Workshop Werkconferentie SSC Bedrijfsvoering Sturen op kwaliteit SCD 15 november 2013 Spreker: Jan-Frank Koers 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken in de waterketen Paradigma: Van inhoud naar schaalgrootte en vorm.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Strategisch Personeelsbeleid
Aan de slag met vakmanschap! Teammanagers & medewerkersseptember - oktober 2013.
G.R. Drechtsteden Stelling; gemeenteraden hebben (on)voldoende grip op gemeenschappelijke regelingen Nelleke de Smoker.
Renco Bakker BPMConsult
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
Workshop SENS Zwolle, 22 november 2012
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Kosten omlaag en klanttevredenheid omhoog?! KOVON Themacongres 2012
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
De kracht en noodzaak om te delen…
Decentralisatie AWBZ april 2013
Gelukkig oud worden CDA GELDERLAND Janny Bakker 13 mei 2013.
Gemeente Arnhem Inwoners: Internet: 1 miljoen bezoeken
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Realistische efficiëntiewinsten en integratie van gemeente en OCMW?
De Onderwijscalculator 29 november 2009 Hergen Datema Artefaction.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Grip op de Omgevingsdienst Midden-Holland
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in.
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
III Procesdenken in de praktijk
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Jos van Hijfte 8 November 2007
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Slagkracht met kwaliteit
Totaalaanpak Novostar
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
Cliëntenraden en WMO raden De Wolden en Hoogeveen 8 oktober 2014
Debatbijeenkomst Binnenlands Bestuur
EMVI in de digitale praktijk
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Gezondheidsrace Laarbeek
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Albrandswaard op weg naar een regiegemeente
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
+ Praktijkscasus Business Intelligence Dashboard in de thuiszorg.
PRESENTATIE raadsbijeenkomst SLIEDRECHT 15 juni 2011.
Servicecentrum Drechtsteden Resultaatgerichte dienstverlener voor de regio!
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Informatiebijeenkomst gemeenteraden ‘Transitie’ 11 en 12 juni 2013 Presentatie door: Pietsje Hulshoff en Heinrich Winter.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Workshop 9 februari.
Poolen Hosten Bundelen Shared governance Lead organization Behoorlijk
Welzijnsregio Noord-Limburg
Jeugdgezondheidszorg 0-19
Teambarometer.
Process Mining.
Integratieproject Financiën
Workshop – teamgroei begrijpen
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Monitoring Vooral om van te leren.
Transcript van de presentatie:

Workshop Werkconferentie SSC Bedrijfsvoering Sturen op kwaliteit SCD 15 november 2013 Spreker: Jan-Frank Koers 1

Agenda Servicecentrum Drechtsteden Managementconcepten Kwaliteitsbevordering SCD Balanced scorecard Conclusie

1. Servicecentrum Drechtsteden (1) Verzorgingsgebied SCD en deelnemers: 268.000 inwoners 348 fte = 410 medewerkers Het SCD levert piofach-breed dienstverlening 130.000 facturen per jaar betaald 19 gebouwen in beheer 4.200 salarisstroken per maand betaald Begroting € 42 mln SCD begonnen uit oogpunt van: kosten/efficiency, kwaliteit en continuïteit SCD is de ontzorger en de uitvoerder, SCD levert ondersteunende diensten, zodat de klant zich kan concentreren op het primaire proces. 3

1. Servicecentrum Drechtsteden Klanten vs eigenaren (2) Opdrachtgeverschap vs opdrachtnemerschap Klanten: 6 gemeenten 1 gemeenschappelijke regeling Drechtsteden Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid Dienst Gezondheid & Jeugd (GGD en RAV)

2. Hoe kwaliteit verbeteren? Management-concepten

3. Kwaliteitsbevordering SCD: basisprocesmodel (1)

3. Kwaliteitsbevordering SCD (2)

3. Kwaliteitsbevordering SCD (3) Cultuur: Eigenaarschap, publiek ondernemerschap, resultaatgerichtheid Mensen: persoonlijke ontwikkeling en teamontwikkeling Structuur: ingedeeld naar processen en waar mogelijk hele ketenprocessen, leanmanagement Systemen: ondersteunend aan de organisatie, 1 bronsysteem

3. Kwaliteitbevordering SCD: Mensen en cultuur (4) open team zelfstandigheid team groep bundeling individuen voorbereiden tijd Fase 1 taakroulatie taakverbreding werkoverleg werkafspraken Fase 2 integratie regel- taken afspraken staf- lijn Fase 3 groepsautonomie teambuilding budget resultaatverant- woordelijkheid Fase 4 op eigen initiatief verbeteren ondernemerschap externe relatie Makkie Fase 0 bepalen taakdomein regeldomein groepsgrootte 9

3. Kwaliteitsbevordering SCD (5) Verbeteren vakmanschap: opleidingen, persoonlijke ontwikkeling, gesprekscyclus Goed organiseren: processen ordenen, leanmanagement, PDC, prestatie-eisen en kpi’s Samenwerking: teamoverleggen, afstemming tussen teams, zelfsturende teams Bevorderen doorontwikkeling: nieuwe klanten, inspelen op omgeving, ketenprocessen

4. Balanced scorecard (1) Input Proces Output Effecten Teamcockpits Klantprestatie- indicatoren Balanced Scorecard

4. Balanced scorecard (2)

4. Balanced scorecard (3) Als voorbeeld betalen van facturen:

5. Conclusie 1. De SCD-organisatie is sterk in ontwikkeling 2. Doorgroei in professionaliteit en dienstverlening (gelet op ontwikkeling kpi’s) 3. Processen gestroomlijnd (leanmanagement) 4. PDC doorgelicht 5. Kosten verlaagd (- 42 fte) + Inkoop nieuwe stijl (€ -17 mio) 6. Nadruk op doorontwikkeling medewerkers en dienstverleningsconcept

Stelling 1 Managementinstrumenten als INK, Sociotechniek en Balanced scorecard zijn vooral interessant voor externe adviesbureaus.

Stelling 2 A3 is dé methode om je organisatie op koers te brengen.

Stelling 3 A3 is een groot risico voor de eindverantwoordelijke, omdat er te weinig informatie over bedrijfsvoering wordt verstrekt.

Stelling 4 Zonder toepassing van de gevolgde methodiek (waaronder leanmanagement) had het SCD ook 42 fte kunnen bezuinigen zonder verlies aan kwaliteit.