De blinde vlekken van leraren en leraren-opleiders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Iedere meester* een master!
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Hilde de Haan augustus Kaapstad De andere kant van Kaapstad.
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Aedescongres 2007 Meedoen in de samenleving Samenwerking in het publieke domein Van goede bedoelingen naar harde resultaten Inleider: Leo Lenssen.
Wat kunnen wij leren van het Finse onderwijsmodel? Bob van de Ven
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Beoordelen van docenten loont de moeite!
SBL conferentie lerarenregister
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Nederland zakt weg in PISA-ranglijst Andreas Schleicher, OECD: Organisation for Economic Co-operation and Development “Nederland zit onderaan de top.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Het opleidingsprofiel:
Regionale opleidingsschool West Friesland
1 bij overheid en bij sociale partners is het belang van vakmanschap en beroepseer voor het goed functioneren van bedrijven en organisaties uit het zicht.
1 Medezeggenschap op niveau congres 2007 inleiding: Prof.Dr. Marc Vermeulen Hoogleraar onderwijssociologie.
Een theoretische verkenning
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
Kennismanagement & Sociale media
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Kritische vrienden: gevraagd en ongevraagd advies Kritische vrienden van de.
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Vervolg Mintzberg Week 4 organisatie en beheer deeltijd dsr3a
Geïntegreerde schoolverbetering
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
 DECLARATION ON CHRISTIAN EDUCATION GRAVISSIMUM EDUCATIONIS PROCLAIMED BY HIS HOLINESS POPE PAUL VI ON OCTOBER 28, 1965.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
Excellent leiderschap in Haarlem
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Hoezo Great Place To Work ® bij Vanboeijen? © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN 30 september 2009 Erik van Riet VGN 30 september 2009.
Eigenaarschap voor kwaliteit
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Onderwijs Ondersteunend Personeel
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
OiO bijeenkomst 8 Bèta-groep.
Boeien en binden van goede medewerkers
Transcript van de presentatie:

De blinde vlekken van leraren en leraren-opleiders

Inhoud Het belang van lerarenkwaliteit Kwaliteitswaarborgen? De verborgen boodschappen van kwaliteitswaarborgen Wat voor leraren hebben we nodig? Herdefiniëring van lerarenkwaliteit

Lerarenkwaliteit als kernthema Factoren die de prestaties van leerlingen beïnvloedenen (John Hattie, 2007) 750+ Meta analyses Leraar is Nummer 1

McKinsey: De best presterende onderwijssystemen in de wereld onderscheiden zich door focus op lerarenkwaliteit en toelatingseisen tot de lerarenopleiding EU: “teacher quality is significantly and positively correlated with pupil attainment …it is the most important within-school aspect explaining student performance (much larger than the effects of school organisation, leadership or financial conditions)”

Kritiek op de kwaliteit van leraren

Kritiek op de kwaliteit van lerarenopleidingen

Overbelasting van leraren(opleidingen)? Bijdragen aan het leerproces van leerlingen t.a.v. basisvaardigheden Aandacht voor maatschappelijke zorgen (gezondheid, burgerschap, radicalisering, …) Aandacht voor relatie met de omgeving

Hogere eisen – hogere kwalificaties? Leraar op master niveau? Finland als lichtend voorbeeld European Trade Union Committee for Education Portugal, Noorwegen, Oostenrijk, Duitsland, Slovenië, … Nederland, België???

Kwaliteitswaarborgen De kwaliteit van de leraar moet boven iedere verdenking verheven staan Beroepsprofiel 49 kwaliteiten 8 beroepshoudingen Basiscompetenties

Meer dan competenties Kennisbasis Kennisbanken Kennistoetsen

Evidence based education

Docentresistent lesmateriaal

Is dat zo??? Aannames Borgen kwaliteit is taak van de overheid Kwaliteit is voor iedereen identiek Onderzoek  wetmatigheden  recepten  uitvoeren Is dat zo???

Wat voor leraren hebben we nodig?

Het lerarendebat in Nederland Wurggreep van wantrouwen in het onderwijs (Doekle Terpstra) Van kritiek op de inhoud naar kritiek op de persoon Leraren, bestuurders/managers, overheid, lerarenopleidingen Vier jaar geleden nieuwe leren, nu leraren-managers Gebrek aan vertouwen in elkaars competenties, intenties en integriteit

Schoolleiders versus leraren Leraar Groeiende autonomie Afnemende autonomie? Conflicting spheres (Hanson, 1976): De sferen van de schoolleider en van de professional kunnen niet meer gescheiden worden Gedistribueerd leiderschap en ondernemerschap

Veranderingen in de samenleving en het onderwijs Van een ambachtelijke samenleving (gildes, meester-gezel) Naar een industriële samenleving (stabiele markt massaproductie en standaardisatie) Naar een dynamische markt en behoefte aan flexibele productie: (Waslander, 2004)  Van low trust hierarchische organisaties naar high trust netwerk organisaties (Cresse, Boud & Docherty, 2006).

