3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Taghon Geert 2011.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Technieken 3: de-escaleren
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Lotgenotencontact.
Hoe moet je het vooral NIET doen?
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Ontwikkelingstraject kinderen
Hogescholen in Dialoog
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Opvoedingsondersteuning
Interpreteren van data
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
straffen en belonen vanuit de montessori visie
CanDo Coaching.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
Aanpak problematisch gedrag
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
vanuit een herstelgerichte visie!
Alcohol, roken en opvoeding
OGW op de Firtel.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Ontwikkeling van het jonge kind
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Welkom ik maak me sterk.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
De kracht van positief opvoeden
Het belang van voorlezen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
EHBO Eerste Hulp Bij Onderwijs
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Hoe creëer je een plezierig werkklimaat?
Agressie Les 2.
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)

Workshop Eetplezier & Beweegkriebels
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Workshop Smakelijke eters
Transcript van de presentatie:

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen Timen en doseren in de opvoeding. 19 april Je kind een positief zelfbeeld geven. Hoe gedachten gevoelens bepalen… en hoe ze te veranderen. 26 april Het effect van actief luisteren naar je kind.

Gedachten (2) Gedrag (1) Gevoel (3)

Lichamelijke ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling Sociaal emotionele ontwikkeling

PROGRAMMA 12-9 Korte kennismaking Over gedrag en gedragsbeinvloeding Zelf een plannetje maken pauze Waar het bij opvoeden omdraait Napraten

PROGRAMMA 19-4 Ervaringen met gedragsprogramma’s Hoe een positief zelfbeeld ontstaat, wat je als ouder kan doen. Pauze Hoe denken je gevoel beinvloedt Wat thuis uit te proberen Napraten

PROGRAMMA 26-04 Terugblik op ervaringen 19-04 Actief luisteren in theorie Actief luisteren in de praktijk Pauze Hoe thuis mee om te gaan Vragen, Boeken, wensen

Analyse gedrag Wanneer * naar bed gaan *i opstaan * eten * tijdens spelen * tijdens werken * na een correctie Hoe * Fysiek * verbaal * materieel Soort * zonder aanleiding * Stoer doen * Zin krijgen * Als reactie * Uit frustratie * Om te verdedigen * Op wie? Hoe vaak? Hoe stopt het? Hoe lang in tijd

Analyse situatie A wat ging er vooraf? B gedrag C Gevolgen

De stellingen. Situatie- gedrag - gevolg Leerprincipe 1 We leren van elkaar welk gedrag we moeten vertonen. Hoe we ons moeten gedragen. Leerprincipe 2 Gedrag wordt bepaald door de gevolgen die het heeft Leerprincipe 3 Gedrag kun je het best beetje bij beetje veranderen

Gedragsverandering door Belonen Straffen Negeren

Belonen Beloners: doen gedrag toenemen: Sociale beloners Materiele beloners Activiteiten beloners Als een plezierige activiteit volgt op een onplezierige activiteit neemt de onplezierige activiteit toe. Hoe korter de beloning erop hoe effectiever Hoe onregelmatiger des te houdbaarder

Negeren Geen aandacht aan gedrag schenken Je moet er tegen kunnen Het vergt veel van je uithoudingsvermogen Kleine signalen worden al als beloning ervaren Negeren halverwege stoppen werkt contraproductief

Straffen Kind gaat zich terug trekken en vermijden Kan agressie bevorderen Ook wel gewenst gedrag kan minderw orden (niet zo scherpe selectie) Verpest de sfeer Geeft negatief zelfbeeld Gedrag wordt onderdrukt Wordt geen nieuw gedrag aangeleerd Natuurlijke consequenties laten ervaren

Wanneer wel Bij acuut gevaar Daarna wel uitleggen

Axioma’s Straf werkt op korter termijn maar niet op langer termijn. Veranderen van kleine stukjes gedrag (tijd en omvang)werkt door op het hele gedrag Onmiddellijk belonen is effectiever dan later belonen. Af en toe belonen maakt verandert gedrag duurzamer (Gokkastprincipe)

Gedragsverandering Formuleer het gewenst gedrag en probleemgedrag. Uitsluitingsprincipe: Gewenst gedrag mag niet gelijk kunnen voorkomen met probleem gedrag Baseline vaststellen hoe vaak en waar? Veranderingsaanpak kiezen beloningssysteem banksysteem negeren gedrag versterken model versterking Eenvoudsprincipe: Kies voor klein, eenvoudig en succes! Ga snel over op discontinu belonen Programma aanpassen.

Plan Omschrijf gedrag: Waar, wanneer, met wie, wat, gevolg. Tellen en meten: Hoe ernstig, verandering meten, beloning verdiend Wat is gewenst gedrag, welke beloning Hoe met kind bespreken.

Bezwaren Je koopt kinderen om. Hoe zit het met jouw salaris? Manipulatie. Wat is opvoeden anders? Als..dan mentaliteit Is maar tijdelijk Onnatuurlijk het zou vanzelf moeten gaan:irrationeel Teveel moeite Op de lange duur minder.

De schijf van 5 ontwikkelingsgebieden Van veiligheid krijgen naar voor veiligheid zorgen Van verzorgd worden naar voor zichzelf/ander zorgen Van aandacht ontvangen naar aandacht geven Van omgaan met eisen naar zichzelf doelen stellen Van omgaan met grenzen naar regels hanteren

Fasen Kind doet Ouder kijkt toe Samen doen Ouders doen

Middelen juiste moment juiste situatie juiste frequentie Juiste power TIMEN juiste moment juiste situatie DOSEREN juiste frequentie Juiste power

Richting bepalend Zelfbeeld ouders *aanleg Verwachtingen ten aanzien kind *Buffers *aanleg

Hindernissen Kindproblematiek Verkeerde verwachtingen /beliefs Communicatieproblemen Conflictueuze ouder-kind relatie Taboe op het hebben van onaangename emoties Verstoring van de empathie