Genoeg is genoeg Over de grenzen van patiëntenemancipatie Margo Trappenburg De Balie, 26 september 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Advertisements

Zelfbeschikkingsrecht van vrouwen
Meritocratie in de zorg NVBE, Margo Trappenburg.
MARGO TRAPPENBURG Doelmatigheid in de spreekkamer
Visitatie model, waarom? W.W. van den Broek.
WRR symposium 13 maart Margo Trappenburg
Van verzorgingsstaat naar participatiesamenleving
Beelden storm.
Nut en noodzaak van het Patiënten Portal Drs. J.J. Baardman, teammanager NPCF Utrecht, 19 november 2007.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Het veld en de beterweters
Exploderende Zorguitgaven Presentatie Anne Mulder 16 september 2011.
Van oude en nieuwe patiënten Gastcollege IGZ Margo Trappenburg 2 juni 2010.
Wat de markt met ons doet Lezing voor de KNB 9 september 2010 Margo Trappenburg.
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Marktwerking en beroepsethiek Margo Trappenburg Hoorn, 31 mei 2011 USBO Universiteit Utrecht.
Culturele diversiteit in de kliniek
Doorbreek de muur van stilte:
Patiëntenemancipatie Wanneer is het genoeg?
Samenwerkende Ouderenorganisaties Brabant
Stelling 1 Zorgaanbieders moeten samen regie gaan voeren op de totale zorg in een regio. Waarom eens, waarom oneens. Daarbij zien wij de volgende kansen.
Wet inburgering Heleen Veringa
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
De nieuwe voorschrijvers
Preventie effectiever maken
De toekomst van de patiëntenbeweging 9 april 2011 Margo Trappenburg.
Verantwoordingsoverlast
Zelf doen in de zorg Utrecht, Margo Trappenburg.
Kleine kwaliteit CWZ Nijmegen, 14 oktober 2010 Margo Trappenburg.
Kwaliteit en veiligheid Het patiëntenperspectief
De BVN: waarom ook al weer? Margo Trappenburg. “Ziekenhuizen waren rond het jaar 1900 schoner dan nu.” Dat zei oud-inspecteur Herre Kingma van de Inspectie.
De kern van solidariteit NTvG lezing 2 november 2013 Margo Trappenburg.
De patiënt in het echt Margo Trappenburg iBMG/Erasmus MC USBO (UU)
Patiëntenorganisaties: heden en toekomst Margo Trappenburg Universiteit Utrecht/Erasmus MC.
Patiëntenemancipatie: de schaduwzijden Margo Trappenburg Lelystad, 19 maart 2009.
Maatschappelijke ontwikkelingen en de zorgprofessie
Arbeidsdeling oude en nieuwe stijl Margo Trappenburg Ministerie SoZaWe 25 oktober 2012.
Medische zorg naar medische behoefte Blommesteingroep Putten, 25 mei 2009 Margo Trappenburg.
De patiënt als zelfmanager: mag het een tandje minder? Maastricht, 13 juni 2008 Margo Trappenburg.
De ethiek van de publieke sector Den Uyl lezing 2006 Margo Trappenburg.
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
De kracht van de ervaring
Patiëntenparticipatie in de gezondheidszorg
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
Zorg vernieuwen met uw architect
De rol van de OR bij incidenten en onderzoek
Verkiezingen 2006.
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
De toekomst van het sociale werk Margo Trappenburg 9 december 2014 HAN, Nijmegen.
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
Beterweters in het publieke domein Margo Trappenburg 25 maart 2015 Beter en concreter, Utrecht.
Een geluksmopje….. Alleen het lezen van deze mop brengt geluk.
Innovaties opschalen, het kan Op dit moment > 3 miljoen apps beschikbaar, waarvan 5% in categorieën Health en Medical Bron:
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
ZorgSaam Kliniek Hulst. Ontstaan ZorgSaam Kliniek Hulst ± 1986: Politieke belofte bouw dagbehandelingsunit bij de polikliniek Hulst. Wens om huisartsenpraktijken.
Zin en onzin van evidence based werken Zorginstituut Nederland 1 september 2015 Margo Trappenburg.
Symposium Chronisch Zieken JAAR WEEK CHRONISCH ZIEKEN.
Wettelijk kader Kwaliteitswet zorginstellingen
Psychosociale aspecten bij niertransplantatie/ nierdonatie Gemmy Peters Medisch Maatschappelijk Werk Transplantatiecentrum UMC St Radboud September 2005.
Expertisecentrum voor rug- en nekklachten.. Symposium 1. Wie zijn wij? 2. Wat zijn rug- en nekklachten? 3. Behandeling van rug- en nekklachten; 4. Voor.
Onderzoeksteam Berber Laarman Manja Bomhoff Johan Legemaate Roland Friele Arno Akkermans Adviseurs Inge Mulders Katrijn Broekman.
Auteur: Paul Poortvliet Datum: 22 februari 2011 Informeren van de patiënt Ervaringen uit Nederland.
Zorg Zwaarte Pakketten Voorlichting aan cliënten die bij het GORS wonen.
Titia Lekkerkerk Goede zorg, klachten en geschillen: wat verwacht u?
Medezeggenschap Nu & Toekomst Landelijke Cliënten Raad 6 september 2014.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Verpleegkundigen, leiderschap en wetenschap in de toekomst
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
De ethiek van de publieke sector
Transcript van de presentatie:

Genoeg is genoeg Over de grenzen van patiëntenemancipatie Margo Trappenburg De Balie, 26 september 2009

Patiënten uit een ver verleden tijd, toen zieken nog mochten uitrusten …

Peter de Wit in de Volkskrant,

Kwaliteitvergelijken op internet

Goed patiëntschap volgens de Raad voor Volksgezondheid en Zorg  Patiënt moet meewerken aan behandeling, informatie geven, meedenken en meebeslissen, adviezen en instructies opvolgen, leefregels in acht nemen.  Patiënt zou jaarlijks een financieel overzicht moeten krijgen om te zien wat hij de gemeenschap kost.  Bij schending van de criteria voor goed patiëntschap moet de behandelrelatie kunnen worden opgezegd. Voorzitter Rien Meijerink

Controleer uw naam en geboortedatum op het etiket. Maak een lijst met door u gebruikte medicijnen en neem die mee. Patiëntenveiligheidskaart opgesteld door NPCF, Expertisecentrum Verpleging en Verzorging, Orde van Medisch Specialisten, Isala Klinieken, UMC Utrecht Tekeningen: Gerrit de Jager.

“Ziekenhuizen waren rond het jaar 1900 schoner dan nu.” Dat zei oud-inspecteur Herre Kingma van de Inspectie voor de Gezondheidszorg in het Radio 1-programma ‘Wat nu’. Hij vindt dat medisch personeel in zieken- huizen tegenwoordig te weinig gespitst is op simpele zaken als regelmatig handen wassen. Door een goede hygiene kunnen sterfgevallen worden voorkomen. Kingma riep patiënten op alert te zijn op de handelingen van hun arts.” Uit: Trouw,

Collectieve empowerment  Meepraten bij richtlijnontwikkeling, bij wetenschappelijk onderzoek, bij het opstellen van beleid, bij de inkoop van zorg ↓  Overvraagde patiënten- organisaties, overvraagde patiënten.

De Nederlandse politieke cultuur  Als beschreven door James Kennedy: Meedenken met de tijdgeest.

Daardoor hebben wij  Aanleg om door te slaan  Nog steeds te hameren op de noodzaak van veranderingen, terwijl die al lang zijn gerealiseerd  Waardoor traditionele waarden in het gedrang kunnen komen

Aandacht voor keerzijden van patientenemancipatie 1. Kwetsbare groepen worden misschien de dupe van nieuwe ideaal. 2. Vermaatschappelijking is niet voor iedereen goed. Collectieve actieprobleem? 3. Premie op brutaliteit en onbescheidenheid.

Zie verder