Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

Leiderschap bij verandering
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
HPO Sector Kinderopvang
De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO.
Presentatie Rolwisseling waterschap in relatie tot de positionering van de vergunningverlening Werkgroep C Professionalisering vergunningverlening 2006.
Een continue verbeterende dienstverlening
Logical Framework Approach
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
TRAINING PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Verbetertraject Medicatieveiligheid in de GGZ
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Lean Six Sigma bij de gemeente Amersfoort
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Pantein 4 bedrijven Regio Brabant Noord Oost
Een theoretische verkenning
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Leid jezelf Leid anderen Leid operatie Leid verandering Zingeving bepalen, Visie uitlijnen en Strategie cascaderen Waarde toevoegen vanuit de Klant Waarde.
Kwaliteit in kleinschalige organisaties
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Uitwisseling = onderdeel Innovatieprogramma Innovatie = Human Resource-programma Gedragen en uitgedragen door de top Terugkerende innovatieve activiteiten.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Visie & Strategie.
4. Online strategie Internet scorecard
Logische niveaus Bateson en Dilts
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Naar een duurzaam HRM beleid
Regie op Locatie met Lean Kennisbijeenkomst 29 oktober 2013 Jenny Tiemens.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal.
Certificering van assetmanagement
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Kennisbehoud Strategische personeelsplanning
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Rapportering en monitoring
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Onze filosofie: Resultaten kunnen altijd beter
Voor goed bijzonder onderwijs
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Methoden om te werken aan continue verbetering
Kaizen Quick Reference Card
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Management en leidinggeven
Rubicon Jeugdzorg zelforganiserend
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!

Management issues Wat heeft Jan van de Vennenweg hieraan? Human resource manament Verzuimbegeleiding met Wet Poortwachter Werving en selectieprocedures Lange termijn personeelsplanning Jaar-uren-systematiek Persoonlijk Budget Levensfase (PBL) Beleid ARBO, BHV en RI&E Medewerkerstevredenheidsonderzoek Productieafspraken met Zorgkantoor Patient-outcome financiering HKZ-certificering Strategisch beleid Zorgplanprocedures KPI’s Beleids- en PDCA-cyclus Vastgoedbeheer en NHC Klanttevredenheidsonderzoek Wat heeft Jan van de Vennenweg hieraan?

Hoe is Regie op locatie ontstaan? Op iedere LOCATIE zouden de VERWANTEN meer ZEGGENSCHAP moeten hebben zodat iedere CLIËNT een beter LEVEN krijgt. CVR kwam met het voorstel.

Medezeggenschap Cliënten Verwanten Financieel gezond Goed leven Mooi werk Vertaald naar een programma. Medezeggenschap alle betrokken. Niet alleen meedenken maar ook meebeslissen vraagt een andere manier van werken (anders kijken, anders denken, anders doen) Medewerkers Organisatie

Hoe doen we dit? Door aan te sluiten bij (bewezen) LEAN methodiek Industrie Zorg Hoe gaan we die medezeggenschap vorm geven? Vertaald naar vanboeijen = regie op locatie

