Hoe kan ik mijn kind thuis het beste begeleiden?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Advertisements

Welkom op de informatieavond van groep 7!
Huiswerktips.
Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Informatieavond groep H5/6
bij juf Ineke en juf Caroline
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Groepsbijeenkomst Geheime handshake.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Welkom op de informatieavond
Kennismakingsavond Groep 6 17 september 2013.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
REKENEN.
Informatie-avond Groep 3/4
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
… de stap naar het eerste leerjaar
Ons onderwijs in groep 1 en 2
ouderavond groep 3 - lezen
Voorlichtingsavond groep 3
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Structureel Coöperatief Leren
Welkom in groep 3 en 4.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Op de informatieavond van groep 6
Onderwerpen van deze avond
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Aanpak problematisch gedrag
TPO NA1a&b
Informatiebijeenkomst donderdag 8 januari uur
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Portfolio Presentatie
Een prachtige kans voor uw kinderen
m Welkom op de informatieavond van groep 1-2 schooljaar
Welkom op de informatieavond van groep 6/7. Even voorstellen Groepsleerkracht Niels van der Lingen Groepsleerkracht Niels van der Lingen –Ma, di, woe,
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
(Voor)lezen is leuk!.
ouderavond groep 3 - lezen
Het belang van plannen.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
 Groep 1 en 2  Ochtendkring  Spelen en werken  Eten en drinken  Gymles  Letterfeestje  Spelinloop  Ontwikkelingsmaterialen  Brood eten  Buiten.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
Informatieavond september Welkom  Kennismakingsronde  Weekindeling  Waarom een combinatiegroep?  Vriendenklas  Dagprogramma  Ontwikkelingsplannen.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 15 april 2011
Informatieavond groep 3
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Voorschotbenadering risicokleuters
Welkom bij de ouderkring groep 4/ Inhoud van de avond 1.Contactouders. 2.Methode begrijpend lezen 3.Methode rekenen 4.Methode estafette.
Welkom.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Presentatie ouderbijeenkomst
Ouderpresentatie 1. Rekendoelen periode tot en met eerste rapport
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Groep 2 Begrijpend luisteren
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Voorlichtingsavond groep 3
Helpen bij huiswerk en plannen
De ontwikkeling van het kind !
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

Hoe kan ik mijn kind thuis het beste begeleiden? Tips en ideeën om uw kind thuis verder te helpen bij het maken van huiswerk, het oefenen met lezen etc.

Welkom! Programma van de avond: Tips en ideeën voor begeleiding thuis voor groep 1 t/m 4 Tips en ideeën voor begeleiding thuis voor groep 5 t/m 8 Vragen?

Doel van deze workshop Het geven van concrete tips aan ouders om hun kind thuis te begeleiden

Groep 1-2 Begeleiding in spel: Spel als leidende activiteit , spelenderwijs laten leren. Sociaal contact Herhaling Vrijheid om het op je eigen manier te ontdekken De rol van een volwassenen: Niet verbieden maar verbeteren (ombuigen van het spel) Zeggen wat je doet Laat je kind vrij experimenteren in zijn spel.

Stimuleren van taalontwikkeling Waar kijken wij naar op school? - ontwikkeling van de woordenschat, receptief en productief; – leren luisteren; – leren spreken; – beginnende geletterdheid; – oriëntatie op geschreven taal; – taalbewustzijn en auditieve vaardigheden als analyse en synthese

Stimuleren van taalontwikkeling Wat kunt u thuis o.a. doen? Zelf rustig en duidelijk praten! Vooral veel interactief voorlezen Vragen stellen over het verhaal, verwijzen naar de geschreven tekst Baby’s, peuters en kleuters die worden voorgelezen, groeien op latere leeftijd uit tot vaardigere lezers. Voorlezen verklaart in een meta-analyse van 33 internationale voorleesonderzoeken 8% van de verschillen in de groei van woordenschat, ontluikende geletterdheid en beginnende leesvaardigheid (Bus, 1994). Peuters die elke dag 15 minuten worden voorgelezen, presteren op school beter in taal en rekenen. Ook hebben ze een voorsprong in hun sociaal-emotionele, lichamelijke en creatieve ontwikkeling (Millenium Cohort Study, 2010). Sesamstraat Rijmspelletjes Analyse en synthese (hakken en plakken) ik zie ik zie wat jij niet ziet.. Herkennen van de eigen naam en letters Internet is een bron van inspiratie… heel veel is goed! Bij voorkeur interactief! Aanmoediging, beloning, enthousiasme, rust, samen doen, ontdekken, uitdagen, ondernemen, beleven, volgen... het zijn allemaal woorden die passen bij de taalstimulering van een kind.

