Ovds OPROEP VOOR EEN DEMOCRATISCHE SCHOOL

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
H3 Industralisatie en Ismen.
Informatieavond.
Hst 4: De wereld indelen.
C2C en Gebiedsontwikkeling
Technische geletterdheid en onderwijs
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
In de vaart der volkeren
Fair Share.
Omgaan met geschiedenis
Een groeiende economie is niet noodzakelijk een betere economie
VTB Technasium Vakcollege
Structuur secundair onderwijs
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
QUIZ Katern Politiek.
1.1 Werelddelen en oceanen op de wereldkaart
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Racisme Tom Demeestere.
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Geschiedenis havo 4 - een introductie
KIVI Speurwerkprijs ‘Noodzaak van innovatie in de gezondheidszorg’ Prof.dr.ir. Theo de Vries 16 december 2003 KIVI Speurwerkprijs 2003.
Hoofdstuk 1 Par. 10 en 11.
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Samenhang en verscheidenheid
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Project voor samenleven en kwaliteit In de voetsporen van Leonardo Da Vinci Comprehensief onderwijs.
OORLOG IN VIETNAM. ACHTERGROND Het midden van de 20e eeuw stond in het teken van de opkomst van grote mogendheden: de Verenigde Staten en de Sovjet Unie.
Christelijke Vrijheid
Title Sub-title Beleidsnota Oxfam Novib 1 februari 2008.
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Recht.
De oudere persoon na 10 jaar patiëntenrechten
Ongelijkheid in toegang tot digitale systemen Twee voorbeelden Invloedsfactoren Statistieken en Bronnen Alexandre Vantomme.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Toelichting van het thema Waarom dit thema? Nieuwe slogan Gemeente Hove: “Want het dorp is een wereld” gebaseerd op werk van onze beroemde dorpsgenoot.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
Landschappen en wereldkaart
Tijd van burgers en stoommachines,
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Opgroeien in armoede en sociale uitsluiting: literatuurverkenning.
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
Tijd van de burgers en stoommachines ( )
 Industriële revolutie Uitleg  Periode waarin de landbouw voor de meeste mensen in Europa als belangrijkste middel van bestaan verdrongen werd door.
1 vwo Hoofdstuk 1 Bevolking, §7 - 9
Week 5 Sociologie en diversiteit SOCIALE ONGELIJKHEID / ONGELIJKHEID TUSSEN GROEPEN / INTERCULTURELE COMMUNICATIE.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Evolutie van de democratie in Nederland Met de Acte van Verlating van 1581 werd de onafhankelijkheid van de Republiek uitgeroepen, die na afloop.
Burgers en stoommachines §5.1 Industrie en samenleving
Presentatie vakdidactiek 3
Hoofdstuk 9 De economische sprong van Europa
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
1. Wat is economische groei?
§3.1 Industrie en samenleving
ECONOMIE en IT (A stroom)
Transcript van de presentatie:

Ovds OPROEP VOOR EEN DEMOCRATISCHE SCHOOL De democratische school brengt aan elke jongere de kennis en vaardigheden bij die hem of haar in staat stelt de wereld te begrijpen en deel te nemen aan zijn verandering Romy Aerts - OVDS

De democratische school is… de school die ijvert voor sociale gelijkheid op het vlak van de toegang tot de kennis en tot een diploma (“elke jongere”) de school die borg staat voor het intellectueel instrumentarium bij het tot stand brengen van een democratische wereld (“de kennis en vaardigheden om de wereld te begrijpen en deel te nemen aan zijn verandering”) Romy Aerts - OVDS

Democratie is afhankelijk van drie belangrijke voorwaarden het bestaan van institutionele rechten die waarborgen dat de macht uitgaat van het volk; een min of meer breed actieveld van deze democratische macht; de effectieve mogelijkheid van de burgers om een actieve rol te spelen in dit proces. Wat heeft men aan democratische rechten als een deel van de bevolking uit onwetendheid niet effectief kan deelnemen aan het maatschappelijke debat? Romy Aerts - OVDS

Uitdagingen in de geglobaliseerde wereld van vandaag en morgen Romy Aerts - OVDS

bodem-, water- en luchtvervuiling de afvalberg klimaatverandering tekorten aan voedsel en drinkwater uitputting van bepaalde energiebronnen en grondstoffen drastische inperking van de mobiliteit stijging van de armoede, sociale discriminaties en spanningen in de steden conflicten door toenemend communautarisme en nationalisme ongelijkheid tussen Noord en Zuid toestroom van vluchtelingen en andere migratiebewegingen enz Romy Aerts - OVDS

Wat heb je hierover vandaag op school geleerd? Romy Aerts - OVDS

Lezen Schrijven Wiskunde Flexibiliteit Competenties Romy Aerts - OVDS

Kennen en kunnen in het dagelijks leven: een kaas met gaten Sociale zekerheid, administratie, bank, … Hygiene, voeding, gezondheid, medische zorgen… Huisapparatuur, gevaren, ecologisch impact… Moederschap, ouderschap, opvoeding van de kinderen… Vrije tijd, cultuur, kunst, sport… Gemeenschapszin, verenigingsleven, burgerparticipatie… Romy Aerts - OVDS

Technologie en economie Waarom gebruiken we niet alleen hernieuwbare energiebronnen? Waar komt het brood vandaan? En waar komt vlees vandaan? « de financiële markten »: wie zijn dat? Zijn chemische producten gevaarlijk? Wat is een fabriek en hoe werkt die? Hoe communiceert men met robots? Kunnen we leven zonder electriciteit? Romy Aerts - OVDS

De ene enquête is de andere niet… Spelen onze onderwijssystemen “een sleutelrol in de accumulatie van menselijk kapitaal en van economische groei” zoals aanbevolen door de OESO De ene enquête is de andere niet… Beschikken de jongeren rond de leeftijd van 15 over de vaardigheden die de arbeidsmarkt vandaag de dag vereist ? PISA onderzoekt de vaardigheden in lezen wiskunde wetenschappen Romy Aerts - OVDS

PISA onderzoekt niet… wat de jongeren op het einde van het leerplichtonderwijs weten over de historische wortels van het racisme of de onderontwikkeling wat ze weten over de technologische en economische aspecten van de energiecrisis of zij een juist beeld hebben van de sociale ongelijkheden bij ons en van de onrechtvaardige Noord-Zuidrelaties op wereldschaal of zij relevante, essentiële informatie kunnen afleiden uit een grafiek of een tabel met sociale of economische gegevens Romy Aerts - OVDS

Energie & milieu Romy Aerts - OVDS

55 % van de leerlingen weet niet wat hernieuwbare energie is 30 % denkt dat waterstof een primaire energiebron is negen leerlingen op tien kennen de oorzaken van de globale opwarming niet Meer dan 60 % verwart het broeikaseffect met het gat in de ozonlaag. De gemiddelde leerling denkt dat onze “ecologische voetafdruk” in België nog kan verdubbelen Romy Aerts - OVDS

Een grafiek begrijpen CHINA : +220 % AFRIKA : +85 % (60-100) (200-250) AFRIKA : +85 % (60-100) ± JUISTE ANTWOORDEN : ASO : 35 - 39 % TSO : 14 - 18 % BSO : 6 - 10 % Romy Aerts - OVDS

in het bso valt men terug op minder dan 10 % goede antwoorden minder dan één leerling op vier is op het einde van het s.o.in staat om een grafiek met groei-indexen en percentages te interpreteren in het bso valt men terug op minder dan 10 % goede antwoorden drie vierde van de leerlingen (in het beroepsonderwijs 82 %) besluiten dat India en China de landen zijn die het meest CO2 uitstoten de helft van de leerlingen denkt dat “Europa en de VS drie keer minder CO2 uitstoten dan China en India” Romy Aerts - OVDS

Sociale toestanden begrijpen… loonverschillen in ons eigen land… Romy Aerts - OVDS