De Drie Pijlers van ROL leidinggevende - medewerker Houding&Gedrag Bruggetje maken naar nulmeting We hebben nu geoefend met verspillingen. Allerlei elementen waar je mee aan de slag gaat als je een verspilling wilt oplossen. Geldt niet alleen voor verspillingen, geldt voor alle knelpunten. Grondoorzaken (houding van mensen, cultuur, processen op orde) DE DRIE PIJLERS VAN LEAN VERTAALD NAAR VANBOEIJEN Lean bestaat uit drie pijlers Mindset & behaviour: (Houding en gedrag, samenwerking en leiderschap- en bij Vanboeijen): De medewerker vormt het uitgangspunt, de teamleider faciliteert De cliënt/ verwant is uitgangspunt. Er komt een dialoog op gang tussen cliënt/verwant en medewerker (meer samenwerking). De teamleider coördineert (dus legt verantwoordelijkheid, maar ook inhoud bij de medewerker en de cliënt/ verwant. De teamleider laat het los en legt het bij het team). Voorop staat: plezier en betrokkenheid bij je werk. 2. Operational system (Processen, mooi werk): Dagelijkse verbetering & aansturing op je team en individuele niveau met focus op kwaliteit en kwantiteit door procesmatig naar het werk te kijken, ontstaat een blik op hoe dingen gaan en hoe dingen beter kunnen; gericht op verbeteren: procesmatig (dingen handiger doen of niet meer doen) maar ook aansturing (elkaar anders benaderen, meer luisteren naar elkaar) Welke processen hebben jullie onder de loep genomen? En wat kwam eruit? En hoe hebben jullie dit aangepakt (hoe ging het proces?)?  3. Management system (Besturing, hoe en wat) Focus op continue verbeteren van je meetinstrumenten, processen & procedures als ondersteuning van je dagelijkse praktijk. Besturen gaat over zicht hebben hoe dingen lopen en handvaten hebben dit proces te beïnvloeden. Alle 3 de pijlers moeten tegelijk aanwezig zijn of ingericht worden, anders mist LEAN zijn positieve effect op het resultaat. Continu verbeteren Wat doe je en waarom?

Wat is dat dan, regie op locatie? Alleen datgene doen wat waarde toevoegt voor de klant Denken in processen Voorkomen van verspillingen Continu kijken hoe het beter kan Eigen winkel runnen Werken vanuit je eigen kracht Goed leven! Alle activiteiten die Vanboeijen doet moeten waarde toevoegen voor de klant/cliënt De cliënt wordt betrokken bij de activiteiten. Dit moet je vragen

Wat is dat dan, regie op locatie? Alleen datgene doen wat waarde toevoegt voor de klant Denken in processen Voorkomen van verspillingen Continu kijken hoe het beter kan Eigen winkel runnen Werken vanuit je eigen kracht We zijn ons bewust dat alle activiteiten samen een proces vormen We hebben processen beschreven en gedeeld Omdat we volgens processen werken leveren altijd de beste kwaliteit Eventueel interactief: Vraag aan de groep: wat vinden jullie de belangrijkste dingen die door de medewerkers van Vanboeijen gedaan worden hier op [locatie]? Samen met de groep vertalen naar belangrijke processen. Mensen noemen vast de dingen als (zorg/begeleiding, eten en drinken, verzorgen, vrije tijdsbestedingen). Ook processen benoemen die niet zo duidelijk op het netvlies staan. Bijv: ‘en het goed organiseren van personele zaken en huisvesting hoort daar ook bij.

Wat is dat dan, regie op locatie? Alleen datgene doen wat waarde toevoegt voor de klant Denken in processen Voorkomen van verspillingen Continu kijken hoe het beter kan Eigen winkel runnen Werken vanuit je eigen kracht Slimmer werken -> eerste vier punten Werkplezier Continu verbeteren: problemen klein maken Invloed en regie: MEDEZEGGENSCHAP Anders kijken….. Toelichten. Onbenutte creativiteit

Wat is dat dan, regie op locatie? Alleen datgene doen wat waarde toevoegt voor de klant Denken in processen Voorkomen van verspillingen Continu kijken hoe het beter kan Eigen winkel runnen Werken vanuit je eigen kracht We leren knelpunten te zien en op te lossen We passen onze processen na iedere bewezen oplossing aan We maken problemen klein en zetten kleine verbeterstapjes Voorbeeld: Lukt het om een probleem klein te maken (probleem uit de verspillingen)

Wat is dat dan, regie op locatie? Alleen datgene doen wat waarde toevoegt voor de klant Denken in processen Voorkomen van verspillingen Continu kijken hoe het beter kan Eigen winkel runnen Werken vanuit je eigen kracht Slimmer werken -> eerste vier punten Werkplezier Continu verbeteren: problemen klein maken Invloed en regie: MEDEZEGGENSCHAP Anders kijken….. Toelichten. We doen het werk wat het best bij ons past We kunnen onze creativiteit en deskundigheid optimaal benutten We weten hoe we elkaar kunnen aanspreken en stimuleren

Wat is dat dan, regie op locatie? Alleen datgene doen wat waarde toevoegt voor de klant Denken in processen Voorkomen van verspillingen Continu kijken hoe het beter kan Eigen winkel runnen Werken vanuit je eigen kracht We doen het werk wat het best bij ons past We kunnen onze creativiteit en deskundigheid optimaal benutten We weten hoe we elkaar kunnen aanspreken en stimuleren Hier hebben we hulpmiddelen voor, bijvoorbeeld de U-theorie

‘Anders kijken, anders zijn, anders doen’

Open hart Open wil In praktijk brengen Downloaden Open geest Seeing Zich aandienende oplossing Vraagstuk/probleem In praktijk brengen (uitvoeren met hoofd hart en ziel Downloaden Vanuit oude patronen Open geest Oordeel opschorten Belichamen Seeing Met frisse blik Prototypen (samen vorm geven) Cynisme Open hart Anders richten Bepalen sensing In contact met het systeem uitkristalliseren (visie en intentie) Angst Open wil LOSLATEN LATEN ONTSTAAN Onderkennen van de stemmen Implementeren met hart en ziel Presencing Wie ben ik? Wat is mijn missie?

Hoe ziet een uitrol eruit? datum datum datum Start bijeenkomst Tussen bijeenkomst Eind bijeenkomst 0-meting 1-meting 2-meting Week 1 Opstart Week 1 Opstart Week 1 Opstart Week 2-6 Diagnose Week 2-6 Diagnose Week 2-6 Diagnose Week 6-16 Uitrollen/verbeteren Week 6-16 Uitrollen/verbeteren Week 16 en verder Vasthouden ‘Foto’ locatie/afdeling Knelpunten in kaart Kernteam analyseert -- bewaakt voortgang/inhoud Datum start- tussen en eindpresentatie nog invullen in rood tekstblok boven betreffend blokje indien bekend. Uitleg hoe een uitrol eruit ziet: Kort wat in iedere fase gebeurt, wie erbij is Foto van de locatie/afdeling bestaat ondermeer uit: processen in beeld, gesprek clientmedezeggenschap, etc. Veranderende rol van de teamleider en vervolgens van medewerkers: eerst is ROL-expert in de ‘lead’, dit wordt steeds meer overgenomen door de teamleider en door het team-> voordoen, nadoen, zelfdoen Opstarten werkgroepen/kaizens Introductie ROL- instrumenten Kleine winsten, continue verbeteren 15

ROL-instrumenten Weekstart Keek op de Week Waar Loop Ik Tegen Aan Bord Zo Werken Wij Map Continu Verbeterplan

Inzicht in werkprocessen Klaag en jubelmuur Vanboeijen Procesmeter Mindmap 5-S-model Kaizen Diagnose cliëntmedezeggenschap

?  Kaizen – 7 stappen naar geborgde oplossing Go/no go Go/no go Succes vieren en communiceren 7 Definieer het probleem en formuleer de doelstelling Controleer en “borg” 1 6 Go/no go  Go/no go ? Implementeer verbeteringen Verbeterplan maken en acties vastleggen en benoemen Feiten verzamelen en analyseren Meet de feiten 5 2 Stap 1 – 3; Er mag hier nog niet over oplossingen gepraat worden! Draaiboek Doen: Vanboeijen heeft 1 stap toegevoegd: stap 7 succes vieren en communiceren. Go/no go Go/no go Visgraat Go/no go Genereer verbeteringen Analyseer de feiten 3 4 18

Degenen die willen meedenken in eht kernteam blijven nog even om een eerste afspraak te kunnen plannen 19

Regie op locatie Samen op weg naar een Goed Leven voor cliënten en Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!