Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

Studiesucces en de rolopvatting van decanen en docenten
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk
Een gezamenlijke uitdaging!
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
HAN Faculteit Educatie.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Challenge the future Delft University of Technology Leren ‘meten’ van sociale stijging Vakgemeenschap sociale stijging, bijeenkomst ‘onderwijs’
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
moderniseren van het curriculum.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Meer innovatieve professionals
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
HAN & VALORISATIE Loes Kater HAN CvVO, november 2015 HA.
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
ERWD Training ERWD VO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
ERWD Training ERWD MBO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
De driehoeksverhouding
Klik om te starten Visie op toekomstige professional 2017
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Krachtig inspelen op regionaal-economische opgaven
Versterken positie van ervaringsdeskundigen binnen de organisatie
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Transcript van de presentatie:

Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst Wietske Kuijer Cyrilla van der Donk September 2013 Wietske.kuijer@han.nl 1

In de etalage: Hoe het begon… Waarom wil IPS onderwijs en onderzoek met elkaar verbinden? De aanpak: onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Uitgelicht: ontwikkeling van de doorlopende leerlijn onderzoek

Hoe het begon… Verbinding onderwijs en onderzoek – landelijk beleid & beleid HAN. Kuijer, W. (2010) “De HAN als kennisinstelling, voor verbetering vatbaar. Een onderzoek naar het versterken van de verbinding tussen onderzoek en onderwijs binnen het Instituut Paramedische Studies.” Interne publicatie HAN.

Belangrijk resultaat: 2010 ´Er zijn geen SMART kritieke prestatie indicatoren geformuleerd ten aanzien van de verbinding onderzoek – onderwijs. Hierdoor is niet duidelijk wat het IPS, wanneer wil bereiken en waarom. Hierdoor is ook de huidige situatie niet vast te stellen aan de hand van deze indicatoren´.

Hei-dagen Aanbevelingen (1) Formuleer een missie, visie, doelstellingen en strategie vanuit het instituut (i.s.m. curriculumvoorzitters) met betrekking tot de verbinding onderwijs en onderzoek. Formulier kritieke prestatie-indicatoren voor de verbinding onderwijs –onderzoek Hei-dagen

Gestelde vragen Wat is onderzoek? verschillende paradigma’s, verschillende definities Wat moeten we ze leren? Dublin descriptoren; Accreditatiekaders NVAO, Beroepsprofielen, wat voor onderzoek, welke onderzoeksfuncties? Wat kunnen en willen we ze leren? Historie opleidingen; historie en ontwikkelingen beroepenveld Op welke manier en met welke betrokkenen willen we ze dit leren? Visie op onderwijs

Waarom onderzoek en onderwijs met elkaar verbinden? IPS Literatuur Sterke theoretische basis Een betrokken, reflectieve, onderzoekende en ondernemende houding. (Missie & Visie IPS ontwikkelingsplan, 2013-2016) Aanleren onderzoekende houding Kennis over vakgebied / discipline Kennis over of inzicht in onderzoek (Instrumentele) onderzoeksvaardigheden (Griffioen, 2013)

Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Dus: Er is meer nodig dan inbedding van een doorlopende leerlijn onderzoek! Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs (Beleidsnotitie 2012-2016)

Wat doen we ook? Onderzoek in onderwijs: Integratie resultaten uit onderzoek in onderwijs aanbrengen focus(boksa, onderzoeksprogramma IPS / sneller herstel) bijstellen onderwijs i.s.m. onderzoekspartners / lectoraten Inzet lectoraten in onderwijs Onderwijs in onderzoek: Ontwikkeling doorlopende leerlijn onderzoek Participatie van bachelorstudenten in praktijkgericht onderzoek Meer focus, ontwikkeling toetsing Inzet lectoraten bij onderwijs in onderzoek

Wat doen we ook? Professionalisering beroepsgroep: Leerwerkplaatsen Kennisvalorisatie Koppelstructuur Samenwerking met CoE Sneller Herstel Personeelsbeleid Kwalificaties personeel? Differentiatie in inzet? Hoe realiseren en faciliteren? Scholing EBP/PO Master traject Kenniskringlid Promotietraject

Terug naar de doorlopende leerlijn: Een doorlopende leerlijn onderzoek is meer dan alleen aanleren van (instrumentele) onderzoeksvaardigheden! Krachtige leeromgeving Horizontale en verticale samenhang Onderwijskundige interventie!

Verticale en horizontale samenhang Verticale samenhang: een doorlopende leerlijn van doelen en inhouden in de leerjaren aansluitend op de onderzoeksvaardigheden in het voortgezet onderwijs en voorbereidend op hbo-niveau master Horizontale samenhang: een samenhang van inhouden en didactiek tussen vakken en/of vakoverschrijdende thema’s binnen domeinen op hetzelfde onderwijsniveau in zowel het onderwijs op het IPS als in het werkplekleren

Activeren van voorkennis Studenten in het hoger onderwijs blijken vaak problemen te hebben met het activeren van bestaande kennis en het integreren van nieuwe informatie met bestaande kennis. ( De Groof et al., 2012; Taks, 2003) Onderzoek wijst op de belangrijke invloed die domeinkennis uitoefent op het formuleren van vragen en hypothesen (Duschl et al., 2007; Mulder, Lazonder et al., 2010 in De Groof et al., 2012) Gebruik werkvormen waarmee studenten inzicht krijgen in voorkennis en concepties Maak het dus expliciet!! Zowel van belang voor docenten alsook studenten om voorkennis te kunnen activeren.

De uitwerking De doorlopende leerlijn onderzoek is opleidingsspecifiek Algemeen IPS kader Beleidsdocumenten, eerder uitgevoerde onderzoek Analyse van onderzoek in het curriculum Formuleren leerdoelen m.b.t. onderzoek in het curriculum Informatievaardigheden, EBP, PO: eindniveau. Opleidingsspecifieke invulling Disciplineverschillen in onderwijsopvattingen Disciplineverschillen in onderzoeksopvattingen Werkgroep op IPS niveau: ondersteuning en uitwisseling te doorlopen stappen en expertise

Ergotherapie Logopedie Twee voorbeelden Ergotherapie Logopedie

Organisatiestructuur (gedeelde verantwoordelijkheid / eigenaarschap) Knelpunten Organisatiestructuur (gedeelde verantwoordelijkheid / eigenaarschap) Mate van gedeelde kennis / kennisdeling Verschillende opvattingen onderzoek Personeelswisselingen …

Bedankt! Tijd voor discussie