Stimuleren van rekenontwikkeling Waar kijken wij naar op school? - Getalbegrip (omgaan met de telrij, omgaan met hoeveelheden, omgaan met getallen) - Meten (lengte, omtrek en oppervlakte, inhoud en Gewicht en Tijd) - Meetkunde (oriënteren en lokaliseren, construeren, opereren met vormen en figuren)

Stimuleren van rekenontwikkeling Wat kunt u o.a. thuis doen? Belangrijk is dat de kinderen inzicht krijgen: In dagelijkse situaties komt vrijwel overal rekenen voor: Betalen in de winkel Dekken van de tafel Gebruik maken van rekenbegrippen dik, dun, lang, kort, groot, klein, meeste , minste, breed, smal, zwaar, licht. Tellen, maar ook weten welke getallen de “buurgetallen” zijn. ( Inzicht in de getal rij). Vormen en kleuren. Veel laten bouwen met blokken. (ruimtelijk inzicht en visuele waarneming). Samen knutselen. Met bijv: papier, karton, knutsel-bouwpakketten. Zo is je kind onbewust bezig met meten en meetkunde.

Overige ontwikkelingsgebieden Lichamelijke ontwikkeling Motoriek: Fijne motoriek: Veters strikken, knippen/plakken, kleuren Voorbereidend schrijven. Potlood goed vasthouden. Grove motoriek: Vrij bewegen, vangen, mikken, gooien, springen, huppelen Zindelijk worden Sociaal emotionele ontwikkeling samen spelen, morele ontwikkeling, op je beurt wachten, empathie

Voorwaarden Positief stimuleren Maak er geen schoolse situatie van, zorg dat het leuk is! Herhaling Niet te lang, liever drie keer tien minuten per week dan één keer een half uur Ouders als rolmodel Maak er een gewoonte van..

Groep 3 en 4 Lezen Naar de bieb, voorlezen. Samen oefenen Voor-Koor-Door. Veel herhalen. Niet te lang, liever drie keer tien minuten per week dan één keer een half uur Vooral lezen in weekenden en vakanties.

Rekenen groep 3 Telspelletjes: Heen en terugtellen Telliedjes Spelletjes met een dobbelsteen. Getalbegrip: maak van de trap een getalrij en doe telspelletjes op de trap. Splitsen: Met een eierdoos

Rekenen groep 4 Vanaf december kunnen de tafels worden geoefend. We hebben in de klas de opbouw van de tafelstructuur behandeld (Als je 10 x 4 weet, kun je 9 x 4 uitrekenen door er een groepje van 4 af te halen). Het memoriseren van de tafels kan thuis geoefend worden. Dat kan d.m.v. kaartjes, tafelmemory, tafelblad op het toilet hangen, overhoren, oefenen op onlineklas.nl enz.  Kinderen kunnen een tafeldiploma halen als ze de tafels van 1,2,3,4,5 en 10 kennen. Heel af en toe krijgt een (zwakke) leerling extra oefenstof mee. Dit doen we als blijkt dat een kind de minimumeisen voor groep 4 nog niet beheerst (splitsen, inzicht in getal structuur tot 100). Van ouders vragen we dan of ze per week een of twee bladzijdes uit het "bijwerkboek" van WIG willen maken.

Verteltas Elke week krijgt een leerling uit groep 4 de verteltas mee naar huis. Het is de bedoeling dat ze daar iets in stoppen wat specifiek is voor het kind (hobby, bijzondere gebeurtenis). Aan de hand van wat er in de tas zit, wordt een gesprekje gehouden in de kring. Het is fijn als ouders meedenken over wat het kind meeneemt. En het gesprekje thuis oefent.

Welke soorten huiswerk? Toetsen (zaakvakken) Topografie Tafels leren en of oefenen Lezen van boeken en teksten Rekenen Spreekbeurten/werkstuk/boekbespreking Afmaken van werk dat op school is begonnen

Hoe leren kinderen voor een toets? Leerlingen hebben een patroon ontwikkeld waarop zij leren. Herkent u het leergedrag van uw kind in een of meerdere van onderstaande dieren- leermethoden?

Hoe naar Leren Leren Methode? Tijdsplanning maken verdelen in gelijke porties Meerdere leeringangen gebruiken Oren, ogen, lichaam Verbinden Het reeds geleerde herhalen Combineren met ‘nieuwe’ stof

Toetsen (bijv. topografie/zaakvakken) Leer in groepjes Stel open vragen Overhoor steeds na het leren Beter 10 keer 10 minuten dan 1 uur Maak een samenvatting of mindmap (Mindmappen met Marja en Moes)

Tafels leren Leer een tafel per dag Begin met het oplezen van een tafel Vervolg met het opdreunen Overhoor de tafel als laatste door elkaar Blijf de tafels herhalen Hang de tafels bv op de wc

Lezen Het blijft belangrijk dat kinderen hardop lezen. Vloeiend en vlot Overhoren door vragen te stellen Wie, Wat, Waar, Waarom, en Hoe Moeilijke woorden bespreken en betekenis opzoeken in de tekst of visueel maken via google afbeeldingen. Verwijswoorden (zijn, haar, die, enz)

Rekenen Bij hulpvraag van uw kind: Op school naar de manier van oplossen vragen; of naar bijvoorbeeld deze website gaan: www.sommenfabriek.nl

Overig Spreekbeurten/werkstuk/boekbespreking Per onderdeel krijgen de kinderen een begeleidende brief mee naar huis Afmaken van werk dat op school is begonnen

Wat kunt u als ouder doen? Begin met belangstelling tonen Maak een afspraak over nakijken en of overhoren Vaste rustige plek in huis Vaste tijd Help het kind met een plan maken Overhoor Help met opzoeken, bibliotheek

Vragen