De terugkeer van de onderwijsprofessional Weggemans: terug naar de Rijnlandse cultuur! Korver: Onderwijs als intensieve technologie: interactie en participatie als wezenskenmerk. Oordeel over kwaliteit van handelen is aan professionals! Angelsaksische cultuur: (salaris)waardering voor leidinggevende functies, ipv. voor expertise (schaal 10!). Kolonisatie en investeringen (VOC). Aandeelhouders: wie geld heeft is de baas en wie de baas is heeft geld. Rijnlands: sociale structuur van achterblijvers. Consensus, overleg, structuur van de gilden: vakmanschap = meesterschap

Tijdelijke Commissie Leraren Een sterke positie voor de leraar door een beroepsgroep: die haar eigen kwaliteitsstandaarden vast stelt; en daarop controleert (d.m.v. een professioneel register). Het vergroten van de betrokkenheid van leraren in besluitvormingsprocessen binnen de school; Het verhogen van het opleidingsniveau van leraren door het ontwikkelen en aanbieden van masteropleidingen. Het belonen van verdere scholing Verhoging van salarissen

De Onderwijsraad Leraarschap is Eigenaarschap Het ongenoegen is minder wijd verbreid dan het lijkt Ontevredenheid in het onderwijs onderscheid zich niet van andere sectoren Leraren en schoolleiders hebben elkaar nodig!!! Voorbeelden van nauwe betrokken-heid van leraren Leraren in het publieke debat Roulerend schoolleiderschap (School)leiderschap in de opleiding Verschillen tussen sectoren: WO academische vrijheid, PO kleinschaligheid, meeste spanning in VO, BVE en HBO Parallele belangen

Wat is daar voor nodig? Commissie Leraren en Onderwijsraad: Structuurmaatregelen en randvoorwaarden En de leraar? Bereidheid om kwaliteit van handelen extern te verantwoorden? Bereidheid om elkaar aan te spreken op kwaliteit van handelen? Bereidheid om kennis vast te leggen en te delen? Ogen gericht op Plasterk en kabinet Daar komt het heil niet van!!! Pedagogische tuchtcommissie

Leraren: verantwoordelijkheid voor beroepskwaliteit? Vrijblijvendheid is kenmerk van de schoolcultuur. Het ontbreekt aan kwaliteitsbesef Als wij het niet doen, doen anderen het! Tijd voor een pedagogische tuchtcommissie!?

Kenmerken van een sterke beroepsgroep Een sterke positie voor de leraar door een beroepsgroep: die haar eigen kwaliteitsstandaarden (bekwaamheidseisen, kennisbasis en ethische code) vast stelt; en daarop controleert (d.m.v. een professioneel register); en de kwaliteit van de toegang tot de beroepsgroep controleert.

Niet vanzelfsprekend “Zou dat gebrek aan vertrouwen in professionals niet ook ontstaan omdat leraren nauwelijks professional te noemen zijn?” “Niet alleen een stevige kennisbasis wordt als kenmerk van echte professionals gezien. Professionals hebben ook een sociale organisatie waardoor ze er voor zorgen dat de beroepsbeoefenaren de juiste kennis toepassen en verouderde kennis opgeven.” Erik Verbiest, 2007 “Indien de organisatie van deze expertise buiten de beroepsgroep om wordt georganiseerd, dan is dat niet slechts een nadeel voor de kwaliteit van het onderwijs. Het is tevens het einde van de pretentie van het docentschap als professie.” Korver, 2007

Kwaliteitstandaarden voor en van leraren Scholen & schoolleiders Overheid Kwaliteit van leraren Europa: teacher standards are evil constructs imposed by the government to control teacher education Leraren hebben de minste invloed Lerarenopleiding Leraren

Van wie is beroepskwaliteit? Bekwaamheidseisen voor of van leraren “Standards are evil constructs imposed by the government to control the teacher (education)” Welke kernkwaliteiten? Eigenaarschap! In hoeverre zijn studenten eigenaar van de kwaliteitsbeschrijvingen? Kwaliteit van buitenaf of van binnenuit? “Wat is voor jou leraarskwaliteit?”

Professionele kwaliteiten van leraren Leiderschap Ondernemerschap Zelfbewustzijn Kwaliteitsbewustzijn Accountability - Verantwoording (willen) afleggen aan je omgeving Elkaar durven/willen aanspreken Externe oriëntatie (“macro-context, sociologie, economie, bestuurskunde”)

‘worden gevormd’ versus ‘vormen zichzelf’ Zitten deze kwaliteiten in het beroepsprofiel? Leiden we leraren op tot innovatoren en ‘change agents’? Leiderschap Ondernemerschap Zelfbewustzijn Kwaliteitsbewustzijn Accountability - Verantwoording (willen) afleggen aan je omgeving Elkaar durven/willen aanspreken Externe oriëntatie …

Zijn we de juiste rolmodellen? Biedt de lerarenopleiding daartoe de leeromgeving? Leven we als opleiders aankomende leraren voor? Leiderschap Ondernemerschap Zelfbewustzijn Kwaliteitsbewustzijn Accountability - Verantwoording (willen) afleggen aan je omgeving Elkaar durven/willen aanspreken Externe oriëntatie …