Evaluatie van mentorprojecten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Online Matchen ‘Van Recruitment tot kwalitatieve selectie’
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Menno Karres Lead Auditor
Hoe ontstond dit initiatief ?
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Welkom bij Leefstijl.
Discipelschap.
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
GREY POWER 3x concreet Robin van Barneveld. Doel: 3x beweging 2.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Evaluatie pilot Februari 2006-januari Werkwijze evaluatie n Enquêtes. n Verslagen van studenten. n Gesprekken met de studenten.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Maatschappelijk Aanbesteden
Ondernemen : heb jij het in je?!
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
21 april 2009 TZFF Ketenzorg, over de muren heen kijken! 1 Inhoud TZFF Netwerken, samenwerken ROS Friesland Presentatie netwerkdeelnemers Vragen.
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Presentation Of Learning
Presentation Of Learning
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
LSB Trefdag Antwerpen 1 PARTICIPATIE Lokaal Sociaal Beleid Gent (par·ti·ci·pa·tie de; v -s het hebben van aandeel in iets; deelname)
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Gedrag in organisaties, 10e editie
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
loopbaanplanning / stuurmanskunst
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW
Mentoring ontwikkelt zich wereldwijd. Waar staat Nederland?
Samen komen we verder! Stimuleringsprogramma Mentorprojecten 13 november 2007 Niels van Zeben.
1.Inhoud. Workshop als opwarmer Waarom evalueren Weet wat goed en fout gaat (kwaliteitsbeleid) Informeren van betrokkenen Verantwoording afleggen.
Al doende leren training docenten
LOB Loopbaan Oriëntatie & Begeleiding
Betrokkenheid op de werkvloer
Wat heeft TOI BLUE gebracht?
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Succesvolle werving van vrijwilligers in de sportvereniging
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
SUPREME mentoring toolkit Introductie: De rol van de mentor
Stichting Visible Results
Visie & Strategie.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Logische niveaus Bateson en Dilts
 Wie heeft er hyves?  Hoe vaak zit je er op?  Schelden op Hyves hoort er nu eenmaal bij, iedereen doet dat, ik ook.
Mind Us INCLUSIE Voorwoord De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) veronderstelt dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Maar hoe vanzelfsprekend.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
BOM-model PV 25/03/2014.
Transcript van de presentatie:

Evaluatie van mentorprojecten Aafje Dotinga, Menno Vos

Wat gaan we doen? Evaluatie onderzoek mentorprojecten: Waarom? Wie? Hoe? Wanneer?

Evaluatie onderzoek mentorprojecten Waarom? Wie? Wat? Hoe? Wanneer?

Waarom evalueren ? Wanneer is project geslaagd? (Effect) Doelstellingen formuleren! Hoe is dat bereikt? (Proces)

Evaluatie onderzoek mentorprojecten Waarom? Wie? Wat? Hoe? Wanneer?

Wie evalueren? Mentee Mentor Organisatie Effectevaluatie? Procesevaluatie?

Evaluatie onderzoek mentorprojecten Waarom? Wie? Wat? Hoe? Wanneer?

Wat evalueren? Afhankelijk van de doelstelling Lange vs. korte termijnsuitkomsten ‘Harde’ vs. ‘zachte’ uitkomsten 8

Evaluatie onderzoek mentorprojecten Waarom? Wie? Wat? Hoe? Wanneer?

Hoe evalueren? (1) Verschillende instrumenten voor verschillende doeleinden Instrumenten Vragenlijst Logboek Dagboek interview

Evaluatie onderzoek mentorprojecten Waarom? Wie? Wat? Hoe? Wanneer?

Wanneer evalueren? (1) Verschillende meetmomenten: Nulmeting Tussenmeting(en) Eindmeting Vereist vroegtijdige communicatie naar mentoren en mentees 12

Wanneer evalueren? (2) Tips and tricks voor verhogen respons bij mentoren En mentees: Evaluatie expliciet verbinden aan het mentorschap (opnemen in contract mentor; certificaat alleen verkrijgbaar bij deelname evaluatie) Belonen mentoren/mentees Strategisch tijdstippen kiezen voor de meting (tijdens matchingsgesprek, training, intervisie, exit gesprek) 13

Contactgegevens Aafje Dotinga a.dotinga@rug.nl 050-3637122 Menno Vos m.w.vos@rug.nl 050-3636377 14

Concrete instrumenten – mentee (1) Emotionele ontwikkeling Zelfvertrouwen Over het algemeen ben ik tevreden met mezelf Ik vind dat ik een aantal goede kwaliteiten heb Geloof in eigen kunnen Het lukt mij altijd problemen op te lossen, als ik er genoeg moeite voor doe Als ik in een moeilijke situatie zit, weet ik meestal wat ik moet doen Satisfactie Over het algemeen is mijn leven ideaal Ik heb mijn leven prima voor elkaar 15

Concrete instrumenten – mentee (2) Sociale ontwikkeling Sociale vaardigheden Ik kom voor mezelf op Ik heb geen moeite met een gesprek beginnen met iemand die ik niet ken Sociaal netwerk Bij hoeveel mensen kun je terecht voor advies / bespreken van (persoonlijke) problemen? 16

Concrete instrumenten – mentee (3) Cognitieve vaardigheden Ik begin op tijd als ik iets belangrijks moet doen Als ik iets van plan ben dan doe ik dat ook Ik werk net zolang door tot mijn huiswerk af is (Onderwijs)prestatie: Ik doe vaak mijn huiswerk Ik werk hard voor school Ik weet hoe ik moet leren 17

Concrete instrumenten – mentor Motivatie Ik ben mentor omdat ik mensen wil helpen Ik ben mentor omdat ik er zelf veel van kan leren Ik ben mentor omdat ik iets wil betekenen voor onze maatschappij Steun: Emotionele steun: Ik luister naar de problemen van de jongere die ik begeleid Ik heb een vertrouwelijke band met de jongere die ik begeleid Instrumentele steun: Ik ondersteun de jongere die ik begeleid in het kiezen van een studie(richting) / loopbaan Ik help de jongere die ik begeleid met het plannen van zijn/haar schoolwerk Rolmodel: Ik probeer de jongere die ik begeleid te inspireren 18

Concrete instrumenten – organisatie Draagvlak en samenwerking Wordt project gedragen binnen alle geldingen van de organisatie? Hoe verloopt samenwerking tussen de betrokken partijen binnen het project? Duurzaamheid Inbedding in bestaande structuur? Bereik Hoe worden jongeren bereikt? Werving en selectie mentoren? Ondersteuning Hoe worden mentoren getraind? Hoe worden mentoren begeleid (bijv. intervisiebijeenkomsten)? 19