OVERLEGFORUM 30/11/2012 Federale Ombudsdienst Juan Torck
PREFERENTIAL RUNWAY SYSTEM DAY WEEK DEP 25R ARR 25L/RDAY WEEKEND DEP 25R or 25R/20
NIGHT WEEK DEP 25R/20 ARR 25L/RFRI-SAT 25R/25R PREFERENTIAL RUNWAY SYSTEM
SAT-SUN 25L/25LSUN-MON 20/20 PREFERENTIAL RUNWAY SYSTEM
DEVIATIE 02/07 METEO Bij wind uit NO (noordoosten) in functie van de windnormen. (rugwind: bij overschrijding 7 knopen, rukwinden inbegrepen, een buffer van 2 knopen inbegrepen, op de banen 25) Bij een zwakke wind uit die richting kunnen de banen 25 nog gebruikt worden. Bij de baanselectie komen nog andere factoren kijken: wind op hoogte, veiligheid bij omschakeling, verkeersstromen (cijfers tot en met OCT) ARR DEP 07R 658 DEP 07L
DEVIATIE 07L/07R METEO Bij sterke wind uit O (oosten). (laterale wind: bij overschrijding 15 knopen, rukwinden inbegrepen, op baan 02/20) (cijfers tot en met OCT) 364 ARR 07L (2x MAY, 2x AUG, 1x SEP)
DEVIATIE 20/20 of 20/25R METEO Bij sterke wind uit Z (zuiden). ‘Lichte’ toename ARR 20 overdag in APR, SEP en OCT WERKEN AUG 2012 (01 tot 10 AUG), toename wegens werken aan baan 25R. Als er geen rugwindcomponent is op baan 25R is mag die baan bij overschrijding laterale windcomponent (15 knopen, rukwinden inbegrepen) gebruikt worden voor de opstijgingen (cijfers tot en met OCT) ARR 20 (2.157 in AUG)
DEVIATIE 02/02 METEO Bij sterke wind uit N (noorden) (cijfers tot en met OCT) 242 DEP 02 (1x MRT, 1x AUG)
MOUVEMENT COUNTS - Rond 2000 aantal bewegingen nog boven de Tussen 2002 en 2008 aantal bewegingen iets boven de Sinds 2009 afname en aantal bewegingen rond de In de laatste kolom, de cijfers voor de eerste 10 maanden van NIGHT: - Tussen 2005 en 2007 aantal nachtelijke bewegingen rond de Sinds 2009 (MB 21/01/2009) maximum aantal nachtslots , met maximaal voor de opstijgingen en voor de landingen.
QUOTA COUNTS - Op 25/10/2009 werden de QUOTA COUNTS van de vliegtuigen aangepast. - Versterking van de NACHTBEPERKINGEN. - Invoering van DAG - en AVONDBEPERKINGEN. -Een aantal UITZONDERINGEN zijn voorzien: - UITZ 2/ DAG - en AVONDBEPERKING: uitzondering gedurende 5 jaar voor vliegtuigen waarmee tussen 25/10/2008 en 24/10/2009 op EBBR werd gevlogen. - UITZ 3/ AVONDBEPERKING DEP: QC≤ 26 (ipv 24) voor jaarlijks max 3% totaal aantal opstijgingen tijdens die periode. 2011 (3% = 220/108) - UITZ 4/ NACHTBEPERKING DEP: QC≤ 12 (ipv 8) voor jaarlijks max 200 vliegtuigen waarmee tussen 25/10/2008 en 24/10/2009 op EBBR werd gevlogen. 2011 (max 200/61) - UITZ 5/ NACHTBEPERKING ARR: QC≤ 12 (ipv 8) voor max 360 vliegtuigen in 2012 en 300 voor de volgende jaren. 2011 (max 430/52)
DEP DAY - DEP 25R, gemiddelde (rond de 81,6%) ‘identiek ’ in 2011 en DEP 07R, toename in 2 fasen ( en en met piek in 2010), ‘lichte’ afname in 2012 t.o.v DEP 20, toename in 2004 met pieken in 2006 en 2008, daarna afname, ‘lichte’ toename 2012 t.o.v
DEP NIGHT - DEP 25R en DEP 20, gemiddelden identiek in 2011 en DEP 07R, ‘sterke’ toename in 2004 met pieken in 2005, 2006 en 2007, daarna afname. - DEP 07L en DEP 07R, in 2012 ‘lichte’ afname t.o.v
ARR DAY - ARR 02, toename in 2 fasen ( en en met piek in 2010), ‘lichte’ afname in 2012 t.o.v ARR 25R en ARR 25L, gemiddelden en verdeling ‘identiek’ in 2012 t.o.v
ARR NIGHT - ARR 02, ‘sterke’ toename in 2004 met piek in 2010, ‘lichte’ afname in 2012 t.o.v ARR 20, ‘sterke’ toename in 2009 met piek in 2011, gemiddelde 2012 ‘identiek’ t.o.v
DEP 07 ARR 02 DAY NIGHT
2012 DEP DAY - DEP 25R, gemiddelde ‘identiek’ in 2012 als in DEP 25R afname en DEP 20 toename in AUG (werken). - DEP 25R, toename in JUL (meteo) (stemt overeen met dal DEP 07R).
