LLL, Professionalisering en Netwerkleren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
Communicatie en draagvlak
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Hoe ontstond dit initiatief ?
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Digitale leermaterialen op internet leermiddelendatabase, open methodes en wikiwijs Darco Jansen Programmamanager.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Samenwerken aan Onderwijs en ICT Frank vd Oetelaar dinsdag 12 april 2005.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
voorzitter Johan Cruyff Foundation
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Virtueel Bedrijf Darco Jansen.
In het bestuursakkoord
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Wikiwijs- voor individuen of een community? Darco Jansen Manager Strategie&Beleid RdMC Projectleider Wikiwijs - Professionaliseren.
Ruud de Moor Centrum Netwerkleren Darco Jansen, programmamanager
Darco Jansen ELO en onderwijs. EEN LEVEN LANG LEREN Voor (startende) professionals (ipv studenten) De plek …om contacten op te doen met langst lerenden.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar.
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Deskundigheidsbevordering palliatieve zorg
NME: kiezen, leren, meedoen
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
KNGF-programma Samenwerking Rhenen 16 december 2008 Wilma Huiskamp.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen. E-learning module “Aan de slag blijven” Miranda Grootscholte Chantal Huinder Projectleider SBCMProjectleider STOOF.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Meer innovatieve professionals
Netwerkleren in het onderwijs
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Hoe leren professionals?
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
ViaVia Info-presentatie
Begeleiding bij Werkplekleren
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Van Eiland naar wijland
voor een samenleving met veerkracht
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Transcript van de presentatie:

LLL, Professionalisering en Netwerkleren Darco Jansen Programmamanager

Ruud de Moor Centrum Professionalisering van onderwijsgevenden Professionalisering op de (online) werkplek Inzet web 2.0, multimedia Al werkende weg (geen initiële lerarenopleiding, geen klassieke na- en bijscholing) Onderwijsgevenden in alle sectoren Leraar staat centraal Empowerment leraarschap

Ruud de Moor Centrum Taakstellende subsidie (k€7.445) Vraagsturing naar inzet RdMC 2009: 31 projecten (40%) ; 2010: >50% Basisdeel - programmalijnen Assessment, Kennisinfrastructuur, Kwaliteit van professionaliseren en Netwerkleren Onderzoeksprogramma Geborgen in basisdeel Geïntegreerd in vraagsturingsprojecten

Werkplekleren Werkplekleren is ‘werkend’ leren dat plaatsvindt in de interactie tussen de werksituatie en de leraar. Leraren leren net als andere professionals al doende. Het doel is én leren (daadwerkelijke gedragsverandering) én bijdrage aan dagelijkse beroepspraktijk (direct bruikbaar)

Werkplek binnen werkplekleren Alle (online) situaties onder waarin de leraar professioneel acteert en interacteert voor zijn professie: elke ruimte op school: met alle actoren van de school, in elke ruimte op de school ook thuis, de werkkamer; bijeenkomsten met vakgenoten in (blended) netwerken de online werkomgeving: de online situaties waarbij de leraar gebruik maakt van internet, interactie in (online) leernetwerken of communities

Onderzoek werkplekleren Wat doet men nu anders dan enkele jaren geleden? (Wat heeft men geleerd?) Waarom doet men het nu anders? (Hoe men dat heeft geleerd?) Wat moet er nog anders? (Wat moet er nog geleerd worden?) Hoe moet dat in z’n werk gaan? (Hoe moet er geleerd worden?) Wat is hierbij de rol van collega’s Hoe is het geïntegreerd in organisatie/HRD/HRM

Leren en Werken Leren is spelen, spelen is leren Leren is werken, werken is leren “you learn while you perform” “work should feel like learning and learning should feel like working”

Professionalisering…

Professionaliseringsindex - 1 Welke professionaliseringsvormen dragen het meest bij het effectief handelen van het beroep? Van de kennis en vaardigheden die nodig zijn om een professioneel beroep uit te oefenen, is naar schatting slechts 20-40% verkregen via formele opleidingen enkele varianten van de index, contexten waarin de index een bijdrage levert of varianten van een index

Professionaliseringsindex - 2 Welke professionaliseringsactiviteiten Hoeveel budget en hoeveel tijd besteden scholen en leraren aan welke vormen van opleiden, scholing en professionalisering We geven 80% van ons professionaliserings-budget uit aan die vormen van scholing die maar voor 20-30% effectief zijn.

Professionalisering… Professionaliseren gebeurt vooral op de werkplek; bij stukjes en beetjes t.b.v. dagelijkse werkzaamheden en is vooral een sociale activiteit

Professionalisering: … Professionalisering: een sociale activiteit: “als een werknemer een vraag heeft, dan kan in 90 % van de gevallen een collega de bron zijn voor een antwoord, in 10% van de gevallen zou een kennismanagementsysteem uitkomst kunnen bieden” (IBM Institute for Knowledge Management).

Professionalisering: … En dan vooral non- en informeel: “90% van de communicatie tussen collega’s treedt op bij toevallige ontmoetingen” (Kraut, 1993). Informele leer- en professionaliseringsvormen veel effectiever (maar 20% professionaliseringsbudget in vormen die 80% effectief zijn)

Professionaliseringsindex - 3 Voor een groot deel bepaald door continue proces van actualiseren kennis/handelingsrep. betekenis geven in de praktijk non- en informele (leer)activiteiten proces van verbindingen maken sociale interactie Professionaliseringsindex is vooral een netwerklerenindex!

