Hoofdstuk 4 Verkooptraject deel 2: voorbereiding verkoopgesprek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 2 Verkooptraject
Advertisements

Vier stappen naar succes.
Hoofdstuk 5 Verkooptraject
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
“Hoe kom ik aan klanten?”
Hoofdstuk 1 Verkooptraject
Goudsmidatelier Jaasma De strategie – deel 1. Wat hebben we vorige week besproken?  De vraag en uitdaging  Hoe ziet u zichzelf als goudsmid?  Waarom.
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Training Omgaan met service
Klanttevredenheidsmodel van Thomassen
5 juni 2007 Marktonderzoek Powder Navigator In opdracht van:
H8: Distributie.
Welkom bij de presentatie van het
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
4. Verantwoordelijkheden en voorbereiding Verantwoordelijkheden van de verkoper  = verkopen = vaststellen behoefte, presenteren, demonstreren,
Fase 1 Ken de (detail)handel
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Projectwijzer 3 H3 Verkoopgesprek en -technieken
Blue ocean. Rood versus blauw In rode oceanen vecht je tot bloedens toe om de gunst van de klant. In blauwe oceanen vloeit geen bloed, want daar zijn.
C. Molmans SOD-Opleidingen
Nike Supply Chain Management
De kracht van NACHON Sinds 1991 zijn wij specialist in transportautomatisering. Transportmanagement zit in ons DNA. Onze focus ligt volledig op de ontwikkeling.
Projectwijzer 8/9 H4 Promotieactiviteiten Middenkader Engineering.
HS 3 Het verkoopgesprek.
AIDA model.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Arbeidsmarkt Als je op de markt loopt zie je om je heen verschillende kopers en verkopers. De vraag naar een product bestaat uit de mensen die een product.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 2. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
HOOFDSTUK 3 Dorp  spookdorp. WEET JE NOG? Wat de voordelen zijn van mechanisatie voor de landbouw? Wat de nadelen zijn van mechanisatie voor de landbouw?
Sales 2.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Gebruik alleen kleine letters en kies voor Opslaan als. Sla daarna bijvoorbeeld op als frans.html.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Portret in beeld THTEX.
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Les 5: Het marketingplan
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Goederenstroom Goederenopslag.
Verkoopt en handelt verkoop af
Financieel 1.
Examen SPL kerntaak 2 Periode 7 Marketing.
Betrokken ouder, tevreden ouder
Is testen een project op zich?
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Verkoopt en handelt verkoop af
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Ontwerpend onderzoek.
Hoofdstuk 7 Onderhandelen
Examen SPL kerntaak 2 Periode 7 Marketing.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Vragen stellen, closen en weerleggen
Customer service & Relatiemanagement
Marketingcommunicatie
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 4 Verkooptraject deel 2: voorbereiding verkoopgesprek

Bestaande klant of prospect bezoeken: Voor bestaande klant kijk je in het klantenbestand om een goed en volledig beeld te krijgen van de klant: Stamgegevens Bezoekinformatie Offertegegevens Omzetgegevens (RFM) blz 25-26

Prospect bezoeken: Er is geen volledig beeld van de prospect! Wat je kunt doen, doe je ook: - Je kent de algemene ontwikkelingen in de branche van de prospect. - Website klant? - Internet? Blz 44

Verkoopgesprek afstemmen op de specifieke situatie van de klant. Hoe groter het verschil tussen de huidige en de gewenste situatie (de kloof), hoe groter de kans dat je een order kunt afsluiten! Afstemmen op situatie van de te bezoeken klant: Behoeften en wensen van deze klant. Beslissingscriteria van deze klant. Concurrerend aanbod vergelijken met eigen aanbod. Blz 44-45

Op zoek naar verkoopargumenten Als je de koopmotieven van de klant kent, weet je ook welke verkoopargumenten je moet gebruiken.

Behoeften en wensen van de klant. Rationele koopmotieven zijn de nuttigheden voor de klant in zijn functie: goedkoop en efficiënt werken, weinig kans op fout en hoge en constante kwaliteit van het werk e.d. Emotionele koopmotieven zijn de nuttigheden voor de klant persoonlijk: bedieningsgemak, geluidsarm, tevreden personeel, mooi ontwerp e.d. Blz 44

Beslissingscriteria van de inkoper. Het is belangrijk erachter te komen op grond waarvan de inkoper beslist. Voorbeelden: kwaliteit, prijs, betrouwbaarheid, leveringssnelheid, betalingsvoorwaarden, service, garantie. Als je weet wat de belangrijkste criteria zijn, leg dit dan vast in het klantyenbestand! Blz 45

Concurrerend aanbod Klant vergelijkt jouw eigen aanbod met het aanbod van andere leveranciers. Om je hierop voor te bereiden maak je een KVV- matrix. (zie blz 46) K = kenmerken eigen product. V = Verschillen met concurrerend aanbod. V = Voordelen eigen product/ organisatie. Let op: de nadelen zet je er bewust niet in! Blz 44/45

Inzicht in de producten die je verkoopt. Welke producteigenschappen sluiten aan bij welke gezochte nuttigheden en behoeften? Sellogram (zie afbeelding bladzijde 46.): je zet de koopmotieven horizontaal en de producteigenschappen verticaal. Elk snijpunt( sterretje) is een koopmotief. Bekijk het voorbeeld uit het boek!!!

Productclaims Een productclaim is een bewering dat een product een bepaalde nuttigheid voor de klant op kan leveren. Klanten zien graag bewijzen voor productclaims. Bijvoorbeeld: testresultaten van een onafhankelijke instantie, publicaties in vakbladen, demonstratie van het product, product op proef (uitproberen), aanbeveling andere gebruikers. Blz 47

ENN overzicht Zie voorbeeld op bladzijde 47 Hulpmiddel waarbij je naast elkaar zet: E= Eigenschappen van een product N= Nuttigheden (voordelen) die bij een bepaalde eigenschap behoren. N= Nadelen die bij een bepaalde eigenschap behoren. Blz 47

Wat gebruik je waarvoor? KVV- matrix: om je voor te bereiden als de klant jouw aanbod vergelijkt met dat van de concurrent. (Gaat uit van de voordelen van eigen aanbod.) ENN maak je vooral om de nadelen van jouw aanbod voor jezelf op een rijtje te zetten. Sellogram : laat bij de mogelijke koopmotieven de nuttigheden zien. (Overtuigend, dus laten zien.)