Vraag 18: “Hoeveel bedraagt het gemiddelde inkomen van een gezin dat deel uitmaakt van de 10% armste gezinnen (en) een gezin dat behoort tot de 10 % rijkste gezinnen?” 13 tot 28 % heeft een min of meer realistische visie op de sociale verhoudingen 10 % heeft geen mening 20 tot 25 % geeft incoherente antwoorden 40 tot 50 % onderschat de sociale ongelijkheid Romy Aerts - OVDS

Noord-Zuidverhoudingen Romy Aerts - OVDS

Gemiddeld ONDERSCHATTEN de leerlingen het verschil in rijkdom (uitgedrukt in termen van verbruik van petroleum) met factor 10 tussen België en China met factor 60 tussen België en Congo. Romy Aerts - OVDS

NOTIE VAN TIJD… Romy Aerts - OVDS

Minder dan één op drie leerlingen kan gebeurtenissen als het ontstaan van leven op aarde of het ontstaan van de landbouw correct op een tijdas plaatsen. Eén leerling op twee situeert het ontstaan van de zon vóór de Big Bang. 15 %, in bso 20 %, beweert dat er menselijk leven was ten tijde van de dinosauriërs. Eén leerling op twee situeert het judaïsme chronologisch na het christendom. Vier leerlingen op tien situeren de opkomst van de islam vóór het christendom. Romy Aerts - OVDS

Kennen zij het verleden? Romy Aerts - OVDS

Negen op tien weten niet dat Egypte Engels protectoriaat was. Eén leerling op vijf in het ASO en één op twee in het BSO weet niet dat de Amerikaanse zwarte bevolking afstammelingen zijn van slaven. Eén leerling op vier in het ASO en één op twee in het BSO weet niet dat Congo een Belgische kolonie was. Twee op drie weten niet dat Mexico een Spaanse kolonie was en Braziilië een Portugese. Negen op tien weten niet dat Egypte Engels protectoriaat was. Minder dan één leerling op vier begrijpt het historisch belang van de stoommachine in de industriële revolutie van de 19de eeuw. Zes op zeven weten niet dat de Sovjet-Unie tijdens de Tweede Wereldoorlog het grootste aantal doden telde. Romy Aerts - OVDS

Waarom?? Onder andere daarom… Romy Aerts - OVDS

Eindtermen geschiedenis derde graad aso… 1 tonen de relativiteit aan van de westerse periodisering door deze te confronteren met periodiseringselementen geconcipieerd in een andere cultuur of vanuit een mondiaal aspect. 2 verruimen een aantal historische begrippen en probleemstellingen en passen deze beredeneerd in in een bredere historische context. 3 vergelijken ontwikkelingsfasen van de westerse samenleving onderling en ontwikkelingsfasen van de westerse en andere samenlevingen, op basis van een probleemstelling uit de socialiteitsdimensie. 4 kennen de krachtlijnen van het historisch referentiekader in termen van tijd, ruimte en socialiteit. 5 passen de begrippen beschaving, moderniteit en mondialisering/globalisering toe op de westerse samenleving en op een andere samenleving. 6 analyseren fundamentele conflicten en breuklijnen waarmee samenlevingen worden geconfronteerd. 7 analyseren de breuklijnen in de evoluerende Belgische samenleving vanaf 1830. 8 omschrijven per ontwikkelingsfase van de westerse samenleving de belangrijkste elementen van het culturele domein, in samenhang met andere domeinen van de socialiteit. 9 duiden de rol van onze gewesten als medespeler in Europese en mondiale context. 10 tonen structurele verschillen aan tussen enerzijds agrarische en anderzijds industriële en post-industriële samenlevingen. 11 tonen aan dat ideologieën, mentaliteiten, waardestelsels en wereldbeschouwingen invloed uitoefenen op samenlevingen, menselijke gedragingen en beeldvorming over het verleden. 12 kunnen uit elke historische dimensie één categorie toepassen op de westerse samenleving. 13 stellen vragen aan het verleden om actuele spanningsvelden te verhelderen. Romy Aerts - OVDS

