Nederlandse, kleinschalige woonvorm Eind de jaren 90  populair.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
MS, denken en voelen (Naam org
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Op naar het nieuwe EVG Bijeenkomst voor bewoners, familieleden en contactpersonen locatie Diamantweg Jolanda Hogenbirk 25/26 mei 2016.
Hoe pedagogisch handelen?
Floor, Nathalie, Chantal en Jill
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
Begeleiding van dementerende ouderen
Begeleiden van een zorgvrager
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Ouderen en activiteiten
Definitie Thuisondersteuning (concept) - 1
Omgaan met meerdere talen
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Motivatie en puberbrein
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Belevingsgerichte zorg voor ouderen met dementie Docentenhandleiding voor mbo-zorg onderwijs en bijscholing Contact: Connie Klingeman, Hogeschool Rotterdam c.a.klingeman@hr.nl

Wat is belevingsgerichte zorg? Die zorg waarmee je iemands persoon recht doet en rekening houdt met zijn belevingswereld. Persoonsgerichte zorg betekent de zorg afstemmen op mogelijkheden, wensen, behoeften en gewoontes van mensen met dementie Goede dementiezorg = belevingsgericht

Wat is het doel? Verhogen van welbevinden en kwaliteit van leven bij mensen met dementie Zij voelen zich daardoor gesteund en geborgen, en hun zelfwaardering blijft in tact

Dementie (D = P + C + L + M + O) Bepalende factoren : Persoonlijke ervaringen en het levensverhaal van de persoon met dementie (karakter, manier van omgaan met tegenslag) De Cognitieve beperkingen (welke vorm van dementie, welke mate?) Lichamelijke toestand (pijn) Psychische (mentale) toestand (depressie, apathie) Omgevingskenmerken (reactie van de omgeving )

Een persoon zijn Persoonsgerichte zorg gaat ervan uit dat ieder mens een uniek en waardig persoon is, ongeacht zijn beperkingen Die persoon vormt het uitgangspunt van de zorg, niet de ziekte en de beperkingen Liefdevolle aandacht en respect voor de persoon staan centraal in de persoonsgerichte zorg

Model van Kitwood Basisbehoeften Attachment: gehechtheid, veiligheid Comfort: troost en bemoediging Identity: identiteit en zelfwaardering Occupation: betrokken zijn, iets om handen hebben Inclusion: erbij horen

Persoonsversterkende benadering Vanuit een liefdevolle bejegening Verhoogt het welbevinden Zorgt ervoor dat iemand zich gewaardeerd voelt Zorgt dat iemand zich een mens blijft voelen Toont respect, erkenning en vertrouwen (Kitwood, 1997)

Persoonsondermijnende benadering Gevolgen: Welbevinden neemt af Dementerende trekt zich terug Gaat zich steeds minder mens voelen Omgeving is zich niet bewust van het effect Gedrag is vaak een gewoonte, wordt overgenomen (Kitwood, 1997)

Houvast en geborgenheid Persoonsversterkend Persoonsondermijnend Accepteren , steunen, geruststellen Eerlijk en open zijn Rekening houden met behoeften Bevestigen van gevoelens Meegaan in de beleving Gehechtheidsfiguur of - voorwerp Beschuldigen Trucjes toepassen, misleiden Behoeften niet onderkennen, onbegrip Ontkennen of negeren van gevoelens Beleving ontkennen Gehechtheidsfiguur missen

Houvast en geborgenheid Welke benadering werkt geruststellend? Op welke manier hou ik rekening met de behoeften ? Wanneer voelt de bewoner zich geaccepteerd? Wanneer voelt de bewoner zich veilig?

Identiteit en zelfwaardering Persoonsversterkend Persoonsondermijnend Respect tonen, bij de naam noemen Acceptatie van persoon en gedrag Positieve waardering, complimentjes Levensgeschiedenis, reminiscentie Contact met familie stimuleren Eigen plaats, kamer, bezittingen Betuttelen. Kinderlijk behandelen Vooroordelen over de persoon hebben Negatieve waardering, corrigeren Niet op de hoogte zijn van de levensgeschiedenis Contact met familie afsluiten, niet stimuleren Geen eigen domein, geen respect voor privacy

Identiteit en zelfwaardering Hoe wil de persoon met dementie genoemd worden? Wat zijn kenmerkende gebeurtenissen uit het leven van de bewoner? Welke complimentjes hoort de bewoner graag? Hoe wil de bewoner zijn kamer ingericht hebben? Welke persoonlijke bezittingen zijn belangrijk voor de bewoner?

Troost en bemoediging Persoonsversterkend Persoonsondermijnend Warme zorg, troost Aandacht geven Vasthouden, aanraken Ontspannen sfeer creëren Laag tempo Intimideren, bang maken Negeren, geen aandacht geven Van een afstand roepen Gespannen sfeer Hoog tempo

Troost en bemoediging Op welke manier wil iemand met dementie worden getroost? Vindt de persoon met dementie het prettig om aangeraakt te worden? Wanneer voelt de persoon met dementie zich ontspannen?

Iets om handen hebben Persoonsversterkend Persoonsondermijnend Passende activiteiten zoeken Passieve betrokkenheid signaleren Activiteit aanpassen aan mogelijkheden Helpen een activiteit te beginnen Standaard activiteitenaanbod Geen activiteiten Niet betrekken bij activiteiten die gedaan worden

Iets om handen hebben Hoe kan de persoon met dementie geholpen worden actief te blijven in zijn levensritme? Hoe kan de persoon met dementie ondersteund worden in het zoeken naar een bij hem/haar passende daginvulling?

Eigen regie of overgave Persoonsversterkend Persoonsondermijnend Mogelijkheden onderkennen Eigen regie bevorderen (indien gewenst) Ondersteuning geven om iets zelf te doen, keuzes voorleggen Iemand zijn gang laten gaan, aanmoedigen Samenwerken Mogelijkheden niet benutten, onnodig handelingen overnemen Regie overnemen tegen iemands wil Iemand niet helpen die daarom vraagt Dwingen iets te doen, niet laten kiezen Storen, handelingen afbreken Tegenwerken

Eigen regie of overgave Hoe kan je de persoon met dementie helpen de regie te behouden? Hoe kan de bewoner ondersteund worden in het zoeken naar een bij hem/haar passende daginvulling?

Erbij horen, verbondenheid Persoonsversterkend Persoonsondermijnend Iemand bij het gesprek betrekken Iemand bij de groep betrekken Gevoel geven dat iemand thuis is Samen plezier maken Met humor benaderen Doen alsof iemand er niet bij is Iemand buitensluiten Geen huiselijke omgeving, iemand wegsturen

Erbij horen Hoe kan de bewoner betrokken in gesprekken of bij een activiteit? Welke activiteiten vindt de bewoner plezierig? Hoe kan een bewoner geholpen worden om met anderen om te gaan?