DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Informatieavond 22 april 2013
Aanvang eerste leerjaar
Eindwerk zesde jaar.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Sociale media als taalvaardigheidstool
Linde Prins, Elise Eilander, Daniëlle vd Vegt, Laura Wicherink
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Inleiding Vorig schooljaar: Problemen: Dit schooljaar:
- vaardigheden: luisteren en spreken - basiswoordenschat - woorden lezen / afdekken - woorden schrijven / controleren - moeilijke woorden meermaals.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Collectief portfolio groep 3
Door: Inge Boonstra, Dieuwke Riddersma en Linde Prins.
Door: Inge Boonstra, Dieuwke Riddersma en Linde Prins.
Medmec04 les 3 Engagement.
Medmec04 les 4 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Effectieve instructie
INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Taalbeleid.
Informatie- avond groep 6
Pass’t Montessorionderwijs ?
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Taalcoaching voor beroepsopleidingen met laagtaalvaardige cursisten
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Informatieavond groep 4
Stappenplan Samenvatten
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Medmec04 Engagement.
Workshop evalueren Dcp
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Hoe gebruik ik -d & -t? Leren en oefenen Maar eerst…….
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Lezen: doe het goed voor
Vaco’s
Woordjes leren.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Zwijsen. Echt anders … volledige les in leerlingmateriaal 3 organisatievormen mogelijk keuze leerkracht: zelfstandig of samen een verantwoord compacte.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
PV 11/01/2016 TAALBELEID Even een voorsmaakje…:
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Cursus vrijwilligers werven
Vaco’s
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
taal speelt een rol in alle vakken
Een motivatie - en samenlevingsproject voor 2e graad BSO
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
GOK in BuO Korte geschiedenis
Stappenplan werkwoordspelling
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Transcript van de presentatie:

DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE

wat is eigen leerbeheer? wat is een taalportfolio, een leerportfolio? Inleiding ELIT wat is eigen leerbeheer? wat is een taalportfolio, een leerportfolio? hoe gebruiken? troeven en problemen. Voorbeelden taalportfolio Nederlands voor aso taalportfolio’s St.-Jozefsinstituut Oostende tso/bso, leerportfolio VTI Diksmuide tso. Oproep waarom belangrijk? hoe inpassen in taalbeleid? DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE

DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE

Stap 1: oplijsten van sterke en zwakke punten Eigen Leerbeheer Portfolioleren Stap 1: oplijsten van sterke en zwakke punten NOTEER JE TAALPROBLEMEN. JE KLASGENOTEN EN LEERKRACHT HELPEN JE BIJ HET SAMENSTELLEN VAN DEZE LIJST. Waarom heb ik problemen? ik begrijp de stof/de vraag niet goed; ik heb onvoldoende gestudeerd; ik heb onvoldoende geoefend; mijn schrift is niet in orde; ik was niet aandachtig in de les; ik vind het niet belangrijk genoeg; … Stap 4: Leergesprek

Stap 2: opstellen van een actieplan Schrijven ik schrijf in op een Forum en start een rondvraag omtrent mijn onderwerp; ik publiceer mijn mening op mijn weblog of homepage; ik stel een lijst op van woorden die ik moeilijk kan spellen; ik bestudeer de regels van –dt; ik schrijf een correcte e-mail; ik bestudeer de volgende BIN-normen … ; ik maak …. (aantal) oefeningen op spelling; …… Grammatica ik kijk een grammaticale regel na. Welke grammatica…… Waar gevonden? ik maak … online oefeningen op … ; ik stel zelf een grammaticaal schema op; ik vraag raad aan mijn leraar omtrent deze grammaticale regel: …… ; ik vraag raad aan een medeleerling omtrent deze regel: ……………… ; ik schrijf een tekst waarin mijn grammaticaal probleem …. (aantal) keer voorkomt; …

Stap 3: verzamelen van bewijzen JE PORTFOLIO BEVAT EEN AANTAL DOCUMENTEN DIE JE AAN JE LEERKRACHT LAAT ZIEN ALS BEWIJS DAT JE ACTIEPLANNEN WERDEN UITGEVOERD. Schrijven een uitprint van mijn e-mail/Forum-correspondentie, een uitprint van mijn blog/homepage. Adres: … , (aantal) pagina’s uit mijn dagboek (met data), een lijst met … (aantal) woorden die moeilijk te spellen zijn, een lijst met … (aantal) synoniemen, een foutloze, zelfgeschreven tekst met de woorden/grammatica die ik geleerd heb, … Woordenschat een lijst van woorden die ik niet begreep (met verklaring, voorbeeldzin), … (aantal) woordwebben, kladblaadjes bij het studeren van … een korte tekst waarin ik een aantal nuttige uitdrukkingen gebruik … Stap 4: leergesprek

problemen evaluatie BZL, middel om te differentiëren. Ontstaan problemen evaluatie BZL, middel om te differentiëren. DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE

