Algemene Leden Vergadering “Stel de belangen van de burger centraal”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funderingsherstel of sloop nieuwbouw Marthinus Steijnstraat
Advertisements

Prins Bernhard Cultuur Fonds Limburg Hoe kunnen we elkaar versterken? Paul Geraets Presentatie d.d
Programma informatieavond Kromhout
 Begroting over de periode  1 januari 2012  tot  1 april 2013.
Organigram Gemeente Utrecht
Bewonersvergadering 13 april 2011 Welkom Opening Bestuurszaken 20.25Waar staan wij nu? 20.40Buurt Interventie Team 20.50Pauze 21.10Politie.
Informatieavond Toelichting : - marktselectie Bouverijen e.o. - werk Waterakkers 27 maart 2012 – Dorpsherberg Teteringen.
Stichting TSO De Koempoelan i.o.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
“Rapportages Luchtkwaliteit Limburg”
Funderingsproblematiek in Nederland
Welkom bij de jaarvergadering A G E N D A : Aanvang jaarvergadering: 20:00 uur: 1. Opening door de voorzitter 2. Verenigingszaken - ingekomen.
Aansprakelijkheid bestuurders
Algemene ledenvergadering Dorp, Stad & Land 2008
Algemene Ledenvergadering
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Uitvoering Rioolvervanging en Herinrichting Ulicotenseweg en omgeving
In het jaar 2007 kon je dit kopen voor €100: In het jaar 2012 kon je dit kopen voor €100: Koopkracht = Het geld wordt minder waard.
CFES Stimulering en Sturing van Innovatie Willem Pieterson, PhD May 26th, 2009.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Algemene vergadering KansPlus 28 mei 2011 Jaarrekening KansPlus 2010.
Oprichtingsvergadering STERKE CLERCQ
Gebiedscommissies Rotterdam Vanaf 19 maart 2014 geen deelgemeenten meer, maar…
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Organigram Gemeente Utrecht
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 7 september 2006 Enschede.
10.00 u.Opening u.Deskundigheidsbevordering Lokale Belangenbehartiging u.Ontwikkelingen wonen voor ouderen in Brabant u.Meer woningen.
Ervaringen uit de praktijk van Schiedam
Algemene Ledenvergadering 19 maart 2014 Woensdag start 20:00 uur.
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
Netwerk voor Cultuur en Natuur Afdrachtensystematiek Afdelingen Voorzittersoverleg 22 oktober 2011.
Van Federatie naar Fusie
Jan De Moor, voorzitter De toekomst van de openbare woonzorgcentra. 1 11/10/2012 Healthcare: De toekomst van de openbare woonzorgcentra.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Vereniging voor Waterstaat en Landinrichting Een terugblik over de financiën van 2007 t/m 2013, maar ook de uitgangspunten om een gezonde vereniging te.
Medezeggenschapraad H. Henricusschool
WELKOM Jaarvergadering ouderraad
Algemene Ondernemersvaardigheden
MR De Medezeggenschapsraad (MR) bestaat uit gelijk aantal leerkrachten en ouders MR Van Damschool bestaat uit: Inge Blok Ria van der Meijden Wijnand van.
Bijeenkomst voor (G)MR passend onderwijs
ontdek wat jij kunt bereiken
INLOOPAVOND BEATRIXLAAN 25 Donderdag 22 januari 2009.
Overleg makelaars en notarissen 30 nov 06 Gezamenlijke presentatie Ing. Ad van Wensen Voorzitter: Belangen Vereniging Funderings Problematiek (BVFP)
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Algemene Leden Vergadering
Subsidiebeleid Barendrecht
Jaarbijeenkomst 2014.
Algemene Ledenvergadering 2009/2010
Agenda ALV 2015 Opening Mededelingen Financiën
ALV SVO Basketball 9 maart Agenda Opening & notulen vorige vergadering Aanstelling Algemeen bestuurslid Financiele situatie met Gemeente Contributie.
Welkom op de Algemene Ledenvergadering van de Goudse Mixed Hockey Club 2 december 2015.
Opening Vereniging Alternatief Goederenspoor ALGEMENE LEDENVERGADERING VAG.
Jaarcijfers 2015 van de Historische Vereniging ‘s-Gravendeel.
Het grootste deel van de ijsberg zit nog onder water Ing. Ad van Wensen.
De kascommissie “De kascommissie is overbodig, onze penningmeester heeft alles goed op orde”
Korte terugblik 2016 en vooruitblik 2017
ALV 29 mei :00 uur Clubhuis Oranje-Rood
Koen Vliegenthart, penningmeester Partin
Algemene ledenvergadering 20 oktober 2017
Vereniging van Dow Gepensioneerden
Gemeentelijk Rioleringsplan Haarlem voor periode 2018 t/m 2023
Algemene Vergadering v.v. Woudrichem
Algemene Ledenvergadering
Algemene ledenvergadering Agenda
NVVL Jaarvergadering mei, Amsterdam.
Transcript van de presentatie:

Algemene Leden Vergadering “Stel de belangen van de burger centraal” Algemene Leden Vergadering 27 mei 2009 Thema: “Stel de belangen van de burger centraal” Ing. Ad van Wensen Voorzitter Belangen Vereniging Funderings Problematiek Dordrecht

Vaststellen agenda Opening Vaststellen agenda Landelijke ontwikkelingen in het kort Notulen 28 mei 2008 Bestuur en jaarverslag Rechtszaak Rekenkamer Financieel jaarverslag ~ kascontrole ~ begroting Vaststelling contributie Rondvraag

Aangesloten 10 verenigingen Funderingsparagraaf Publicatie VROM, NVG, NVM,SPFN Overleg Tweede Kamer en VROM Manifest, gemeenten, SPFN, NVG, VEH, SVN, NHG, SEV Bouwend Nederland …………

Notulen ALV 28 mei 2008

Bestuur en organisatie BVFP onveranderd Ing. Ad van Wensen, Mark Rijnders, Martin de Bondt, Leny Kuhlemeier en Monique de Weerd Adviseurs Ir. Willem de Jong en Ir. Ton Lenoir Notulisten Angelique Baardse en Yvonne v d Meijde Administratie Yvonne v d Meijde (leden) en Otto van der Spoel (financiën) Website Karin en Perry Bos Vrijwilligers Diverse vrijwilligers waaronder Arie Kleijnjan

Jaarverslag in beeld

Grootste geschilpunt met gemeente Rioolvideoinspecties Lekke riolen Drainages Peilbuizen Kleidammen Rapport Wareco WOB- procedure “Stel de belangen van de burger centraal”

Zo moet rioolvervanging niet! Het belang van burgers wordt geschaad! Zand is zeer waterdoorlatend Nog meer houten funderingen die droog komen staan en wegrotten Kleidammen noodzakelijk Gebruik zand beperken

Rechtszaak BVFP-Dordrecht deel 1 2000-nu Aansprakelijkstellingen + aanvullend 2001-2004 Verzamelen informatie door BVFP-Dordrecht 2004-2006 Onderzoek TNO Bouw en Ondergrond (nu Deltares) 2006 Nov Dagvaarding gemeente Dordrecht 2007 Mei Conclusie van antwoord (gemeente) Okt Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) Nov Bezwaar tegen fictieve weigering WOB Nov Verzoek voorlopige voorziening (WOB)

Rechtszaak BVFP-Dordrecht deel 2 Nov Besluit op WOB (gemeente) Nov Intrekking voorlopige voorziening (BVFP-D) Dec Conclusie van Repliek (BVFP-Dordrecht) Dec Pro-forma bezwaar WOB procedure 2008 Jan Hoorzitting bij gemeente Dordrecht Mei ALV 2008 Juni Conclusie van Dupliek (gemeente) Sept Akte uitlating producties (BVFP-Dordrecht) Verzoek uitspraak door beide partijen Okt 1e uitstel tot 29 november Nov 2e uitstel tot 24 december Dec 3e uitstel tot 12 januari 2009