IN BSO: geschiedenis als onderdeel van PAV (5) Tijd- en ruimtebewustzijn (17) De leerlingen zien in op grond van de actualiteit en eigen ervaringen: dat er een verband bestaat tussen verleden, heden en toekomst dat er culturele verschillen zijn in het dagelijks leven van mensen (18) kennen relevante facetten van hun eigen streek. (19) kunnen belangrijke wereldproblemen herkennen en bespreken. Romy Aerts - OVDS

Waarom zou het onderwijs aan een toekomstige lasser of schoonmaakster minder maatschappelijk relevante kennis en kritisch inzicht moeten bijbrengen dan aan een toekomstige manager of dokter? Romy Aerts - OVDS

Een polytechnische vorming  vroegtijdige gespecialiseerde technische of beroepsvorming. Theoretische en praktische kennis van de productie = de algemene principes van alle productieprocessen en hun wetenschappelijke grondslagen een initiatie in de beheersing van een grote variëteit aan werktuigen techniek en technologieën in de industrie, de handenarbeid, de landbouw, de diensten; techniek en kennis in de dagelijkse consumptie economische en sociale verhoudingen het verband tussen theorie en praktijk, tussen uitvinden en verwezenlijken Romy Aerts - OVDS

Omspringen met technologie: homo sapiens = homo faber verzoening tussen de homo sapiens (de wijze mens, de mens die nadenkt) en de homo faber (de maker en ontwerper van technieken) het verband tussen theorie en praktijk: nieuwe technologieën begrijpen én ze zelf ontwerpen de kloof dichten tussen theoretische en praktische kennis: tussen uitvinden en verwezenlijken Romy Aerts - OVDS

Kritisch tegenover technologie informeert en sensibiliseert m.b.t. potentiële gevaren van bepaalde technologieën op ecologisch, sociaal, cultureel vlak ; wat vermag technologie, wat kan technologie niet fysieke beperkingen van de economische groei ... en limieten van een systeem dat gebaseerd is op die groei kritische zin voor overconsumptie technologische socialisering (gezondheid, huishouden, voeding enz.) Romy Aerts - OVDS

Deelname in het productieproces leren wat productieve arbeid is nauwe band tussen theoretische vorming en effectieve productieve arbeid werken met diverse werktuigen socialisering: efficiënte, goede samenwerking, planning Romy Aerts - OVDS

Meer dan “T.O.” op school... ateliers en productieve arbeid op school vanaf de eerste schooljaren theoretisch polytechnisch onderricht vanaf de leeftijd van 11 jaar passieve en actieve ontdekking van de wereld van productie doorheen een arbeidsproces ontwikkeling van de praktische zin brede school – langer op school bezoek aan fabrieken, boerderijen, diensten deelname aan de productieve arbeid Romy Aerts - OVDS

“Door de werktuigen versnelt het menselijk wezen zijn eigen karakter, hij versnelt de etappes van zijn groei, hij creëert zelf, hij bouwt, hij groeit op als een god die geen limieten ziet aan zijn opgang (…) In de werktuigen en de arbeid hebben we een essentieel element van de opvoeding”. (Freinet, E. 1977, L’itinéraire de Célesin Freinet: la libre expression dans la pédagogie Freinet, Payot, p 123) Romy Aerts - OVDS

De 10 punten van Oproep voor een democratische school… De oriëntering naar het kwalificatieonderwijs uitstellen door een lange gemeenschappelijke stam (tot 16 jaar) in te voeren, algemeen vormend en polytechnisch van inhoud De sociale segregatie in het onderwijs bekampen door de huidige ultraliberale vrije schoolkeuze te vervangen door een gestuurde sociale mix van de scholen. Striktere en meer leesbare leerplannen ; een grotere pedagogische vrijheid ; maatschappelijk kritische vorming; gecentraliseerde evaluatie Een school die burgerzin bijbrengt, is ook een open school Het spreekt voor zich dat er meer dan de huidige 6 % van het BBP nodig is om dit allemaal te realiseren… Romy Aerts - OVDS

OM DE WERELD TE VERANDEREN DE SCHOOL VERANDEREN OM DE WERELD TE VERANDEREN Romy Aerts - OVDS