Troeven zelfverantwoordelijk leren en zelfreflectie, maximale differentiatie, evalueert attitudes: zichzelf in vraag stellen vormcorrect werken proces- en productevaluatie, motiverend, maakt deel uit van lifelong learning, leren leren. DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE

Problemen uitleg bij portfolio, voor alle leerlingen? bij het concept bij de doelstellingen (attitude) bij de manier van werken voor alle leerlingen? begeleiding werklast (leerling, leraar) DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE

Talig portfolioleren Sint-Jozefsinstituut Oostende Ignace Dupon, ignace.dupon@skynet.be 3 Kantoor remediëring op maat voor elke leerling met enige zin voor verantwoordelijkheid en zelfstandigheid met het oog op gerichte vooruitgang van taalvaardigheid

overzicht presentatie aanzet: beginsituatie ontwikkeling concept concrete organisatie portfolio evaluatie leerportfolio anderstaligen

aanzet: beginsituatie instroom anderstaligen stagnatie van het niveau berusting frustratie hardnekkige fouten (bv. “Ik niet begrijp.”) subjectiviteit bij het evalueren door de vingers zien voordeel van de twijfel onvoldoende eenduidigheid

ontwikkeling concept portfolio vakwerkgroep BSO: specifiëren problematiek hulp DPB: (dhr. J. Bonne en dhr. J. Delbaere): voorstel concept portfolio uitwerking concept basisprincipe: “Voor wat, hoort wat” studie modellen bepaling van de testing opstellen lijst met gunstmaatregelen implementatie op schoolniveau: (ondersteuning GOK-team) uitwerking basisopdrachten per vaardigheid (databank) afbakenen testing taalcontract

concrete organisatie portfolio  taalbiografie vragenlijst eindevaluatie portfolio vorig schooljaar  taalniveau testing: 1ste graad: TAS-test 2de en 3de graad: Dialang lezen schrijven overzicht

structuur: catalogeren permanente evaluatie en dagelijks werk:  taaldossier algemeen structuur: catalogeren permanente evaluatie en dagelijks werk: lezen schrijven spreken luisteren leren leren: toetsen + voorbereiding individuele remediëring opvolging persoonlijke werkpunten leerportfolio anderstaligen werkwijze: S = spellingsfout + verbeteren F = fout tegen het formuleren + verbeteren R rechtsbovenaan = individuele remediëring volgt planning leerportfolio anderstaligen

leerportfolio anderstaligen waarom?: op maat … effectief vooruitgang boeken succes mogen ervaren voor wie?: A-scores Dialang beslissing klassenraad afspraken: taalcontract: afbakenen gunstmaatregelen (klassenraad) deadlines overzicht opdrachten: lezen schrijven spreken luisteren leren leren

specifieke ondersteuning (verrijking aanbod): naslagwerken: Pocketwoordenboek Nederlands als tweede taal (Van Dale) Wat is dat? (Die Keure) OLC Smartschool: weblinks beoordeling: schriftelijk en mondeling

evaluatie leerportfolio anderstaligen minpunten extra druk geringe spontaniteit leerling pluspunten leering voelt zich ernstig genomen (op maat) plezier van het mogen kiezen ervaring succes gevoel van rechtvaardige hulp: gunstmaatregelen in ruil voor extra werk dynamiek opwaardering “taalego” (zelfvertrouwen)

testing Dialang (http://www.dialang.org/intro.htm)

nuttige weblinks portfolio http://www.taalportfolio.nl/main.php http://trefpunttalen.kennisnet.nl/taalportfolio_bve

Werken met een leerportfolio VTI DIKSMUIDE Werken met een leerportfolio

VTI DIKSMUIDE VOORAF  Ergernis bij klassenraden  Portfolioleren  Dubbele bedoeling  Praktische gegevens

VTI DIKSMUIDE PROCEDURE  Wat voorafging…  Probleembeschrijving  Actieplan  Bewijzen  Even nadenken  Evaluatie

VTI DIKSMUIDE VOORLOPIGE CONCLUSIES  Wisselende resultaten  Problemen bij zelfreflectie  Tussentijdse evaluatie

waarom eigen leerbeheer/portfolioleren? naar een algemeen taal- leerportfolio. DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE

DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE