Netwerker/ Docent Unit Contractactiviteiten ROC-Nijmegen Dorry Massée

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie Laaggeletterdheid
Advertisements

VIOM Vrijwilligers Inzet Op Maat
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Veranderingen in de zorg
Maatschappelijke participatie
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
De kop in het zand? functioneel analfabetisme onvoldoende kunnen lezen en schrijven om redelijk deel te nemen aan het maatschappelijk leven en arbeidsproces.
Werkgroep Laaggeletterdheid Rotary Noord-Nederland
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Een haperend geheugen.
Onderwijs op maat.
Landelijke voorlichting LGF in mbo Amersfoort, 24 april 2007 Cor van Waveren, ROC Friese Poort In deze presentatie wordt stil gestaan bij.
Kennisatelier Stage 23 april 2009
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Laaggeletterden herkennen en dan?
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Workshop ‘visieversneller’
Burgerinitiatieven.
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Eenvoudig Communiceren 15 jaar Makkelijk Lezen
PROJECT LEESKRING VOOR LAAGGELETTERDEN DOEL: LEESPLEZIER ONTWIKKELEN.
Zorgbelang Gelderland & aanpak laaggeletterdheid
12 maart 2015 Bondgenootschap laaggeletterdheid Nijmegen
Laaggeletterdheid in de zorg
Taalakkoord: Zet in op Taal!.
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
SeniorWeb helpt senioren digitaal bij te blijven Elisabeth Weinberger.
Laaggeletterdheid & De apotheek
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Drentsestraat 14 – 3812 EH Amersfoort – Tel. (033) – Fax (033) – Wijk en Psychiatrie.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
DE BIBLIOTHEEK STIMULEERT LEESPLEZIER: ÓÓK BIJ ZWAKKE LEZERS 4you! IN DE BIBLIOTHEEK.
Taalakkoord: Zet in op Taal!. Teksten begrijpen Hoeveel van een tekst moet je begrijpen om de inhoud te snappen? A. 70% B. 90% C. 100% Bron:
<plaats en datum>
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Doelen realiseren met media
Wijkjournalistiek en de bibliotheek
Stoornis/beperkingen Laaggeletterdheid Thema 8 les 3
Wat is jeugdwelzijnswerk?
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Visie mediawijsheid KB
Aanpak van laaggeletterdheid
38 Belang 20 95% VERVOLG Halte Taal (balie 34)
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Presentatie deelgebied 4
Samenwerken in de wijk Voorstellen 4 april 2018
<plaats en datum>
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Netwerker/ Docent Unit Contractactiviteiten ROC-Nijmegen Dorry Massée Jet Wijdeveld Netwerker/ Docent Unit Contractactiviteiten ROC-Nijmegen Dorry Massée Specialist Educatie Volwassenen Bibliotheek Gelderland Zuid Vervang ‘Je naam’ en ‘Je functie’ in zijn geheel door je eigen naam en functie.

Wat is laaggeletterdheid? Laaggeletterdheid is het onvermogen om schriftelijke informatie die functioneel is in het leven van alledag ( thuis, werk en de samenleving) te begrijpen en adequaat te gebruiken.” Wat is het verschil tussen laaggeschoold en laaggeletterd Laaggeschoolden zijn soms niet laaggeletterd, maar de meesten laaggeletterden zijn wel laaggeschoold.

Wat betekent dit in de praktijk? Het niet of moeizaam kunnen lezen van een boek, de ondertiteling van een film, een recept, brieven van instanties, een geboortekaartje, de instructie van een pinautomaat of werkinstructie. Moeite hebben met het invullen van formulieren, werkbriefjes of een kaartje schrijven. Onzekerheid , drempel instanties hoog dus ook bibliotheek. Smoesjes bedenken als je iets tegen komt. Mitella in de zak. Dit hoeft niet mensen kunnen dit nog leren; basisvaardigheden ( Nederlands rekenen en computer) leren in eigen tempo leren op eigen niveau eigen leer wens Aansluiten bij vraag vanuit werkgever of organisatie Samenwerken met andere partners

Probeer onderstaande tekst te lezen en ervaar een beetje wat het is om laaggeletterd te zijn Klnkrs kwt Wr k k zk p mn ttsnbrd; gn klnkr t bknnn. Wr zn z gblvn? Msschn p vknt, mr dt hddn z dn k wl ns mgn mldn! H kn k n n clmn schrvn zndr klnkrs? Tch hft n ndrzk ngwzn dt mnsn tkstn knnn lzn zndr klnkrs. k hp ht mr, ndrs schrf k dt vrhl ds vr nks. Ht zl wl n krt clmn wrdn, bn k bng. n d ndr knt k wl ns gd. k hr vk, dt mn clmns vl t lng zn. k kn mtn n prp dn: wtn jll wr mn klnkrs gblvn zn? Ht s tch prttgr lzn ls z r gwn stn. k ms mn klnkrs. k wl z trg. Wat doet het met je? Voorlezen van uiteindelijke tekst?

Wat feiten op een rij Er zijn 1,1 miljoen volwassen laaggeletterden Er zijn 1,6 miljoen digibeten; Er zijn 800.000 financieel ongeletterden; 20% van de ouderen (56-65 jaar) 30% van de jongeren in het MBO op niv.1 en 2 7% van de recente schoolverlaters (16-19 jaar) 6% van de beroepsbevolking 25 % van de kinderen van groep 8 komen met een leesachterstand van 2 jaar van de basisschool. Je ziet het belang om aandacht te blijven besteden, je moet cirkel rondmaken, zorgen voor preventie en terugdringen laaggeletterdheid.

Geletterdheid en de arbeidsmarkt Ruim de helft van de laaggeletterden heeft werk Van de werkende laaggeletterden werkt 25% in de sector Zorg en Welzijn 20% in de Industrie en Energie 17% in de Handel en Horeca Toen ik dit ontdekte , was dit voor mij een eye-opener. Contacten leggen met ZZG/ dat zij hebben herkend en erkend dat er laaggeletterden binnen hun werksoort zaten. Interne cursussen/ opleidingen. Bottom up. Teammanagers voorlichten/ interne communicatie ( taal op de werkvloer) introductie-bijeenkomst waren teveel mensen voor 1 groep. Er starten nog 2 nieuwe groepen. Om deze doelgroep te bereiken heb je partners nodig en een van de partners is de bibliotheek.

Samenwerking Bibliotheek en ROC Nijmegen Gedeelde doelen: laaggeletterdheid voorkomen en terugdringen. zelfredzaamheid en participatie van alle burgers bevorderen. bevorderen van leesplezier. Er is een convenant vanaf 2009 voor een duurzame samenwerking Wij sluiten aan bij het actieplan laaggeletterdheid 2012-2015 wat in oktober is aangeboden in de 2e kamer.

Berlijnse muur Traditionele opstelling

Werkwijze bibliotheek Biedt doorlopende leer- en leeslijnen aan voor jong en oud. Intensieve contacten met Taalaanbieders. Speciale collecties voor preventie en terugdringen van laaggeletterdheid. Taalpunt en MLP. Is ondersteunend en faciliterend Sluit aan bij het lesprogramma van de Taalaanbieder. Kan als leslocatie fungeren. Heeft leeskringen op verschillende niveau’s. Legt de nadruk op leesplezier, lezen is leuk. Organiseert literaire ontmoetingen Een plek bieden waar kennis en informatie uitgewisseld kan worden, waar mensen elkaar ontmoeten en waar we van elkaar leren wil een toegangspoort tot informatie zijn en informatievaardigheid bij gebruikers bevorderen zodat zij volwaardig deel kunnen nemen aan de samenleving

van Berlijnse muur naar frontale presentatie Uitleg waarom taalpunt

Abdelkader Benali in Bibliotheek Hatert Literaire ontmoeting meerwaarde/ samenwerking met andere partners om die doelgroep te bereiken die niet vanzelf naar de bibliotheek gaan.

Competenties Kennis van de doelgroep Didactische vaardigheden aangepast aan de doelgroep Weten hoe je de doelgroep kunt verrassen en verleiden Kennis van de nieuwste ontwikkelingen, ook op het digitale vlak Vaardigheid in het begeleiden naar zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie. Welke competenties hebben diverse partners nodig/ Maatschappelijke participatie bevorderen. Op allerlei manieren.

Hoe vind je de doelgroep? Vindplaatsen in kaart brengen omgeving betrekken Contact leggen met verschillende organisaties, instellingen en bedrijven. zichtbaar zijn op verschillende manieren

Hoe verleid je mensen tot leren? Aantrekkelijke wervingscampagnes; door inzet ambassadeurs Actief deelnemen /aansluiten bij landelijke campagnes Aanbod laten aansluiten bij leerwens en motivatie Resultaten zichtbaar maken en succes laten ervaren. korte activeringsactiviteiten( drempel verlagen) Ervaringsdeskundige Aansprekende pr; foto’s/ teksten die doelgroep aanspreken en aansluiten bij de behoefte ( leerwens/motivatie) van de doelgroep. Zichtbaar zijn op verschillende manieren. Aan te sluiten bij wat ze wel kunnen en dat uit te bouwen. Aansluiten bij hun dagelijkse situatie zodat wat ze leren daar kunnen toepassen.

De computer stond al een tijdje in huis maar ik durfde er niets mee De computer stond al een tijdje in huis maar ik durfde er niets mee. In de cursus heb ik veel geleerd. Ik werk nu dagelijks aan de computer. Ik heb nu veel meer zelfvertrouwen.” Nu weet ik hoe ik informatie kan opzoeken, ik zit regelmatig achter de computer om meer informatie over mijn hobby te zoeken. Nooit gedacht dat ik dat ook zou kunnen.” Gebruik maken van eigen uitspraken van cursisten om anderen te bereiken.

Wat zijn kritische succes factoren voor het slagen van een project voor deze doelgroep? Aansluiten bij de motivatie / leervraag Plezier in vaardigheden Leren leren Maatschappelijke participatie zelfredzaamheid Van elkaar leren Kleine stapjes Succeservaringen opdoen Cursist zelf meenemen in zijn leerproces d.m.v. portfolio en eigen stappenplan. Bibliotheek en andere zaken stimuleren

Wat zijn kritische succes factoren voor samenwerking? Gezamenlijk belang delen Weten wat ieder in huis heeft Aansluiten bij de vraag Weten wat je niet kunt bieden Elkaars kwaliteiten benutten Goede afspraken maken en nakomen Van elkaar leren Elkaar in waarde laten/ open staan voor elkaar.

Zijn er nog vragen? ‘Leren is als een hefboom die vele deuren open maakt.’

Bedankt voor jullie aandacht!