Rechtszaak BVFP-Dordrecht deel 3 2009 Jan 4e uitstel tot 18 februari Febr 5e uitstel tot 18 maart Mrt De rechters zijn voornemens om vóór 1 juli 2009 vonnis te wijzen (meervoudige kamer) Mrt 6e uitstel tot 15 april 2009 Apr 7e uitstel tot 13 mei 2009 Mei 8e uitstel tot 11 juni 2009 Mei Opnieuw WOB noodzakelijk

Mogelijkheden verder verloop rechtszaak Er komt een zitting Getuigen-deskundigen worden gehoord en pleidooi advocaten Er wordt een derde deskundige aangewezen Onderzoek door onafhankelijke partij Uitspraak rechtbank mogelijk in 2010 Gemeente wordt veroordeeld Gemeente kan in hoger beroep Gemeente wordt in het gelijk gesteld BVFP kan in hoger beroep Er wordt een schikking getroffen voor alle leden Voorstel wordt voorgelegd aan ALV

Rapport rekenkamer “Stel de belangen van de burger centraal” Gemeente Dordrecht heeft gedupeerden veel te laat gewaarschuwd houdt informatie achter handhaaft niet Past externe rapporten aan (m.a.w. = manipulatie) Gemeentebestuur herkent zich niet in het rapport Gemeenteraad? Veel reacties media

Strip uit AD De Dordtenaar met dank aan Roma Reclame & Vormgeving

Bij voldoende belangstelling organiseert de BVFP op 1 juli Een toelichting op het rapport door de rekenkamer Door: Drs. D.V. Hindriks (directeur Rekenkamer Dordrecht) Drs. D.V.J. Massie (onderzoeker) Er wordt voldoende tijd ingeruimd voor het stellen van vragen. Locatie De Linde, Bankastraat 158 Inloop 19.30 uur Aanvang 20.00 uur Ook de raadsleden zullen worden uitgenodigd.

Jaarverslag afgelopen verenigingsjaar tevens activiteiten komend verenigingsjaar Overleg met eigenaren bouwblok (alleen op verzoek) Beantwoording van vragen en geven van adviezen Overleg met overheden, aannemers en ingenieursbureaus Bestuursvergaderingen, memo’s en e-mails Rechtszaak en aanvullende aansprakelijkstellingen, Hoorzittingen, bezwaar en beroepscommissie Lezingen, informatie, publicaties, nieuwsbrieven, website Radio, TV, kranten en toenemend aantal vakbladen Onderzoek, lezen, artikelen schrijven Bezoek op locatie Anticiperen op nieuwe ontwikkelingen

Een aantal zaken zijn goed op de rails gezet Diverse bouweenheden verder op weg naar funderingsherstel geholpen Voorkomen dat lid in traject ‘aanschrijving’ geconfronteerd zou worden met uitvoering onder dwang (zonder subsidie etc) Voorkomen dat paalkopverlaging Javastraat niet uitgevoerd mag worden (onjuiste argumenten gemeente weerlegd) Project Lanen van Oranje Zo veel mogelijk wordt voorkomen dat schade ontstaat aan bestaande panden. Communicatie tussen projectontwikkelaar AM en buurtbewoners verbeterd. Trillingsmetingen door onafhankelijk bureau Sonus uitgevoerd Gebruik boorpalen. Bouwexploot Voorkomen dat aanvoerweg Muys van Holystraat voor uitvoering funderingsherstel Singel werd afgesloten

