Workshop Coachend Leidinggeven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
In gesprek over het schoolleidersregister VO
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
situationeel leiderschap
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Door goede gesprekken groeien
Reflectievaardigheden en instrumenten
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
“Hoe kom ik aan klanten?”
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Implementeren doe je samen
Hogescholen in Dialoog
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Evaluatie Barim coaching Wat heeft het opgeleverd? & Hoe nu verder?
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Reflectie.
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Wat willen we vandaag doen?
“ Op weg naar……..” Vitaliseringstraining voor het primair onderwijs.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
2. Eduscrum als activerende didactiek
Professionele zorg van Palet
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Marije Boonstra & IJsbrand Jepma BKK Inspiratiedag Lerenderwijs Amersfoort 21 november 2014.
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Bijeenkomst 4 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Praktijkervaring en reflectie
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Mondzorg - persoonsgericht
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Hoe leren professionals?
ViaVia Info-presentatie
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Ouders en school samen Maart 2016
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Coaching.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Team charter Instrument.
Leiderschapsontwikkeling
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Workshop Coachend Leidinggeven VO-congres 20 maart 2014

Wat gaan we doen? Korte introductie: Wat is VO-management coach en wat kunt u ermee? Ervaringen van VO-management coach en regio-coördinator Martin Hulsen Zelf aan de slag met coachend leidinggeven

Een bijdrage leveren aan professionalise ring van schoolleiders VO Doel VO-academie Een programma opgezet om schoolleiders, middenmanagers en bestuurders in het voortgezet onderwijs te ondersteunen bij hun (verdere) professionalisering. Een bijdrage leveren aan professionalise ring van schoolleiders VO Definiëren van het beroep Een kwaliteitsimpuls bewerkstelligen binnen de sector Stimuleren van professio nalisering Organiseren van voldoende kwaliteits opleidingen

Waarom VO-management coach? Veranderende context Focus op professionalisering: beleid en praktijk Verantwoordelijkheid belegd bij de sector (VO-academie) 4000 leidinggevenden in VO, per jaar 300 startend Ervaren leidinggevenden kunnen veel betekenen

Wat is VO-management coach? Ervaren leidinggevenden worden opgeleid tot coach, en coachen als onderdeel van hun opleiding twee beginnend leidinggevenden. de coaches vormen een netwerk van voorlopers waar het professionalisering betreft.

Stand van zaken VO-management coach 46 gecertificeerde coaches (te benaderen via www.vo-academie.nl/managementcoach) 50 nieuwe coaches in opleiding 150 startende schoolleiders gecoacht Ruimte voor 50 nieuwe coachees (mei 2014.) Regionale netwerken opgezet

Deelnemers positief over traject: “Als startend leidinggevende heb ik veel geleerd over mijzelf” “De intervisie met collega-schoolleiders is waardevol” “Het verrijkt mijn eigen functioneren” “Het traject is een waardevolle bijdrage aan de professionalisering”

Tussentijdse positieve evaluatie (respons 74%) 92% is tevreden tot zeer tevreden 70% geeft een cijfer 8 of hoger De themabijeenkomsten worden zeer goed beoordeeld (63%) of zelfs uitstekend (22%) 85% vindt de groepssupervisie en individuele intervisie zeer goed tot uitstekend Tussentijdse feedback is verwerkt in aanpak

Tussentijdse evaluatie effect. 85% geeft 8 of hoger over bruikbaarheid in de dagelijkse praktijk 93% geeft aan tevreden of zeer tevreden te zijn over de meerwaarde op het eigen werk Bijna tweederde is het er volledig mee eens dat het informele karakter een laagdrempelige manier is om de kwaliteit van onderwijs te verbeteren 38% neemt de rol van ambassadeur op zich, 50% verwacht dat te gaan doen

De ervaringen van een VO-management coach

De redder Plaatje

De leidinggevende versus de coach De leidinggevende is ongeduldig de coach heeft geduld De leidinggevende gaat spanningen uit de weg de coach gaat vragend de confrontatie aan

De leidinggevende versus de coach De leidinggevende baalt van excuses De coach juicht bij een “ja maar” De leidinggevende is een betweter De coach is juist onwetend

Een onmogelijke combinatie?! “leidinggeven combineren met coachen is een slecht idee. Ten eerste omdat leidinggeven al moeilijk genoeg is. Ten tweede omdat er belangenverstrengelingen op de loer liggen. Waar de coach het tempo van de gecoachte volgt en respecteert, heeft de leidinggevende zijn targets te managen. Persoonlijke ontwikkeling en leren reflecteren is niet te managen”.   (Hibma)

Wat hebben we geleerd? 1. Wij zijn geen redders! Kom niet te snel met tips 2. Stel goede vragen en vul niet in voor de ander: NIVEA 3. coachen is contact maken: contact voor contract

Wat hebben we geleerd? 4. Communicatie vraagt om goed luisteren, goed kijken, bewust stiltes inbouwen en spiegelen 5. De ander moet bewegen, dus ga op zoek naar wat hem beweegt (op zoek naar overtuigingen van de ander)

Wat hebben we nog meer geleerd? 6. Coachen leer je door het te doen, m.b.v. intervisie en supervisie, delen van kennis en vaardigheden. 7. En…. Wat valkuilen zijn!!

Wat is de opbrengst? Coachend leiderschap is een verrijking van het leiderschap, neem er de tijd voor! Leiderschap gericht op de groei en zelfstandigheid van de ander, geeft ruimte om zelf de goede dingen goed te doen. Een groot aantal VO-coaches kiest er voor zichzelf verder te bekwamen

Hoe gaan we verder? We willen de expertise op peil houden en ons enthousiasme met elkaar blijven delen. De opgeleide coaches zullen elkaar het komend jaar 2 keer ontmoeten op inspirerende bijeenkomsten met bovenstaand doel. De opgeleide coaches zijn beschikbaar om jonge, minder ervaren schoolleiders te coachen.

Hoe gaan we verder? De coachees van afgelopen jaar worden het komende jaar twee keer uitgenodigd voor begeleide intervisie met de mogelijkheid een eigen netwerk op te zetten en zich verder te ontwikkelen. Er is een site waarmee minder ervaren SL contact kunnen leggen met ervaren VO-coaches: www.vo-academie.nl/managementcoach)

Coachen ≠ Leidinggeven? Coaches geven aan het geleerde direct te gebruiken in de dagelijkse schoolpraktijk Bevordert de professionele dialoog Vergroot de persoonlijke effectiviteit  Ontwikkelen vermogen tot ‘coachend leidinggeven’

Bedankt voor uw aandacht