- DEP 20 en DEP 25R ‘identiek’ als in DEP 25R afname en DEP 25L toename in AUG (werken). - DEP 07L/07R, dal in JUL, AUG en SEP, piek in FEB, gemiddeld ‘lichte’ afname in 2012 t.o.v DEP NIGHT
- ARR 25R/25L, gemiddelden ‘identiek’ in 2012 als in ARR 25R/25L afname en ARR 20 toename in AUG (werken). - ARR 20, toename in APR, SEP en OCT (meteo). - ARR 02, dal in JUL, pieken in FEB en MRT, gemiddeld 2012 lichte afname t.o.v ARR DAY
- ARR 25R gemiddelde ‘identiek’ in 2012 als in 2011, ARR 25L gemiddeld ‘lichte’ toename. - ARR 02, gemiddeld ‘lichte’ afname 2012 t.o.v. 2011, piekmaanden FEB en MAY, dalmaand JUL. - ARR 20, gemiddelde ‘identiek’ in 2012 als in 2011, piekmaand APR ARR NIGHT
ALL SIDS OCT /2012LNO25R2C322DEN25R/25L4C668 07L3H607L4H98 07R3J75204L3 204L13 25R DELTA2D16HEL25R/25L4C N149 SPI25R2C511204L5 07R3J95026F2 07L4H1 203L28NIK25R/25L2C827 25R ZOULOU5Z225R5Z39 25R DELTA2D107L1H N12 SOP25R/25L3C L1 07L3H29 07R3J366KOK25R3C11 203L15907L1H2 25R ZOULOU5Z32205L2 25R DELTA3D70 ELS25R2C7 PIT25R/25L3C22007L1H1 07L4H325R2D2 07R4J41 204L29CIV25R/25L RING2C N1025L KANAAL3Q0 25R ZOULOU4Z307L5H6 25R DELTA3D207R5J L19 ROU25R/25L3C886027F 07L4H625R KANAAL WE8D364 07R4J17325R KANAAL NACHT8D49 204L66TOT N27ZONDER BAKEN159 25R ZOULOU4Z R DELTA3D4
VERDELING SIDS 25L/25R 10/2012 // 2011
2012 ( OCT) ALL SIDS NIGHT
10/2012 DEP / UUR ARR/ ALGEMENE PIEKUREN (>7): en DEP/ ALGEMENE PIEKUREN: / / DEP/ SPECIFIEKE PIEKUREN: RING: ‘groter’ piekuur tussen en ‘kleiner’ tussen DENUT: geen piekuur tussen en ‘groter’ piekuur tussen HELEN: ‘kleiner’ piekuur tussen , piekuur tussen , ‘kleiner’ piekuur tussen en ‘groter’ piekuur tussen NICKY: ‘geen’ piekuur tussen , ‘groter’ piekuur tussen DELTA: piekuur tussen KANAAL WE: ‘groter’ piekuur tussen , piekuur tussen
COMMUNICATIE TBAC (The Brussels Airport Company) 1°) WERKEN TBAC kondigt sinds MRT 2012 de werken voor de komende maand aan op haar internetsite (link op Dit is niet het geval voor dringende werken. 2°) TRACKS nieuw tracksysteem sinds OCT BELGOCONTROL 1°) WERKEN Belang INFORMATIE baangebruik tijdens de werken in de komende jaren. 2°) toegang tot ‘ACMET’, meteorologisch product. BCS (BELGIAN SLOT COORDINATOR) DGLV (DIRECTORAAT-GENERAAL LUCHTVAART (inspectie) KABINET
OVERLEGFORUM 30/11/2012 Federale Ombudsdienst Juan Torck