Bezig een aantal zaken goed op de rails te krijgen Diverse bouwblokken die nog funderingsherstel moeten uitvoeren Aanpak belemmerende factoren funderingsherstel Marthinus Steynstraat funderingsherstel of sloop nieuwbouw? Op verzoek bewoners infobijeenkomst, BVFP vertegenwoordiger naar gemeente en projectontwikkelaar Grondwater (diverse situaties) Kleidammen en compartimentering Grondwatersituatie herinrichting Reeweg Oost Bezwaarschrift Bouwexploot bouw school Vest

Website www.platformfundering.nl speelt cruciale rol

Tips Wacht niet te lang met vragen Ook al was de handhavingstermijn 25 jaar of meer blijf het grondwater monitoren Overleg met uw buren als nog hersteld moet worden Wacht niet te lang met herstel Subsidieverordening loopt tot 1 juli 2011 Schakel bij funderingsherstel ALTIJD directievoering in Nulmeting Kelderwanden optrekken tot boven het maaiveld

Financieel jaaroverzicht Penningmeester Martin de Bondt Balans Baten (inkomsten) Algemene kosten (uitgaven) Totaal lasten (uitgaven) Totaaloverzicht

Balans ACTIVA Kantoormachines 1.036 1.406 Liquide middelen 31 maart 2009 31 maart 2008 ACTIVA Kantoormachines 1.036 1.406 Liquide middelen Rekening Courant 3.811 4.585 Spaarrekening 27.000 17.000 30.811 21.585 ========= Totaal 31.847 22.991 PASSIVA Eigen vermogen

Baten (inkomsten) Begroting 2008-2009 Realisatie 2009-2010 Contributie 50.500 49.107 50.000 Donateurs 1.000 1.339 Advertenties 1.100 840 Verkoop advies 300 1.285 500 Giften 2.500 30 Rente 784 ============ =========== Totaal in 55.900 53.385 53.500

Algemene lasten (uitgaven) Begroting 2008-2009 Realisatie 2009-2010 Huisvesting vergaderkosten 1.500 1.566 Werkgroep techniek 500 1.152 1.000 Automatisering website 6.500 5.611 Drukwerk 4.000 2.147 3.000 Porti - bezorgkosten 1.280 Kantoorbehoeften 3.500 3.017 Telefoon en internet 2.320 Reis- en verblijfkosten 2.500 1.813 Bankkosten en rentelasten 400 226 Overige kosten 2.000 2.640 Afschrijvingskosten machines 370 ========== Totaal algemene lasten 25.900 22.142

Totaal lasten (uitgaven) Begroting 2008-2009 Realisatie 2009-2010 Algemene kosten 25.900 22.142 Juridisch 25.000 22.387 Technisch 15.000 ======== Totaal lasten 65.900 44.529

Totaaloverzicht financiën Begroting 2008-2009 Realisatie 2009-2010 1 april eigen vermogen 22.991 31.847 inkomsten 55.900 53.385 53.500 ======= ======== subtotaal 78.891 76.376 85.347 uitgaven - 65.900 - 44.529 31 maart eigen vermogen 12.991 19.447

Kascontrole

Vaststelling contributie Oud (verenigingsjaar 1 april 2008 t/m 31 maart 2009) Inschrijfgeld € 25 Contributie € 65 (meer overmaken mag ook) Minimale bijdrage donateurs € 19,-- Nieuw (verenigingsjaar 1 april 2009 t/m 31 maart 2010) Onveranderd (onder voorbehoud)

“Stel de belangen van de burger centraal” Wat kunt u zelf doen? De BVFP inschakelen en uw buren mobiliseren Ledenwerving Zorgen dat de funderingsproblematiek ook bij uw partij op de agenda komt Bij de komende gemeenteraadsverkiezingen - maart 2010 -letten op de programma’s van de partijen “Stel de belangen van de burger centraal”

Vragen? Waar is behoefte aan? Algemene informatieavonden? Specifieke onderwerpen zoals: Funderingsherstel Grondwaterherstel Funderingsonderzoek Funderingen op staal Vocht in kruipruimten (ver)kopen van een woning Anders? Wat zou de vereniging meer kunnen doen? Heeft u andere vragen?