Evaluatie van mentorprojecten Aafje Dotinga, Menno Vos
Wat gaan we doen? Evaluatie onderzoek mentorprojecten: Waarom? Wie? Hoe? Wanneer?
Evaluatie onderzoek mentorprojecten Waarom? Wie? Wat? Hoe? Wanneer?
Waarom evalueren ? Wanneer is project geslaagd? (Effect) Doelstellingen formuleren! Hoe is dat bereikt? (Proces)
Evaluatie onderzoek mentorprojecten Waarom? Wie? Wat? Hoe? Wanneer?
Wie evalueren? Mentee Mentor Organisatie Effectevaluatie? Procesevaluatie?
Evaluatie onderzoek mentorprojecten Waarom? Wie? Wat? Hoe? Wanneer?
Wat evalueren? Afhankelijk van de doelstelling Lange vs. korte termijnsuitkomsten ‘Harde’ vs. ‘zachte’ uitkomsten 8
Evaluatie onderzoek mentorprojecten Waarom? Wie? Wat? Hoe? Wanneer?
Hoe evalueren? (1) Verschillende instrumenten voor verschillende doeleinden Instrumenten Vragenlijst Logboek Dagboek interview
Evaluatie onderzoek mentorprojecten Waarom? Wie? Wat? Hoe? Wanneer?
Wanneer evalueren? (1) Verschillende meetmomenten: Nulmeting Tussenmeting(en) Eindmeting Vereist vroegtijdige communicatie naar mentoren en mentees 12
Wanneer evalueren? (2) Tips and tricks voor verhogen respons bij mentoren En mentees: Evaluatie expliciet verbinden aan het mentorschap (opnemen in contract mentor; certificaat alleen verkrijgbaar bij deelname evaluatie) Belonen mentoren/mentees Strategisch tijdstippen kiezen voor de meting (tijdens matchingsgesprek, training, intervisie, exit gesprek) 13
Contactgegevens Aafje Dotinga a.dotinga@rug.nl 050-3637122 Menno Vos m.w.vos@rug.nl 050-3636377 14
Concrete instrumenten – mentee (1) Emotionele ontwikkeling Zelfvertrouwen Over het algemeen ben ik tevreden met mezelf Ik vind dat ik een aantal goede kwaliteiten heb Geloof in eigen kunnen Het lukt mij altijd problemen op te lossen, als ik er genoeg moeite voor doe Als ik in een moeilijke situatie zit, weet ik meestal wat ik moet doen Satisfactie Over het algemeen is mijn leven ideaal Ik heb mijn leven prima voor elkaar 15
Concrete instrumenten – mentee (2) Sociale ontwikkeling Sociale vaardigheden Ik kom voor mezelf op Ik heb geen moeite met een gesprek beginnen met iemand die ik niet ken Sociaal netwerk Bij hoeveel mensen kun je terecht voor advies / bespreken van (persoonlijke) problemen? 16
Concrete instrumenten – mentee (3) Cognitieve vaardigheden Ik begin op tijd als ik iets belangrijks moet doen Als ik iets van plan ben dan doe ik dat ook Ik werk net zolang door tot mijn huiswerk af is (Onderwijs)prestatie: Ik doe vaak mijn huiswerk Ik werk hard voor school Ik weet hoe ik moet leren 17
Concrete instrumenten – mentor Motivatie Ik ben mentor omdat ik mensen wil helpen Ik ben mentor omdat ik er zelf veel van kan leren Ik ben mentor omdat ik iets wil betekenen voor onze maatschappij Steun: Emotionele steun: Ik luister naar de problemen van de jongere die ik begeleid Ik heb een vertrouwelijke band met de jongere die ik begeleid Instrumentele steun: Ik ondersteun de jongere die ik begeleid in het kiezen van een studie(richting) / loopbaan Ik help de jongere die ik begeleid met het plannen van zijn/haar schoolwerk Rolmodel: Ik probeer de jongere die ik begeleid te inspireren 18
Concrete instrumenten – organisatie Draagvlak en samenwerking Wordt project gedragen binnen alle geldingen van de organisatie? Hoe verloopt samenwerking tussen de betrokken partijen binnen het project? Duurzaamheid Inbedding in bestaande structuur? Bereik Hoe worden jongeren bereikt? Werving en selectie mentoren? Ondersteuning Hoe worden mentoren getraind? Hoe worden mentoren begeleid (bijv. intervisiebijeenkomsten)? 19