Netwerkleren (De Laat, 2008) Een netwerk is een verzameling knooppunten (‘nodes’) die zijn verbonden met links (‘relaties) NL = Ontstaan van netwerken tussen lerenden waar ervarigns- en kennisuitwisseling plaats heeft obv praktijkleren NL = activiteit waarbij je je openstelt om kennis met anderen te delen en op een netwerkmanier verzamelt NL = deskundigheidsbevordering in een team dmv ervarings- en kennisuitwisseling NL = een manier van leren waarbij ‘connectedness’ en collective learning’ een belangrijke rol spelen

Netwerkleren: … Mensen zien elkaar weinig wanneer ze verspreid over de wereld op verschillende plaatsen wonen of werken, maar ook als ze verspreid zijn over verschillende locaties in dezelfde stad (Lipnack, 1998). De daadwerkelijke afstand doet er niet zo veel toe. Medewerkers van wie de kantoren meer dan 30 meter van elkaar verwijderd zijn, vaak even weinig face-to-face communiceren als medewerkers die kilometers van elkaar verwijderd zijn. (Allen, 1977)

Belang leernetwerken en teams Kennisontwikkeling in groepen en netwerken wint aan belang in verhouding tot kennis van individuen (Onderwijsraad, 2001) Onderzoek laat zien dat collegiale teams gezamenlijk een sterkere gerichtheid hebben op het realiseren van ambities (Coonen, 2005; Park Rogers, 2006) Leraren leren veel meer van wat ze tegen elkaar vertellen dan van wat ze horen van een expert (Dang 2005)

Belang leernetwerken Professionaliseringstrajecten zijn meest succesvol als ze zijn ingebed in leergemeenschappen waarin opleiders, onderzoekers en aanstaande leraren nauw samenwerken (Ponte et al., 2002) Tevens dient professionalisering zoveel mogelijk te worden gekoppeld aan praktijkervaring en gericht op werkelijke veranderingen in de dagelijkse onderwijspraktijk (Tytler, 2007)

Motivatie en beloning

Netwerkleren Veel aanleiding tot netwerkleren Lerende netwerken zijn al vrij algemeen maar meer in de marges van de school dan dat ze daar een centrale rol vervullen Netwerkleren is niet per se het eerste waar men aan denkt, maar het is eigenlijk al vanzelfsprekend! Certificering of expliciete verankering van NL ter erkenning van professionalisering komt niet aanbod

Netwerkleren binnen RdMC Blijvend stimuleren en faciliteren van de participatie van leraren in leernetwerken ten behoeve van hun professionalisering Centaal staat het aangaan of participeren in netwerken van leerrelaties gericht op gedeelde vragen en kwesties die er toe doen

Netwerkleren binnen RdMC Drie perspectieven (De Laat, 2008) ICT perspectief: inzetten van allerlei (ict gestuurde) werk- en communicatievormen met als doel het oprichten van plaats- en tijdsonafhankelijke netwerken Sociaal individueel perspectief: inzetten van persoonlijke relaties bij het oplossen van problemen Sociaal Collectief perspectief: verwijzen naar of deelnemer zijn van relatief formele collectieven gericht op het leren

Jaarprogramma 2009 Basisdeel Vraagsturingsprojecten Gericht op lang lopende facilitering/stimulering Online Programma opmaat naar Netwerkacademie Leernetwerken Wiki Netwerkleren Vraagsturingsprojecten Looptijd 1 jaar Vragende partij leidend Ca 12 projecten relatie met netwerkleren

Onderzoek binnen Netwerkleren Lokaal: vraagverheldering, behoefte-onderzoek, evaluatie/effect Legitimering van aanpak en interventies Effectiviteit aanpak en de resultaten ervan Algemene onderzoeksvragen

Algemene onderzoeksvragen de netwerkleeractiviteiten die leraren ondernemen; ontwikkeling over de tijd van persoonlijke netwerken; de competenties en vaardigheden van netwerkleerders; de middelen en omgevingen die leraren gebruiken om het netwerkleren te organiseren; de ruimte en behoefte daaraan die men van de organisatie krijgt voor participatie in leernetwerken.

Onderzoek Netwerkleren RdMC Verbinding en uitbouwing met lopende projecten en vraagsturingsprojecten Projecten positioneren op 3 dimensies Onderzoek (basisdeel) porfolio Peer coaching online Kennisbank economie Design en faciliteren (onderwijspraktijk) Online werkplekleren LNF ICT

NL - onderzoek Observatie onderzoek – beschrijven Hoeveel en welke docenten participeren in landelijke activiteiten gericht op kennisuitwisseling gericht op professionalisering Panel onderzoek – spiegelen Stand van zaken en behoefte doelgroep ‘Experimenteel’ onderzoek – testen Ondersteuning/faciliterings instrumenten piloten RdMC producten ontwikkelen (facilitatie en ontwerp NL) Participatief onderzoek – veranderen

Bedankt voor uw aandacht Darco Jansen Programmamanager Netwerkleren Programmamanager Kennisinfrastructuur darco.jansen@ou.nl